RTX 3080 valt uit bij belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-05 12:53
Hallo,

Vandaag heb ik meerdere keren gehad dat de PC uitviel tijdens het gamen. Er lijkt niets aan de hand wanneer ik werk, maar op momenten dat de GPU voor enige tijd wordt belast loop ik dus het risico dat de boel ineens uitvalt.

Aanvankelijk dacht ik dat het probleem in de stroomvoorziening of het RAM-geheugen zat. Ik heb de pc aan een nieuw stopcontact aangesloten en een paar rondjes Memtest gedraaid, zonder resultaat. Ook heb ik allerlei drivers geüpdatet en de bios geflasht.

Het lijkt geen temperatuurprobleem te zijn. Wanneer ik onder belasting af en toe naar Speedfan schakel zie ik een maximumtemperatuur tussen de 65 en 70 graden. Dat lijkt me prima. Er lijkt ook geen sprake van throttling te zijn voorafgaand aan het uitvallen: het is echt alsof de pc wordt uitgeschakeld.

Hoe kan ik dit probleem nader identificeren? Is er software die eenvoudig een temperatuurlog bijhoudt (en snel wegschrijft)? Is er speciale software om de GPU te testen - naast een benchmark?

Ik ben benieuwd wat voor suggesties jullie hebben.

Voor de volledigheid:

Windows 11 Pro
MSI MAG B660 Tomahawk WiFi DDR4
64 GB Corsair Vengeance DDR4
Intel i7-12700
RTX 3080 10 GB
Fractal Design Ion Gold 850W

[ Voor 6% gewijzigd door nr.004 op 13-12-2024 01:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Valt alleen de videokaart uit of het hele systeem?
Moet de voeding eerst helemaal van de stroom af voordat het systeem weer gestart kan worden of niet?
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Draai eens een test van Prime95 Small FFT op de cpu tegelijkertijd met Furmark op de GPU. Als dit blijft draaien dan is het niet de voeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:52
En hoe is de kaart aangesloten,wel met 2 of 3(Als die 3 pocie kabels nodig heeft)losse kabels vanuit de voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bengeezy
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-01 06:06
Lijkt mij heel kortzichtig, maar toch een stap om even na te lopen. Heb je de seating van alle kabels nader geinspecteerd? Dus zit alles goed vast? Ik heb vaak genoeg uren getroubleshoot om er dan na twee dagen achter te komen dat er een kabel of draad niet juist in het moederbord zit. Ook je voeding is belangrijk om te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:41

Dhrax

Prog Lord

De 65 en 70 graden waar je op doelt zijn je core temps. Het zou goed kunnen zijn dat de hotspot temps na al die jaren na enkele minuten belasting tegen de 105+ graden aan zit. Dit geeft ook een beeld van vastlopers en uitval.

Zou dit zeker even goed checken met bijv. een HWInfo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
Dank voor alle reacties.
Uszka schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 06:39:
Valt alleen de videokaart uit of het hele systeem?
Moet de voeding eerst helemaal van de stroom af voordat het systeem weer gestart kan worden of niet?
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Draai eens een test van Prime95 Small FFT op de cpu tegelijkertijd met Furmark op de GPU. Als dit blijft draaien dan is het niet de voeding.
Het gehele systeem valt uit, gaat direct in een reboot. Ik kan de netstroom aangesloten laten.

Ik heb de BIOS gister geüpdatet naar de laatste versie. Daarbij heb ik ook direct alle firmware en drivers van de hardware geüpdatet.

Ik heb beide programma's een minuut of 30 laten draaien, zonder problemen.
Dhrax schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:11:
De 65 en 70 graden waar je op doelt zijn je core temps. Het zou goed kunnen zijn dat de hotspot temps na al die jaren na enkele minuten belasting tegen de 105+ graden aan zit. Dit geeft ook een beeld van vastlopers en uitval.

