Ideeën SWW-bereiding d.m.v. hybride warmtepomp (Elga Ace)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:06
Even wat achtergrond - 3 jaar geleden is bij mij een hybride warmtepomp geïnstalleerd, een Elga Ace 4kW. Deze werkt prima, en verwarmt het huis ca. 90% van de tijd. Voor de rest gebruik ik een airco als bijverwarming. De Elga wordt op de warmste dagen ook gebruikt om te koelen i.c.m. Jaga convectoren met fans.

Om van het gas af te gaan moest alleen nog een oplossing bedacht worden voor het sanitair warm water (SWW). Ik was wel gecharmeerd door de HeatCycle van DeWarmte die warmte terugwint uit afvalwater. Dit systeem gebruikt een water-water warmtepomp om de warmte uit het afvalwater te koelen tot iets boven het vriespunt en daarmee het SWW te verwarmen tot 55 graden. Dit gebeurt indirect in een RVS boilervat van 200l met daarin een flinke spiraal, daarnaast is er in dit vat nog een extra spiraal aanwezig voor aansluiting op b.v. een zonneboiler. De HeatCycle is ook aangesloten op de retour naar de warmtepomp voor eventuele ondersteuning van het CV-circuit. Dit heb ik eigenlijk nooit gebruikt, maar de aansluitingen zitten er wel al. Dit is het schema van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNMfLPM9z7rHCRrTwlQkP7KCTEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5oXqsKHCwcUMT4Z5bIpHc4H.png?f=fotoalbum_large
Dit heeft ongeveer een jaar goed gefunctioneerd, maar gaf de laatste maanden in onze situatie toch problemen. DeWarmte kreeg deze niet hersteld en stelt nu voor om de HeatCycle te verwijderen. Nu moet ik alleen op zoek naar een andere oplossing voor het SWW. Ik wil dit graag duurzaam doen - dus liefst niet 100% COP1 met een elektrische boiler, en dat zou eventueel kunnen met een warmtepompboiler. Alleen, een van de redenen dat ik destijds gekozen heb voor de Heatcycle is dat de locatie van de installatie naast een slaapkamer is - geluid is dus een issue. Ik zat daarom te denken om de Elga Ace te gaan gebruiken voor een gedeelte van de warmwater-bereiding, en dan zeker in de winter. In de zomer heb ik ruimschoots overschot van de zonnepanelen en vind ik COP1 ok. Het idee is om in ieder geval de onderste spiraal van het boilervat aan te sluiten op de warmtepomp - in serie met het afgiftesysteem, daar zijn de aansluitingen ook al voor aanwezig. Daarmee zou dan het koude drinkwater voorverwarmd worden tot ca.30 graden (de Elga draait vrij continue rond deze temperatuur) in het boilervat. Daarnaast zou ik een kleine elektrische boiler in serie met het boilervat willen zetten die van 30 naar 60 graden verwarmt. Om toch wat van de warmte uit het afvalwater terug te halen wil ik bij de verbouwing van de badkamer binnenkort ook een doucheWTW gaan plaatsen.
De situatie in de winter wordt dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9Qg343m9uBTGNB8dDnp338UzwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/matENtO0dIv4QQBaTGra89HL.png?f=fotoalbum_large

En in de zomer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6nA99K-yQCWy8GGnJE2zas1fg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MFg70kQDUnfbWwGa0SAvN8qe.png?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:

- Heeft iemand hier al ervaring met een dergelijk systeem, en bevalt dat een beetje?
- Het retourwater naar de warmtepomp wordt door deze opzet extra afgekoeld - maar wel afhankelijk van de SWW-vraag van dat moment - geeft dat problemen met de werking van de warmtepomp?
- Zou dit ook in de zomer kunnen werken? Dan moet er wel een aansluiting bijkomen op de aanvoerleiding vanaf de warmtepomp zodat het warme water niet door het huis stroomt.
- Zijn er misschien betere oplossingen te bedenken?

