Advies glasvezel internet vakantiepark (curacao)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-10 21:47
Goedendag,

Als beheerders van een vakantiepark onderzoeken we de mogelijkheid van een collectief internet netwerk op het park.

Het park bestaat uit ca 90 wooneenheden, en er komt een nieuwe glasvezel aansluiting bij de ingang van het park, verzorgd door FLOW internet op Curacao.

De aansluiting binnen ons resort dient gerealiseerd te worden door een commerciële 3e partij.

Wij zijn momenteel geadviseerd dat voor het gehele park een aansluiting voldoende is van 600Mbps download/50 Mbps upload. Ik vraag mij af of dit voldoende is, voor 90 aansluitingen ?

Als ik zelf kijk naar onze aansluiting thuis, dat is al snel 50Mb download/50Mb upload voor ons gezin, voor 1 woning. Dat lijkt een compleet andere verhouding ?

Moet ik rekenen dat je met 90 aansluitingen gemiddeld 600/90 = 6,7Mbps per aansluiting hebt voor download en voor upload slechts 0,5Mbps ? bijvoorbeeld voor een Teams meeting met 2 richting verkeer?

Dat lijkt me erg weinig, of is de bandbreedte geen beperking met glasvezel op de hoofdaansluiting.

De verdere details heb ik nog niet, maar het idee is dat welke woning UTP (ethernet) access points krijgt met wifi verbinding.

Verder komen er dan ook wifi hotspots bij de openbare ruimtes zoals het zwembad.

Ik heb al aardig wat berichten gelezen hier op het forum, maar ik kan eigenlijk geen praktische richtlijnen/waardes vinden voor de bandbreedte van de hoofdaansluiting afhankelijk van het aantal gebruikers bij een glasvezel aansluiting.

Momenteel hebben de eigenaren/bewoners internet via de telefoonlijn/ADSL, ieder met een individueel abonnement met de internet service provider op het eiland, en er is geen wifi bij het zwembad, enkel in de huizen.

Dank voor jullie reactie/input

Skywalker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Of het genoeg is hangt af van de gebruikers, vooral met de upload.

Over het algemeen is een overboeking net vreemd. De kans dat je allemaal tegelijk snelheid gaat trekken is klein.

Echter je hoeft er maar 1 tussen te hebben die vol torrents gaat trekken en je gaat nat.

Als je ieder huishouden capt op bv 50/10 dan gaat het waarsch goed. Monitor thuis maar eens welke pieksnelheden je verbruikt, is wss lager dan verwacht (tenzij je dikke games download oid)

Als het kan zou ik wel proberen het naar 600/600 te krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2024 19:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Wat is de motivatie om van 90 individuele aansluitingen terug naar 1 te gaan?
Klinkt mij als penny wise - pound foolish in de oren.

Het hangt natuurlijk nauw samen met wat de gasten op het park verwachten van het internet. Als er bijvoorbeeld 90 koppels ziiten die allebei met een telefoon en een laptop online willen zijn voor een workation kan het best wel eens problematisch zijn.
Daarentegen zal het best goed gaan als er alleen 70+ers zitten die internet voor Wordle, Wordfeud en aanverwante artikelen nodig hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:47
Als elk huisje in de avond al 1 tv steam start zit je al op 90 x 10Mbit is bijna 1Gbit. Ik zou minimaal 1Gbit doen, maar dan zit in de middag en avond denk ik al je hele lijn vol. Dus als je het serieus wilt aanpakken zou ik voor 10Gbit gaan, kost zakelijk in Nederland rond de duizend euro per maand en dat moet je dan delen, 12 euro per huisje per maand. Plus de kosten van de bekabeld, switches etc. naar de huisjes inclusief afschrijving. Die prijzen moet je dan zelf invullen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:25

BCC

Levert Starlink al op Curaçao?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
BCC schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:04:
Wat is daar het voordeel van? Dan moet je alsnog overal bekabeling naartoe leggen en dan is glasvezel een stuk sneller/stabieler dan een satelliet verbinding delen met 90 huisjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

jongetje schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:03:
Wat is daar het voordeel van? Dan moet je alsnog overal bekabeling naartoe leggen en dan is glasvezel een stuk sneller/stabieler dan een satelliet verbinding delen met 90 huisjes.
Of je geeft alle bewoners een linkje naar de Starlink website en verteld ze dat ze het zelf kunnen regelen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Croga schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:12:
[...]

