Scooter na 4 jaar stilstaan weer gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik wil mijn Sym Symphony ST die hier al bijna 4 jaar stil staat in de tuin onder een hoes weer aan de praat krijgen.

Hij ziet er nu zo uit:
Sym Symphony ST na 4 jaar stilstaan
De linker spiegel is lam dus die zal vervangen moeten worden maar de rest ziet er nog best oke uit. :)
Wel een goede wasbeurt nodig. ;)

Het voorwiel wilde niet meer draaien omdat de remklauw de remschijf vastklemde.
Na het loshalen van de bouten van de remklauw kon ik met een rubber hamer de klauw van de schijf af tikken.
Nu nog kijken of ik de remklauw weer gangbaar kan krijgen.

Waarschijnlijk wel nieuwe blokjes nodig en die schijf moet ook nog van roest ontdaan worden.
En de velg schoongemaakt natuurlijk.

De achterrem zit gelukkig niet vast, geen idee waarom die voorste wel vast is komen te zitten maar de achterste niet maar ik ben er blij mee!

De afdekkap van de uitlaat ontbreekt op de foto maar die heb ik nog ergens los in de schuur liggen.

De accu zat nog maar op 6,3V dus die is kapot maar daar heb ik al een nieuwe voor liggen.
Die kan ik er natuurlijk nu wel in zetten en de scooter proberen te starten maar ik vermoed dat dat geen goed idee is met 4 jaar oude benzine erin.
Zal de benzine eruit halen en nieuwe erin voldoende zijn om het wel te proberen of zijn er nog andere zaken?
Nieuwe motorolie waarschijnlijk.

Meer tips of dingen waar ik op moet letten zijn welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-07 16:27
Kan nog water bij je brandstof in de carburateur zitten. Bougie zal ook niet geweldig meer zijn, voor die 10 euro kan er ook best een nieuwe in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Vergeet de remvloeistof niet te laten vervangen (is hygroscopisch en zal meer vocht in zitten dan gewenst) en motorolie te vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2024 22:13 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Check (y)
  • Carburateur
  • Bougie
  • Remvloeistof
  • Motorolie

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 12-12-2024 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:13
Bandenrubber zal ook wel hard geworden zijn.

Heb je een handleiding van de scooter (misschien online te vinden)? Zou gewoon een grote beurt uitvoeren. Dan weet je zeker dat je alle cruciale onderdelen te pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Paul! schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:40:
Bandenrubber zal ook wel hard geworden zijn.
De voorband wil ik sowieso vervangen want die is al oud en heeft weinig profiel meer

De achterband zat er net nieuw op voor ik hem wegzette een kleine 4 jaar geleden dus ga er vanuit dat die nog goed is. Profiel is in elk geval ruim voldoende.
Heb je een handleiding van de scooter (misschien online te vinden)? Zou gewoon een grote beurt uitvoeren. Dan weet je zeker dat je alle cruciale onderdelen te pakken hebt.
Moet het boekje inderdaad nog wel ergens hebben maar staat me bij dat daar weinig technische dingen in stonden anders dan olie verversen en bandenspanning.

Maar ik zal een kijken of ik online een werkplaatshandleiding kan vinden, dat zou wel erg handig zijn ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:02
Zou vooral even je brandstofslangen ook checken of deze niet uitgedroogd/verscheurd zijn..
Moet eerlijk toegeven, voorheen veel met scooters gedaan, ook die jarenlang stil stonden..
Eigenlijk nooit de oude brandstof eruit gehaald, luchtfiltertje in het ergste geval even los, beetje deo erin spuiten zodat ie lekker snel ontbrand en lopen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:54

Agent47

I always close my contracts.

