Toon posts:

Waterslag - defect bij verkoop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.
Hij is van plan zijn appartement in de nabije toekomst te verkopen. In het appartement hoor je soms (zelden) waterslag van je buren wanneer ze bijvoorbeeld de wasmachine gebruiken.
Dit is naar tevredenheid opgelost, ik heb er geen last van. Ik weet niet of ik dit probleem volledig kan oplossen.
Ben ik verplicht dit te vermelden bij verkoop?
Als de koper na de aankoop een gebrek meldt, hoe groot is dan de kans dat de rechter hem gelijk geeft?
Het probleem doet zich in elk appartement voor en geen van de bewoners beschouwt het als een ernstig gebrek.

Bedankt voor je antwoord!
(Sorry voor mijn Nederlands, ik ben nog aan het leren.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Verwijderd Er kan sprake zijn van klapgeluid, klapperen van leidingen en de schade die de grote druk kan veroorzaken aan de leidingen.

Als de appartementen er al tientallen jaren staan zonder problemen zal het met de schade wel meevallen.

Gebreken moeten worden vermeld bij verkoop. Dat het probleem zich in elk appartement voordoet is geen reden om het niet te melden.

De buren kunnen een waterslagdemper monteren die de het geluid dempt. Bij voorkeur met een KIWA keur. De makelaar kan de koper adviseren een waterslagdemper toe te passen. Of de verkoper kan zelf een goed werkende waterslagdemper plaatsen en achterlaten. Sommige wasmachines hebben een ingebouwde demper, dan is het niet nodig.

Ik heb zelf in het verleden een 12cm buisvormige koperen demper van Watts gebruikt en dat werkte goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 02:28:
Als de koper na de aankoop een gebrek meldt, hoe groot is dan de kans dat de rechter hem gelijk geeft?
Het probleem doet zich in elk appartement voor en geen van de bewoners beschouwt het als een ernstig gebrek.
Als een koper een gebrek meldt, wordt jij als verkoper in gebreke gesteld en eerst in de gelegenheid gesteld om dit zelf op te lossen. Kan je dat niet of wil je dat niet, dan kan de koper het laten oplossen en jou de rekening sturen. Als er een conflict komt over het (oplossen van) het gebrek kan de stap naar de rechter pas gemaakt worden. Die kans lijkt me hier nihil. Ik zie dit zelf als redelijkerwijs te verwachten woongeluiden net als dat je de deuren van de lift hoort of de bovenbuurvrouw als ze op hakken loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:47

inhico

pw

hoorbare waterslag bij de buren is natuurlijk geen gebrek van jouw woning. Er zou hooguit wat op te merken kunnen zijn over gehorigheid. Maar ook dan is het kunnen horen van waterslag bij de buren niet per se een gebrek. Zoals @coazter aangeeft: redelijkerwijs te verwachten woongeluiden als je niet in een vrijstaande woning woont.
Je zou het eventueel expliciet kunnen noemen voor de verkoop. Dan is je al helemaal niets meer te verwijten.

...