Zou dit zeker even goed checken met bijv. een HWInfo.
Heb HWInfo laten draaien tijdens Furmax en Prime 95. Hotspot temperatuur was maximaal 82 graden. Zou dus ook geen probleem moeten zijn.

Ik ga vanavond even alle verbindingen nalopen om te kijken of er misschien toch niet ergens een stekkertje los zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08-05 13:56
Gebeurd het met enkel 1 game? Of meerdere?

En na zo een crash/reboot zie je wat vreemds staan in de Windows Event logs? Zo ja kun je het delen met ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
Veli_kavlak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:36:
Gebeurd het met enkel 1 game? Of meerdere?

En na zo een crash/reboot zie je wat vreemds staan in de Windows Event logs? Zo ja kun je het delen met ons?
Het gebeurt bij meerdere games.

Ik heb in de eventviewer gekeken en zie daar kritieke fouten op de momenten dat de pc uitvalt.
"Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen."

EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress 6
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 3221225684
Checkpoint 16
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 1
CsEntryScenarioInstanceId 4
BugcheckInfoFromEFI false
CheckpointStatus 0
CsEntryScenarioInstanceIdV2 4
LongPowerButtonPressDetected false
LidReliability false
InputSuppressionState 0
PowerButtonSuppressionState 0
LidState 3
Lijkt dus toch in de stroomtoevoer te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Heb even op de foutcode zitten googlen en kwam tegen dat het mogelijk zou helpen om de energiebespaarstand van de harde schijf op "nooit" te zetten.

Dat dus geprobeerd en zojuist ruim 45 minuten zitten gamen en nog geen enkel probleem tegen gekomen. Hopen dat het zo probleemloos blijft gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-05 23:24
Ik had een lc 3080 10GB en had crashes door te hoge geheugen temp. Core zelf was max 55, maar crappy heatpads zorgden voor 90+ geheugen en crashes.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08-05 13:56
nr.004 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:52:
Heb even op de foutcode zitten googlen en kwam tegen dat het mogelijk zou helpen om de energiebespaarstand van de harde schijf op "nooit" te zetten.

Dat dus geprobeerd en zojuist ruim 45 minuten zitten gamen en nog geen enkel probleem tegen gekomen. Hopen dat het zo probleemloos blijft gaan!
Hoop dat het probleem niet terug keert maar ik vermoed dat er meer aan de hand is :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
Veli_kavlak schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:53:
[...]

Hoop dat het probleem niet terug keert maar ik vermoed dat er meer aan de hand is :S
Ja ik vind het ook erg vreemd, en een beetje onbevredigend dat ik niet weet wat nu precies het probleem was (of is?), en wat nu de mogelijke oplossing is geweest.

Vooralsnog lijkt ofwel het even nalopen en opnieuw aansluiten van alle stekkertjes, ofwel het uitschakelen van de energiebespaarstand van de harde schijf het probleem te hebben verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slicey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:29
heb je al een nieuwe kabel geprobeerd? Ik had een soort vergelijkbaar probleem met mijn RTX 4090 toen ik een custom kabel gebruikte - bij belasting in welke game dan ook viel mijn systeem uit. Toen ik de originele kabel terug plaatste was het probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ik zit aan het geheugen te denken, zijn dat 4 banken vol met 16gb dimms, of 2x 32gb.. ? Die kunnen ook datacorruptie op de harddisk initiëren..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat voor SSD heb je?

• nr.004
Slicey schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:01:
heb je al een nieuwe kabel geprobeerd? Ik had een soort vergelijkbaar probleem met mijn RTX 4090 toen ik een custom kabel gebruikte - bij belasting in welke game dan ook viel mijn systeem uit. Toen ik de originele kabel terug plaatste was het probleem opgelost.
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:26:
ik zit aan het geheugen te denken, zijn dat 4 banken vol met 16gb dimms, of 2x 32gb.. ? Die kunnen ook datacorruptie op de harddisk initiëren..
Het probleem is gelukkig niet meer teruggekeerd!