Of je geeft alle bewoners een linkje naar de Starlink website en verteld ze dat ze het zelf kunnen regelen......
Of je leest de TS helemaal tot het einde:
Momenteel hebben de eigenaren/bewoners internet via de telefoonlijn/ADSL, ieder met een individueel abonnement met de internet service provider op het eiland, en er is geen wifi bij het zwembad, enkel in de huizen.
Nogmaals, waarom zouden ze dan naar een starlink oplossing willen als ze gewoon al een verbinding hebben? Het gaat hier om een upgrade van de infrastructuur met oa. Wi-Fi etc erbij. Of moeten ze hun starlink schotel meenemen als ze bij het zwembad gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

jongetje schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:15:
Nogmaals, waarom zouden ze dan naar een starlink oplossing willen als ze gewoon al een verbinding hebben? Het gaat hier om een upgrade van de infrastructuur met oa. Wi-Fi etc erbij. Of moeten ze hun starlink schotel meenemen als ze bij het zwembad gaan zitten?
In een monolitische wereld zou je redenatie absoluut terecht zijn. Zo werkt de wereld echter niet.

ADSL is een stuk langzamer dan Starlink, dat zou dus een redelijke vervanger kunnen zijn.
WIFI door het park kan gerust via een 600/50 fiber lijntje aangelegd worden.

Punt blijft dat 600/50 eigenlijk te weinig is voor 90 huisjes. Zoals iemand eerder al meldt is het sterk afhankelijk van de bewoning maar is minimaal 1000/500 wenselijk en eigenlijk erg krap. Dan zou het park, als het in één keer alle huisjes af wil dekken, dus al richting de 2000, 5000 of 10000 moeten gaan en de vraag is dan of dat het geld nog waard is (aangezien 10Gbit infrastructuur over een heel park niet echt goedkoop gaat zijn). Starlink voor de huisjes, gecombineerd met centrale Wifi zou dan een goed alternatief kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Maar is het echt zo krap?
Met glasvezel rekenen ze toch ook met een overboekingsfactor? Ik lees vaak 1:10

Ziggo had paar jaar geleden zelfs vaak overboeking van 1:50, geen idee wat ze nu hanteren.

Als je 50/5 gaat cappen per huishouden en rekent met 1:10 overboekings dan zou het uit moeten komen.
Ik vind alleen 6mbit upload wel erg mager per huishouden.

Het hangt ook van de meerprijs af. Sneller is altijd beter maar t hangt van de prijs af. Vooral upload zou ik proberen te vergroten

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 20:25

BCC

laurens0619 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:35:
Maar is het echt zo krap?
Met glasvezel rekenen ze toch ook met een overboekingsfactor? Ik lees vaak 1:10

Ziggo had paar jaar geleden zelfs vaak overboeking van 1:50, geen idee wat ze nu hanteren.

Als je 50/5 gaat cappen per huishouden en rekent met 1:10 overboekings dan zou het uit moeten komen.
Ik vind alleen 6mbit upload wel erg mager per huishouden.