Ik snap dat deze situatie vrij specifiek is, omdat er dus zowel een hybride warmtepomp aanwezig is, als een boilervat met spiralen die juist bij een full-electric warmtepomp zou passen.

De Elga Ace vervangen door een FE warmtepomp is wat mij betreft geen optie. Ik ben erg tevreden over de Elga, en deze is pas 3 jaar oud.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:34
JBtL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:12:
Even wat achtergrond - 3 jaar geleden is bij mij een hybride warmtepomp geïnstalleerd, een Elga Ace 4kW. Deze werkt prima, en verwarmt het huis ca. 90% van de tijd. Voor de rest gebruik ik een airco als bijverwarming. De Elga wordt op de warmste dagen ook gebruikt om te koelen i.c.m. Jaga convectoren met fans.

Om van het gas af te gaan moest alleen nog een oplossing bedacht worden voor het sanitair warm water (SWW). Ik was wel gecharmeerd door de HeatCycle van DeWarmte die warmte terugwint uit afvalwater. Dit systeem gebruikt een water-water warmtepomp om de warmte uit het afvalwater te koelen tot iets boven het vriespunt en daarmee het SWW te verwarmen tot 55 graden. Dit gebeurt indirect in een RVS boilervat van 200l met daarin een flinke spiraal, daarnaast is er in dit vat nog een extra spiraal aanwezig voor aansluiting op b.v. een zonneboiler. De HeatCycle is ook aangesloten op de retour naar de warmtepomp voor eventuele ondersteuning van het CV-circuit. Dit heb ik eigenlijk nooit gebruikt, maar de aansluitingen zitten er wel al. Dit is het schema van de huidige situatie:

[Afbeelding]
Dit heeft ongeveer een jaar goed gefunctioneerd, maar gaf de laatste maanden in onze situatie toch problemen. DeWarmte kreeg deze niet hersteld en stelt nu voor om de HeatCycle te verwijderen. Nu moet ik alleen op zoek naar een andere oplossing voor het SWW. Ik wil dit graag duurzaam doen - dus liefst niet 100% COP1 met een elektrische boiler, en dat zou eventueel kunnen met een warmtepompboiler. Alleen, een van de redenen dat ik destijds gekozen heb voor de Heatcycle is dat de locatie van de installatie naast een slaapkamer is - geluid is dus een issue. Ik zat daarom te denken om de Elga Ace te gaan gebruiken voor een gedeelte van de warmwater-bereiding, en dan zeker in de winter. In de zomer heb ik ruimschoots overschot van de zonnepanelen en vind ik COP1 ok. Het idee is om in ieder geval de onderste spiraal van het boilervat aan te sluiten op de warmtepomp - in serie met het afgiftesysteem, daar zijn de aansluitingen ook al voor aanwezig. Daarmee zou dan het koude drinkwater voorverwarmd worden tot ca.30 graden (de Elga draait vrij continue rond deze temperatuur) in het boilervat. Daarnaast zou ik een kleine elektrische boiler in serie met het boilervat willen zetten die van 30 naar 60 graden verwarmt. Om toch wat van de warmte uit het afvalwater terug te halen wil ik bij de verbouwing van de badkamer binnenkort ook een doucheWTW gaan plaatsen.
De situatie in de winter wordt dan:
[Afbeelding]

En in de zomer:
[Afbeelding]

Mijn vragen:

- Heeft iemand hier al ervaring met een dergelijk systeem, en bevalt dat een beetje?
- Het retourwater naar de warmtepomp wordt door deze opzet extra afgekoeld - maar wel afhankelijk van de SWW-vraag van dat moment - geeft dat problemen met de werking van de warmtepomp?
- Zou dit ook in de zomer kunnen werken? Dan moet er wel een aansluiting bijkomen op de aanvoerleiding vanaf de warmtepomp zodat het warme water niet door het huis stroomt.
- Zijn er misschien betere oplossingen te bedenken?

