Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 12:46
Sinds kort hebben we een warmtepomp, deze gaat woensdag ochtend op hygiëne stand (even alles goed opstoken) afgelopen woensdag ging op dat moment ook de lader van de e-golf aan (granny charger)

Hierdoor werd de piek op L1 te hoog en klapte de hoofdzekering eruit. (zie foto 1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi7LSe6VlMz8HMsDgL0NGZ-Wlt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U0WTRHmLAR7OMptvs0PaA9wI.png?f=fotoalbum_large
Foto 1.

Om hier een stokje voor te steken heb ik meteen een Peblar laadpaal gekocht deze moest er toch komen omdat er een 2e electrische auto bij gaat komen binnen nu en 2 maanden.
De keuze voor de peblar is gekomen omdat deze loadbalancing kon met de P1 meter van Homewizard die ik al had.

Nu dacht ik alles ingesteld te hebben maar vanmorgen toen de warmtepomp aansloeg (normaal warm water) en de auto op ging warmen werd de piek weer redelijk hoog, zou dit door de loadbalancing niet afgeschaald moeten worden of is dit een piek die nog wel gangbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FenBQbaIilyW98sOUufx69OB1qA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I8MQjh052raM3uJKOvhW2UZR.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus of het loadbalancing goed werk of dat ik gewoon te bang ben ;)

Beste antwoord (via Frederik vd bal op 13-12-2024 10:37)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Dit is toch perfect? 25A * 230V = 5700W...

Een e--Golf is een 2-fase lader geloof ik, dus je ziet op L2 ook 3.049W, wat minder is dan de maximale 3600W, dus lijkt erop dat de e-Golf aan het terugschalen was.

Ik zeg werkt perfect.

[ Voor 69% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2024 09:56 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Een e--Golf is een 2-fase lader geloof ik, dus je ziet op L2 ook 3.049W, wat minder is dan de maximale 3600W, dus lijkt erop dat de e-Golf aan het terugschalen was.

Ik zeg werkt perfect.

[ Voor 69% gewijzigd door _eLMo_ op 13-12-2024 09:56 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik vd bal
_eLMo_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:53:

Ik zeg werkt perfect.
Klopt de e-Golf laad over 2-fase, had zelf nog niet gezien dat daar ook een kleine dip in zat dus nu dat je dat zegt denk ik inderdaad ook dat het werkt. Bedankt voor de bevestiging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvBreeschoten
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-06 17:26
Is de peblar laadpaal ook als apparaat te zien in homewizard? Nu moet je het zelf beredeneren, het werkt maar zou mooi zijn als je het ook in een aparte grafiek ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
JanvBreeschoten schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:58:
Is de peblar laadpaal ook als apparaat te zien in homewizard? Nu moet je het zelf beredeneren, het werkt maar zou mooi zijn als je het ook in een aparte grafiek ziet.
Nee deze zie ik niet apart, zou kunnen door er een 3-fase meter tussen te zetten alleen dit heb ik enkel op mijn zonnepanelen gedaan. Wel kun je in de webapp van peblar zien wat het verbruik per dag/maand/jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:53:

Ik zeg werkt perfect.
3600W is overigens niet het maximum, dat is de 16A. Je netspanning (en die kan tegenwoordig afhankelijk van de infra in je buurt en de installaties van je buren aardig verschillen) bepaalt dan of dit ~3,3 of 4kW is….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Ik zou de hygiëne run overigens later op de dag laten draaien. En wel om het volgende:
  • Overdag is de buitentemperatuur meestal hoger dan in de nacht, dus betere COP van je warmtepomp
  • Door een tijdstip te kiezen waarop je zonnepanelen(?) pieken kun je zoveel mogelijk van je eigen zonnestroom er direct in stoppen
  • Hoger geluidsniveau van de warmtepomp valt overdag minder op dan 's nachts als het helemaal stil is

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2025 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het is belangrijk om de beseffen dat:

1. Load balancing als een actie --> reactie werkt. Er moet dus eerst overbelasting plaatsvinden voordat load balancing ingrijpt. En het is niet erg als de hoofdzekering enige tijd zwaarder wordt belast, daar zijn ze voor gemaakt.
2. de grafiek van Homewizard toont de data in intervallen van 5 minuten. Het is dus niet zo goed te gebruiken om terug te kijken naar korte momenten. Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, wordt er dus een gemiddelde van de 5 minuten getoond en niet en niet het hoogste wattage in die 5 minuten.
Mocht je wel details willen zien dan zal je aan de slag moeten met iets als Home Assistant en de seconden data via de API uitlezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Backpacker op 26-03-2025 20:34 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frederik vd bal
ThinkPad schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:25:
Ik zou de hygiëne run overigens later op de dag laten draaien. En wel om het volgende:
  • Overdag is de buitentemperatuur meestal hoger dan in de nacht, dus betere COP van je warmtepomp
  • Door een tijdstip te kiezen waarop je zonnepanelen(?) pieken kun je zoveel mogelijk van je eigen zonnestroom er direct in stoppen
  • Hoger geluidsniveau van de warmtepomp valt overdag minder op dan 's nachts als het helemaal stil is
Bedankt voor de tip! Inmiddels had ik het om de eerste 2 reden al verplaatst naar 14:00 ‘s middags.

Zo ook mijn warm water productie en verwarming buiten 09:00 en 19:00 uit. Dit om de COP beter te maken en dat is vooral in deze tijd te merken. Ook een beetje voor de zonnen panelen, momenteel heb ik nog geen terug lever kosten het is meer voorsorteren op 2027.

Edit: typo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Backpacker schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:32:
[...]
2. de grafiek van Homewizard toont de data in intervallen van 5 minuten. Het is dus niet zo goed te gebruiken om terug te kijken naar korte momenten. Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, wordt er dus een gemiddelde van de 5 minuten getoond en niet en niet het hoogste wattage in die 5 minuten.
Mocht je wel details willen zien dan zal je aan de slag moeten met iets als Home Assistant en de seconden data via de API uitlezen.
Ja dit klopt. Ben ik ook al eens tegenaan gelopen toen ik in de gaten wilde houden of m'n airco aan het defrosten was. In de HomeWizard app viel dat niet op, maar in Home Assistant zag ik het direct: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"
Pagina: 1