Het hangt ook van de meerprijs af. Sneller is altijd beter maar t hangt van de prijs af. Vooral upload zou ik proberen te vergroten
Zonder bedragen is er weinig over te zeggen, maar mijn ervaring is dat de glasvezel vaak heel duur is (want graven en speciaal voor jou), dat dan de "3rd party" heel veel geld vraagt en dat dan de huiseigenaren massaal afhaken, "want dan regelen we zelf wel wat". Uiteraard kan ik dit helemaal mis hebben, maar Starlink komt vanaf 2025 in Curacao, dus dan zullen de internet prijzen ook wel hard zakken daarzo.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als de huisjes allemaal particulier bezit zijn moet je je inderdaad afvragen of je hier aan wilt beginnen om het ook naar ieder huisje te leggen. Als het een wens is van allen kan het natuurlijk heel goed en er is niets mis om met relatief weinig te beginnen. Ik denk dat we niet teveel het gebruik hier in Nederland moeten projecteren op een vakantiepark op de Antillen. Op het hele park wifi is wel fijn, maar ik denk dat het meer voor de socials en bellen zal zijn dan voor streamen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Naar mijn idee hebben mensen minder bandbreedte nodig dan gedacht.
Interessant voorbeeld vond ik uit de 8gbit review van robertwebbe
Maar, Robert, wat moet jij eigenlijk met een 8Gbit-verbinding? Gebruik je die snelheid ook echt?

Robert: “Eerlijk gezegd gebruik ik het voornamelijk voor het maken van indrukwekkende speedtests. Het is gewoon gaaf, maar momenteel ook nog overkill voor dagelijks gebruik. Het is overigens een snelheid die ook niet meer leverbaar is: Delta had een tijdelijke aanbieding om de diensten van hun glasvezelnetwerk te promoten, voor 69 euro per maand. Maar alle gekheid op een stokje: het is veel belangrijker dat je wifi thuis perfect werkt. Onlangs heb ik getest of mijn gezin het zou merken als ik iedereen een snelheidscap zou geven van 50Mbps down en 25Mbps up, vergelijkbaar met een Ziggo Basic-abonnement. Wat denk je? Niemand thuis heeft het gemerkt! Je moet echt je best doen om in de praktijk voor dagelijks gebruik boven de 50Mbit-bandbreedte uit te komen. Ook wanneer de kinderen met vrienden en vriendinnen aan het streamen waren, kwamen we meestal niet boven de 30 tot 35Mbit. Maar tweakers vinden natuurlijk altijd wel een usecase voor hoge snelheden.”

Suggesties?
Om even wat perspectief te plaatsen:
Whatsapp audio call: 0.2Mb/s (50% upload/download)
Whatsapp video call: 1-2Mb/s (50% upload/download)
Teams audio call: 0,076/Mb/s (50% upload/download)
Team video call: 2-4Mb/s (50% upload/download)
Youtube: 5-7Mb/s (download
Netflix 3-15Mb/s (download)

Echter sluit iemand een PC/Xbox aan en gaat even games downloaden/uploaden dan gaat het hard!
Als je echter iedereen capt op 50mbit dan kunnen dan 11 mensen zich misdragen voordat de rest er last van krijgt.
Je kunt gewoon met zoiets beginnen en dan monitoren. Loopt de lijn vol? Dan upgrade je de lijn (wel vooraf informeren of dat kan) of pas je de CAP aan van de mensen. OF heb je ruim over? Dan zet je de CAP wat ruimer :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2024 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Laatst online: 07:41
Al eerder aangegeven:
sky_walker schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:06:
Als beheerders van een vakantiepark onderzoeken we de mogelijkheid van een collectief internet netwerk op het park.
De belangrijkste vraag: Waarom willen jullie als beheerders dat? Is dat een vraag vanuit de eigenaren? Bewoners van het park? Wat is de reden om de huidige situatie aan te passen?
Het park bestaat uit ca 90 wooneenheden, en er komt een nieuwe glasvezel aansluiting bij de ingang van het park, verzorgd door FLOW internet op Curacao.
Zijn de 90 wooneenheden zijn die particulier eigendom? Is de grond van het park van één eigenaar? Hoe is het nu met de overige nuts (water en elektra) geregeld? Zijn het eigen adressen of één officieel adres met één aansluiting voor elektra en water? Waarom legt Flow geen glasvezel direct naar de woningen? Dat is van belang om te weten of je zo'n project wilt opstarten.
De aansluiting binnen ons resort dient gerealiseerd te worden door een commerciële 3e partij.

