Wens
Ik wil in de garage een onderverdeler plaatsen waarop de zonnepaneelomvormers worden aangesloten en een toekomstige Warmtepomp + BUH. Ook wil ik de stroompunten van de garage die nu aangesloten zitten op algemene groep 3 van de woning op een eigen groep zetten. Ook de buitenstroompunten zitten op algemene groep 3 van de woning (via de garage). Ook deze wil ik uiteraard op een eigen groep zetten.
Nu schakelt bij een aardlekfout buiten groep 3 af. Waar ook de koelkast in de keuken en de vriezer in de garage op zijn aangesloten. Dat ook groep 6, 9 en 11 afschakelen is wat minder problematisch. Gelukkig is die situatie nog niet voorgekomen waarbij we lang van huis waren. Maar het is wel al eens voorgekomen.
Huidige situatie
Op dit moment een 3 fase aansluiting met groepkast met 11 groepen. Waaronder een kookgroep op 1 van de fases. Ook zitten achter 2 groepen weer PV verdelers.
:strip_exif()/f/image/klQdM3lsnpdK9y7xmWN26CWI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VQ7cYBxFAEv2ZFBA6598t2oz.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig plan
Zoals ik nu denk dat ik het aan zou pakken is dat ik links naast de groepenkast een uitbreidingsunit plaats. Vervolgens e.e.a. herschikken conform onderstaand plaatje. Liefst zou ik naar rechts uitbreiden, maar daar lijkt net wat te weinig ruimte voor in de huidige situatie. De aardeaansluiting en beltrafo leidingen zijn eenvoudig aan te passen, maar de 3 andere leidingen misschien wat minder makkelijk, al zal er één komen te vervallen door het vervallen van groep 11 (zie later).
:strip_exif()/f/image/il7MNf4DPKYLWHCXa1K1UuuB.jpg?f=fotoalbum_large)
Groep 11 die nu naar de garage loopt komt te vervallen. Deze maakt nu een enorme omweg. Deze gaat door de vloer van de garage en achter de isolatiewand via een grote omweg naar de huidige plek van één van de PV verdelers en omvormer.
De kookgroep vervangen door een 16A 30mA 3P+N B-kar.
De verdeler voor de garage te plaatsen achter een 25A 3P+N C-kar, achter de hoofdschakelaar.
In de garage een verdeler te plaatsen conform onderstaand plaatje. Deze aan te sluiten via een YMvK 5x4mm2.
:strip_exif()/f/image/2X8ZvEBv7FbSeJN8Ht4c4I7g.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen die ik nog heb.
Ik wil in de garage een onderverdeler plaatsen waarop de zonnepaneelomvormers worden aangesloten en een toekomstige Warmtepomp + BUH. Ook wil ik de stroompunten van de garage die nu aangesloten zitten op algemene groep 3 van de woning op een eigen groep zetten. Ook de buitenstroompunten zitten op algemene groep 3 van de woning (via de garage). Ook deze wil ik uiteraard op een eigen groep zetten.
Nu schakelt bij een aardlekfout buiten groep 3 af. Waar ook de koelkast in de keuken en de vriezer in de garage op zijn aangesloten. Dat ook groep 6, 9 en 11 afschakelen is wat minder problematisch. Gelukkig is die situatie nog niet voorgekomen waarbij we lang van huis waren. Maar het is wel al eens voorgekomen.
Huidige situatie
Op dit moment een 3 fase aansluiting met groepkast met 11 groepen. Waaronder een kookgroep op 1 van de fases. Ook zitten achter 2 groepen weer PV verdelers.
:strip_exif()/f/image/QuueqbtHyGg1SCuNxbli5khD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/klQdM3lsnpdK9y7xmWN26CWI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VQ7cYBxFAEv2ZFBA6598t2oz.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig plan
Zoals ik nu denk dat ik het aan zou pakken is dat ik links naast de groepenkast een uitbreidingsunit plaats. Vervolgens e.e.a. herschikken conform onderstaand plaatje. Liefst zou ik naar rechts uitbreiden, maar daar lijkt net wat te weinig ruimte voor in de huidige situatie. De aardeaansluiting en beltrafo leidingen zijn eenvoudig aan te passen, maar de 3 andere leidingen misschien wat minder makkelijk, al zal er één komen te vervallen door het vervallen van groep 11 (zie later).
:strip_exif()/f/image/il7MNf4DPKYLWHCXa1K1UuuB.jpg?f=fotoalbum_large)
Groep 11 die nu naar de garage loopt komt te vervallen. Deze maakt nu een enorme omweg. Deze gaat door de vloer van de garage en achter de isolatiewand via een grote omweg naar de huidige plek van één van de PV verdelers en omvormer.
De kookgroep vervangen door een 16A 30mA 3P+N B-kar.
De verdeler voor de garage te plaatsen achter een 25A 3P+N C-kar, achter de hoofdschakelaar.
In de garage een verdeler te plaatsen conform onderstaand plaatje. Deze aan te sluiten via een YMvK 5x4mm2.
:strip_exif()/f/image/2X8ZvEBv7FbSeJN8Ht4c4I7g.jpg?f=fotoalbum_large)
- 1x Hoofdschakelaar
- 2x PV groepen
- Omvormer garage
- Omvormer zolder (extra kabel naar zolder trekken)
- 4x Aardlekautomaten
- Warmtepomp
- BUH
- Algemene groep garage
- Buitenverlichting en stroompunten
- Toekomst: 3 fase aardlekautomaat thuisbatterij
Vragen die ik nog heb.
- Zou ik een zwaardere hoofdschakelaar moeten plaatsen in de hoofdgroepenkast (63A)?
- Liefst wil ik de PV groepen, Warmtepomp en BUH apart het verbuik of oplevering meten. Wat raden jullie aan om daarvoor te gebruiken? Moet ik dan 4 losse 1 fase meters gebruiken?
Ik heb nu een Homey (2016-2019) in huis, maar ik sluit niet uit dat ik voor energiemeting en aansturing wellicht overstap op Home Assistent of een nieuwere versie van Homey in verband met verbeterde energy versie die alleen voor Homey Pro 2023 en hoger beschikbaar wordt. - Wat voor verdeelkast behuizing raden jullie aan? De kast komt in principe tegen de wand van de garage in het zicht. Een verdeler met af te sluiten deurtje lijkt mij daarvoor het beste. In de toekomst sluit ik niet uit dat de kast ook uitgebreid wordt met een 3 fase aardlekautomaat voor een EV lader, al zou die natuurlijk ook in de hoofdgroepenverdeler geplaatst kunnen worden, daar is nog ruimte zat door de uitbreidingsmodule. Ook een 3 fase aardlekautomaat voor een thuisbatterij hou ik nog rekening mee
- Zien jullie nog problemen die ik over het hoofd zie?
- Of andere verbeteringen die ik kan meenemen?