Heb verder niets aan de kabels veranderd, ze alleen even losgehaald en weer aangesloten om eventueel losraken te fixen. Maar omdat ik dat tegelijkertijd deed met het uitschakelen van de energiebespaarstand voor de SD weet ik niet zeker wat nu het probleem daadwerkelijk heeft opgelost.

Geheugen bestaat uit 2x32GB banken. Heb ze wel in de B slots zitten, maar ik vermoed dat ik dat heb gedaan omdat dat destijds zo in de handleiding van het moederbord stond. Zou zelf immers aannemen dat die gewoon in bank 1 en 2 geramd kunnen worden.

SSD's zijn Samsung 980 Pro's. 2x2TB.

• Uszka
nr.004 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:38:
[Heb ze wel in de B slots zitten, maar ik vermoed dat ik dat heb gedaan omdat dat destijds zo in de handleiding van het moederbord stond.
Dat verwacht ik niet.
Zou zelf immers aannemen dat die gewoon in bank 1 en 2 geramd kunnen worden.
2 en 4 vanaf het socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
Helaas is het probleem nu toch weer teruggekeerd.

Als ik op internet kijk zie ik nog voorbij komen dat het mogelijk kan helpen om de CMOS-batterij te vervangen. Dat blijkt op mijn specifieke moederbord echter een behoorlijke opgave te zijn omdat ze de CMOS-batterij onder een heatsink hebben verstopt.

Dan toch maar een nieuwe PSU aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 20:12
De temperatuur van het geheugen op de RTX 3080 is ook goed?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
nr.004 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:53:
Dat blijkt op mijn specifieke moederbord echter een behoorlijke opgave te zijn omdat ze de CMOS-batterij onder een heatsink hebben verstopt.
Hoe bedoel je? Zie de batterij op onderstaande afbeelding van het mobo duidelijk zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Uq_EEHZOnK2M_WRBiubO-bxZ9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1HufZMm1RO3FnePFgjKFZ56t.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Heb je je 12v aansluiting van de grafische kaart gechecked? Ik weet niet welke RTX3080 je precies hebt, maar met de founders editions zijn wel eens wat problemen met niet goed aangesloten 12v high power...

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40
Wat zou de CMOS batterij doen dat de computer uitvalt bij belasting? Die batterij doet weinig, alleen ervoor zorgen dat je BIOS instellingen onthouden worden ook al staat ie uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
The Reeferman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:08:
De temperatuur van het geheugen op de RTX 3080 is ook goed?
Hotspottemperatuur was max 82 graden, dus lijkt me geen probleem vormen. Weet niet of dat ook de geheugentemperatuur meet.
_eLMo_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:13:
Heb je je 12v aansluiting van de grafische kaart gechecked? Ik weet niet welke RTX3080 je precies hebt, maar met de founders editions zijn wel eens wat problemen met niet goed aangesloten 12v high power...
Ik heb de Gigabyte RTX3080 10GB versie. Kabels zekerheidshalve nog eens aangedrukt.
Uszka schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Hoe bedoel je? Zie de batterij op onderstaande afbeelding van het mobo duidelijk zitten.

[Afbeelding]
Ah ja ik zat veel hoger te zoeken. Hij zit inderdaad daar, en verstopt achter mijn GPU-koeler. Maar die is er nog wel uit te halen.
DannyXP1600 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:40:
Wat zou de CMOS batterij doen dat de computer uitvalt bij belasting? Die batterij doet weinig, alleen ervoor zorgen dat je BIOS instellingen onthouden worden ook al staat ie uit
Ik heb geen idee. Kwam een Reddit-thread tegen van iemand met een Kernel power error 41, en deze errorr was kennelijk verholpen door die batterij te vervangen.