Vonkt die nog wel? Genoeg benzine ook? Of maakt die een verzopen geluid?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
J.Thermaltaker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:39:
Zou vooral even je brandstofslangen ook checken of deze niet uitgedroogd/verscheurd zijn..
(y)
Moet eerlijk toegeven, voorheen veel met scooters gedaan, ook die jarenlang stil stonden..
Eigenlijk nooit de oude brandstof eruit gehaald, luchtfiltertje in het ergste geval even los, beetje deo erin spuiten zodat ie lekker snel ontbrand en lopen maar!
Dat had ik niet verwacht eigenlijk, dacht dat die benzine na 4 jaar niet meer goed zou zijn eigenlijk.
En deodorant erin, gat dan zeker om de brandbare drijfgassen?
Klinkt ook wel link moet ik zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Agent47 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:41:
Vonkt die nog wel? Genoeg benzine ook? Of maakt die een verzopen geluid?
Nog niet geprobeerd te starten omdat ik er vanuit ging dat ik eerst de oude benzine eruit zou moeten halen omdat dat anders slecht zou zijn voor de motor en carburateur.

Moet ook nog de nieuwe accu erin zetten trouwens, was eerst begonnen met schoonmaken en moet de remklauw en schijf ook nog fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:02
Vliegvlug schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:56:
[...]

(y)

[...]

Dat had ik niet verwacht eigenlijk, dacht dat die benzine na 4 jaar niet meer goed zou zijn eigenlijk.
En deodorant erin, gat dan zeker om de brandbare drijfgassen?
Klinkt ook wel link moet ik zeggen…
Zolang het maar snel ontvlamt, niet teveel natuurlijk maar net even een zuchtje erin spuiten, starten en dan hoor je ‘m vanzelf wel plofjes geven met starten.. uiteindelijk pakt ie daarna wel de benzine uit je carburateur..
Vlotterbakje zal wel leeg zijn, dus even beetje doorstarten zodat die gevuld raakt..

Let wel, sommige scooters willen een stabiele accu hebben, dus accu’tje iig even vervangen voor je gaat starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De voorste remklauw en schijf bleek helaas flink roestig te zijn:
Roestige remklauw en schijf van Sym Symphony ST na 4 jaar stil staan
Zoals ik eerder zei moest ik de klauw echt van de schijf aftikken met een rubber hamer en daar zie je de witte sporen nog van zitten op de schijf.

Roestige remklauw Sym Symphony ST na 4 jaar stil staan
Binnenwerk zag er ook niet zo best meer uit :|
Blokjes bleken nog wel ruim dik genoeg te zijn.

Na schoonmaken en zoveel mogelijk geprobeerd de roest er vanaf te krijgen wat vooral op de aansluiting van de leiding op de klauw lastig ging:
Schoongemaakte remklauw en schijf Sym Symphony ST na 4 jaar stil staan
De schijf en losse delen waren stuk beter te doen met wat schuurpapier en een schuurpad.

De schijf loopt nu weer ongehinderd door de klauw maar helaas kan ik er nog niet mee remmen.
Er gebeurt namelijk niets wanneer ik de remhandel inknijp. :'(
Zal aan de remvloeistof liggen ga ik vanuit maar die wilde ik toch gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vliegvlug schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:03:
De schijf loopt nu weer ongehinderd door de klauw maar helaas kan ik er nog niet mee remmen.
Er gebeurt namelijk niets wanneer ik de remhandel inknijp. :'(
Zal aan de remvloeistof liggen ga ik vanuit maar die wilde ik toch gaan vervangen.
Die zuigers zien er vastgeroest uit. Heb je ze er al uitgehaald en weer schoongemaakt?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Microkid schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:38:
[...]

Die zuigers zien er vastgeroest uit. Heb je ze er al uitgehaald en weer schoongemaakt?
Nee, dat niet. Nog nooit gedaan ook, wel met een andere scooter waar het wat vastzat met een lijmklem de zuiger ingedrukt en dan met de handel weer uitgeschoven en na een paar keer ging het wel weer redelijk soepel.

Maar hoe zou ik die zuigers eruit kunnen halen nu er geen druk meer op te zetten is met de remhandel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
Vliegvlug schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:36:
[...]

Nee, dat niet. Nog nooit gedaan ook, wel met een andere scooter waar het wat vastzat met een lijmklem de zuiger ingedrukt en dan met de handel weer uitgeschoven en na een paar keer ging het wel weer redelijk soepel.

Maar hoe zou ik die zuigers eruit kunnen halen nu er geen druk meer op te zetten is met de remhandel?
Wel goed ontlucht? Soms helpt het ook om de zuigers eerst naar binnen te tikken zodat ze los komen en daarna pas naar buiten proberen te pompen met de remhendel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Een nieuwe remklauw is maar €28 zie ik. Voor dat geld zou ik niet zelf gaan aanmodderen maar gewoon een hele nieuw klauw + blokjes erop zetten.