Wij zijn momenteel geadviseerd dat voor het gehele park een aansluiting voldoende is van 600Mbps download/50 Mbps upload. Ik vraag mij af of dit voldoende is, voor 90 aansluitingen ?
Door wie zijn jullie geadviseerd? Staat dat op papier? Dan zou je ook de uitgangspunten moeten hebben. Dan weet je waar ze vanuit zijn gegaan. Wat gaat de commerciële partij allemaal doen?

Je weet dat je met 90 externe aansluitingen deels zelf voor "provider" gaat spelen? Dat er "opeens" ook andere regeltjes gaan gelden? Zijn jullie als beheerders daar bewust van?
Welke snelheden zijn via telefoonlijn/adsl beschikbaar? Dat is toch wel het minimale wat je zou moeten kunnen bieden aan je "klanten". Als er "wifi" bij het zwembad en andere openbare ruimtes moet komen is de vraag of dat niet apart moet blijven van de woningen.

Je hebt als beheerder nu geen bemoeienis met hoe iemand het regelt. Dat is een groot voordeel van de huidige situatie. Of je het anders moet willen is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Dank voor alle suggesties en antwoorden van jullie allemaal, ik zal proberen de aanvullende vragen wat meer in detail te beantwoorden bij de reacties.

Samengevat, het is een park met particuliere huisjes, zowel met vaste bewoners, lange termijn verhuur en vakantieverhuur. Er zijn behoorlijk veel toeristen, dat is denk meer dan 50% van het park, gezinnen met kinderen en koppels die op vakantie gaan. Die hebben vaak meerdere devices om online te gaan.

De huidige internet verbinding op het park is ADSL van Flow internet, en deze is per woning aangesloten, individueel. Dat zijn verbindingen op papier ca 100-150MBps download en 50Mbps upload. De vraag is natuurlijk of dit in de praktijk wel gehaald kan worden, ADSL is vaak trager dan de theoretische snelheid afhankelijk van de afstand tot de centrale, Sommige eigenaren hebben goed internet maar er wordt ook veel geklaagd over woningen met slecht internet. Zelf kan ik prima internetten als ik op Curacao ben, zowel Netflis, spotity als Teams gaat allemaal goed via ADSL van Flow.

We onderzoeken de situatie omdat vanuit meerdere eigenaren de wens komt voor een betere internet verbinding met ook dekking buiten op het park, bijvoorbeeld bij het zwembad.

De vraag is natuurlijk hoeveel mensen over willen stappen en of het financieel haalbaar is afhankelijk hiervan. Waarschijnlijk kunnen we het niet opleggen aan iedereen.

FLOW legt begin volgend jaar glasvezel aan tot in de straat, maar ze bieden niet aan om het hele park te voorzien. dat doen ze enkel voor enkele aansluitingen.

Volgens mij is de ons aangeboden oplossing trouwens geen glasvezel op het park, maar krijgen we een router/switch die glasvezel verbinding omzet bij de ingang naar UTP/ethernet en krijgen we dan een UTP netwerk binnen het park naar de woningen. De vraag is of je die nog kan upgraden als je hogere snelheid nodig hebt,

Daarnaast inderdaad de zorg voor beheer. dat moet ook geregeld worden igv storingen. We willen als bestuur niet zelf als provider gaan spelen, dus dat moet geregeld worden met externe partij,

Mijn hoofdvraag is echter nu, is 600/50 wel genoeg voor 90 huizen, idd met iedereen op een device vandaag de dag. en vergeleken met 1 aansluiting van 150/50, voor zover dit wel geleverd wordt......

Ik had ook gelezen over de verhoudingen 1:10 of 1:50, maar ik word er niet wijs uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
BCC schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:04:
starlink is mogelijk beschikbaar in Curacao vanaf 2025, maar het wordt voorlopig tegengewerkt door de grote partijen op het eiland die de communicatie netwerken in handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

@sky_walker je hoofdvraag is lastig te beantwoorden omdat je niet weet wat er nu gebruikt wordt.
Ik zou me als VVE afvragen of je dit centraal moet of wilt oplossen. Als er één glasvezel kabel tot het hek komt, worden jullie sowieso de ISP met alle beheer en juridische verantwoordelijkheid die erbij komt, ik zou dat ivm aansprakelijkheid als bestuurslid van een VVE niet willen, laat staan aanraden.

