Betonwand slopen of verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-04 23:25
Ik wil graag mijn garage vergroten. Tijdens de bouw hebben ze betonwanden geplaatst en die fungeren als binnenmuren. Is het mogelijk om de betonwand van 6x3m2 1,5 meter weer op te tillen en te verplaatsen? De betonwanden zijn met moeren en bouten aan elkaar gekoppeld maar ik weet niet of deze aan de vloer gekoppeld zijn.
ik vind het zelf zonde om deze te slopen. Dus is het de moeite waard om te verplaatsen of toch te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:56
Als ze niet "aan de vloer gekoppeld zijn" moet je ze gewoon kunnen opschuiven. Mss wel even met z'n tweeen duwen d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
whatyoudoing schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:36:
Als ze niet "aan de vloer gekoppeld zijn" moet je ze gewoon kunnen opschuiven. Mss wel even met z'n tweeen duwen d:)b
Met z'n tweeën? Ik schuif een betonnen muur altijd in mijn eentje opzij.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:28
Alles is mogelijk. Maar ik zou even iemand langs laten komen als ik jou was, dat gaat veel beter.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:26
Bereken het gewicht en maak een goed plan voordat je er 1 losdraait. Als ze 10cm dik zijn dan weegt dat ongeveer 240Kg/m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Los van het gewicht, je zal doorgaans niet veel ruimte hebben om te verplaatsen. dergelijke wanden worden doorgaans tijdens de ruwbouw ingehesen en staan op de constructie vloer en zijn dus langer dan de ruimte hoog is nadat de afwerkvloer is geplaatst. met 2 man even opschuiven kan je dus op je buik schrijven.

YouTube: Timelapse bouw prefab woning Oosterwolde

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 13-12-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:50
Neem contact op met de aannemer hoe de muur aan de vloer vastzit, bevestigingspunten zou je los kunnen slijpen. Realiseer je dat er een flinke hijskraan aan te pas moet komen om die muur te verzetten, handmatig opschuiven lijkt mij onmogelijk en gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onder die muur zit mogelijk ook nog iets van fundering. Dat zou ik wel als zekerheid willen hebben voordat een dergelijke muur opgeschoven wordt. Wanneer er een funderingsbalk onder die muur zit zal dat ook op de nieuwe plek moeten komen, zo'n stuk fundering zit er toch niet voor niets zou je denken.

Verder heb je mogelijk ook te maken met een brandscheiding, dat zou een tekening uit kunnen wijzen.

@Ivobekker Misschien is het handig om eventueel aanwezige tekeningen van de garage hier te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-05 21:48
Ivobekker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 00:27:
Ik wil graag mijn garage vergroten. Tijdens de bouw hebben ze betonwanden geplaatst en die fungeren als binnenmuren. Is het mogelijk om de betonwand van 6x3m2 1,5 meter weer op te tillen en te verplaatsen? De betonwanden zijn met moeren en bouten aan elkaar gekoppeld maar ik weet niet of deze aan de vloer gekoppeld zijn.
ik vind het zelf zonde om deze te slopen. Dus is het de moeite waard om te verplaatsen of toch te slopen?
Veel te weinig informatie en veel te simpele voorstelling van zaken.
Alvast iets om over na te denken: dragende betonwand, binnenspouwblad+ankers+buitenspouwblad, leidingen in deze wand, gewicht, fundering oud+nieuw, gewapend beton, lichtbeton scheidingswand etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
Dank je voor alle reacties!

Hierbij wat foto's. Hoop dat dit meer inzicht geeft in de situatie.
Als je goed kijkt, zie je twee bevestigingspunten boven op de betonwanden. Daarnaast zitten er geen leidingen in de betonwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
Nu met foto..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJwH-fARROXltKu0nJBGxineO4g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OkTVBmXxcZeG3pO6wA6GjhzF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lItUUnA9AEBbBjeolfYeGR8i_Fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mA1m7ZnElUZBeBAvK3jYfHMX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ufmQwUJNwshQ8XS4C6LVhmXOgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VRch6vcGEjXltRD5QD7zdkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:17
welke wand wil je welke kant op wieberen?, het lijken mij constructieve wanden waar het dak op rust, dus zou er niet zomaar de slijptol inzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
De wand met de deur.
Ik neem aan dat er een balk dient te komen om de dak te ondersteunen.

[ Voor 63% gewijzigd door Ivobekker op 13-12-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:12

AMDFreak

Intel is zo..

Heel je dak rust op die betonnen wand, dat krijg je echt niet verplaatst.
Afbreken en met een houtenconstructie uitbreiden

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
Houtenconstructie is geen optie! Garage wordt aan het huis gekoppeld en dient dus geisoleerdt te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:52

reaL_G

G

Ga je dan ook:
Uitbreiding voorzien van een fundering?
Betonvloer aanstorten?
De zijwanden opnieuw met beton aanstorten?
Dan je betonwandjen opzij duwen.
Buitenbladen metselwerk opnieuw metselen.
Een nieuw dak plaatsen?
Dan ook ff alles netjes afwerken

Word een dure grap voor ff alleen je garage uitbreiden.

Ook een houtconstructie is zeer goed te isoleren, en vele malen goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door reaL_G op 13-12-2024 16:11 ]

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ivobekker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:00:
Houtenconstructie is geen optie! Garage wordt aan het huis gekoppeld en dient dus geisoleerdt te zijn
De jaren dat we alleen in beton en stenen dachten is al lang achter ons. Oké niet in de (conservatieve) bouwwereld, maar buiten NL meer wel dan niet.

