Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jacQues-
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 09:45
De SSD-behouzing en VeraCrypt ondersteunen geen TRIM. Dus wordt alles heel traag. Hoe kan ik dat omzeilen? (Nou ja, voor langere tijd dan.)

Aan opties dacht ik "overprovisioning". Dus een SSD die veel groter is dan ik gebruik. Maar dit heb ik geprobeerd en lijkt niet te werken. Dit heb ik geprobeerd:
- SSD in een moederbord; een 100% NTFS partitie aangemaakt; snel-formatteren en TRIM.
- SSD in de behuizing; NTFS patitie verwijderen; 60% RAW partitie aanmaken; de rest niet-toegewezen houden.
- VeraCrypt partitie aangemaakt in die RAW partitie. Bestanden overgekopieerd.

Helaas relatief langzaam. Bijvoorbeeld FireFox portable duurt meerdere seconden met nieuwe pagina's openen. Daarna is het wel normaal/snel. Maar elke nieuwe pagina weer meerdere seconden. Dit is met 75% gebruik van die RAW partitie. Idem met een 100% RAW partitie en 45% gebruik.

Zou een "file container" volume wel het beoogde effect hebben? (Dan nog steeds geen TRIM overigens.) Of maak ik ergens een denkfout? Andere opties/ideeën zijn uiteraard ook zeer welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
trim is dat het os meldt dat een block gewist mag worden. De veracrypt container wordt nooit gewist. Dus werkt trim nooit.

Hier hebben ze bitlocker voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jacQues-
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 09:45
Voor zover ik weet niet. Wissen doet het gewoon. Het had iets met de cache-optimalisatie te maken. Dus je SSD wordt na een tijdje traag. De voor de hand liggende oplossing is TRIM, maar dat werkt dus niet. Dan dacht ik met "overprovisioning" het in elk geval een tijd lang uit te stellen.

Bovendien werkt TRIM ook niet met de SSD-behuizing, dus BitLocker zou hetzelfde probleem hebben. Ook twijfel ik of BitLocker wel werkt met Windows Home (ik dacht -maar kan het mis hebben- dat die pas vanaf Pro beschikbaar is). M'n desktop heeft Pro, maar m'n laptop heeft Home.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Trim werkt alleen als de USB converter die commando's ook kan doorgeven. Doen ze niet allemaal. SMART geven ze ook niet allemaal door. En het bestandssysteem moet het ook ondersteunen.
Het werkt op de ESD310 van Transcend. Die meldt zich als SCSI Disk Device.

Een SSD is snel omdat deze lege blokken achterhoudt om te schrijven. Schrijven is snel.
Wissen van FLASH is daarentegen super langzaam. En aangezien de meeste file systems "verwijderen" niet echt doen, ze gooien alleen de index weg, blijft de inhoud van het bestand staan. Met TRIM worden deze blokken wel aan het storage device doorgegeven als "niet langer nodig, wis deze als je tijd hebt".
Wanneer dat echter niet wordt ondersteund is het device uiteindelijk door zijn lege blokken heen en moet hij ze on-demand wissen en opnieuw beschrijven, dat is erg langzaam. Wissen is in een flash chip ook een blokkerende actie, op wissen moet alles wachten.

Wanneer die Transcend bijvoorbeeld als exFAT is geformetteret wordt TRIM niet ondersteund en is de snelheid ~10 MB/s als de vrije blokken op zijn. Met NTFS (wel trim) blijft dit 300 MB/s.

In jouw situatie is het echter zo dat het device waarin jij iets wist een veracrypt image is, en een gewist blok versleutelen is voor de SSD gewoon random data.

Het kan het helpen een erg top klasse SSD te kopen, eg: samsung 980 of een tweedehand enterprise disk (check vraagn en aanbod), die hebben doorgaans snellere of meerdere FLASH chips. Je kunt in de reviews zoeken naar "sustained write", meestal testen ze dit door hem ten meer dan één keer helemaal vol te schrijven en dan te kijken hoe snel hij nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Probeer bitlocker eens aan te maken op een stickie.
Kan maar zo zijn dat Home ze wel kan openen maar niet kan aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:54

Qwerty-273

Meukposter

-jacQues- schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:37:
.... VeraCrypt ondersteunen geen TRIM.....
VeraCrypt ondersteunt juist wel trim als je het aanzet? Uit de release notes van versie 1.22 uit 2018:
  • Security enhancement: Add option to block TRIM command for system encryption on SSD drives.
  • Implement TRIM support for non-system SSD drives and add option to enable it (TRIM is disabled by default for non-system volumes).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Qwerty-273 hè ja, het werkt echter alleen op hele volumes, niet containers.
https://veracrypt.eu/en/Trim%20Operation.html

Edit, ik heb het gewoon even geprobeerd:
Werkt ook nog, zo instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-4TlLBDoOVyHPF5ZSEJSo7JzW8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9jU1x6xy4oboKRIWlBW1ZEBs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I3uuHZW9bBTsPf1IkcomMUO5Lk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0K7ksV5Ulrb00EeN5qIghCYa.png?f=user_large

Op die ESD310C.
Echter, wel warnings dat je hiermee de effectiviteit van de versleuteling ondermijnt omdat er bepaalde metadata kan lekken.

[ Voor 70% gewijzigd door jeroen3 op 13-12-2024 17:57 . Reden: geprobeerd ]

Pagina: 1