R7S LED lampen die goed tegen warmte kunnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:20
We hebben in een aantal designarmaturen een jaar of twee geleden de R7S halogeenlampen vervangen door LEDs van Groenovatie. Nu beginnen ze het stuk voor stuk op te geven. Ze gaan uit, na een paar seconden weer even aan, dan weer uit etc. Contact gehad met de leverancier en die bevestigt m'n vermoeden dat ze te warm worden. Niet dat ze echt heet worden, ik kan ze nog steeds gewoon vastpakken. Maar blijkbaar is dat over twee jaar toch te veel. Ergens heb ik ook wel weer bewondering voor de consistentie van de productie als na twee jaar binnen twee weken drie exemplaren op dezelfde manier defect raken.

Maar goed, m'n vraag is of iemand ervaring heeft met zulke R7S 78mm LEDs in een gesloten armatuur waarin ze weinig koeling krijgen. Er is vast wel een ander merk dat nèt iets anders geconstrueerd is en er wel tegen kan.

Beste antwoord (via Heelgoed op 16-12-2024 14:24)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heelgoed schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:41:
Groenovatie, R75 LED LAMP, 5W, 78mm, 360°, REBR0522-G
Ik zie deze: https://www.ledshop-groen...mm-360%C2%BA-Dimbaar.html
(REBR0521-G)

Dat is een zogenaamde COB lamp. COB geeft aan dat de LED een plak (geel) is. Daar heb ik geen ervaring mee. Er staat bij dat het niet opgesloten mag zijn.

Philips 57881000 CorePro LED linear D R7S 14-100W Koel wit 8718696578810 is de R7S lamp 118mm lamp die het wel redelijk doet in mijn armatuur. CorePro is het professionele line van Philips. Doelgroep is professioneel, ze zouden langer mee moeten gaan.

Er zijn CorePro Linear D R7S lampen voor 78mm. Deze bijvoorbeeld. En er is ook een COB variant. Dat de COB variant moeilijk verkrijgbaar is, zegt misschien iets over het succes of de kwaliteit van dit model. Ik heb geen ervaring met deze 78mm lampen.

Ik heb wel eens gewone E27 peer lampen gehad in een met glas afgedekte armatuur van Philips, die hielden het niet lang vol. Die zijn vervangen door een EMOS LED lamp. Uiteraard is dat niet hetzelfde als R7S, maar het geeft wel aan dat sommige LED lampen het wel goed blijven doen in een warme ruimte.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Om welke lampen gaat het precies? Een leverancier of merk is onvoldoende.

Mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heelgoed
mrmrmr schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:21:
Om welke lampen gaat het precies? Een leverancier of merk is onvoldoende.

Mijn ervaring.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Heelgoed schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:41:
Ik zie deze: https://www.ledshop-groen...mm-360%C2%BA-Dimbaar.html
(REBR0521-G)

Dat is een zogenaamde COB lamp. COB geeft aan dat de LED een plak (geel) is. Daar heb ik geen ervaring mee. Er staat bij dat het niet opgesloten mag zijn.

Philips 57881000 CorePro LED linear D R7S 14-100W Koel wit 8718696578810 is de R7S lamp 118mm lamp die het wel redelijk doet in mijn armatuur. CorePro is het professionele line van Philips. Doelgroep is professioneel, ze zouden langer mee moeten gaan.

Er zijn CorePro Linear D R7S lampen voor 78mm. Deze bijvoorbeeld. En er is ook een COB variant. Dat de COB variant moeilijk verkrijgbaar is, zegt misschien iets over het succes of de kwaliteit van dit model. Ik heb geen ervaring met deze 78mm lampen.

Ik heb wel eens gewone E27 peer lampen gehad in een met glas afgedekte armatuur van Philips, die hielden het niet lang vol. Die zijn vervangen door een EMOS LED lamp. Uiteraard is dat niet hetzelfde als R7S, maar het geeft wel aan dat sommige LED lampen het wel goed blijven doen in een warme ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heelgoed
Dank voor het uitgebreide antwoord! Je hebt er duidelijk verstand van.

Ik had me destijds wel ingelezen in alle LED perikelen over dimmers en zo. Maar deze temperatuurproblemen zag ik toch niet aankomen. Die R7S buisjes voor binnenshuisgebruik zitten vaak in kleine armaturen en ik was er zonder er veel over na te denken vanuit gegaan dat LED alternatieven daar wel geschikt voor zouden zijn. De website geeft wel aan dat je moet checken of het qua inbouwmaat past omdat sommige leds groter zijn dan de originelen, daarmee toch een beetje suggererend dat als het mechanisch past het verder wel ok is. Ik had nog wel een beschermglaasje weggehaald dat functioneel is voor die hete halogeen buisjes. Ze zitten nu in een soort ronde glazen koektrommel met een diameter van 25 centimeter en zes dik. Voor mijn gevoel niet echt krap, maar blijkbaar toch nog te thermisch belastend.

Ik zal je suggesties eens bekijken. Misschien dat een niet-COB variant het beter volhoudt. Het experiment duurt alleen weer een jaar of twee voor ik weet of het geslaagd is. En met vier lampen @ 12 euro per stuk elke twee jaar is het economisch voordeel toch wat twijfelachtig. Dus als iemand nog praktijkervaring wil delen die me wat meer a priori zekerheid kan bieden, dan graag.

De vervangers voor klassieke peertjes beginnen trouwens hier ook te sputteren. In platte ikea plafonnières, blijkbaar ook te warm? Vervangen door nieuwe ikea plafonnières met ingebouwde ledstrips lijkt een goede optie. Alleen jammer dat ikea de boorgaten niet op dezelfde plek heeft gehouden als bij die oude.