Ik snap dat deze situatie vrij specifiek is, omdat er dus zowel een hybride warmtepomp aanwezig is, als een boilervat met spiralen die juist bij een full-electric warmtepomp zou passen.

De Elga Ace vervangen door een FE warmtepomp is wat mij betreft geen optie. Ik ben erg tevreden over de Elga, en deze is pas 3 jaar oud.
Ik ben bang dat je problemen gaat krijgen met defrosts. Als de SWW boiler koud is (net gedouched met z'n allen) en er komt dan een defrost, heb je volgens mij niet genoeg warmte hiervoor. Of de Elga moet hiervoor een verwarmingselement hebben (ik ken de Elga niet).

Een DoucheWTW is trouwens wel een goed idee. Wij besparen hiermee ca. 50% per douchebeurt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:28
Wel een mooi concept! Wel vreemd dat ze dit dan niet meer werkend krijgen, hebben ze daarvan de oorzaak gegeven? Neem aan dat jij dan van hun je investering weer terugkrijgt?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
blb4 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:12:
Wel een mooi concept! Wel vreemd dat ze dit dan niet meer werkend krijgen, hebben ze daarvan de oorzaak gegeven? Neem aan dat jij dan van hun je investering weer terugkrijgt?
Ja, uiteindelijk allemaal goed opgelost - het had met de sensoren te maken die gebruikt worden - er zat een storing in de data die de regeling van de warmtepomp in de war stuurde - waar het precies in zat is nog steeds niet helemaal helder. Op andere plekken werkt het ook wel goed - maar ik ben ook weer niet de enige met problemen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Jojan265 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:57:
[...]

Ik ben bang dat je problemen gaat krijgen met defrosts. Als de SWW boiler koud is (net gedouched met z'n allen) en er komt dan een defrost, heb je volgens mij niet genoeg warmte hiervoor. Of de Elga moet hiervoor een verwarmingselement hebben (ik ken de Elga niet).

Een DoucheWTW is trouwens wel een goed idee. Wij besparen hiermee ca. 50% per douchebeurt.
Wel een goed punt inderdaad, misschien dan toch simpel het boilervat ook gewoon als boiler houden met het bestaande element. Alleen best een groot vat om op 50-60 graden te houden met COP1. De doucheWTW is dan wel een must wat mij betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 13-12-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:28
Douche WTW is m.i. bij een verbouwing een no-brainer.

Als je dingen over ELGA wil weten moet je bij @mkleinman wezen. Hij maakt gebruik van een buffervat met elektrisch element als hulp voor de (hybride) ELGA die normaal op een cv ketel vertrouwd voor defrost ed.

[ Voor 66% gewijzigd door blb4 op 13-12-2024 16:44 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
blb4 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:39:
Douche WTW is m.i. bij een verbouwing een no-brainer.

Als je dingen over ELGA wil weten moet je bij @mkleinman wezen. Hij maakt gebruik van een buffervat met elektrisch element als hulp voor de (hybride) ELGA die normaal op een cv ketel vertrouwd voor defrost ed.
Gek genoeg heb ik dat niet - en ook geen CV-ketel als back-up - maar nooit problemen hiermee gehad in 3 jaar. Wel een buffervaatje in het systeem van 25l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
JBtL schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:12:Ik was wel gecharmeerd door de HeatCycle van DeWarmte die warmte terugwint uit afvalwater. Dit systeem gebruikt een water-water warmtepomp om de warmte uit het afvalwater te koelen tot iets boven het vriespunt en daarmee het SWW te verwarmen tot 55 graden.
[offtopic: achtergrond]
Op zich een mooi concept... Maar Riothermie is al een ding en op schaal moet het op zich beter kunnen werken: bijvoorbeeld https://www.warmte365.nl/...zame-warmte-65ADB1B5.html

Rioolwaterzuivering is gevoelig voor temperatuur van het influent, het is een biologisch proces. In dit concept koel je dus het influent van een RWZI. Nu zal dat met een individueel geval weinig uitmaken, maar op schaal zou het minder handig zijn. Effluent, ´schoon´ water kun je mee doen en laten wat je wil, maar het is ook kouder dan influent.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Ronald schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:37:
[...]

