Elektrische (non-WP) boiler met Home Assistant integratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
Met de VvE gaan we binnenkort onze (zeer oude inefficiente) boilers vervangen. We gaan waarschijnlijk voor een 150 liter elektrische boiler. Door de omstandigheden in ons gebouw is een warmtepomp boiler niet mogelijk.

Ik heb een dynamisch energiecontract (Tibber) en wil daarom de boiler kunnen aansturen met Home Assistant. Ik kan echter niet echt veel informatie vinden over merken/modellen die smart aansturing (liefst local / non-cloud, maar indien goede integratie is cloud ook oplossing).

Als er geen goede opties zijn met native integraties, zijn er wel modellen die met een "extra kastje" uit te lezen en aan te sturen zijn (anders dan een smart plug die ofwel uit ofwel aan kan)? Wat zijn de opties en waar moet ik dan op letten?

Alle tips welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:24
het aansturen van een boiler via de epex markt (lees tibber) is gewoon dom simpel.

een zigbee smartplug (of ander protocol naar keuze), die aangaat bij stroom prijs laag.
en dan weer uit bij stroom prijs hoog.

vaak wel handig om een temperatuur meter er bij te hebben, zodat je kunt checken of je de boiler wel genoeg uren geeft om de temperatuur hoog genoeg te houden.

en verstandig is om de temperatuur in de boiler boven de 55 graden te houden voor 8 uur lang.
(of als je heel graag wil is een minuut of 10 op 65 graden ook goed. zoek de legionella doding tabel op.)
gewoon om opbouw van enge dingen te voor komen in het water.

ik zelf gebruik een aardig spannender systeem, maar de backup gaat wel gewoon over home assistant.
dit gekoppeld aan de epex markt met entso-e via home assistant.

edit: neem een smartplug met energie vermogen loging.
dan zie je snel zat of hij eerder stopt met verwarmen als dat het uur voorbij is, dus dan heb je voldoende tijd gegeven.

wat ik wel merk, dat ik soms <1 uur al genoeg heb geladen, maar soms heb ik 2 uur nodig.
dus houd daar rekening mee.

en reken ook er op dat je boiler een verlies heeft.
in mijn geval is dat 0,7kWh per dag. en zie ik een 4 a 5 graden daling per dag in de boiler.

via entso-e heb ik een "percentage in electricity price range" als waarde waar ik op kan sturen.
of tibber die heeft weet ik niet.
maar is die 0% dan is de prijs die dag het goedkoopst.

verder niet een intelligente/slimme boiler gebruiken.
sommige gooien daar zoveel reclame tegen aan met aansturing bla bla etc etc, heb je allemaal geen bal aan.
of je moet een heilig geloof in reclame hebben, dan werkt het natuurlijk wel. >:)

[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 13-12-2024 20:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
@migjes : veel dank, helder verhaal ... behalve
vaak wel handig om een temperatuur meter er bij te hebben
Hoe lees ik de temperatuur van een domme boiler uit? :?

Ik gebruik al combi van laagste dagprijzen en relatieve elektraprijs vergeleken met langere periode voor het zuunig opladen van mijn PHEV, dus diezelfde logica wil ook op de boiler los gaan laten, en dan met grenswaarden t.a.v. temperatuur.

Wordt leuk projectje, zolang ik maar de temperatuur kan uitlezen 8)

[ Voor 45% gewijzigd door jvdburgt1980 op 17-12-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:24
waar precies is moeilijk te zeggen zonder een model te weten, maar vaak kun je wel een plekje vinden waar je door de isolatie heen kan prikken met een sensor.
of als het echt lastig word ergens rond de uitgaande water buis.

maar uiteindelijk (in mijn geval, die van jouw is misschien anders), er is 0,7kWh verlies, en ik krijg er gemiddeld maar 2kWh per dag in geduwd, dus verwacht geen goudbergen.
marginaal is het beste wat lukt.
hobby waardig, moeaaa, als je denk dat het zo is dan is alles zo, werkelijkheid valt tegen. ;)

(ik doe dit met een flinke bak zonnepanelen, dat maakt het wel goedkoper.
en ik doe voorverwarmen met een warmtepomp, dat maakt het wel goedkoper.
zelfs de wasmachine heeft een koud en warm water aansluiting op de boiler, etc etc....
dit alles bij elkaar doet veel, jouw plan, ach schaven in de marge, onthoud dat.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:33

tijmeng

Panasonic 7J

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShsWEicWAu7osE1kA4A4QmeWtl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FHWrL8Hwy3bdyRGcfMhyNAwQ.png?f=fotoalbum_large

Voila. Hier HA icm de price analyzer integratie V2 op een tibber contract. Dit hangt aan een shelly PM met temp sensor addon. Deze sensor heb ik aan de onderzijde naast de thermoschakelsensor in het koperen buisje geduwd. Boiler betreft een Inventum EDR met koperen vat. Thermostaat van de boiler staat op 75 graden. In HA een thermostaat aangemaakt op basis van deze sensor en deze laat ik sturen door de bepaling ban de price analyzer integratie.

Boiler krijgt binnenkort nog een extra 10cm PIR schil. Douche is aangesloten op een 2m lange DWTW. Kan zo met een Niebla kop en 50L boiler makkelijk 30min douchen.