Middelmuisknop sturen op touchpad voor selectie plakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:08
Onlangs heb ik van iemand een enorme Lifehack geleerd waarmee ik met mijn muis in Ubuntu alleen maar de tekst hoef te selecteren (waarmee de tekst meteen naar het clipboard wordt gekopieerd) en door middel van klik op het muiswiel plakt hij deze direct. Geen rechtermuisklik / uitklapmenutje nodig...

Maar hoe stel ik dit in met mijn touchpad van mijn laptop? Dat blijkt niet te werken? Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: zoekresultaten op DuckDuckGo geven alleen antwoord over Terminal...

[ Voor 24% gewijzigd door StopEcocide op 13-12-2024 16:13 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Beste antwoord (via StopEcocide op 13-12-2024 18:50)

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:24
StopEcocide schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:23:
[...]

Klopt. Maar dan krijg ik een uitrolmenu. Daar waar ik op zoek ben naar een directe copy-paste workaround waarbij ik dus gÊÊn uitrolmenu nodig heb maar deze direct de tekst kopieert en plakt. Het selecteren van de tekst is meteen ook het kopieren!

Hmm, ik denk dat dit alleen met mijn Logitech MX Master 3S muis werkt. Touchpad is voor deze lifehack trick te beperkt.

Ben ik na pak 'm beet 10 jaar Linux gebruik nou echt zo late to the party met deze openbaring? :F
Ik weet niet wat een uitrolmenu is, maar de volgens de documentatie zou het moeten werken. Wellicht de drie vinger klik nog een optie? https://help.ubuntu.com/s...mouse-middleclick.html.en

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:46
Waarop heb je gezocht? Als ik zoek naar "Linux touchpad middle click" krijg ik allerlei relevante resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
touchpad linux copy directly
Linux how to set touchpad select text copy text directly when selecting
linux copies text directly when selected touchpad

Ik las ergens dat er ook laptop touchpads bestaan waar de linker en rechterbovenhoek ook klikbaar is. Dit is bij mij niet het geval.

Maar ondertussen leer ik wel even dat het tippen met 2 vingers tegelijk het rechtermuisknopmenu uitrolt. Weer wat geleerd! Helaas nog niet het doel van mijn topic.

Edit: ik zal jouw input eens uitpluizen. Bedankt.

[ Voor 57% gewijzigd door StopEcocide op 13-12-2024 16:39 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die selectie plakken is overigens een aparte buffer, niet het klembord. Je kan dus 2 verschillende teksten plakken.

En tekst copy/pasten kan al sinds eeuwen door het toetsenbord te gebruiken. Ctrl+c/ctrl+v bijvoorbeeld, en ctrl+insert/shift+insert. ;)

Wat je werkelijk zoekt is dus hoe je met het touchpad de middelmuisknopfunctie uitvoert. Dit kan idd met twee vingers tappen, of als je fysieke toetsen hebt de linker en rechter tegelijk indrukken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Hero of Time schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:38:
Die selectie plakken is overigens een aparte buffer, niet het klembord. Je kan dus 2 verschillende teksten plakken.

En tekst copy/pasten kan al sinds eeuwen door het toetsenbord te gebruiken. Ctrl+c/ctrl+v bijvoorbeeld, en ctrl+insert/shift+insert. ;)

Wat je werkelijk zoekt is dus hoe je met het touchpad de middelmuisknopfunctie uitvoert. Dit kan idd met twee vingers tappen, of als je fysieke toetsen hebt de linker en rechter tegelijk indrukken.
Bedankt voor je reactie. Ik ben waarschijnlijk onduidelijk in mijn vraagstelling. Ik heb dus onlangs geleerd dat als je met een fysieke (losse) muis in Ubuntu ALLEEN de tekst selecteert deze AUTOMATISCH al wordt gekopieerd. En daarna hoefde ik met die losse muis in het gewenste veld ALLEEN maar het muiswiel hoefde in te drukken et voila de tekst is zonder tussenkomst van keuzemenu's direct geplakt. Echt een massive time saver!

