Beste Tweakers,
Ik heb hier niet veel verstand van, maar ik denk dat ik het heb uitgezocht. Nu wil ik alleen even laten verifiëren of hetgeen dat ik denk ook daadwerkelijk klopt.
In 2019 hebben we op ons vorige huis zonnepanelen laten installeren. Hiervoor hebben we de BTW teruggekregen nadat mijn vrouw dit heeft aangevraagd (om precies te zijn heeft de leverancier dat voor haar geregeld, maar het is in ieder geval vanuit haar naam gegaan).
In maart 2022 hebben op ons nieuwe huis wederom zonnepanelen laten leggen, dit keer is de aanvraag voor het terugkrijgen van de BTW op mijn naam gegaan.
Mijn vrouw heeft zich nooit afgemeld voor de KOR, dus dit liep in principe altijd door. Vanochtend heb ik even met haar samen ingelogd op Mijn Belastingdienst Zakelijk om de afmelding uit te voeren, deze gaat dan per 01-04-2025 in. Als ik het goed begrijp mag zij, met de nieuwe KOR, dan vanaf 1 januari 2027 weer een BTW teruggaaf onder de KOR aanvragen? (Bron)
Ik heb hier niet veel verstand van, maar ik denk dat ik het heb uitgezocht. Nu wil ik alleen even laten verifiëren of hetgeen dat ik denk ook daadwerkelijk klopt.
In 2019 hebben we op ons vorige huis zonnepanelen laten installeren. Hiervoor hebben we de BTW teruggekregen nadat mijn vrouw dit heeft aangevraagd (om precies te zijn heeft de leverancier dat voor haar geregeld, maar het is in ieder geval vanuit haar naam gegaan).
In maart 2022 hebben op ons nieuwe huis wederom zonnepanelen laten leggen, dit keer is de aanvraag voor het terugkrijgen van de BTW op mijn naam gegaan.
Mijn vrouw heeft zich nooit afgemeld voor de KOR, dus dit liep in principe altijd door. Vanochtend heb ik even met haar samen ingelogd op Mijn Belastingdienst Zakelijk om de afmelding uit te voeren, deze gaat dan per 01-04-2025 in. Als ik het goed begrijp mag zij, met de nieuwe KOR, dan vanaf 1 januari 2027 weer een BTW teruggaaf onder de KOR aanvragen? (Bron)
De reden waarom ik het vraag is omdat we een thuisbatterij aan het overwegen zijn waarvoor de kosten ex. btw € 5990,- bedragen, maar incl. btw € 7247,90. De € 1250,- extra maakt de terugverdientijd natuurlijk langer en dat vind ik zonde, maar om nou 2 jaar te gaan zitten wachten heeft uiteraard ook invloed op mijn bedoelingen (en geen idee wat er in de komende 2 jaar gaat gebeuren?).Voor de KOR zijn dit de belangrijkste wijzigingen:
- De verplichte deelnameperiode van 3 jaar komt te vervallen.
Op dit moment geldt dat KOR-deelnemers met een omzet van maximaal € 20.000 per kalenderjaar verplicht 3 jaar moeten deelnemen. Die verplichte deelnameperiode vervalt per 1 januari 2025. Voor ondernemers in de KOR wordt het dus mogelijk om zich op elk moment af te melden.- Opnieuw aanmelden voor de KOR kan sneller.
Als u zich als ondernemer opnieuw wil aanmelden voor de KOR, dan hoeft u niet meer 3 jaar te wachten voor u weer kunt deelnemen. Vanaf 1 januari 2025 gaat deze zogenoemde uitsluitingsperiode alleen nog om de rest van het kalenderjaar waarin de ondernemer zich had afgemeld, en het kalenderjaar daarop.