Onderverdeler garage plaatsen - Zit ik op het juiste spoor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 09:03
Wens
Ik wil in de garage een onderverdeler plaatsen waarop de zonnepaneelomvormers worden aangesloten en een toekomstige Warmtepomp + BUH. Ook wil ik de stroompunten van de garage die nu aangesloten zitten op algemene groep 3 van de woning op een eigen groep zetten. Ook de buitenstroompunten zitten op algemene groep 3 van de woning (via de garage). Ook deze wil ik uiteraard op een eigen groep zetten.
Nu schakelt bij een aardlekfout buiten groep 3 af. Waar ook de koelkast in de keuken en de vriezer in de garage op zijn aangesloten. Dat ook groep 6, 9 en 11 afschakelen is wat minder problematisch. Gelukkig is die situatie nog niet voorgekomen waarbij we lang van huis waren. Maar het is wel al eens voorgekomen.

Huidige situatie
Op dit moment een 3 fase aansluiting met groepkast met 11 groepen. Waaronder een kookgroep op 1 van de fases. Ook zitten achter 2 groepen weer PV verdelers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNaXpH5HIw_WmFYV9Sz6BMgx6rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuueqbtHyGg1SCuNxbli5khD.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TAk6rSlGAbkO00vUDVzipBkjds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klQdM3lsnpdK9y7xmWN26CWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBn9Ymv9LrQYB80CLijvW5Wexpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ7cYBxFAEv2ZFBA6598t2oz.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig plan
Zoals ik nu denk dat ik het aan zou pakken is dat ik links naast de groepenkast een uitbreidingsunit plaats. Vervolgens e.e.a. herschikken conform onderstaand plaatje. Liefst zou ik naar rechts uitbreiden, maar daar lijkt net wat te weinig ruimte voor in de huidige situatie. De aardeaansluiting en beltrafo leidingen zijn eenvoudig aan te passen, maar de 3 andere leidingen misschien wat minder makkelijk, al zal er één komen te vervallen door het vervallen van groep 11 (zie later).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVwU9VOVq5KpFe7llW0K_fbkx2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/il7MNf4DPKYLWHCXa1K1UuuB.jpg?f=fotoalbum_large

Groep 11 die nu naar de garage loopt komt te vervallen. Deze maakt nu een enorme omweg. Deze gaat door de vloer van de garage en achter de isolatiewand via een grote omweg naar de huidige plek van één van de PV verdelers en omvormer.

De kookgroep vervangen door een 16A 30mA 3P+N B-kar.

De verdeler voor de garage te plaatsen achter een 25A 3P+N C-kar, achter de hoofdschakelaar.

In de garage een verdeler te plaatsen conform onderstaand plaatje. Deze aan te sluiten via een YMvK 5x4mm2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9XiZBURrwyGUDUF6Q-akGWS7wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X8ZvEBv7FbSeJN8Ht4c4I7g.jpg?f=fotoalbum_large
  • 1x Hoofdschakelaar
  • 2x PV groepen
    • Omvormer garage
    • Omvormer zolder (extra kabel naar zolder trekken)
  • 4x Aardlekautomaten
    • Warmtepomp
    • BUH
    • Algemene groep garage
    • Buitenverlichting en stroompunten
  • Toekomst: 3 fase aardlekautomaat thuisbatterij
Vragen
Vragen die ik nog heb.
  1. Zou ik een zwaardere hoofdschakelaar moeten plaatsen in de hoofdgroepenkast (63A)?
  2. Liefst wil ik de PV groepen, Warmtepomp en BUH apart het verbuik of oplevering meten. Wat raden jullie aan om daarvoor te gebruiken? Moet ik dan 4 losse 1 fase meters gebruiken?
    Ik heb nu een Homey (2016-2019) in huis, maar ik sluit niet uit dat ik voor energiemeting en aansturing wellicht overstap op Home Assistent of een nieuwere versie van Homey in verband met verbeterde energy versie die alleen voor Homey Pro 2023 en hoger beschikbaar wordt.
  3. Wat voor verdeelkast behuizing raden jullie aan? De kast komt in principe tegen de wand van de garage in het zicht. Een verdeler met af te sluiten deurtje lijkt mij daarvoor het beste. In de toekomst sluit ik niet uit dat de kast ook uitgebreid wordt met een 3 fase aardlekautomaat voor een EV lader, al zou die natuurlijk ook in de hoofdgroepenverdeler geplaatst kunnen worden, daar is nog ruimte zat door de uitbreidingsmodule. Ook een 3 fase aardlekautomaat voor een thuisbatterij hou ik nog rekening mee
  4. Zien jullie nog problemen die ik over het hoofd zie?
  5. Of andere verbeteringen die ik kan meenemen?