In ieder geval heb ik voor nu een nieuwe PSU besteld. Kijken of die het probleem verhelpt. Zal eens kijken of ik dan ook nog een batterijtje heb liggen voor de CMOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
nr.004 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:53:
[...]
Hotspottemperatuur was max 82 graden, dus lijkt me geen probleem vormen. Weet niet of dat ook de geheugentemperatuur meet.
Hotspottemp is van de GPU. In GPU-Z of hwinfo kan kan je de temperatuur van het videogeheugen uitlezen als het goed is. VRM temps van de 3080 zijn ook interessant.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
The Reeferman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:47:
[...]

Hotspottemp is van de GPU. In GPU-Z of hwinfo kan kan je de temperatuur van het videogeheugen uitlezen als het goed is. VRM temps van de 3080 zijn ook interessant.
Naar welke benaming moet ik dan kijken in HWInfo? Ik heb Furmark 20 minuten laten draaien en zie GPU Memory Junction temperatuur van maximaal 84 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
GPU Memory Junction is de warmste temp van alle geheugenchip. 84 graden lijkt met geen probleem. Zie je VRM of voltage regulator module er ook bij staan?
Je kan ook nog proberen de videokaart driver grondig te wissen met DDU en opnieuw te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 07:06
Heb je de GPU met 2 losse kabels vanaf de PSU aangesloten? Met 1 kabel kan voor instabiliteitsproblemen zorgen, dat had ik met mijn 3080 ook en met mij een hoop anderen.

[ Voor 9% gewijzigd door BHStar op 11-01-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
Maar goed, kan nog altijd een probleem met het vermogen zijn: kapotte powersupply unit, of iets kapot op je moederbord. De temperaturen van je GPU lijken mij niet echt het probleem.
Je zou inderdaad nog even kunnen kijken of je videokaart gevoed wordt door een enkele kabel met meerdere aansluitingen of dat iedere aansluiting vanaf een aparte kabel uit je powersupply unit komt.

Je zou nog kunnen testen of je het probleem oplost door bijvoorbeeld een power limit in te stellen op je videokaart. En misschien ook proberen met een powerlimit op je processor en dan juist niet op je videokaart. Als ie het in beide gevallen blijft doen dan levert de powersupply unit mogelijk niet genoeg vermogen (meer). Stopt ie met rebooten met de powerlimit op de videokaart, maar blijft ie rebooten met alleen de powerlimit op de processor, dan kan het zijn dat bepaalde piekspanningen van je videokaart (en moderne high end van de laatste paar generaties staan daarom bekend) de boel laat crashen. Daarom zou ik de powersupply unit als eerste verdenken wanneer een powerlimit op de videokaart zetten de boel oplost. Maar als een andere powersupply het niet oplost, dan kan het de videokaart zelf alsnog zijn. Even met een bekende even de videokaart wisselen om te testen of jouw systeem het blijft doen en dat andere systeem juist crasht is een mogelijkheid om de videokaart zelf uit te sluiten. Ook een keer de powersupply wisselen om te kijken wat er dan in beide systemen gebeurt. En wat gebeurt er in beide systemen met en de videokaart en de powersupply omgeruild?

Dit is naar mijn idee een handige manier om bepaalde onderdelen van je pc makkelijker te identificeren als mogelijke oorzaak. Anders koop je straks een nieuwe powersupply unit en dan blijkt het dat niet te zijn.

