Snelheidsboete Frankrijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:38
Vandaag kreeg ik een mooie envelop uit Frankrijk waar ik voor moest tekenen.
Het blijkt om een aanmaning te gaan voor een snelheidsovertreding uit juli. De aanmaning verteld niet wat de overtreding precies is maar via https://www.antai.gouv.fr/ kan ik dit (in het nederlands) wel inzien.
De oorspronkelijke boete is €68, of €45 bij meteen betalen (gok ik, dat staat er dan weer in het Frans) maar deze heb ik nooit ontvangen. Ik krijg nu een verhoogde boete voor €180 of €144 als ik meteen betaal.
De oorspronkelijke boete betalen wil ik best doen maar ik wil bezwaar maken tegen de verhoging aangezien ik de oorspronkelijke boete nooit heb gezien. Via de eerder genoemde site kan ik bezwaar maken maar moet wel eerst het verhoogde boetebedrag worden betaald. Eigenlijk verwacht ik dat het bezwaar dan al snel afgewezen wordt..

Heeft iemand anders een soortgelijke ervaring gehad en succesvol bezwaar kunnen maken nadat de boete was betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
Vreemd. Ik kreeg hem gewoon in de bus.
Inderdaad is het in Frankrijk zo dat als je meteen betaald je korting krijgt.
Kon ook super makkelijk betalen via een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:56

Arjan A

Cenosillicafoob

Als ze je adres hebben gevonden, had je de eerste brief ook moeten krijgen. Die is zelfs in het Nederlands.
Ongetwijfeld mogen ze een Nederlandse partij inschakelen als je het niet betaalt, dus ik zou sowieso betalen. Geen idee wat er gebeurt als je het aanvecht omdat je de eerste brief niet hebt gehad.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-08 12:48
Staat de auto op jouw eigen naam of lease?
Bij lease gaat het vaak eerst naar de leasemaatschappij, eventueel nog naar de werkgever als het auto-van-de-zaak is etc. In dat geval zou ik de verhoging daar verhalen als je er met bezwaar niet vanaf komt.

Wel aan te raden alvast te betalen voor het nóg verder oploopt, dat geldt ook voor NL boetes overigens.
Zodra bezwaar wordt toegekend wordt je gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
LTwinter schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:50:
Vreemd. Ik kreeg hem gewoon in de bus.
Inderdaad is het in Frankrijk zo dat als je meteen betaald je korting krijgt.
Kon ook super makkelijk betalen via een app.
Kwam die ook aangetekend of met de gewone post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Dieks77 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:02:
Staat de auto op jouw eigen naam of lease?
Bij lease gaat het vaak eerst naar de leasemaatschappij, eventueel nog naar de werkgever als het auto-van-de-zaak is etc. In dat geval zou ik de verhoging daar verhalen als je er met bezwaar niet vanaf komt.

Wel aan te raden alvast te betalen voor het nóg verder oploopt, dat geldt ook voor NL boetes overigens.
Zodra bezwaar wordt toegekend wordt je gecompenseerd.
Eigen auto, de boete zou dus rechtstreeks naar mij moeten gaan. De aanmaning was van 5-12 dus heeft er 8 dagen over gedaan (niet m'n leukste Sint kado trouwens :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:46
Cheezus schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:13:
[...]

Kwam die ook aangetekend of met de gewone post?
Was niet aangetekend.
Kwam gewoon met de reguliere post, en nu ik zo kijk inderdaad in het Nederlands.

[ Voor 9% gewijzigd door LTwinter op 13-12-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
Nouja, ik heb maar betaald en bezwaar aangetekend, ik ben benieuwd.

Nog iets leuks, ook voor de aanmaning kun je 20% 'korting' krijgen als je deze binnen 30 dagen betaald, door bezwaar aan te tekenen moet je echter wel de volle mep betalen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
Update:

Bericht gekregen dat het bedrag van de boete wordt teruggebracht tot €45. Dat scheelt weer :)

Bij het bezwaar maken stond vermeld dat je wel eerst de volledige boete (€180) moest overmaken voordat deze in behandeling werd genomen Nu staat er in het bericht:
Indien u een hoger bedrag betaald hebt, kunt u een schriftelijk verzoek om terugbetaling sturen naar:
Dat is dan weer een beetje jammer dat dit ook niet gewoon digitaal kan maar goed, we zullen zien hoe het afloopt met een brief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
Cheezus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:01:
Update:

Bericht gekregen dat het bedrag van de boete wordt teruggebracht tot €45. Dat scheelt weer :)

Bij het bezwaar maken stond vermeld dat je wel eerst de volledige boete (€180) moest overmaken voordat deze in behandeling werd genomen Nu staat er in het bericht:

[...]

Dat is dan weer een beetje jammer dat dit ook niet gewoon digitaal kan maar goed, we zullen zien hoe het afloopt met een brief..
Mag ik vragen hoe dit afgelopen is ? Ik heb namelijk sinds gisteren precies hetzelfde. Een verhoogde boete van 180 euro, van afgelopen zomer, maar ik heb de eerste brief nooit gehad. Brief was ook gericht aan het verkeerde adres. Ik kreeg het van de buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
Het is nog niet afgelopen.. ik heb een brief in het Nederlands gestuurd en een Google translate variant erbij gedaan (met een 'waarschuwing' dat dit een vertaald exemplaar was). Daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Geen idee of de brief niet is aangekomen, niet is begrepen, het proces gewoon lang duurt of ze er gewoon geen zin in hebben..