Beste antwoord (via Civil op 28-12-2024 15:28)

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 21:35
[quote]Civil schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:29:
[...]

Is er een goede manier om toch de PV in de onderverdeler aan te sluiten? Welke aanvullende componenten zijn hier dan voor nodig?
{/quote]

De interne bedrading in de onderverdeelkast uitvoeren in 10mm2.
Ervoor zorgen dat er niet meer dan 40A door de aardlekschakelaars van de hoofdverdeelinrichting kan lopen (toepassen remautomaat).
Doordat ik vanaf de plek in de garage makkelijk een extra kabel naar zolder kan trekken en toch al in de garage ben met de onderverdeler leek het mij handig om de PV in de onderverdeler aan te sluiten. Dit is dan ook een mooie plek om batterijopslag te plaatsen en die dicht bij de PV opwek te plaatsen. Indien ik zou kiezen voor hybride omvormers kan dat op de PV groepen en anders op nieuw te vormen 1 of 3 fase groepen.
Dan wordt het nog spannender, er kan dan door de hoofdmeterkast een maximale stroom lopen van 25A + PV groep 1 + PV groep 2 + ontlaadstroom accu. Nu kan je je afvragen wanneer dat ooit zou kunnen gebeuren, maar het is wel van belang ervoor te zorgen dat de bedrading en bekabeling die stroom kán voeren.

Ik zou schema 3 deze pagina aanhouden, waarbij op 'pv invoeding' dan je onderverdeelkast wordt aangesloten.
https://new.abb.com/low-v...1kVjiFEAAYAiAAEgKDavD_BwE
Ik kan ook vanaf zolder de extra kabel naar de meterkast krijgen en in plaats van 1 kabel kiezen om 3 kabels naar de garage trekken. In dat geval zouden alle componenten in de hoofdkast geplaatst kunnen worden. Het wordt dan echter wel al erg vol. Dan zou ik denk ik moeten kiezen voor een ruimere uitbreiding deels naast het meterbord van de netbeheerder of meer de hoogte in.

[...]
Ik zie links voldoende ruimte?
Ik twijfelde toch al tussen 4mm en 6mm, maar de verbindende kabel tussen twee verdeelkasten kan het beste maar robuust genoeg zijn. Het lijkt mij niet verstandig om na de hoofdschakelaar een niet afgezekerde kabel de hoofdkast uit te laten lopen naar de onderverdeler in de garage.
Die is in theorie afgezekerd door de nutsaansluiting, maar ik ben met je eens dat het niet de schoonheidsprijs verdient. Ik heb het zelf in 24 jaar tijd nog nooit een kabel direct op de hoofdschakelaar aangesloten.
[...]

Dat ga ik aanpassen. Dan wordt de nul dus ook afgeschakeld.

[...]

Goede tip. Sowieso pak ik een wat ruimer bemeten kastje want er komen nog best wat componenten in op deze manier.

[...]

Volgens mij gaan die buizen naar boven en worden ze dan weer van bovenaf ingevoerd in de groepenkast. Ik had zelf ook al zitten bedenken dat ik ze ook vanaf onderaf zou kunnen invoeren. Dan wordt het tracé ook wat korter van die kabels. Van de 3 buizen is er ééntje groep 11 die komt te vervallen. De andere zijn denk ik de Quooker en vaatwasser groep. Die komen namelijk van onderaf door de vloer in de keuken. Dat moet ik nog even nakijken. Eventueel zou de kookgroep ook nog door één van deze buizen kunnen lopen. In ieder geval even iets om uit te zoeken nog.

[...]

De ene set ligt op het zolderdak en daarvan staat de omvormer op de garage. De andere set ligt op het platte dak van de garage.

[...]

Volgens mij wel, behalve dat ik bij de omvormers 2x garage heb staan. Of zie je iets anders :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
1) Nee, die is voldoende.
2) Deze bijvoorbeeld, https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/ . Ja, per verbruiker een aparte meter installeren.
3) Schneider Kaedra werkt wel prettig.
4) Interne bedrading van de verdeelkasten en de voedingskabel van de onderverdeelkast kunnen in deze situatie meer stroom voeren dan je denkt.
In theorie 25A vanaf de hoofdverdeelkast PLUS hetgeen wat er wordt opgewekt door de PV-installatie(s).
ABB adviseert om PV-installaties op de hoofdverdeelinrichting aan te sluiten en 63A aardlekschakelaars toe te passen of een zgn. remautomaat toe te passen. E.e.a. is afhankelijk van het opgewekt vermogen van de PV-installatie.
Zie ook dit kennisblad: https://accubaas.nl/wp-co...ment_Aansluiten-PV_LR.pdf
5) Voor de PV-installatie kan je waarschijnlijk type A/300mA aardlekautomaten installeren. Check wel voor de zekerheid de specificaties van de omvormer of type A of B moet worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:16

pvg

Ik zou de kabel naar de onderverdeler een maatje dikker uitvoeren (6mm2): 2x 16A terugleveren op 2 fases en 16A verbruiken op de 3e fase levert 32A door je nul!

