Bouwdroger: op welke luchtvochtigheid instellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiddish
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 10:52
Hallo,

Wij zijn bezig met een verbouwing van onze kleine keuken (~2x3m) en hebben zo'n maand geleden de boel laten stuccen. Door een nogal poreuze muur die niet overal even dik was, is er op sommige plekken een nogal dikke laag stuc aangebracht van ik schat wel > 2cm. Ik heb het eerst twee weken normaal laten drogen, maar ik heb nu een klein bouwdrogertje gekocht. Deze heb ik al zo'n twee weken aan, maar het drogen schiet op sommige plekken nog niet echt op. Ramen zijn overal dicht, maar ieder dag zet ik alles wel een uurtje open om te ventileren. Ik heb een Trotec T660 luchtvochtigheidsmeter die op de meeste muren een waarde van 20/30 aangeeft, maar op de bewuste muur zijn er uitschieters naar 150...

Nu heb ik echter ook geen idee op welke luchtvochtigheid ik de droger in moet stellen... Het minimum is 10%, maar ik weet niet of dat een goed idee is? Hij staat nu op zo'n 40%, maar dat lijkt dus niet echt op te schieten. Er wordt misschien een litertje per dag opgevangen.

Hoor graag wat tips!

Beste antwoord (via Jiddish op 15-12-2024 12:05)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jiddish schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:49:
Dank voor je antwoord! Als ik 'm instel op 40%, dan bereikt hij deze 40% al vrij snel. Dat lijkt het probleem dus niet. Ik vraag me meer af of het eventueel kwaad kan om de droger op bijvoorbeeld 20% te zetten. De radiator van de CV hangt nog niet in de keuken, dus ik heb nu zo'n klein bouekacheltje aan die de temperatuur naar zo'n 20°C krijgt.

Ventilator is wel een goed idee denk ik, ga ik proberen!
Je moet 't zien als een plas water; als je middenin een plas water een emmer vult en weghaalt, dan vult het water eromheen dat gat weer, en wordt de plas zelf weer een stukje lager.
Als je de ontvochtiger op 40% hebt staan en de rest van je huis is bij wijze van spreken 50% dan heb je maar een verschil van 10% dat opgevuld wordt, dus je hebt een 'emmer' van 10%. Als je ontvochtiger op 20% staat maak je dat verschil 30%, dus je 'emmer' wordt 3x zo groot.
In de praktijk merk je dat doordat er meer dan een liter per dag in de ontvochtiger terecht komt, en je die hopelijk zelfs meerdere keren per dag moet legen.
Het kan verder ook zeker geen kwaad (meer) om die ontvochtiger lager te zetten. Te snel drogen van verse smeersels kan wel problemen opleveren, maar je bent al enkele weken verder dus het zou inmiddels wel volledig uitgehard moeten zijn.

20 graden is ook wel het minimale dat je die ruimte wil houden. 15 graden is het minimum waarbij verse lucht nog enig vocht kan afvoeren, ook daar geldt hoe hoger hoe beter.

Normaal gesproken zou ik het met @ZeRoC00L eens zijn, maar aangezien je een ontvochtiger hebt staan ga je met het raam open alleen meer vocht naar binnen halen dus dat wil je juist niet, in feite is die ontvochtiger je 'open raam'. Potdicht hoeft het allemaal ook niet, maar met vocht is het echt puur temperatuur en circulatie, als het buiten vochtiger is dan binnen win je daar niks mee.

Ik denk dat je met wat circulatie erbij en de ontvochtiger wat lager heel ver komt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Een gezonde rH% is 40-60, maar nu het buiten relatief vochtig is zal het wel flink even duren tot het droog is als je 'm instelt op 40%.

Je zou 'm een dagje op 20% kunnen zetten en kijken of dat helpt. Het kan wel echt even duren voor een dikke stuclaag droog is, dus verwacht niet dat het nu ineens in een dag volledig droog is.

Wat ook helpt is proberen de vochtige ruimte af te sluiten zodat je niet vocht uit alle andere plekken van het huis trekt.
Zorg ook dat de ruimte goed verwarmd wordt. Het vocht moet vanuit de muur de lucht in kunnen, hoe warmer de lucht hoe meer vocht er in mee kan.
Vocht verspreidt zich door de hele muur, dus het voorste stukje moet drogen zodat het achterste stukje z'n vocht kan delen. Als je toevallig 1 of 2 ventilatoren hebt die je richting de muur kan richten (om een luchtstroom langs de muur af te creëren) zou dat het flink kunnen versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiddish
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 10:52
Dank voor je antwoord! Als ik 'm instel op 40%, dan bereikt hij deze 40% al vrij snel. Dat lijkt het probleem dus niet. Ik vraag me meer af of het eventueel kwaad kan om de droger op bijvoorbeeld 20% te zetten. De radiator van de CV hangt nog niet in de keuken, dus ik heb nu zo'n klein bouekacheltje aan die de temperatuur naar zo'n 20°C krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let op dat met ramen open ventileren de luchtvochtigheid en temperatuur buiten nogal uitmaakt. Gisteren was her hier buiten 4.5 graad met 96% luchtvochtigheid. Bij 20 graden binnentemperatuur is dat 36.1% relatieve vochtigheid, dus als je dan je ramen openzet zul je niet onder de 36.1% kunnen komen (of het wordt juist vochtiger zodra je gaat ventileren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ramen zo vaak mogelijk open (kiepstand) en verwarmen.
Klimkt onlogisch, maar de lucht moet nu eenmaal verwarmd en ververst worden.

Ja, het kost even wat extra.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Jiddish schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:49:

Je moet 't zien als een plas water; als je middenin een plas water een emmer vult en weghaalt, dan vult het water eromheen dat gat weer, en wordt de plas zelf weer een stukje lager.
Als je de ontvochtiger op 40% hebt staan en de rest van je huis is bij wijze van spreken 50% dan heb je maar een verschil van 10% dat opgevuld wordt, dus je hebt een 'emmer' van 10%. Als je ontvochtiger op 20% staat maak je dat verschil 30%, dus je 'emmer' wordt 3x zo groot.
In de praktijk merk je dat doordat er meer dan een liter per dag in de ontvochtiger terecht komt, en je die hopelijk zelfs meerdere keren per dag moet legen.
Het kan verder ook zeker geen kwaad (meer) om die ontvochtiger lager te zetten. Te snel drogen van verse smeersels kan wel problemen opleveren, maar je bent al enkele weken verder dus het zou inmiddels wel volledig uitgehard moeten zijn.

20 graden is ook wel het minimale dat je die ruimte wil houden. 15 graden is het minimum waarbij verse lucht nog enig vocht kan afvoeren, ook daar geldt hoe hoger hoe beter.

Normaal gesproken zou ik het met @ZeRoC00L eens zijn, maar aangezien je een ontvochtiger hebt staan ga je met het raam open alleen meer vocht naar binnen halen dus dat wil je juist niet, in feite is die ontvochtiger je 'open raam'. Potdicht hoeft het allemaal ook niet, maar met vocht is het echt puur temperatuur en circulatie, als het buiten vochtiger is dan binnen win je daar niks mee.

Ik denk dat je met wat circulatie erbij en de ontvochtiger wat lager heel ver komt.
Pagina: 1