Uiteindelijk zijn het wel je remmen he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
.Maarten schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:40:
[...]

Wel goed ontlucht? Soms helpt het ook om de zuigers eerst naar binnen te tikken zodat ze los komen en daarna pas naar buiten proberen te pompen met de remhendel.
Niet ontlucht nee, enkel de klauw schoongemaakt.
Nog wel iets om te proberen.
En de truuk met de lijmklem proberen om de cilinders naar binnen te duwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
ThinkPad schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:43:
Een nieuwe remklauw is maar €28 zie ik. Voor dat geld zou ik niet zelf gaan aanmodderen maar gewoon een hele nieuw klauw + blokjes erop zetten.

Uiteindelijk zijn het wel je remmen he :+
Daar had ik nog niet naar gekeken maar is niet al te duur nee.
Mocht het zelf goed werkend krijgen met bovenstaande methoden niet lukken dan ga ik zeker voor vervanging. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:11
Vaak zijn er ook remklauw revisie sets te koop.

Als je die fris hebt een paar keer goed remmen en de roest is eraf. Niet schuren of allerlei middeltjes op smeren, dan kan je straks niet goed remmen bij een noodstop.

Verse brandstof.
Nieuw brandstof filter
Carburateur schoonmaken
Nieuwe bougie
Nieuwe remvloeistof
Ontluchten

Dan ben je een heel eind. Eventueel nieuwe accu erin voor elektrische start?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:18
Is het een 4T of 2T?

In ieder geval de carb even loshalen en schoonmaken. Benzine is na 4 jaar mogelijk een rubberachtige substantie.

De accu kan je eerst ook nog eens goed opladen. 6,3v betekend niet noodzakelijk dat hij kapot is. Proberen kost niets (als je een oplader hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou even kritisch zijn op het rubber van je achterband. Is de scooter ooit verplaatst in die 4 jaar?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

Yucon

*broem*

Je kunt het beste de voorvorkpoten wat invetten, ook onder het stofrubber. Het ziet er niet zo fris uit daar en het zou zonde zijn als dat net het laatste duwtje voor de keerringen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou toch eerst kijken of het blok t nog doet. Als de scooter start/loopt pas beginnen aan de rest vd onderdelen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jarno schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 00:20:
Vaak zijn er ook remklauw revisie sets te koop.

Als je die fris hebt een paar keer goed remmen en de roest is eraf. Niet schuren of allerlei middeltjes op smeren, dan kan je straks niet goed remmen bij een noodstop.
Heb die schijf al voorzichtig geschuurd met een 220 korrel papiertje en de schuurpad. ;)
Zaten best wat dikke roest bultjes op vandaar, denk dat de remblokjes daar eerder van slijten dan dat die echt weg zouden gaan.

Schijf zag er verder nog goed dik en recht uit dus over dat schuren maak ik me geen zorgen, heb wel met slechtere schijven rondgereden die nog prima remde.

En ook met slechtere klauwen :X
Is gelukkig geen auto of motor, de snelheden liggen een stuk lager dus remmen gaat veel sneller goed genoeg en er zit ook geen ABS op of iets dus als de wielen blokkeren gaat het enkel nog om de grip van de banden. :)
Verse brandstof.
Nieuw brandstof filter
Carburateur schoonmaken
Nieuwe bougie
Nieuwe remvloeistof
Ontluchten

Dan ben je een heel eind. Eventueel nieuwe accu erin voor elektrische start?
Die heb ik al liggen maar moet ik er nog inzetten, wordt waarschijnlijk morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
4T
In ieder geval de carb even loshalen en schoonmaken. Benzine is na 4 jaar mogelijk een rubberachtige substantie.

