Nieuwe groep VD of YMVK door kabelgoot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-06 22:17
Mijn vraag
Heb recent mijn groepenkast vernieuwd ivm nieuwe keuken, electrische boiler en overgang naar 3 fase. Tijdens deze werkzaamheden heb ik ook een extra groep voor de wasmachine en toekomstige droger er bij geprikt. Echter staat de wasmachine op de 2e verdieping en recht boven mijn groepenkast is precies in een hoek waar ik ook een utp kabel heb getrokken naar de 2e verdieping dus die loopt door van begane grond naar 2e verdieping. Wil het eigenlijk zo simpel mogelijk houden dus mijn vraag is mag ik ipv muren frezen een kabelgoot nemen bijvoorbeeld attema k40 plintgoot en hier mijn nieuwe YMVK kabel, 2x een UTP cat 6 kabel en een HDMI kabel in leggen? Of moet dit apart en moet de elektra apart en echt in een elektrabuis? Kabelgoot komt alleen in de 1e verdieping tegen de muur in een hoek omdat dit een slaapkamer is en netjes moet blijven. Staat ook nog eens een kast voor dus zie het straks niet meer. Vanaf 2e etage verder met elektrabuis voor de ymvk kabel de utp en hdmi mogen los blijven liggen.

Heb zelf al wat gegoogled maar, niets concreets kunnen vinden.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:23

DjVe

Hatsaflats!

YMVK is een dubbel afgeschermde kabel, dus daar mag je zeker gewoon UTP langs leggen in een goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:50
Als je 230V en utp bekabeling in dezelfde goot gaat leggen, kun je nog overwegen om een shielded utp kabel te gebruiken in verband met storing door de 230V bekabeling.
Zoals hierboven al is aangegeven mag je een ymvk gewoon in een P25 oid leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
205Gutmann schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:08:
Als je 230V en utp bekabeling in dezelfde goot gaat leggen, kun je nog overwegen om een shielded utp kabel te gebruiken in verband met storing door de 230V bekabeling.
Zoals hierboven al is aangegeven mag je een ymvk gewoon in een P25 oid leggen.
Krijgen we dit advies weer, die shielded kabel is bij 230V in huis omgeving niet nodig. Bij verkeerd monteren levert het zelfs extra kans op storingen op.

Als je UTP samen met 230V in een enkele goot wil trekken gebruik je YMVK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Ook een goedenavond @Sethro , met het verkeerde been uit bed gestapt?
Je mag er evengoed een xmvk intrekken, maar of je nu een xmvk, ymvk of zelfs vd draad gebruikt, dat zorgt niet voor meer of minder storing op je data bekabeling, het zegt enkel iets over de isolatie van de desbetreffende kabel, xlpe VS pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:29

SA007

Moderator Tweaking
Idd, XMVK of YMVK is beide prima.
YMVK is voor groepen 230v kabels in voornamelijk stalen kabelgoten zodat de draden niet te dicht bij elkaar liggen ivm warmteopwekking en een extra bescherming voor het geval er bramen aan zitten bij het door de goot trekken.

VD draad mag niet in een goot/buis met datakabels omdat er een dubbele isolatie moet tussen 230/laagspanning of gescheiden groepen.

Iets als preflex zou ook mogen, maar denk niet dat dat hier enig voordeel zou bieden.

Qua zinnig advies:
Heb je de ruimte, hoef je geen strakke bochten maar moet je misschien wel rare stukjes trekken zou ik YMVK trekken omdat het net wat meer kan hebben.
Heb je de ruimte niet, pak dan XMVK draad.

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 13-12-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-06 22:17
allen bedankt, reden dat ik ymvk noem is omdat ik hier nog 20meter van over heb van mijn verbouwing, ging mij eigenlijk om of het samen mag volgens de regels (samen met bijv utp & hdmi) en of het veilig is uiteraard.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 22:12
205Gutmann schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:21:
Ook een goedenavond @Sethro , met het verkeerde been uit bed gestapt?
Je mag er evengoed een xmvk intrekken, maar of je nu een xmvk, ymvk of zelfs vd draad gebruikt, dat zorgt niet voor meer of minder storing op je data bekabeling, het zegt enkel iets over de isolatie van de desbetreffende kabel, xlpe VS pvc.
Even ter verdediging van @Sethro. Zijn opmerking heeft geen betrekking op de isolatie. Het is inderdaad onzin om geshielde UTP te gebruiken als ie langs 230V bekabeling ligt. Er treedt geen verstoring op databekabeling op door de elektrische installatie.
Shielded UTP is alleen noodzakelijk in industriële omgevingen en waar grote bundels datakabels bij elkaar liggen.

Verder zou ik kiezen voor YMVK vanwege de betere isolatie. XMVK is dunner en geeft meer warmte af. Mag daarom ook niet gebundeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Masimo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:27:
[...]

Even ter verdediging van @Sethro. Zijn opmerking heeft geen betrekking op de isolatie. Het is inderdaad onzin om geshielde UTP te gebruiken als ie langs 230V bekabeling ligt. Er treedt geen verstoring op databekabeling op door de elektrische installatie.
Shielded UTP is alleen noodzakelijk in industriële omgevingen en waar grote bundels datakabels bij elkaar liggen.

Verder zou ik kiezen voor YMVK vanwege de betere isolatie. XMVK is dunner en geeft meer warmte af. Mag daarom ook niet gebundeld worden.
Een xmvk is voor residentiële toepassingen ook meer dan voldoende hoor.
Een xmvk 3g2.5mm2 van 20 meter zal bij een belasting van 3000 watt echt niet (te) warm worden, voor de ymvk geldt hetzelfde als de shielded data kabel in jouw voorbeeld. ;)
Pagina: 1