Buitenmuur hoekappartement isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:44
Ik woon nu zo,n 20 jaar in mn appartement (bouwjaar 1965) heb het toen ik er in kwam aardig verbouwd maar ik woon op een hoek heb 1 buitenmuur in de woonkamer, deze is destijds voorzien van banen glaswol isolatie en afgewerkt met gipsplaat.

Ik heb destijds erg dikke glaswol gebruikt, er zit dus geen lucht spleet tussen muur en glaswol/gipsplaat.
De gipsplaten voelen best wel koud aan heb het idee dat er qua isolatie niet veel gebeurd.
Heeft het zin om de bestaande situatie aan te pakken met eventueel een ander isolatie materiaal of dunner glaswol of is al het werk niet de moeite waard en zal het weinig tot geen verschil op gaan leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
Wat is erg “dikke” glaswol? 4 cm? 10 cm? 15 cm?
Zit nogal een verschil in qua RC waardes en ook welk type wol. Zit er een dampscherm etc?

Wat is bijvoorbeeld je muur temperatuur als het buiten 0 graden is ongeveer en als het binnen 20 is? Dat verteld ook veel hoe goed het isoleert.

[ Voor 34% gewijzigd door Passie-m op 13-12-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:44
Rachels van 2,5 cm en 60mm dikke glaswol, dampscherm geen idee, qua temperatuur van de muur geen idee geen gereedschap om dit te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-07 21:39
Je kan altijd dikker gaan om je comfort te verhogen. Financieel is het altijd de vraag of het sop de kool waard is.

Sinds het om een huis van 1965 gaat zou er normaal gezien een spouw aanwezig moeten zijn.
In dit geval hoeft er geen luchtspleet tussen muur en isolatie. Je zal de kosten waarschijnlijk nooit meer terugwinnen als je dit opnieuw isoleert en ik zou het dan ook enkel maar doen als het voor meer comfort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-07 20:52

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Koud aanvoelen is een subjectief begrip. Met bijvoorbeeld een infrarood thermometer de temperatuur meten zegt meer. Je kunt dan ook gelijk de koude plekken in die ruimte opsporen. Nóg mooier is natuurlijk met een warmtebeeldcamera opnames (laten) maken om een goed beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
Ik zou ook even meten qua muur temperatuur. Sowieso is het verschil tussen geen isolatie en die 6cm glaswol al wel een groot verschil. Alles wat je meer gaat isoleren is altijd beter, maar de meeste winst zit in de eerste 2,5 RC waarde als ik dit zo even nalees.

http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Dus of het “zin heeft” in verhouding van de besparing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
60mm is niet 'erg dik' dat is amper isolatie volgens huidige maatstaven. Verder, meten is weten. Best wel koud is ook niets waar we wat mee kunnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Meten doe je met een thermometer, met de hand voelt 20°C koud aan, maar is prima.

Glaswol eruit en vervangen door 6-8 cm PIR die je strak aanbrengt zonder enige kier middels pur schuim.
Mooiste is voorzetwand vervangen door SLS balken van 38x89mm en 90mm PIR, 12mm OSB+ 12.5mm gips.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:12
@ramrodwillem
Wil je de isolatie verbeteren, is wellicht het makkelijkste om direct tegen je huidige muur PIR platen te lijmen. Vervolgens gips erop plakken en netjes afwerken. Er zijn zelfs PIR platen met al het gips erop geplakt. Eventueel zou je tussen de PIR en het gips nog een laag osb kunnen plakken en die nog vastschroeven aan de oude muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:43:
Meten doe je met een thermometer, met de hand voelt 20°C koud aan, maar is prima.

Glaswol eruit en vervangen door 6-8 cm PIR die je strak aanbrengt zonder enige kier middels pur schuim.
Mooiste is voorzetwand vervangen door SLS balken van 38x89mm en 90mm PIR, 12mm OSB+ 12.5mm gips.
Nog mooier is 14cm houtvezelplaat op de muur lijmen met kalkmortel en afweren met leemstuc.

Maar dat hangt allemaal af van eenieders definitie van mooi.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:13
Voordat je ook maar iets gaat doen, wat zegt de VvE hierover? Of wil je echt van binnen nog verder isoleren?

[ Voor 27% gewijzigd door ColeJ op 16-12-2024 16:17 ]

Pagina: 1