De accu kan je eerst ook nog eens goed opladen. 6,3v betekend niet noodzakelijk dat hij kapot is. Proberen kost niets (als je een oplader hebt).
Heb ik geprobeerd maar mijn acculader weigert de accu te laden, enkel als ik die op de 6V accu stand zet, maar het is een 12V accu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:29:
Ik zou even kritisch zijn op het rubber van je achterband. Is de scooter ooit verplaatst in die 4 jaar?
Hij is wel een paar keer verplaatst voordat de voorste remklauw vast kwam te zitten.
Voordeel is dat de scooter op de bok stond dus er zat geen druk op het achterwiel, enkel op het voorwiel.

Hij voelt nog goed soepel, en hij is nog zo nieuw dat de rubber ‘haartjes’ nog gedeeltelijk aanwezig zijn op het loopvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:36:
Je kunt het beste de voorvorkpoten wat invetten, ook onder het stofrubber. Het ziet er niet zo fris uit daar en het zou zonde zijn als dat net het laatste duwtje voor de keerringen is
Daar maar ik me ook wel een beetje zorgen om.
Zitten wat roestplekken in die ik er niet echt af kon krijgen, de meeste vrij hoog maar op de rechterkant ook 2 die best laag zitten.
Weet eigenlijk niet hoever die voorvork precies inschuift bij normaal gebruik en of het echt kwaad kan als het voorbij die roestplekken komt, of dat ze er dan juist afgeschuurd worden. Dat zou mooi zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:53
Inline filter tussen je benzine slang monteren, liefst verse brandstof of indien er nog maar weinig in de tank zit, aanvullen met verse, checken of bougie vonkt, en dan starten met remmenreiniger. Telkens paar pufjes bij de luchtfilter inlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Oogje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:31:
Ik zou toch eerst kijken of het blok t nog doet. Als de scooter start/loopt pas beginnen aan de rest vd onderdelen.
Dat is zeker een goed punt ja!
Eerst de accu dan dat.
Er zijn best wat roestige onderdelen als ik naar de motor kijk, zal nog wat plaatjes posten later. Nu eerst werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:53:
[...]

4T

[...]

Heb ik geprobeerd maar mijn acculader weigert de accu te laden, enkel als ik die op de 6V accu stand zet, maar het is een 12V accu :P
4T dan inderdaad ook een oliewissel.

Betreft de accu: Dat moet je dan even forceren door de accu bv met startkabels aan je autoaccu (of andere 12v-14v bron) te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaerox
  • Laatst online: 12-07 22:12
Als je deze scooter als dagelijks vervoersmiddel gaat gebruiken denk ik dat je een nieuwe voorvork(of losse poten) nodig hebt. Met roest op de poten zijn deze niet meer oliedicht en zakken ze straks in. Dat rijdt heel belabberd.

Wat betreft de remklauw, ik zou eerder de originele Sym remklauw gangbaar maken ipv vervangen voor een Chinese kloon. Let op met remvloeistof! Niet knoeien op gelakte delen, dan bladert na een paar uur de verf er zo af.

Voordat je de motor probeert te roteren inderdaad eerst oliewissel doen en ik verwacht dat er ergens een zeefje zit. Vervang de benzine even voor Euro 98. Mocht de scooter nu weer een tijd stilstaan blijft de benzine langer goed (minder ethanol wat ook hygroscopisch is).
Indien je een beetje weet wat je doet heeft het de voorkeur eerst de carburateur even los te halen. de vlotternaald te controleren en je sproeier door te blazen. Dan nieuwe pakkingen er op.
Er van uit gaande dat deze tank werkt met onderdruk, even zuigen op het slangetje dan loopt de carburateur direct vol en zou de scooter binnen 10 seconde starten weer moeten aanslaan.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-07 15:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Paar dingen die mij nog te binnen schieten:

De carburateur heeft nogal wat kleine poriën, dus een poosje in een sonisch badje zou ook geen kwaad kunnen. Je zou je verbazen hoeveel troep er dan nog uit een ogenschijnlijk schone carb komt! En die kanalen en poriën zorgen juist dat de boel rustig en stabiel loopt...
Denk je bij de carb ook aan de pakkingen bij membramen? Die kun je nu makkelijk meenemen, is dat ook maar gebeurd.