Dat van toetsenbord ctrl-v+c was mij uiteraard al eeuwen bekend. Ik ga ervan uit dat je me te laag inschat ;)

Dit alles is dus niet mogelijk met het touchpad. Maar ik ben wel 'een stap verder' met de ontdekking dat twee vinger tippen het uitklapmenu geeft. Wat op zich vooruitgang heeft gegeven, maar nog altijd niet mijn einddoel (wat dus blijkbaar niet mogelijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je was prima duidelijk, maar de topictitel klopt in die zin dus gewoonweg niet. ;)

Deze functie ken ik al langer en noem ook waar je op moet zoeken. Want met twee vingers tikken is hetzelfde als de rechtermuisknop gebruiken. Leuk, maar dat is button 3, niet button 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39LKscRvp0ITXoL_1DWw71YGNRs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QNOcNlshjMpuSc2IjZMOEQmA.png?f=user_large

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Welk OS is dit? Ik heb Ubuntu 24.04.01 en zie deze optie niet bij mijn Touchpad instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

StopEcocide schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:02:
[...]

Welk OS is dit? Ik heb Ubuntu 24.04.01 en zie deze optie niet bij mijn Touchpad instellingen.
excuus, dit is windows. Ubuntu had ik gemist.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
franssie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:04:
[...]

excuus, dit is windows. Ubuntu had ik gemist.
Toch bedankt voor het meedenken :) Het ligt ook aan mij, want ik had even een duidelijkere topictitel moeten creÃĢren.

[ Voor 16% gewijzigd door StopEcocide op 13-12-2024 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

StopEcocide schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:05:
[...]

Toch bedankt voor het meedenken :) Het ligt ook aan mij, want ik had even een duidelijkere topictitel moeten creÃĢren.
Het staat in Lunix en ... het staat ook in je openingspost, ik moet gewoon beter lezen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
In de meeste gevallen is je "linkermuisknop" en "rechtermuisknop" op de touchpad tegelijkertijd indrukken de middelste muisknop, maar wellicht is dat een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
bcome schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:16:
In de meeste gevallen is je "linkermuisknop" en "rechtermuisknop" op de touchpad tegelijkertijd indrukken de middelste muisknop, maar wellicht is dat een instelling?
Klopt. Maar dan krijg ik een uitrolmenu. Daar waar ik op zoek ben naar een directe copy-paste workaround waarbij ik dus gÊÊn uitrolmenu nodig heb maar deze direct de tekst kopieert en plakt. Het selecteren van de tekst is meteen ook het kopieren!

Hmm, ik denk dat dit alleen met mijn Logitech MX Master 3S muis werkt. Touchpad is voor deze lifehack trick te beperkt.

Ben ik na pak 'm beet 10 jaar Linux gebruik nou echt zo late to the party met deze openbaring? :F

[ Voor 7% gewijzigd door StopEcocide op 13-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sowieso pak ik als ik veel moet knippen en plakken er altijd een muis bij, ergonomischer, sneller, en accurater. .

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bcome
StopEcocide schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:23:
[...]

Ik weet niet wat een uitrolmenu is, maar de volgens de documentatie zou het moeten werken. Wellicht de drie vinger klik nog een optie? https://help.ubuntu.com/s...mouse-middleclick.html.en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

bcome schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:16:
Dat is vrijwel nooit zo.

Twee vingers slepen stuurt meestal scroll events, maar dat is niet hetzelfde als een middelklik + slepen.
De standaardwerking van twee vingers tikken is een rechterklik.

@StopEcocide daar zit 't probleem dus ook; je zult op zoek moeten naar een stuk software dat 'twee vingers tikken' kan remappen naar iets anders. Het zou kunnen dat de drivers van je trackpad dat hebben, maar dat ligt maar net aan je desktop environment.
Voor MacOS is er 'Karabiner Elements' die van een specifiek apparaat specifieke events kan afhandelen, maar ook daar zou je in dit geval alleen de rechterklik kunnen remappen, en dan werkt de gewone rechterklik onder je trackpad ook niet meer.

