Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 12:36
waarom houdt een thuisbatterij zijn stroom maar een paar dagen vast?
Mijn auto is zijn stroom toch ook niet in een paar dagen kwijt?
Of zelfs een oplaadbare batterij houdt zijn stroom toch echt langer vast.
Ik snap het niet, wie kan me dit uitleggen?
Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:12
Misschien kun je er even de bron bij plaatsen waar je deze wijsheid vandaan hebt gehaald.
Dat helpt wellicht om uit te leggen dat je idee niet klopt.

[ Voor 25% gewijzigd door Homer-Simpson op 13-12-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Een thuisbatterij houdt zijn stroom. Ook langer vast, maar loopt leeg doordat je verbruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:52
Hoe kom je aan die informatie? Ik kan in mijn thuisbatterij de lading echt net zo lang vasthouden als bij onze EV’s. Zolang je er geen stroom aan onttrekt loopt ie echt niet in een paar dagen leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Himalaya op 13-12-2024 18:38 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Homer-Simpson schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:36:
Misschien kun je er even de bron bij plaatsen waar je deze wijsheid vandaan hebt gehaald.
Dat helpt wellicht om uit te leggen dat je idee niet klopt.
Hoho, het is niet mijn idee hè
Hieronder even 3 vd heel erg veel bronnen die hetzelfde beweren
Dus doe nu niet of ik dit zomaar even uit mijn duim zuig.
Ik zeg ook vooral dat het mij vreemd lijkt toch?

Even een paar iig 2 toch niet echt leugenachtige (wij van wc-eend) sites lijkt mij.

"Eigen huis"
Quote "Hoe lang kun je stroom opslaan in een thuisbatterij?
Let op: met een thuisbatterij kun je jouw groene stroom hooguit een paar dagen bewaren. Met zonnepanelen stroom opwekken in de zomer en deze bewaren voor de winter is dus niet mogelijk"

Of hier bij thuisbatterij.nl
Over het algemeen blijft stroom in een thuisbatterij één tot enkele dagen opgeslagen. Dit hangt af van de kwaliteit en het type batterij dat je gebruikt. Momenteel is het helaas nog niet mogelijk om opgewekte energie voor lange perioden, zoals van zomer tot winter, op te slaan.

Vattenfall
Het nadeel van een energie-opslag thuis is volgens onze collega's van Feenstra nu nog dat je je stroom maar enkele dagen in de thuisbatterij kan bewaren.

En zo zijn er nog tientallen als je even door-googled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Maar heb je ook uitgezocht of het tegendeel mischien waar is?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:59

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Vermoedelijk vanwege bovengenoemde redenen, dat je dus energie aan de batterij onttrekt.

Waarschijnlijk heeft men het hier over het grotere plaatje dat wanneer je een overschot aan zonne- of windenergie hebt, je hier maximaal een paar dagen profijt van hebt. De capaciteit van je thuisbatterij is immers beperkt. Simpel gezegd kan je dus niet de stroom die je in de zomer opwekt in de winter gebruiken.

Kortom, het dus geen houdbaarheidsprobleem, maar een capaciteitsprobleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Flimovic op 14-12-2024 00:39 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
DijkDude schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:16:
[...]

Hoho, het is niet mijn idee hè
Hieronder even 3 vd heel erg veel bronnen die hetzelfde beweren
Dus doe nu niet of ik dit zomaar even uit mijn duim zuig.
Ik zeg ook vooral dat het mij vreemd lijkt toch?

Even een paar iig 2 toch niet echt leugenachtige (wij van wc-eend) sites lijkt mij.

"Eigen huis"
Let op: met een thuisbatterij kun je jouw groene stroom hooguit een paar dagen bewaren. Met zonnepanelen stroom opwekken in de zomer en deze bewaren voor de winter is dus niet mogelijk"

Over het algemeen blijft stroom in een thuisbatterij één tot enkele dagen opgeslagen. Dit hangt af van de kwaliteit en het type batterij dat je gebruikt. Momenteel is het helaas nog niet mogelijk om opgewekte energie voor lange perioden, zoals van zomer tot winter, op te slaan.

Vattenfall
Het nadeel van een energie-opslag thuis is volgens onze collega's van Feenstra nu nog dat je je stroom maar enkele dagen in de thuisbatterij kan bewaren.

En zo zijn er nog tientallen als je even door-googled
Ja dat heb je dan toch niet helemaal goed begrepen. Het punt wat deze websites proberen over te brengen is dat je een thuisbatterij niet kan gebruiken om in de zomer op te laden en dan met die lading de complete winter door te komen. Daar is de capaciteit niet voldoende voor.

In theorie kan je natuurlijk wel gewoon in de zomer laden, accu ontkoppelen en in de winter weer koppelen en de stroom verbruiken. Na een dag of twee is de thuisbatterij dan leeg. Maar dit is economische niet rendabel gok ik zo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Ronald.42 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:36:
Maar heb je ook uitgezocht of het tegendeel mischien waar is?
Ja, door hier de vraag te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Ramon schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:55:
[...]

Ja dat heb je dan toch niet helemaal goed begrepen. Het punt wat deze websites proberen over te brengen is dat je een thuisbatterij niet kan gebruiken om in de zomer op te laden en dan met die lading de complete winter door te komen. Daar is de capaciteit niet voldoende voor.

In theorie kan je natuurlijk wel gewoon in de zomer laden, accu ontkoppelen en in de winter weer koppelen en de stroom verbruiken. Na een dag of twee is de thuisbatterij dan leeg. Maar dit is economische niet rendabel gok ik zo.
Met alle respect maar dat haal ik toch met geen mogelijkheid uit deze zin.