Verder zou ik nu de boel toch open ligt, gelijk de variomaat open maken en kijken of de riem nog goed is en of de rollers niet zijn geroest. (rollers vervangen indien roest; niet schoonmaken want dan creëer je onbalans en gaat de boel teveel trillen)

Als de bougie er uit is, spuit even wat milde ontroester in de opening van de cilinderkop vóór je de scooter start. De wand van de cilinder en zuigerveren zijn waarschijnlijk licht aangedaan en dit helpt om groeven te voorkomen.

Kijk even of de startmotor bij het wormwiel moet worden voorzien van nieuw vet

Eerste keer starten met de kickstarter, en het kan best zijn dat je een keer of 30-40 moet trappen. De accu trek je namelijk meteen weer plat, is er niet bevorderlijk voor.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Laatst online: 12-07 22:12
Ik zou niet snel ontroester in die opening spuiten, maar gewoon wat olie en dan met de bougie er uit even met de kickstart (met de hand) de zuiger een paar keer op en neer laten gaan.
(Nog beter is het om dit voor het lange stallen al te doen om evt. roesten te voorkomen.)

Met een volle accu kun je best even een paar minuutjes starten. Let op niet langer dan 10 seconde achter elkaar en even met tussenpozen.
Echter zo simpel als deze blokjes zijn en met een schone carburateur en verse benzine verwacht ik niet dat het lang duurt voor hij aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
4 takt motor heeft dus geen olie door de benzine (aka mengsmering), als je veel E10 getankt heb dan haal de carburateur ook maar uit elkaar, die zal vol zitten met aanslag (grote kans op).

Verder omdat het een 4 takt is: motorolie vervangen, filter erbij, bougie.

Voor je startpogingen gaat doen, trap eerst rustig de kickstarter eens naar beneden met contact uitgeschakeld en zonder benzinetoevoer. Dan kun je direct wel voelen of de motor vast zit. Zit de motor los blijf dan rustig kicken met contact uit voor een minuut of wat, op die manier pomp je motorolie door je blok. Waarschijnlijk is alles kurkdroog van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
Het is een 4T blijkt. Dat wordt olie wisselen en kleppen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
XelaRetak schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:24:
[...]

4T dan inderdaad ook een oliewissel.

Betreft de accu: Dat moet je dan even forceren door de accu bv met startkabels aan je autoaccu (of andere 12v-14v bron) te hangen.
Had al een andere gekocht dus ga niet de moeite erin steken om deze weer tot leven te brengen eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
glaerox schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:47:
Als je deze scooter als dagelijks vervoersmiddel gaat gebruiken denk ik dat je een nieuwe voorvork(of losse poten) nodig hebt. Met roest op de poten zijn deze niet meer oliedicht en zakken ze straks in. Dat rijdt heel belabberd.
Nou, ik hoop echt niet dat dit nodig is want één zo’n poot kost €108 ;(
En dan heb ik nog geluk dat het de rechter is want de linker kost €122 :X

Dus even nieuw kopen gaat ‘m niet worden, dan maar op marktplaats kijken voor een loop-sloop exemplaar met goede poten als het echt nodig is.
Wat betreft de remklauw, ik zou eerder de originele Sym remklauw gangbaar maken ipv vervangen voor een Chinese kloon.
Had niet door dat de eerder genoemde €28 voor een remklauw een chineese kloon is, maar een originele SYM remklauw kost €120
Denk dat een kloon ook prima remt en die kan ik ruim 4x vervangen voordat ik investering in een echte geëvenaard heb.
Let op met remvloeistof! Niet knoeien op gelakte delen, dan bladert na een paar uur de verf er zo af.
Dank voor de waarschuwing maar was er al bekend mee
Voordat je de motor probeert te roteren inderdaad eerst oliewissel doen en ik verwacht dat er ergens een zeefje zit.
Oeps wat laat, heb de kickstarter al een paar keer ingedrukt om te zien of daar nog beweging in zat, geen moment bij stil gestaan dat dat een probleem zou zijn.
Vervang de benzine even voor Euro 98. Mocht de scooter nu weer een tijd stilstaan blijft de benzine langer goed (minder ethanol wat ook hygroscopisch is).
Indien je een beetje weet wat je doet heeft het de voorkeur eerst de carburateur even los te halen. de vlotternaald te controleren en je sproeier door te blazen. Dan nieuwe pakkingen er op.
Er van uit gaande dat deze tank werkt met onderdruk, even zuigen op het slangetje dan loopt de carburateur direct vol en zou de scooter binnen 10 seconde starten weer moeten aanslaan.
Op motorisch gebied heb ik echt geen idee van wat ik moet doen, nooit wat mee gedaan eigenlijk anders dan een keer de carburateur van mijn Puch Maxi met een vastzittende naald schoongemaakt.

