Kapotte PSU of Moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_Lariekoek
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-03 08:46
Mijn vraag
Ten eerste, ik weet niet zeker of ik deze vraag hier mag stellen.

Tijd geleden is 1 van mijn 2 SSD's stuk gegaan. Tenminste dat denk ik aangezien hij niet meer herkent werdt. Nu heb ik gisteren een nieuwe ontvangen en deze geinstalleerd. Wat meteen al anders was is dat mijn PC niet direct opstartte na een korte klik op de aan-knop. De PSU fan draait voor 1 seconde en het "mooie" ROG logootje licht kort op eveneens als alle andere fans. Ook licht mijn toetsenboord op, maar die blijft aan. Dit vind ik vreemd aangezien de rest van de PC meteen uitgaat en ik ook in de BIOS staat uit dat USB apparaten stromen krijgen in S5. De PC start wel "normaal" als ik de aanknop iets langer indruk, namelijk 1/1.5 seconden. Ook 2 keer drukken snel achter elkaar start de PC. Ik hoor hierbij ook 2 zachte "kliks". Eerst dacht ik dit is eenmalig en ben direct lekker mijn nieuwe SSD vol gaan gooien met mijn steam collectie. Daarna gaan eten en ben ik weer de PC gaan opstarten met nog steeds hetzelfde probleem. Toen heel vaak opgestart en toen merkte ik dat mijn SSD niet herkent wordt soms, ik gok zo 1/3 keer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Win 11 nieuwste updates
- Cooler Master MWE Gold 850 Full Modular V2 PSU / PC voeding
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 Geheugenmodule
- Asus ROG STRIX B550-F GAMING WIFI II moederbord (2 maanden geleden BIOS update gedaan)
- Corsair 4000D air flow
- SK hynix P41 = de nieuwe SSD -> Crystal disk zegt 100% health
- Samsung 980 Pro = de "kapotte" SSD -> Wordt niet herkent meer.
- Als Boot SSD een WD nog wat.
- CPU AMD 5700G 8)7
- RTX 3070

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Opstarten/PSU:
Ik heb eerst getest of ik via de pins met een schroevendraaier hetzelfde probleem heb. Dit is zo, eerst kon ik wel via een korte snelle tik het systeem opstarten. Nu als ik dat doe gebeurt hetzelfde als ik 1 x kort op de aanknop klik.

Ik heb alle kabels en apparaten losgekoppeld en zo proberen op te starten. Ik heb de voeding uit gezet en losgekoppeld en de aan-knop 30 seconden ingedrukt gehouden. Ik heb alles los gekoppeld en uur gewacht.

Ik heb alle moederbord kabels los gehaald en opnieuw geplaatst.

SSD:
Ik heb hem eruit gehaald en de M2 slot nagekeken, hierop niets gezien. Ik heb met crystaldisk en crystalmark de health en de SSD getest als hij zichtbaar was. Ik heb nogmaals gecheck of hij echt goed fysiek vast zit. Naar mijn mening is dat zo. Temps gecontroleerd voor een tijdje, ook met veel schirjven en testen. Temp is 30-45 graden, maar vooral rond de 30-35 90% van de tijd. Er zit een heatsink op.

Iemand hier ervaring mee of advies? Garantie vragen voor mijn moederbord en PSU? Zit er eigenlijk niet zo op te wachten om deze prodcuten een tijd kwijt te zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 00:45
Lijkt me lastig uit te sluiten zonder onderdelen te vervangen voor exemplaren waarvan je zeker weet dat ze werken. Mijn advies: ga bij een vriend langs met een desktop PC, neem een 6-packje bier mee en test zo veel mogelijk met zijn componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_Lariekoek
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-03 08:46
Ja ik denk het ook. Ik vind ook op internet niet echt iets wat erop lijkt. Bedankt voor je reactie