Dan je betonmuur, leuk maar haal er eerst maar een constructeur bij voor de berekeningen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
Zal ik zeker doen een constructeur laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
@reaL_G ,

Er ligt al een fundering die gekoppeld is aan de woning en grarage.
En de betonvloer ligt er ook maar geen zandvloer.
Voor mij hoef de zijwanden niet van beton.
en idd, de buitenmuur zal ges;oopt moeten worden en weer gemetseld worden.
Wat betreft de dak, volgens mij kan er een balk geplaatst worden net zoals een aan/uitbouw. Maar ik heb geen bouw achtergrond.

Als het een dure grap wordt, dan zal ik het moeten laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
LOL, ik dacht aan wat gekoppelde kleine paneeltjes (6x3m2 zoals OP schreef) en toen kwamen de foto's...

Nee, nee en nogmaals nee, en om misverstanden te vermijden nogmaals nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:00
Dit is geen 6x3m² dit is 6x3=18m² betonwand.

Het is vast wel mogelijk om hier wat mee te doen echter zal er wel een serieuze staalconstructie met bijbehorende kosten aan te pas komen. Een uitbreiding d.m.v. een houten constructie en dan het huidige deurgat een stukje te vergroten zal je portemonnee een stuk fijner vinden waarschijnlijk. De buitenzijde van een houten constructie kan je ook gewoon afwerken met een gemetseld muurtje! De binnenzijde kan je dan in houten platen houden, lekker makkelijk ook om wat op te hangen dan boven een werkbankje of dergelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
Oeps! Dat bedoelde ik 18m2.
De buurt is 1 a 2 jaar oud en ik wil niet de uitterlijk van de buurt veranderen door een houten constructie. Ik had begrepen dat ik dan een vergunning nodig had ect, etc. Dus geen houten constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02
Het wordt hoe langer hoe onduidelijker.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Dat wandje weegt ongeveer 4300 Kg bij 10m dikte, ik wens je heel veel plezier om die op te schuiven en vraag mij serieus af hoe je dat voor je zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
Ik hoopte dat de doen op hetzelfde manier hoe ze het hadden geplaatst. Maar als dat niet kan, zal ik de betenwand moeten slopen om vervolgens een nieuwe muur te metselen.

Maar goed, ik ging er vanuit dat het vele malen goedkoper was om de betonwand te verplaatsten dan te slopen en een nieuwe te metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Het ding zit vast en is te zwaar en zo te horen ook nog onderdeel van de dakconstructie. Dus zelfs als je wat voor je dak regelt en je er zeker van bent dat de wand op zijn nieuwe plek voldoende steun vind krijg je het niet van zijn plek. En mocht je dat wel voor elkaar krijgen ben ik bang dat het ding eerder omvalt dan verplaatst wordt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Ivobekker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:57:
Ik hoopte dat de doen op hetzelfde manier hoe ze het hadden geplaatst.
Je bedoelt het hele dak eraf en dan een kraan huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 19:06
Ivobekker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:57:
Ik hoopte dat de doen op hetzelfde manier hoe ze het hadden geplaatst. Maar als dat niet kan, zal ik de betenwand moeten slopen om vervolgens een nieuwe muur te metselen.

Maar goed, ik ging er vanuit dat het vele malen goedkoper was om de betonwand te verplaatsten dan te slopen en een nieuwe te metselen.
Als de zware kraan de betonmuur probeert los te takelen zal de muur hoogstwaarschijnlijk los schieten en naar alle kanten bewegen die als een sloopkogel jou en je huis sloopt.

De uitbouw buitenmuur is dus al gemetseld, metsel dan (ik bedoel lijm) met grote Ytong blokken de nieuwe binnen muur en een deel van de achterzijde, kun je gelijk wat stopcontacten en schakelaars er in zetten.
Met een nieuwe (stalen) ligger (waar nu nog de betonnen muur staat) ondersteun je het dak en hou je de overige dragende delen van het dak compact.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Groningerkoek schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:48:
[...]

Dat wandje weegt ongeveer 4300 Kg bij 10m dikte, ik wens je heel veel plezier om die op te schuiven en vraag mij serieus af hoe je dat voor je zie?
Bij 10m dikte weegt die muur 430.000 kg. Maar gelukkig is die muur niet zo dik.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02
evilution schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:00:
[...]

@Groningerkoek bedoelde waarschijnlijk dan ook 10cm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
evilution schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:00:
[...]

Sorry, een c vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
@natural colour , zoiets had ik idd in gedachten. stalen ligger om het dak te ondersteunen. Wat betreft the betonwand, wellicht kan ik het met een betonzaag aan de onderkant los zagen. Maar grote ytong blokken is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Ivobekker schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:22:
@natural colour , zoiets had ik idd in gedachten. stalen ligger om het dak te ondersteunen. Wat betreft the betonwand, wellicht kan ik het met een betonzaag aan de onderkant los zagen. Maar grote ytong blokken is ook een optie.
Maar je dak moet er eerst af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivobekker
In dat geval kn ik de betonwand beter slopen dan spaar ik de kosten van de dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ivobekker schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:11:
In dat geval kn ik de betonwand beter slopen dan spaar ik de kosten van de dak.
Ja je bespaart de kosten van het dak slopen, dat komt dan vanzelf wel naar beneden zetten :P.

Maaruh 2 jaar oud... en kennelijk toen al wel over nagedacht maar niet gedaan? Dit gaat denk ik geen goedkope grap worden. Laat het maar eens doorrekenen en bedenk dan of je dit moet willen ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Pagina: 1