Gaat ADSL uitgefaseerd worden zoals hier in NL?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Croga schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:20:
[...]

Punt blijft dat 600/50 eigenlijk te weinig is voor 90 huisjes. Zoals iemand eerder al meldt is het sterk afhankelijk van de bewoning maar is minimaal 1000/500 wenselijk en eigenlijk erg krap. Dan zou het park, als het in één keer alle huisjes af wil dekken, dus al richting de 2000, 5000 of 10000 moeten gaan en de vraag is dan of dat het geld nog waard is (aangezien 10Gbit infrastructuur over een heel park niet echt goedkoop gaat zijn). Starlink voor de huisjes, gecombineerd met centrale Wifi zou dan een goed alternatief kunnen zijn.
Ja dat is ook mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:52
Ze bieden ook enterprise-oplossingen, is het geen beter idee daar eens te gaan informeren wat mogelijk is in plaats van zelf wat in elkaar te flansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
franssie schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:17:
@sky_walker je hoofdvraag is lastig te beantwoorden omdat je niet weet wat er nu gebruikt wordt.
Ik zou me als VVE afvragen of je dit centraal moet of wilt oplossen. Als er één glasvezel kabel tot het hek komt, worden jullie sowieso de ISP met alle beheer en juridische verantwoordelijkheid die erbij komt, ik zou dat ivm aansprakelijkheid als bestuurslid van een VVE niet willen, laat staan aanraden.

Gaat ADSL uitgefaseerd worden zoals hier in NL?
Ja dat juridische deel had ik ook al in mijn hoofd, willen we dat wel als bestuur/VVE. nu heeft iedereen eigen aansluiting met Flow, ook in geval van storing etc.

Ik geloof niet dat ADSL snel uitgefaseerd wordt op Curacao, momenteel is dat de meest gebruikte internet aansluiting, glasvezel is pas net begonnen met aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
hcQd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:19:
Ze bieden ook enterprise-oplossingen, is het geen beter idee daar eens te gaan informeren wat mogelijk is in plaats van zelf wat in elkaar te flansen.
Bedoel je daar Flow mee?

We hebben een offerte van een commerciële partij, ik wil hier geen namen noemen, maar ik ben niet helemaal gerust dat dit de juiste club is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
FredvZ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:37:
Wat is de motivatie om van 90 individuele aansluitingen terug naar 1 te gaan?
Klinkt mij als penny wise - pound foolish in de oren.

Het hangt natuurlijk nauw samen met wat de gasten op het park verwachten van het internet. Als er bijvoorbeeld 90 koppels ziiten die allebei met een telefoon en een laptop online willen zijn voor een workation kan het best wel eens problematisch zijn.
Daarentegen zal het best goed gaan als er alleen 70+ers zitten die internet voor Wordle, Wordfeud en aanverwante artikelen nodig hebben.
De huidige internet aansluitingen op Curacao zijn nogal kostbaar, ADSL 150/50 kost ANG 150 (EUR 75) per maand per woning. Daarnaast hebben we ook nog een sateliet Tv antenne met abonnement, dat zou ook komen ter vervallen als mensen TV kunnen kijken via internet/streamen.

Met de nieuwe aansluiting denken we uit te komen rond de EUR 50-60 per maand per woning. En dan hebben we ook dekking bij het zwembad, wat veel toeristen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:52
sky_walker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:22:
[...]

Bedoel je daar Flow mee?

We hebben een offerte van een commerciële partij, ik wil hier geen namen noemen, maar ik ben niet helemaal gerust dat dit de juiste club is.
Ik dacht dat het Flow zelf was, maar zie nu dat ze voor enterprise-oplossingen doorverwijzen naar Cable & Wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
hcQd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:35:
[...]