[offtopic: achtergrond]
Op zich een mooi concept... Maar Riothermie is al een ding en op schaal moet het op zich beter kunnen werken: bijvoorbeeld https://www.warmte365.nl/...zame-warmte-65ADB1B5.html

Rioolwaterzuivering is gevoelig voor temperatuur van het influent, het is een biologisch proces. In dit concept koel je dus het influent van een RWZI. Nu zal dat met een individueel geval weinig uitmaken, maar op schaal zou het minder handig zijn. Effluent, ´schoon´ water kun je mee doen en laten wat je wil, maar het is ook kouder dan influent.
Dit zelfde argument kan je aandragen voor een doucheWTW (de koperen variant) - hierdoor wordt de aanvoertemperatuur voor de rioolwaterzuivering ook lager. Of koud wassen in de wasmachine, of een efficiënte vaatwasser etc. Of enige vorm van waterbesparing. Veel dingen kunnen ergens anders een probleem geven als iedereen het gaat doen. Als iedereen z'n huis gaat isoleren is een warmtenet niet meer rendabel te krijgen - dat soort dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 13-12-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Ok, ik ben weer wat verder - de oplossing die ik nu in mijn hoofd heb is weer net iets anders. Ik zit er nu over te denken om een Hewalex te gaan plaatsen. Die past mooi op de plek waar nu de warmtepomp van de Heatcycle staat onder het schuine dak. Het geluidsniveau zou volgens de technische gegevens vergelijkbaar zijn, en bovendien een stuk beter te sturen naar alleen overdag bijvoorbeeld. De Hewalex functioneert dus eigenlijk als warmtepompboiler, maar het boilervat heb ik dus al. De aansluiting van de Hewalex gaat overigens via de drinkwateraansluiting, niet via de spiraal. En de warmte wordt gehaald uit de binnenlucht - de ruimte waar de installatie staat is met ongeveer 80 m3 vrij groot en bovendien - zeker in de zomer - meestal de warmste plek van het huis. In de winter gaat de Elga Ace dan dus wel indirect de warmte opwekken. Maar die heeft daar de meeste tijd ook wel de capaciteit voor.

Aangezien de warmte dan niet meer van de Elga Ace hoeft te komen, hoeft deze niet per se aangesloten te worden, maar ik ga dit denk ik toch doen. Als het echt flink vriest kan het verwarmingselement van het boilervat dan namelijk ook nog meehelpen met de EA, daarvoer hoef ik alleen twee verbindingen te maken tussen (een van de) spiralen van het boilervat en de bestaande aansluitingen op de retourleiding waar nu de Heatcycle aan vast zit. Het schema wordt dan dus zo:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qfgmlp8-HDZxNI8yee1kdhVLmuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAHP1SEe1JKrxQENTWdevfcJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 15-12-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08:18

DIY

@JBtL de hewalex is een prima oplossing en een no-brainer, want hij is na de subsidie nagenoeg gratis! Stuur maar een bericht als je daar hulp bij nodig hebt. Zorg wel dat je een warmtepomp of hewalex dit jaar (2024) nog koopt, zodat je onder de huidige subsidie valt, volgend jaar word die fors minder.

Persoonlijk zou ik de Elga na het plaatsen vd hewalex helemaal van je sww loskoppelen, dan kan die z’n toch al bescheiden vermogen volledig gebruiken voor ruimteverwarming.

[ Voor 11% gewijzigd door DIY op 15-12-2024 18:28 ]

Pagina: 1