"Eigen huis"
Let op: met een thuisbatterij kun je jouw groene stroom hooguit een paar dagen bewaren.

Dit gaat toch echt nergens over capaciteit en dat een batterij leger wordt doordat je stroom gebruikt snapt iedereen,zo werkt mijn zaklantaarn ook.

[ Voor 8% gewijzigd door DijkDude op 14-12-2024 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
99ruud99 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:36:
Een thuisbatterij houdt zijn stroom. Ook langer vast, maar loopt leeg doordat je verbruikt
Ja hèhè schijt een beer in het bos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
Je neemt het te letterlijk. In de zomer wek ik met panelen soms richting de 50 kWh per dag op. Dat past niet in een thuisbatterij, die zijn veel kleiner. In de winter heb ik dagen dat ik nog niet eens 1 kWh per dag opwek. Uit dat fenomeen komen beide beweringen; je kunt niet in de zomer stroom opslaan voor de winter, het past er niet in en wanneer je het nodig hebt is het zo op. Stel je hebt een 6 kWh batterij en elke dag verbruik je 10 kWh dan is die batterij dus binnen een dag leeg, tenzij je dus voldoende opwek hebt zodat je overdag niks verbruikt en hooguit een deel verliest in de nacht. Maar dat is er in de winter vaak niet het geval omdat je opwek zo laag is.

Voorbeeldje deze maand:
0,73
1,6
0,7
0,98
1,6
1,2
4,8
5,6
0,67
4,3
9,4
3,4
12,1

Ga maar eens rekenen met een fictieve batterij en een normaal stroomverbruik van 10 kWh per dag.

[ Voor 39% gewijzigd door sdk1985 op 14-12-2024 03:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
sdk1985 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 03:28:
Je neemt het te letterlijk. In de zomer wek ik met panelen soms richting de 50 kWh per dag op. Dat past niet in een thuisbatterij, die zijn veel kleiner. In de winter heb ik dagen dat ik nog niet eens 1 kWh per dag opwek. Uit dat fenomeen komen beide beweringen; je kunt niet in de zomer stroom opslaan voor de winter, het past er niet in en wanneer je het nodig hebt is het zo op. Stel je hebt een 6 kWh batterij en elke dag verbruik je 10 kWh dan is die batterij dus binnen een dag leeg, tenzij je dus voldoende opwek hebt zodat je overdag niks verbruikt en hooguit een deel verliest in de nacht. Maar dat is er in de winter vaak niet het geval omdat je opwek zo laag is.

Voorbeeldje deze maand:
0,73
1,6
0,7
0,98
1,6
1,2
4,8
5,6
0,67
4,3
9,4
3,4
12,1

Ga maar eens rekenen met een fictieve batterij en een normaal stroomverbruik van 10 kWh per dag.
Ok dank voor je heldere uitleg.
Maar ik vind eerlijk gezegd nog steeds dat ze het "brak" stellen.
Een beetje zoals in de politiek.
Een uitspraak doen die zo'n beetje de hele bevolking verkeerd begrijpt en dan de volgende dag zeggen dat je het zo niet had bedoeld.
Ik zou zeggen, zeg het dan zoals je het bedoeld. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18

"Eigen huis"

Vattenfall
Typisch weer zo'n voorbeeld hoe berichtgevers/ journalisten techniek begrijpelijk wil houden in Jip en Janneke taal, resulterend in 50% leugen en 50% waarheid.
Op allerlei vakgebieden kom ik dit tegen, op de grens van nepnieuws, ook hier op 'Duurzame Energie en Installaties' forum sectie.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:12
@DijkDude ik snap je interpretatie van die sites en de andere tweakers hebben al aangegeven dat het zeer waarschijnlijk om een meer conceptuele benadering gaat dan een feitelijke.

Wel kansloos dat consumenten op deze manier worden voorgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
@DijkDude het is dus letterlijk door je eigen verbruik. Je zegt dat dat logisch is, maar bent wel verwonderd dat uiteindelijk dat je antwoord is...

Volgende keer toch even een keer de zin opnieuw lezen en nadenken wat er bedoeld wordt met de zin :)

Er zijn zat mensen die denken wauw 20 kWh, dat is superveel, daarmee kan ik jaar vooruit, want hij laadt elke dag overdag weer op. In de zomer klopt dit volledig, in winter totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:11:
@DijkDude het is dus letterlijk door je eigen verbruik. Je zegt dat dat logisch is, maar bent wel verwonderd dat uiteindelijk dat je antwoord is...

Volgende keer toch even een keer de zin opnieuw lezen en nadenken wat er bedoeld wordt met de zin :)

Er zijn zat mensen die denken wauw 20 kWh, dat is superveel, daarmee kan ik jaar vooruit, want hij laadt elke dag overdag weer op. In de zomer klopt dit volledig, in winter totaal niet.
Mwoah, ik volg DijkDude hier wel in. Natuurlijk zou je door logisch redeneren tot de conclusie kunnen komen dat het lang bewaard blijft.

Echter zijn er misschien onbekende variabelen waar je geen weet van hebt. Als het dan ook zo dubbelzinnig wordt opgeschreven dan begrijp ik best de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
99ruud99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:11:

Eerlijk? Ik snap geen bal van dit verhaal van jou.
Welke zin?
En waar zeg ik dat ik een jaar vooruit wil?
Als het nu over lezen gaat denk ik dat je vooral even bij jezelf te raden moet gaan.
Ik vraag toch nergens of ik er een jaar mee vooruit kan of zoiets dergelijks als ik probeer te begrijpen wat jij schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"Hoe verpest ik mijn eigen topic"

- een topic openen met een incomplete vraag
- daarna geen verduidelijking geven
- daarna de tweakers die je proberen te helpen afzeiken.

Klik.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.