Ik dacht dat het Flow zelf was, maar zie nu dat ze voor enterprise-oplossingen doorverwijzen naar Cable & Wireless.
Dankje, dat is zeker iets om verder uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Heb ik het juist dat als we glasvezel voor de ingang krijgen (door FLOW = curacao KPN), dat we in feite door ieder erkend commercieel bedrijf een UTP/ethernet netwerk binnen ons resort kunnen laten aanleggen met wifi hotspots bij het zwembad?

Of zouden we beter kunnen kijken naar een glasvezel netwerk tot aan elke woning ?

Groet skywalker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
RonnieKo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:03:
Al eerder aangegeven:

[...]

De belangrijkste vraag: Waarom willen jullie als beheerders dat? Is dat een vraag vanuit de eigenaren? Bewoners van het park? Wat is de reden om de huidige situatie aan te passen?

-> verzoek van de bewoners en veel klachten over traag ADSL

[...]

Zijn de 90 wooneenheden zijn die particulier eigendom? Is de grond van het park van één eigenaar? Hoe is het nu met de overige nuts (water en elektra) geregeld? Zijn het eigen adressen of één officieel adres met één aansluiting voor elektra en water? Waarom legt Flow geen glasvezel direct naar de woningen? Dat is van belang om te weten of je zo'n project wilt opstarten.

-> Ja de woningen/appartementen zijn in particulier eigendom. De grond van het park (buiten de woningen) is eigendom van de stichting die het park beheerdt, zeg maar de VVE.

-> Het is 1 adres voor het hele park, water/electra wordt verrekend door de VVE voor alle woningen, want elke woning heeft een eigen water/electra meter. de VVE heeft 1 aansluiting met de netbeheerder voor water/electra.

-> Flow levert in feite nieuwe glasvezel tot aan de poort; ze gaan niet alle woningen aansluiten want het is 1 adres. voor de huidige ADSL verbinding en telefoon sluiten ze wel elke woning aan. beetje vreemd eigenlijk.

[...]

Door wie zijn jullie geadviseerd? Staat dat op papier? Dan zou je ook de uitgangspunten moeten hebben. Dan weet je waar ze vanuit zijn gegaan. Wat gaat de commerciële partij allemaal doen?

Je weet dat je met 90 externe aansluitingen deels zelf voor "provider" gaat spelen? Dat er "opeens" ook andere regeltjes gaan gelden? Zijn jullie als beheerders daar bewust van?

-> We hebben een aanbieding van een lokaal bedrijf, wil de naam nog niet noemen. Ik vind de offerte niet compleet en veel specificaties ontbreken, vandaar mijn trigger om hier een post te doen met jullie expertise.

[...]

Welke snelheden zijn via telefoonlijn/adsl beschikbaar? Dat is toch wel het minimale wat je zou moeten kunnen bieden aan je "klanten". Als er "wifi" bij het zwembad en andere openbare ruimtes moet komen is de vraag of dat niet apart moet blijven van de woningen.

Je hebt als beheerder nu geen bemoeienis met hoe iemand het regelt. Dat is een groot voordeel van de huidige situatie. Of je het anders moet willen is de vraag.

-> momenteel 100mps download/20mps upload, op papier maar wordt vaak niet gehaald, afstand tot centrale etc. sommige huizen hebben 150/50 maar dat wordt zowieso niet gehaald.

-> aansprakelijkheid etc inderdaad aandachtspunt. wat in geval van traag internet, storingen en uitval routers/switches op het park.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

UTP zal goedkoper zijn om op te zetten maar je zit met de beperking van 100m. Daarom alleen al zou ik in je park glas leggen. Ja de switches gaan duurder zijn, maar je hoeft niet an de slag met repeaters etc. Je kabel is ook iets toekomst gerichter. Ik zou wel per poort gaan tortelen om te vermijden dat 1 huis je volledige netwerk plat trekt. 600 Mbps lijkt me weinig om te delen met 90 huizen. Op het moment dat iedereen TV / Netflix kijkt ga je het niet meer halen, kans is groot dat je elke avond gewoon klachten gaat krijgen.