Heb me tot nu toe altijd beperkt tot onderhoudsdingen; remblokjes, remvloeistof, olie, schokdempers en uitlaat vervangen.
Succes!
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Waterbeesje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:11:
Paar dingen die mij nog te binnen schieten:

De carburateur heeft nogal wat kleine poriën, dus een poosje in een sonisch badje zou ook geen kwaad kunnen. Je zou je verbazen hoeveel troep er dan nog uit een ogenschijnlijk schone carb komt! En die kanalen en poriën zorgen juist dat de boel rustig en stabiel loopt...
Denk je bij de carb ook aan de pakkingen bij membramen? Die kun je nu makkelijk meenemen, is dat ook maar gebeurd.
Heb hier geen sonische reiniger liggen dus dat wordt lastig :D
Had nog niet aan pakkingen en membranen gedacht, de eerste weet ik nog wat het zijn, de tweede zal ik moeten opzoeken…
Verder zou ik nu de boel toch open ligt, gelijk de variomaat open maken en kijken of de riem nog goed is en of de rollers niet zijn geroest. (rollers vervangen indien roest; niet schoonmaken want dan creëer je onbalans en gaat de boel teveel trillen)
Nu je het zegt, de variomaat heb ik wel een keer eerder open gehad en nieuwe rolletjes ingezet en meen ook een nieuwe riem.
Weet niet precies waarom maar iets met zwaardere rolletjes of juiste lichtere en dat hij dan wat sneller ging staat me bij of soepeler reed.
Als de bougie er uit is, spuit even wat milde ontroester in de opening van de cilinderkop vóór je de scooter start. De wand van de cilinder en zuigerveren zijn waarschijnlijk licht aangedaan en dit helpt om groeven te voorkomen.

Kijk even of de startmotor bij het wormwiel moet worden voorzien van nieuw vet
Goede tip!
Eerste keer starten met de kickstarter, en het kan best zijn dat je een keer of 30-40 moet trappen. De accu trek je namelijk meteen weer plat, is er niet bevorderlijk voor.
30 á 40 keer! Dat wordt een fikse workout zeg, zal ik voor moeten gaan trainen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
glaerox schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:52:
Ik zou niet snel ontroester in die opening spuiten, maar gewoon wat olie en dan met de bougie er uit even met de kickstart (met de hand) de zuiger een paar keer op en neer laten gaan.
(Nog beter is het om dit voor het lange stallen al te doen om evt. roesten te voorkomen.)

Met een volle accu kun je best even een paar minuutjes starten. Let op niet langer dan 10 seconde achter elkaar en even met tussenpozen.
Echter zo simpel als deze blokjes zijn en met een schone carburateur en verse benzine verwacht ik niet dat het lang duurt voor hij aanslaat.
Zou mooi zijn als het zo makkelijk gaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:19:
4 takt motor heeft dus geen olie door de benzine (aka mengsmering), als je veel E10 getankt heb dan haal de carburateur ook maar uit elkaar, die zal vol zitten met aanslag (grote kans op).

Verder omdat het een 4 takt is: motorolie vervangen, filter erbij, bougie.