Volgens mij mag je de 25A C automaat ook weglaten. Toch? (Wel handig om een schakelaar te hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pvg schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:06:
Ik zou de kabel naar de onderverdeler een maatje dikker uitvoeren (6mm2): 2x 16A terugleveren op 2 fases en 16A verbruiken op de 3e fase levert 32A door je nul!

Volgens mij mag je de 25A C automaat ook weglaten. Toch? (Wel handig om een schakelaar te hebben.)
Bij 3f heb je toch max 16A door de nul?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Wolly Bij alleen verbruik. Bij verbruik op de ene en teruglevering op de ander dus meer...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:16

pvg

Wolly schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:52:
[...]

Bij 3f heb je toch max 16A door de nul?
Nope. 120 graden fase draaiing tussen de fases. De stroom door de nul is de optelling van de 3 stroomvectoren. Als je 1 of 2 fases terug levert, staan die vectoren de andere kant op en telt het op tot max. de dubbele fase-stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Toch niet in het grote topic maar hier:
@Civil Is 3x 16A in de garage genoeg? Zo nee, een dikkere kabel en een zwaardere automaat in je (hoofd)groepenkast. En gezien er opwek en verbruik tegelijk kan zijn, die kabel in de (hoofd)groepenkast afzekeren met een 4P automaat. (Want de fase belasting kan uit balans zijn.) Dat is toch iets anders dan een gewone 3 fase krachtgroep (3P+N) want hij bewaakt ook de nul. Neem liefst gewoon een <B> automaat.

Plaats de 4 alamats die je wilt bemeteren onderin met de meters er boven. (onderverdeler)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
Civil schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:33:

Huidige situatie
Op dit moment een 3 fase aansluiting met groepkast met 11 groepen. Waaronder een kookgroep op 1 van de fases. Ook zitten achter 2 groepen weer PV verdelers.
[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

Voorlopig plan
Zoals ik nu denk dat ik het aan zou pakken is dat ik links naast de groepenkast een uitbreidingsunit plaats. Vervolgens e.e.a. herschikken conform onderstaand plaatje. Liefst zou ik naar rechts uitbreiden, maar daar lijkt net wat te weinig ruimte voor in de huidige situatie. De aardeaansluiting en beltrafo leidingen zijn eenvoudig aan te passen, maar de 3 andere leidingen misschien wat minder makkelijk, al zal er één komen te vervallen door het vervallen van groep 11 (zie later).
[Afbeelding]
Als je de ruimte rechts wel hebt (breedte) kan je die andere 2 buizen ook invoeren in de nieuw te plaatsen kast rechts, de aardlekschakelaar + automaten dan links-boven in de rechterkast, en de draden (of kabel) achter het din-rail frame langs laten lopen, e.e.a. natuurlijk afhankelijk van of dat toevallig op die fase zit, en anders zou je dat kunnen her-routeren naar de bestaande kast, vermoedelijk heb je de lengte er wel voor in de bestaande draden, het is alleen even wat meer werk vermoedelijk.

En de allermooiste verbetering die je evt. zou kunnen toepassen (denk alleen niet heel realistisch) is om je zonnepaneel-omvormers te vervangen voor 3F modellen, heb je mooiere en betere belasting over je fases heen.

p.s. klopt je groepenverklaring zo je die hier nu hebt staan wel helemaal?? :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 09:03
Baxke schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:03:
4) Interne bedrading van de verdeelkasten en de voedingskabel van de onderverdeelkast kunnen in deze situatie meer stroom voeren dan je denkt.
In theorie 25A vanaf de hoofdverdeelkast PLUS hetgeen wat er wordt opgewekt door de PV-installatie(s).
ABB adviseert om PV-installaties op de hoofdverdeelinrichting aan te sluiten en 63A aardlekschakelaars toe te passen of een zgn. remautomaat toe te passen. E.e.a. is afhankelijk van het opgewekt vermogen van de PV-installatie.
Is er een goede manier om toch de PV in de onderverdeler aan te sluiten? Welke aanvullende componenten zijn hier dan voor nodig?

Doordat ik vanaf de plek in de garage makkelijk een extra kabel naar zolder kan trekken en toch al in de garage ben met de onderverdeler leek het mij handig om de PV in de onderverdeler aan te sluiten. Dit is dan ook een mooie plek om batterijopslag te plaatsen en die dicht bij de PV opwek te plaatsen. Indien ik zou kiezen voor hybride omvormers kan dat op de PV groepen en anders op nieuw te vormen 1 of 3 fase groepen.