Als er glas aan de ingang van het park is doe je van dan wat je wil natuurlijk, elke partij kan hierop inpluggen, en je kan van partij veranderen.

Goed idee om hier idd niet de verantwoordelijkheid in te willen nemen, het lijkt alsof dit geen daily Bread is voor jou (en dat is ok)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
sky_walker schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:30:
De huidige internet aansluitingen op Curacao zijn nogal kostbaar, ADSL 150/50 kost ANG 150 (EUR 75) per maand per woning. Daarnaast hebben we ook nog een sateliet Tv antenne met abonnement, dat zou ook komen ter vervallen als mensen TV kunnen kijken via internet/streamen.

Met de nieuwe aansluiting denken we uit te komen rond de EUR 50-60 per maand per woning. En dan hebben we ook dekking bij het zwembad, wat veel toeristen vragen.
Zoals ik al dacht: Penny wise - pound foolish

De verwachting dat 300 man (gemiddeld 3,3 persoon per woning) in het hoogseizoen met 600mbs downstream tegelijk online kunnen streamen is niet realistisch. Als ze nu al klagen over traag ADSL, dan kan je met 1 aansluiting voor het hele park nog meer klachten verwachten. Bandbreedte is inderdaad duur en schaars op Curaçao (en ook de andere ABC-eilanden). De vraag is dan ook of het internet uiteindelijk ook écht sneller gaat worden: De vraag voor internet is vele malen groter dan beschikbaar voor het eiland.

Ik denk dat het park beter af is met:
- Behouden huidige satelliet tv
- Glasvezel aan laten leggen bij elke eenheid
- Eigenaar/uitbater van elke eenheid zelf laten beslissen om wel/niet over te stappen naar glasvezel
- 1 centrale glasvezel-aansluiting voor wifi bij het zwembad, wat door de eigenaar/uitbater van een eenheid als premium-dienst verkocht kan worden aan de gast.

[ Voor 9% gewijzigd door FredvZ op 14-12-2024 10:36 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Glas leggen in een heel park is ook ontzettend duur

90cabels trekken want een toon netwerk is voor consumenten gewoon niet te doen

Wat mijn voorstel zou zijn is om ten minste je upload te laten verhogen

Als je met 90 huisjes rustig wil kunnen uploaden dan zou ik een absoluut minimum gegarandeerde (en gereserveerde) upload van 1 a 2 mbit willen

Dus een verbinding van 1000/200 zou mijn inzet zijn verder zou ik sterk in overweging nemen om wifi uit te rollen op het park en niet per se voor een kabel naar ieder huisje

Met goede apparatuur kun je prima 10 tot 15 huisjes op een accessoires hebben 5 a 10 kabels te laten trekken en aansluiten vervolgens kan elke willekeurige thuisrouter dat wifi signaal omzetten naar een bedraad thuisnetwerken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou volstaan met een of twee ADSL-aansluitingen voor de wifi AP zoals bij het zwembad en de rest gewoon laten zoals het is totdat FLOW van de ADSL-aansluitingen af wil. De particuliere eigenaar die sneller wil neemt straks gewoon Starlink en je zit als VvE met de aanlegkosten van de glasvezel of UTP bekabeling die niet terugverdiend wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 21:18
Kijk ook even goed of de mensen die nu klagen over internet niet eigenlijk klagen over slechte wifi in hun huisje.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evert Ruiten
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-07 08:13
Terug naar de oorspronkelijke vraag....

IP verkeer is erg gepiekt. Dat houdt in dat er geen constante stroom is maar tijdelijk een hoge piek gevolgd door lange tijd weinig tot niets.

Pieken van verschillende gebruikers vallen in tijd eigenlijk nooit samen. Dit statistisch multiplexen is voor gebruikers onmerkbaar tot een overboeking van 1:4.