Voor je startpogingen gaat doen, trap eerst rustig de kickstarter eens naar beneden met contact uitgeschakeld en zonder benzinetoevoer. Dan kun je direct wel voelen of de motor vast zit. Zit de motor los blijf dan rustig kicken met contact uit voor een minuut of wat, op die manier pomp je motorolie door je blok. Waarschijnlijk is alles kurkdroog van binnen.
Had de kickstarter al geprobeerd voordat ik er iets anders aan ging doen, eerste keer moest ik wel even kracht zetten maar daarna ging het best soepel.
Of het met de hand zou lukken zoals hierboven gesuggereerd werd vraag ik me echter af maar staat me bij dat toen ik dat ding nog wel gebruikte het kickstarten ook niet heel licht ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jarno schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:05:
Het is een 4T blijkt. Dat wordt olie wisselen en kleppen stellen.
Dat laatste klink vrij ingewikkeld, hoop gewoon maar dat ze nog goed staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jullie hadden nog wat foto’s tegoed van de roestige delen van de motor:
Sym Symphony ST roestige delen na 4 jaar stil staan
Dat geleidingsding van de gashendel kabel ziet er wel heel roestig uit maar ik kan de gashendel wel gewoon draaien en deze veert ook gewoon weer terug dus denk dat het puur cosmetisch is.
En de uitlaat is altijd roestig geweest.
Die roestige framedelen vind ik wel wat minder. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
Uit ervaring weet ik dat de kleppen afstelling bij een SYM nauw komen, mocht het starten niet willen dan hang je eraan ;). Overigens niet moeilijk voor een monteur met wat ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Jarno schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:39:
Uit ervaring weet ik dat de kleppen afstelling bij een SYM nauw komen, mocht het starten niet willen dan hang je eraan ;). Overigens niet moeilijk voor een monteur met wat ervaring.
Denk dat je gelijk hebt, weet nu even niet meer of het aan de kleppen of de carburateur of aan beiden lag maar toen ik dat ding net had was het probleem dat hij niet goed startte als je net een stukje gereden had en dan na een korte stop weer verder wilde rijden, dan moest je het vaak echt meerdere keren proberen.
Ben daar toen mee teruggegaan en toen hebben ze de boel anders afgesteld met als gevolg dat het tussendoor starten als hij nog warm was echt perfect ging maar het koud starten in de ochtend vaak meerdere pogingen nodig had terwijl dat voor de aanpassing probleemloos ging bij de eerste poging. :X

Verhaal was toen dat het niet allebei tegelijk kon waarop ik de oude situatie weer heb laten herstellen aangezien koud starten veel vaker voorkomt dan warm starten maar ik heb het altijd wel vreemd gevonden dat het niet allebei gewoon goed zou kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• totally2
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:43
De cups van de remklauw krijg je er uit door de remhendel te gebruiken.
Remvloeistof vervangen en pompen maar,pers je ze er zo uit,wel vloeistof op niveau houden.
Even opletten dat ze beide naar voor komen,kan zijn dat je er 1 moet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nieuwe accu erin gezet en het contact aangezet maar tot mijn teleurstelling gebeurde er helemaal niets. :'(

Had niet verwacht dat ik meteen zou kunnen starten of zo maar op zijn minst wel dat het display op het dashboard aan zou gaan maar het is net alsof er helemaal geen accu is aangesloten. :/
Accu levert wel 12,7V geeft mijn multimeter aan.

Hopelijk is het alleen een zekering maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Zit wel iets van een kunststof ding in de rode kabel richting de accu en had de hoop dat daarin de zekering zou zitten maar dat is vreemd genoeg enkel een connector.

Vervolgens in het ‘handschoenenvakje’ gekeken en daar zat een vreemd afdekplaatje links in, deze eraf gehaald maar daar zaten geen zekeringen achter maar wel een stekker met een loze connector erop:
Sym Symphony ST - usb aansluiting voorbereiding?

Staat me vaag iets bij dat er ook Sym scooters waren met een USB aansluiting dus ik hoop dat dit de voorbereiding daarvoor is en dat er een losse USB module van Sym is die je daar gewoon in kan steken, zou handig zijn! :)

Maar goed, het zekeringenkastje moet ik nog vinden.

• XelaRetak
Vliegvlug schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:15:
Nieuwe accu erin gezet en het contact aangezet maar tot mijn teleurstelling gebeurde er helemaal niets. :'(

Had niet verwacht dat ik meteen zou kunnen starten of zo maar op zijn minst wel dat het display op het dashboard aan zou gaan maar het is net alsof er helemaal geen accu is aangesloten. :/

Zit wel iets van een kunststof ding in de rode kabel richting de accu en had de hoop dat daarin de zekering zou zitten maar dat is vreemd genoeg enkel een connector.

Vervolgens in het ‘handschoenenvakje’ gekeken en daar zat een vreemd afdekplaatje links in, deze eraf gehaald maar daar zaten geen zekeringen achter maar wel een stekker met een loze connector erop:
[Afbeelding: Sym Symphony ST - usb aansluiting voorbereiding?]