Ik kan ook vanaf zolder de extra kabel naar de meterkast krijgen en in plaats van 1 kabel kiezen om 3 kabels naar de garage trekken. In dat geval zouden alle componenten in de hoofdkast geplaatst kunnen worden. Het wordt dan echter wel al erg vol. Dan zou ik denk ik moeten kiezen voor een ruimere uitbreiding deels naast het meterbord van de netbeheerder of meer de hoogte in.
pvg schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:06:

Ik twijfelde toch al tussen 4mm en 6mm, maar de verbindende kabel tussen twee verdeelkasten kan het beste maar robuust genoeg zijn. Het lijkt mij niet verstandig om na de hoofdschakelaar een niet afgezekerde kabel de hoofdkast uit te laten lopen naar de onderverdeler in de garage.
onetime schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:09:
Toch niet in het grote topic maar hier:
@CivilEn gezien er opwek en verbruik tegelijk kan zijn, die kabel in de (hoofd)groepenkast afzekeren met een 4P automaat. (Want de fase belasting kan uit balans zijn.) Dat is toch iets anders dan een gewone 3 fase krachtgroep (3P+N) want hij bewaakt ook de nul. Neem liefst gewoon een <B> automaat.
Plaats de 4 alamats die je wilt bemeteren onderin met de meters er boven. (onderverdeler)
Goede tip. Sowieso pak ik een wat ruimer bemeten kastje want er komen nog best wat componenten in op deze manier.
Annuk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:01:
[...]

Als je de ruimte rechts wel hebt (breedte) kan je die andere 2 buizen ook invoeren in de nieuw te plaatsen kast rechts, de aardlekschakelaar + automaten dan links-boven in de rechterkast, en de draden (of kabel) achter het din-rail frame langs laten lopen, e.e.a. natuurlijk afhankelijk van of dat toevallig op die fase zit, en anders zou je dat kunnen her-routeren naar de bestaande kast, vermoedelijk heb je de lengte er wel voor in de bestaande draden, het is alleen even wat meer werk vermoedelijk.
Volgens mij gaan die buizen naar boven en worden ze dan weer van bovenaf ingevoerd in de groepenkast. Ik had zelf ook al zitten bedenken dat ik ze ook vanaf onderaf zou kunnen invoeren. Dan wordt het tracé ook wat korter van die kabels. Van de 3 buizen is er ééntje groep 11 die komt te vervallen. De andere zijn denk ik de Quooker en vaatwasser groep. Die komen namelijk van onderaf door de vloer in de keuken. Dat moet ik nog even nakijken. Eventueel zou de kookgroep ook nog door één van deze buizen kunnen lopen. In ieder geval even iets om uit te zoeken nog.
En de allermooiste verbetering die je evt. zou kunnen toepassen (denk alleen niet heel realistisch) is om je zonnepaneel-omvormers te vervangen voor 3F modellen, heb je mooiere en betere belasting over je fases heen.
De ene set ligt op het zolderdak en daarvan staat de omvormer op de garage. De andere set ligt op het platte dak van de garage.
p.s. klopt je groepenverklaring zo je die hier nu hebt staan wel helemaal?? :+
Volgens mij wel, behalve dat ik bij de omvormers 2x garage heb staan. Of zie je iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Civil schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:29:
[...]
[...]
[...]
Als de kabel dik genoeg is om de eventuele extra stroom door de Null aan te kunnen heb je geen 4P automaat nodig. Die overigens net als een 3P+N de Null afschakelt, maar wèl de Null op overstroom bewaakt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
[quote]Civil schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:29:
[...]

{/quote]

De interne bedrading in de onderverdeelkast uitvoeren in 10mm2.
Ervoor zorgen dat er niet meer dan 40A door de aardlekschakelaars van de hoofdverdeelinrichting kan lopen (toepassen remautomaat).
Dan wordt het nog spannender, er kan dan door de hoofdmeterkast een maximale stroom lopen van 25A + PV groep 1 + PV groep 2 + ontlaadstroom accu. Nu kan je je afvragen wanneer dat ooit zou kunnen gebeuren, maar het is wel van belang ervoor te zorgen dat de bedrading en bekabeling die stroom kán voeren.

Ik zou schema 3 deze pagina aanhouden, waarbij op 'pv invoeding' dan je onderverdeelkast wordt aangesloten.
https://new.abb.com/low-v...1kVjiFEAAYAiAAEgKDavD_BwE

[...]
Ik zie links voldoende ruimte?
Die is in theorie afgezekerd door de nutsaansluiting, maar ik ben met je eens dat het niet de schoonheidsprijs verdient. Ik heb het zelf in 24 jaar tijd nog nooit een kabel direct op de hoofdschakelaar aangesloten.
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pagina: 1