Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcketa
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-12-2024
Goeiedag,

-Korte disclaimer, ik ben wat betreft netwerken e.d. een noob en mis het e.e.a. qua kennis over netwerken.-
Goed, lang verhaal kort, mijn Netgear unmanaged switch geeft aan dat meerdere poorten géén 1000m verbinding heeft, 2 groene leds, maar 100m. Ik vraag mij af wat precies de issue is.

Setup:
Momenteel heb ik een Ziggo modem in Bridge modus staan.
Hier zit rechtstreeks een ASUS RT-AX59U router aan verbonden.
Vervolgens gaat de verbinding naar een 8-poort unmanaged Netgear Switch en waar ik alle UTP kabels in heb zitten (verspreid door hele woning).
Deze kabels zijn allemaal CAT6.
4 poorten zijn 1000m (twee groene leds).
4 poorten zijn 100m (een groene led)
Aan deze poorten zit verschillende apparaten verbonden (PC, TV, mesh routers etc.).

Wie o wie weet wat ik verkeerd heb gedaan?

Alvast bedankt voor de moeite,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 18:33
Tv toestellen hebben nog altijd maar een 100Mbps poort dus dit zal al 1 poort oplossen. Nu moet je nagaan op de andere toestellen wat voor poort deze hebben.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:05
mcketa schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:04:
Goeiedag,

-Korte disclaimer, ik ben wat betreft netwerken e.d. een noob en mis het e.e.a. qua kennis over netwerken.-
Goed, lang verhaal kort, mijn Netgear unmanaged switch geeft aan dat meerdere poorten géén 1000m verbinding heeft, 2 groene leds, maar 100m. Ik vraag mij af wat precies de issue is.

Setup:
Momenteel heb ik een Ziggo modem in Bridge modus staan.
Hier zit rechtstreeks een ASUS RT-AX59U router aan verbonden.
Vervolgens gaat de verbinding naar een 8-poort unmanaged Netgear Switch en waar ik alle UTP kabels in heb zitten (verspreid door hele woning).
Deze kabels zijn allemaal CAT6.
4 poorten zijn 1000m (twee groene leds).
4 poorten zijn 100m (een groene led)
Aan deze poorten zit verschillende apparaten verbonden (PC, TV, mesh routers etc.).

Alvast bedankt voor de moeite,
Wat @Dyckie al schrijft, controleer of de apparatuur aan de andere kant misschien max 100Mb/s doet, dan is dat de verklaring.

Maar heel simpel gezegd, drie mogelijke punten:
  1. De apparatuur aan andere kant.
  2. De switch zelf. Je geeft niet het typenummer. Wellicht een oud ding die maar 4 gigabit-poorten heeft?
  3. De kabels. Daar kan je hier eindeloos veel topics over vinden, maar 100Mb/s ipv Gb/s kan veroozaakt worden door slechte kwaliteit kabels ('CCA' in plaats van volledig koper), slecht gemonteerde connectoren (indien er direct connectoren aan de getrokken kabels zitten ipv netjes op wandcontactdoos ofzo afmonteren) of foutieve kleurvolgorde aanhouden.
Maar sluit eerst punten 1 en 2 uit voor je naar de kabels kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Staan alle apparaten ook daadwerkelijk aan?

Los van een TV of set top box voor TV die allemaal 100Mbit zijn is het normaal dat apparaten die in de standby staan maar op 100 of zelfs 10Mbit schakelen om stroom te besparen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcketa
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-12-2024
@Dyckie dat sluit in ieder geval al twee poorten uit.

@vanaalten De switch is een Netgear GS108, deze zou als het goed is alle 8 poorten voorzien van 1gbps. Kabels zijn CAT6 (AWG23 pvc ECA, Belden 7965E). Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de kabels in de meterkast ligt..

@nelizmastr Toch bijzonder, ik heb een router boven staan waar normaal geen apparaten zijn op aangesloten, en deze heeft 1gbps (twee groene leds op de switch), een andere router beneden waar veel apparaten op zitten heeft maar 100mbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
de uiteindelijke snelheid van een verbinding is het resultaat van een "onderhandeling" tussen de aansloten apparaten.
Dat kan dus zijn dat een niet aangesloten poort 1000 aanbied, de maximale snelheid. Als er een apparaat wordt aangesloten start de onderhandeling en dan kan het resultaat een snelheid van 100 zijn.

Ik heb het beeld dat er niets mis is met het netwerk van TS. Gewoon een mix van apparaten met verschillende maximale snelheden. Op de switches in mijn network zie ik ook deze verschillen,

In je router kan je soms nog met meer details zien welke snelheden je netwerk heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Prisma16 op 14-12-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46
mcketa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:04:
@vanaalten De switch is een Netgear GS108, deze zou als het goed is alle 8 poorten voorzien van 1gbps. Kabels zijn CAT6 (AWG23 pvc ECA, Belden 7965E). Ik heb zelf het vermoeden dat het aan de kabels in de meterkast ligt..

@nelizmastr Toch bijzonder, ik heb een router boven staan waar normaal geen apparaten zijn op aangesloten, en deze heeft 1gbps (twee groene leds op de switch), een andere router beneden waar veel apparaten op zitten heeft maar 100mbit
Als ik dat zo lees is de kans groot dat er idd iets mis is met de kabels. Of beter gezegd: met stekkers of LSA-termininal waar de kabels op aangesloten zijn. Mogelijk maken 1 of meerdere aders slecht contact of zijn er aders met elkaar verwisseld.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:00
mcketa schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:04:
Mijn Netgear unmanaged switch geeft aan dat meerdere poorten géén 1000m verbinding heeft, 2 groene leds, maar 100m. Ik vraag mij af wat precies de issue is.

Kun je ook uitleggen wat nu precies het probleem is?
Want, leuk dat die switch aangeeft dat een bepaalde poort geen maximale verbinding heeft, maar wanneer je verder geen issues waarneemt zoals een TV die hakkelt, een spel wat onspeelbaar is door te lage verbindingssnelheid of een browser die alles veel te traag binnenhaalt dan is er toch eigenlijk niks aan de hand?
Overigens, even de diverse kabels/stekkers controleren/doormeten kan nooit kwaad natuurlijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 20:31
Yaksa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:34:
[...]
...Overigens, even de diverse kabels/stekkers controleren/doormeten kan nooit kwaad natuurlijk.
Ik zou sowieso ff met een laptop elke kabel op snelheid nalopen, dan kun je dat filteren. Ook hebben sommige mesh ap setjes onverwacht een 100Mb poort ipv 1Gb. Ik denk dat het voor jou ook loont om de specs per device te checken, zodat je zeker weet welke devices 1Gb poorten hebben.
Pagina: 1