Staat me vaag iets bij dat er ook Sym scooters waren met een USB aansluiting dus ik hoop dat dit de voorbereiding daarvoor is en dat er een losse USB module van Sym is die je daar gewoon in kan steken, zou handig zijn! :)

toon volledige bericht
Meestal is er geen zekeringkastje maar een enkele zekering in de plus/rode kabel naar de accu bij scooters, zo'n glas/buis zekering. Pagina 19 kan je hem zien.
https://www.manua.ls/sym/symphony-st/manual?p=19

[ Voor 3% gewijzigd door XelaRetak op 19-12-2024 07:22 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
XelaRetak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:21:
[...]

Meestal is er geen zekeringkastje maar een enkele zekering in de plus/rode kabel naar de accu bij scooters, zo'n glas/buis zekering. Pagina 19 kan je hem zien.
https://www.manua.ls/sym/symphony-st/manual?p=19
Die zit bij deze scooter dan op een andere plek want op de rode kabel naar de accu zit die hier niet helaas.
Ik denk dat dit net een ander model is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nog even een update.
Heb uiteindelijk de zekering gevonden onder de buddybak maar daar was niets mis mee dus erg vreemd dat het niet wil werken.
Daarom maar besloten de scooter weg te brengen naar een scooterzaak om deze weer werkend te krijgen, het hele motorische gedeelte is toch niet mijn ding dus dat lijkt me wel het verstandigst.
De kans dat hij met een nieuwe accu het zomaar weer doet lijkt me niet al te groot namelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:15:

[Afbeelding: Sym Symphony ST - usb aansluiting voorbereiding?]

toon volledige bericht
Had nog even gekeken of er op de plek van dit klepje misschien een USB aansluiting kon komen maar uit de technische tekening op Zandri blijkt dat het een E.F.I.SENSOR LID is.

Dus dat ding wat ik dacht dat een loos dooje was wat op die connector zit is blijkbaar een EFI sensor.
Nu heb ik echter geen idee wat een EFI sensor is :?
Kan het ook niet vinden op internet.

Deze pagina EFI Componenten lijkt er wel iets mee te maken te hebben, hoewel dat over een injectie systeem gaat op een chineese scooter en de mijne taiwanees is met een carburateur.

Dus mocht iemand weten wat een EFI sensor op mijn scooter is en doet dan ben ik wel benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nog even verder gezocht naar mogelijkheden om een USB lader te plaatsen op de scooter.

Blijkbaar komt de Euro 3 versie van de Symphony ST niet met USB, latere modellen wel.

Er is echter wel een voorbereiding voor een 12V ”sigaretten aansteker” aansluiting op de Euro 3 versie in het handschoenenkastje.
Precies aan de andere kant van waar de EFI klepje zit, die zit links, de voorbereiding rechts:
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.cc/j8063ppvd/20170830_202712.jpg
En na inbouw van een dubbele usb lader (plaatje van internet):
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.cc/w385qh54p/20170830_204135_Large.jpg
Bron: https://www.scootertourcl...rum/viewtopic.php?t=10276

Maar wat nog wel mooier is is de usb aansluiting niet in het handschoenenvakje maken maar op het stuur zelf waar een loze plek voor een verlichtingsknopje zit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4NnDkDsy/7-BBD64-B5-F16-E-42-E8-9-CB0-44-B38-C4-EE3-CB.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k5nrZB43/27-AE814-F-899-D-4424-B5-C8-3-AA0-C37-DDDD5.jpg
Bron: https://www.scootertourcl...t=6159&start=1770#p216716

Dan zit je niet met het probleem dat je de kabel moeilijk tussen het deurtje van het handschoenenvakje hoeft te laten lopen.
Maar is wel meer aan de elementen blootgesteld dus moet die usb aansluiting wel waterdicht genoeg zijn en vraag me af of dat het geval is bij gebruik in de regen.

offtopic:
Leuk forum dat Scooter Tourclub Nederland (STN), https://www.scootertourclubnederland.com/ trouwens, veel info over de Symphony ST te vinden!
Pagina: 1