Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:13
Beste Tweakers,

Ik heb hier niet veel verstand van, maar ik denk dat ik het heb uitgezocht. Nu wil ik alleen even laten verifiëren of hetgeen dat ik denk ook daadwerkelijk klopt.

In 2019 hebben we op ons vorige huis zonnepanelen laten installeren. Hiervoor hebben we de BTW teruggekregen nadat mijn vrouw dit heeft aangevraagd (om precies te zijn heeft de leverancier dat voor haar geregeld, maar het is in ieder geval vanuit haar naam gegaan).

In maart 2022 hebben op ons nieuwe huis wederom zonnepanelen laten leggen, dit keer is de aanvraag voor het terugkrijgen van de BTW op mijn naam gegaan.

Mijn vrouw heeft zich nooit afgemeld voor de KOR, dus dit liep in principe altijd door. Vanochtend heb ik even met haar samen ingelogd op Mijn Belastingdienst Zakelijk om de afmelding uit te voeren, deze gaat dan per 01-04-2025 in. Als ik het goed begrijp mag zij, met de nieuwe KOR, dan vanaf 1 januari 2027 weer een BTW teruggaaf onder de KOR aanvragen? (Bron)
Voor de KOR zijn dit de belangrijkste wijzigingen:
  • De verplichte deelnameperiode van 3 jaar komt te vervallen.
    Op dit moment geldt dat KOR-deelnemers met een omzet van maximaal € 20.000 per kalenderjaar verplicht 3 jaar moeten deelnemen. Die verplichte deelnameperiode vervalt per 1 januari 2025. Voor ondernemers in de KOR wordt het dus mogelijk om zich op elk moment af te melden.
  • Opnieuw aanmelden voor de KOR kan sneller.
    Als u zich als ondernemer opnieuw wil aanmelden voor de KOR, dan hoeft u niet meer 3 jaar te wachten voor u weer kunt deelnemen. Vanaf 1 januari 2025 gaat deze zogenoemde uitsluitingsperiode alleen nog om de rest van het kalenderjaar waarin de ondernemer zich had afgemeld, en het kalenderjaar daarop.
De reden waarom ik het vraag is omdat we een thuisbatterij aan het overwegen zijn waarvoor de kosten ex. btw € 5990,- bedragen, maar incl. btw € 7247,90. De € 1250,- extra maakt de terugverdientijd natuurlijk langer en dat vind ik zonde, maar om nou 2 jaar te gaan zitten wachten heeft uiteraard ook invloed op mijn bedoelingen (en geen idee wat er in de komende 2 jaar gaat gebeuren?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moduspwnens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-05 13:57
Waarom denk je dat je BTW kunt terugvragen met de KOR?
Nog even los van het 'zakelijke' karakter van het leggen van zonnepanelen op een woning, is het idee van de KOR als volgt: je hebt minder administratieve lasten omdat je als kleine onderneming ongeveer net zoveel aan BTW zou afdragen als wat je eerder betaald hebt. Het zou het proces dus eenvoudiger moeten maken.

De belastingdienst vat het als volgt samen: https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/
De KOR is een btw-vrijstelling. Dat betekent dat u, als u deelneemt aan de KOR, geen btw mag berekenen aan uw klanten. Ook doet u geen btw-aangifte en kunt u geen btw terugvragen over uw kosten en investeringen.
Meedoen aan de KOR betekent dus dat je geen BTW kunt terugvragen. Ik ga er maar even vanuit dat de leverancier het de vorige keer als korting heeft gegeven, want als deelnemer van de KOR is het niet mogelijk.

Als je zelf de BTW wilt terugvragen zijn daar aparte regels voor die ik eens goed zou bestuderen, want het klinkt alsof je denkt dat je met een KVK inschrijving nooit meer BTW hoeft te betalen.
Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.belastingdien...kelijk/btw/btw_aftrekken/
Als je je versproken hebt en eigenlijk 'kantoorpandbatterij' bedoelt heb je een redelijke kans van slagen, maar pas goed op dat je de opgewekte stroom, met of zonder batterij, niet prive gebruikt, want dan moet je gewoon BTW betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:03
moduspwnens schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:43:
Waarom denk je dat je BTW kunt terugvragen met de KOR?
Nog even los van het 'zakelijke' karakter van het leggen van zonnepanelen op een woning, is het idee van de KOR als volgt: je hebt minder administratieve lasten omdat je als kleine onderneming ongeveer net zoveel aan BTW zou afdragen als wat je eerder betaald hebt. Het zou het proces dus eenvoudiger moeten maken.

De belastingdienst vat het als volgt samen: https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/

[...]

Meedoen aan de KOR betekent dus dat je geen BTW kunt terugvragen. Ik ga er maar even vanuit dat de leverancier het de vorige keer als korting heeft gegeven, want als deelnemer van de KOR is het niet mogelijk.

Als je zelf de BTW wilt terugvragen zijn daar aparte regels voor die ik eens goed zou bestuderen, want het klinkt alsof je denkt dat je met een KVK inschrijving nooit meer BTW hoeft te betalen.
Kijk bijvoorbeeld eens hier: https://www.belastingdien...kelijk/btw/btw_aftrekken/
Als je je versproken hebt en eigenlijk 'kantoorpandbatterij' bedoelt heb je een redelijke kans van slagen, maar pas goed op dat je de opgewekte stroom, met of zonder batterij, niet prive gebruikt, want dan moet je gewoon BTW betalen..
Ik dacht al dat het aan mij lag de vraagstelling niet te snappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 15:01
Eeen aantal slimmerikken had een paar jaar terug uitgezocht dat je met zonnepanelen als energieleverancier(tje) opereert. Door je aan te melden kon je de BTW op zonnepanelen terughalen.
De overheid heeft toen maar de BTW op nul gezet om de administratieve rompslomp niet te hoeven doen.

Voor de thuisaccu hebben ze 't iets moeilijker gemaakt.
Je moet daadwerelijk gaan handelen in stroom zie belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moduspwnens
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-05 13:57
Ah, goed gevonden, maar dat sluit dus aan bij wat ik zei. Uit de link:
Op het moment van aanschaf en installatie van de batterij bent u geen deelnemer aan de kleineondernemersregeling (KOR).
en
Rekent u de batterij tot uw bedrijfsvermogen én vraagt u alle btw terug? Als u de thuisbatterij vervolgens ook privé gebruikt, dan moet u btw betalen over dit privégebruik. In de laatste btw-aangifte van het jaar geeft u deze btw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:13
Dank voor de discussie over de KOR en het wel of niet terugvragen van de btw op een thuisbatterij, maar of dat wel of niet kan in algemene zin is niet de vraag.... :+ (Voor degene die het antwoord wil weten op de vraag: Bron, dat kan gewoon zolang je aan de voorwaarden voldoet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:15
De centrale kan je hiermee helpen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Pagina: 1