Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriaanAcrobaat
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-01 10:56
De laptop van mijn vrouw is een Asus convertible met een Core m3, 8GB RAM en 128 GB SSD uit pakweg 2017/2018 meen ik. Windows 10 loopt niet meer helemaal lekker. De printer luistert regelmatig gewoon totaal niet, bijvoorbeeld. Ze heeft (eindelijk) onlangs alle foto's uitgezocht en overgezet naar een externe schijf waardoor er weer wat ruimte beschikbaar is gekomen.

Mijn vraag is nu: gaat Ubuntu of Mint haar helpen? En met een dual boot, hoeveel moet ik dan rekenen dat er ongeveer aan schijfruimte extra ingenomen gaat worden?

Beste antwoord (via AdriaanAcrobaat op 20-12-2024 10:17)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met 8 GB geheugen kan je prima elke DE draaien die je zou willen. Wordt het allemaal toch wat trager, dan zal het eerder de processor zijn dat de beperking is, niet het geheugen.

Verders, test gewoon wat met een live USB omgeving. Wil je het daarna installeren, moet je toch wel rekening houden met zo'n 20 GB. Zeker de Ubuntu installer weigert gewoonweg te installeren als het niet het minimale heeft, ongeacht of het nog geen 50% ervan gebruikt. Windows is net zo, keiharde eis van 60 GB terwijl het nog geen 20 GB initieel gebruikt. Een basis Linux installatie past zelfs nog wel in 8 GB of minder.

De laptop die je noemt heeft een schijf van 128 GB. Tegenwoordig is dat net aan voor Windows. Voor Linux is het ruim voldoende. Maar samen, dat kan wat uitdagingen geven als Windows al wat langer mee gaat, want die kan best snel uit de kluiten groeien.

Je gaf al aan dat er wat extra ruimte gemaakt was door foto's naar een externe schijf te verplaatsen, maar hoeveel ruimte is er nu beschikbaar? 10 GB? 50 GB? Dat noem je niet en bepaald ook of wat je wilt (dual boot) gaat werken.

Let ook op eventueel Secure Boot instelling en of er iets van bitlocker of andere security wordt gebruikt in Windows. Want als je namelijk Windows via Grub start, werkt Secure Boot effectief niet en bitlocker kan dan afgaan.

In alle gevallen: zorg voor goede backups!

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
Als het probleem met de printer ligt bij de printer zelf, dan zal een Linux-distributie dat waarschijnlijk niet oplossen. Je zou dat misschien kunnen proberen zonder direct aan iets ingrijpends als dual boot te beginnen, door bijvoorbeeld Mint in een VM te installeren en proberen, of via een USB-stick te booten. Dan kan je wel proberen of de printer het dan beter doet.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriaanAcrobaat
Oh de printer doet het wel vanaf mijn laptop hoor, dus daar is op zich niets mis mee. Behalve dan dat het een printer is dus die horen gewoon af en toe te bokken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
Het klinkt wel een beetje als bij mij thuis eigenlijk. Mijn vrouw haar laptop heeft Windows 10, die van mij Fedora, en Windows deed veel moeilijker dan Fedora over de (weliswaar vrij oude) printer.

Ik zou de vm-optie even aanhouden. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 12:33
Hi,

Je zou ook eerst een Live variant kunnen gebruiken en kijken of je het wat lijkt.
Bijvoorbeeld Ubuntu.

https://ubuntu.com/tutori...install#1-getting-started

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriaanAcrobaat
Hmm misschien heb ik mijn vraag niet helemaal goed gesteld. Ze heeft Ubuntu nogal eens gezien bij mij, ik denk dat ze daar op zich prima mee uit de voeten zal kunnen. LibreOffice is natuurlijk hier en daar wat anders dan MS office maar dat zal wel goedkomen verwacht ik.

Ik vraag me vooral af hoe het zal draaien op zo'n m3 processor met 8GB geheugen en hoeveel schijfruimte je aan moet houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De m3 is geen hoogvlieger qua prestaties. De processor is meer toegespitst op energiezuinigheid en dus accuduur.

Lubuntu zou je ook eens naar kunnen kijken, een lichtgewicht Ubuntu.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriaanAcrobaat
Wat levert ze dan allemaal in ten opzichte van Ubuntu? Zou Ubuntu niet ook juist soepel moeten werken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met 8 GB geheugen kan je prima elke DE draaien die je zou willen. Wordt het allemaal toch wat trager, dan zal het eerder de processor zijn dat de beperking is, niet het geheugen.

Verders, test gewoon wat met een live USB omgeving. Wil je het daarna installeren, moet je toch wel rekening houden met zo'n 20 GB. Zeker de Ubuntu installer weigert gewoonweg te installeren als het niet het minimale heeft, ongeacht of het nog geen 50% ervan gebruikt. Windows is net zo, keiharde eis van 60 GB terwijl het nog geen 20 GB initieel gebruikt. Een basis Linux installatie past zelfs nog wel in 8 GB of minder.

De laptop die je noemt heeft een schijf van 128 GB. Tegenwoordig is dat net aan voor Windows. Voor Linux is het ruim voldoende. Maar samen, dat kan wat uitdagingen geven als Windows al wat langer mee gaat, want die kan best snel uit de kluiten groeien.

Je gaf al aan dat er wat extra ruimte gemaakt was door foto's naar een externe schijf te verplaatsen, maar hoeveel ruimte is er nu beschikbaar? 10 GB? 50 GB? Dat noem je niet en bepaald ook of wat je wilt (dual boot) gaat werken.

Let ook op eventueel Secure Boot instelling en of er iets van bitlocker of andere security wordt gebruikt in Windows. Want als je namelijk Windows via Grub start, werkt Secure Boot effectief niet en bitlocker kan dan afgaan.

In alle gevallen: zorg voor goede backups!

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdriaanAcrobaat
Sorry ik was even druk met andere dingen.
Met nog wat extra opschonen van allerlei nutteloze applicaties en oude Windows meuk heb ik totaal nu zo'n 35GB vrij. Veel meer gaat hem niet worden. Als Ubuntu al 20GB vraagt dan wordt het met 2 dingen naast elkaar wel krap. En aangezien specifiek MS Office nog wel zo nu en dan nodig zal blijven (ja ik ken en gebruik zelf alleen LibreOffice, maar MS Office is voor haar werk soms een vereiste en online niet voldoende) ontkom ik niet aan een dual boot in plaats van puur Ubuntu zoals ik dat draai.

Deel van de problematiek lijkt voor nu ook opgelost. Voor een oude iPod die ze al niet eens meer heeft stond e.e.a. aan Apple software geïnstalleerd (meegekomen met iTunes denk ik, maar wel 4 applicaties totaal). Dat heb ik eraf gegooid en de printer lijkt het wel weer fatsoenlijk te doen.

Voor nu kan ze denk ik wel weer door en dan kijken we over een jaartje wel weer eens verder. Misschien tzt dan ook gewoon tijd voor een nieuwe laptop.

Thanks iig voor het meedenken!
Pagina: 1