Mijn advies: betaal de oorspronkelijke (lage) boete en dien dan bezwaar in waar je aangeeft de oorspronkelijke boete niet te betwisten maar de verhoging onterecht is omdat je de eerste brief nooit hebt ontvangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Cheezus op 17-03-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31
Blijkbaar is er tussen Nederland en Frankrijk intussen wel een verdrag over uitwisseling van gegevens.
Het citaat is uit 2015.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:59
trabant schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:45:
Blijkbaar is er tussen Nederland en Frankrijk intussen wel een verdrag over uitwisseling van gegevens.
[...]
Het citaat is uit 2015.
Tuurlijk, anders was die brief uberhaupt nooit aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21
Cheezus schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:50:
Mijn advies: betaal de oorspronkelijke (lage) boete en dien dan bezwaar in waar je aangeeft de oorspronkelijke boete niet te betwisten maar de verhoging onterecht is omdat je de eerste brief nooit hebt ontvangen.
Dat is een redelijk advies in een commercieel geschil met een private partij, maar niet als het gaat om een boete. Zeker niet als expliciet verteld wordt dat je eerst moet betalen en daarna bezwaar kunt starten.

Het zuigt, maar dat soort gevechten kun je beter niet met een overheid aangaan. Die hebben zichzelf juridisch allemaal oneigenlijke voordelen toegekend. Dat ga je niet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Je zal inderdaad niet de eerste zijn waar een bezwaar niet in behandeling wordt genomen omdat er niet aan de regels is voldaan en het 'tellertje' qua verhogingen e.d. maar door blijft lopen. En dan ineens heel verbaasd zijn als er op een gegeven moment een gerechtsdeurwaarder op de stoep staat met een vonnis of iets in die strekking dat geëxecuteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
locke960 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Dat is een redelijk advies in een commercieel geschil met een private partij, maar niet als het gaat om een boete. Zeker niet als expliciet verteld wordt dat je eerst moet betalen en daarna bezwaar kunt starten.

Het zuigt, maar dat soort gevechten kun je beter niet met een overheid aangaan. Die hebben zichzelf juridisch allemaal oneigenlijke voordelen toegekend. Dat ga je niet winnen.
Klopt, maar de zin "Indien u een hoger bedrag betaald hebt, kunt u een schriftelijk verzoek om terugbetaling sturen naar..." Impliceert dat het misschien helemaal niet nodig was om het volledige boetebedrag inclusief verhoging te betalen vooraf te betalen.

Mocht je bezwaar daarop worden afgewezen moet je misschien alsnog het volledige bedrag incl. verhoging betalen maar gezien de huidige gang van zaken m.b.t. mijn bezwaar heb ik toch al niet echt meer dat er iets van die eventuele terugbetaling terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21
Dat zie ik niet zo. Voor mij impliceert het dat je een template-antwoord hebt ontvangen en dat de overheid van hun probleem, jou probleem maakt. Ook iets waar ze heel goed in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-08 12:42
Kan je niet gewoon mailen? Kheb soort gelijke ervaring in Italië gehad. Daar stond een mailadres bij. In het Engels een mail gestuurd is allemaal netjes geregeld met het allereerste lage bedrag. Duurt wel even voordat ze reageren maar ging best. Had ook niks betaald voordat ze het lage bedrag hadden bevestigt. In Zwitserland overigens op soortgelijke manier gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
Cheezus schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:50:
Het is nog niet afgelopen.. ik heb een brief in het Nederlands gestuurd en een Google translate variant erbij gedaan (met een 'waarschuwing' dat dit een vertaald exemplaar was). Daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Geen idee of de brief niet is aangekomen, niet is begrepen, het proces gewoon lang duurt of ze er gewoon geen zin in hebben..

Dank voor de info in dit topic. Heeft me op weg geholpen. Heb de keuze maar gemaakt om de boete van 180 euro te betalen en meteen bezwaar aan te tekenen. Dit met bewijs dat het adres verkeerd was en dat deze brief te laat is verstuurd is. De betalingstermijn begon al op 6 maart te lopen. Ik ga er maar vanuit dat het geld terugkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
Update:

Het teveel betaalde bedrag is vandaag toch nog op mijn rekening verschenen. Hiermee is het boetebedrag uiteindelijk €45 geworden.
Had er eigenlijk niet meer op gerekend (brief is ruim 10 weken geleden verzonden) dus dat is dan toch weer een meevaller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniper20
Nog een update van mijn kant.

Een brief ontvangen dat de boete wordt teruggebracht van 180 naar 45 euro na het aantekenen van bezwaar. Zojuist maar een schriftelijk verzoek tot terugbetaling gedaan van het verschil, want ik had de 180 euro al betaald.
Pagina: 1