Denk dat je al gauw in custom drivers terecht komt als je dit wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StopEcocide
BINGO! Bij deze ken ik u de Nobelprijs toe. _/-\o_

Met 1 vinger dubbelklikken en dan schuiven tot de gewenste tekst is geselecteerd. Daarna met 3 vingers 1 keer in het gewenste veld en hoppa geplakt! Mijn doel is bereikt.

Pfff, ik ben een blij mens. Dankjewel.

Edit: iedereen bedankt voor het meedenken. Ik waardeer jullie hulp zeer.

[ Voor 6% gewijzigd door StopEcocide op 13-12-2024 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Beetje wel ja, want dit bestaat al echt heel lang. Toen ik in 2007 met Linux begon bestond het al. :P Ik gebruik het erg veel.

Ken je trouwens ook de toetsenbordindeling 'US Int, AltGr dead keys'? Hiermee heb je de 'dode' toetsen onder de altgr toets zitten om te activeren, zodat alleen " intypen ook echt " geeft en altgr+" de dode toets maakt om dan met een volgde toets de verwachte combinatie te krijgen, zoals altgr+", e om ÃĢ te maken. Of sneller, altgr+r. Waardoor je nog sneller speciale tekens kan invoeren en meer direct onder je vingers hebt, te denken aan Š, ÂŽ, ß en meer.

Ik pas ook maar even je topictitel aan: "Direct kopiÃĢren tekst zonder rechtermuisknop" -> "Middelmuisknop sturen op touchpad voor selectie plakken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Hero of Time schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:11:
[...]

Beetje wel ja, want dit bestaat al echt heel lang. Toen ik in 2007 met Linux begon bestond het al. :P Ik gebruik het erg veel.
gekopieerd
Ken je trouwens ook de toetsenbordindeling 'US Int, AltGr dead keys'? Hiermee heb je de 'dode' toetsen onder de altgr toets zitten om te activeren, zodat alleen " intypen ook echt " geeft en altgr+" de dode toets maakt om dan met een volgde toets de verwachte combinatie te krijgen, zoals altgr+", e om ÃĢ te maken. Of sneller, altgr+r. Waardoor je nog sneller speciale tekens kan invoeren en meer direct onder je vingers hebt, te denken aan Š, ÂŽ, ß en meer.

Ik pas ook maar even je topictitel aan: "Direct kopiÃĢren tekst zonder rechtermuisknop" -> "Middelmuisknop sturen op touchpad voor selectie plakken".
Super. Bedankt. Ik ga je tips meenemen. Denk niet dat ik het ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:46
Hero of Time schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:11:
Dit zal al in Xaw, halverwege de jaren '80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
hcQd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:25:
[...]

Dit zal al in Xaw, halverwege de jaren '80.
Hou op met me! Ik voel me hier een totale n00b! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Ik kom nog even terug op mijn eigen vraag. Vrijwel alles is naar wens en ik ben door jullie goed geholpen.

Er blijft alleen 1 probleempje over:

Als ik de in de adresbalk van Firefox met 1 klik selecteer, selecteert hij deze in zijn geheel, mÃĄÃĄr hij kopieert hem daarmee niet. Is dat niet mogelijk?

Volgens deze link zou het, voor zover ik zie, mogeliijk moeten zijn (?)

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1244891

clipboard.autocopy staat op true dus er zou een mogelijkheid moeten zijn, toch?

[ Voor 8% gewijzigd door StopEcocide op 15-12-2024 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is het klembord. Oftewel: ctrl+v. Zoals ik eerder al zei, er zijn 2 buffers, je gewone klembord en de selectie buffer. En omdat je in de adresbalk klikt, maar niet zelf de selectie maakt, komt het niet in die buffer terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Hero of Time schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:06:
Dat is het klembord. Oftewel: ctrl+v. Zoals ik eerder al zei, er zijn 2 buffers, je gewone klembord en de selectie buffer. En omdat je in de adresbalk klikt, maar niet zelf de selectie maakt, komt het niet in die buffer terecht.
Okay, thanks voor de verduidelijking. ChatGTP zegt ook dat wat ik wil niet mogelijk is en dat ik er een add-on voor moet installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon zelf selecteren, ipv vertrouwen op het volledig selecteren van de browser.

Pagina: 1