Als het opgelost wordt met de processor te limiteren, dan kan het de powersupply zijn, maar ook het moederbord, maar ook de processor zelf. Maar dan weet je dat het niet je videokaart zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
The Reeferman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:13:
GPU Memory Junction is de warmste temp van alle geheugenchip. 84 graden lijkt met geen probleem. Zie je VRM of voltage regulator module er ook bij staan?
Je kan ook nog proberen de videokaart driver grondig te wissen met DDU en opnieuw te installeren.
Ik heb oude drivers verwijderd en vooralsnog lijkt het probleem weer (tijdelijk?) gefixt. Dank!
BHStar schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:16:
Heb je de GPU met 2 losse kabels vanaf de PSU aangesloten? Met 1 kabel kan voor instabiliteitsproblemen zorgen, dat had ik met mijn 3080 ook en met mij een hoop anderen.
Ja, twee afzonderlijke kabels.
DannyXP1600 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:45:
Maar goed, kan nog altijd een probleem met het vermogen zijn: kapotte powersupply unit, of iets kapot op je moederbord. De temperaturen van je GPU lijken mij niet echt het probleem.
Je zou inderdaad nog even kunnen kijken of je videokaart gevoed wordt door een enkele kabel met meerdere aansluitingen of dat iedere aansluiting vanaf een aparte kabel uit je powersupply unit komt.

Je zou nog kunnen testen of je het probleem oplost door bijvoorbeeld een power limit in te stellen op je videokaart. En misschien ook proberen met een powerlimit op je processor en dan juist niet op je videokaart. Als ie het in beide gevallen blijft doen dan levert de powersupply unit mogelijk niet genoeg vermogen (meer). Stopt ie met rebooten met de powerlimit op de videokaart, maar blijft ie rebooten met alleen de powerlimit op de processor, dan kan het zijn dat bepaalde piekspanningen van je videokaart (en moderne high end van de laatste paar generaties staan daarom bekend) de boel laat crashen. Daarom zou ik de powersupply unit als eerste verdenken wanneer een powerlimit op de videokaart zetten de boel oplost. Maar als een andere powersupply het niet oplost, dan kan het de videokaart zelf alsnog zijn. Even met een bekende even de videokaart wisselen om te testen of jouw systeem het blijft doen en dat andere systeem juist crasht is een mogelijkheid om de videokaart zelf uit te sluiten. Ook een keer de powersupply wisselen om te kijken wat er dan in beide systemen gebeurt. En wat gebeurt er in beide systemen met en de videokaart en de powersupply omgeruild?

Dit is naar mijn idee een handige manier om bepaalde onderdelen van je pc makkelijker te identificeren als mogelijke oorzaak. Anders koop je straks een nieuwe powersupply unit en dan blijkt het dat niet te zijn.

Als het opgelost wordt met de processor te limiteren, dan kan het de powersupply zijn, maar ook het moederbord, maar ook de processor zelf. Maar dan weet je dat het niet je videokaart zelf is.
Ik heb dus al een nieuwe PSU gekocht, maar heb hem nog niet aangesloten zodat hij altijd nog terug kan.

Wat ik me ook nog bedacht: de problemen lijken te zijn begonnen toen ik de computer wegens verbouwingen op een wat krakkemikkige stekkerdoos heb aangesloten. Zou een defecte stekkerdoos of overbelasting van een stekkerdoos (ik heb bijvoorbeeld ook de speakers op dezelfde stekkerdoos aangesloten) kunnen leiden tot het in één keer uitvallen van de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
En nog geen twee uur later probeer ik eens een game te draaien en valt hij uit. Dan maar de PSU vervangen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
Matig stekkerblok kan het ook zijn.
Ikzelf heb dus wel eens gehad dat ik een hele goedkope HDMI kabel had en daar bij in de buurt liep de draad naar de voeding. En dan als er iets anders in huis geschakeld werd, verlichting, de koelkastcompressor die aansloeg, etcetera, dan viel het beeld van mijn computer uit. En soms liep heel de computer vast. Overal waar stroom loopt is een magnetisch veld die velden kunnen dingen weer verstoren. Een matig stekkerdoosje, andere kabels die in de buurt liggen, het doet allemaal iets aan verstoring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nr.004
Heb nu de PSU en het stekkerblok vervangen.

Hopen dat het goed blijft gaan! Mocht het probleem terugkomen, dan meld ik mij weer.

Vooralsnog allemaal ontzettend bedankt!
Pagina: 1