Stel, iedere aansluiting krijgt 50 Mbps up en down. Met 100 aansluitingen heb je dan 5Gbps/4=1,25 Gbps voor een ervaring van een 1:1 verbinding van 50/50.

Nu is er weinig mis mee om de overboeking verder op te schroeven naar 1:10. En dan klinkt die 600 Mbps ineens niet zo gek meer,

Belangrijk is wel iedere aansluiting te beperken tot bijvoorbeeld 50 Mbps. Anders trekt de piek van één aansluiting het kabbelende beekje van de ander onderuit.

Let wel, de provider van de 600 Mbps zou de 600 Mbps altijd wel 1:1 ter beschikking moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:50
ADSL is vaak trager dan de theoretische snelheid afhankelijk van de afstand tot de centrale, Sommige eigenaren hebben goed internet maar er wordt ook veel geklaagd over woningen met slecht internet. Zelf kan ik prima internetten als ik op Curacao ben, zowel Netflis, spotity als Teams gaat allemaal goed via ADSL van Flow.
Inverntariseer eens wat mensen bedoelen met slecht internet.

Als iedereen ADSL heeft dan zit iedereen ongeveer even ver van de wijkcentrale en zouden de snelheden van de aansluitingen ongeveer gelijk moeten liggen.

Dan splits de vraag zich verder op. Op welke snelheid zijn de modem ingetraind? Dat kun je zien als je op de webinterface van de modem inlogt. Ik ben benieuwd met welke snelheid jouw modem intraint.

Daarop volgende vraag wordt dan op welke snelheden de modems intrainen bij mensen die problemen rapporteren. Als de snelheden vergelijkbaar met die van jou zijn resten er twee vragen.

Zijn het zware gebruikers die meer bandbreedte nodig hebben dan de actuele verbinding kan leveren dan ligt de bottleneck voor hen bij capaciteit. Zijn het geen zware gebruikers wiens gebruik door het modem geleverd kan worden dan zit het probleem op het lokale netwerk (typisch slecht geregelde WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Glasvezel naar elk huisje is ontzettend duur lijkt mij.
Kun je niet beter een goed wifi netwerk opzetten met een aantal strategische geplaatste buiten Acces points?
Dan los je meteen de vraag naar internet buiten op.

Bedenk ook dat welke oplossing je ook bedenkt, je de boel moet inrichten met limiters per gebruiker en dat het tijd, geld en kennis gaat kosten om die infrastructuur te beheren en operationeel te houden.
Het is niet zo van even een paar domme switches plaatsen en nooit meer naar omkijken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 20:04
Kan je de hoofdaansluiting laten voorzien van zo veel mogelijk (bijvoorbeeld 20) glasvezel aansluitpunten? Voor de netwerkprovider een kleine moeite aangezien het meeste werk het graven is.
Als 600 Mbit dan niet voldoende blijkt te zijn in de toekomst sluit je een extra (of meer) abonnement af op een tweede aansluitpunt en verdeel je het verkeer met een firewall (door je toch al nodig hebt) over de twee aansluitingen.

Als die enkele eigenaren van een huisje echt een eigen internet abbonement wilt omdat internet van het park niet voldoet (gamer, veiligheid, etc.), heb je voldoende capaciteit bij de hoofdaansluitingen voor hun eigen contract op de hoofdaansluiting en patch je die door (evt utp van hoofdaansluiting weer omzetten naar glas) naar het betreffende huisje.
Als je zorgt dat ieder huisje minstens 2 vezels heeft, kan het publieke netwerk ook in stand blijven in die situatie.

Kies voor AON op je park (geen PON), dat maakt het beheer eenvoudig.

Delen van internet verdient zichzelf echt wel terug zolang je zorgt voor goede apparatuur en aanleg glasvezel op het park (niet houtje touwtje langs de gevels maar door de grond). Een professionele partij die in die techniek zit is daarbij essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
waterwolf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:21:
Kies voor AON op je park (geen PON), dat maakt het beheer eenvoudig.
Je kunt prima een ster netwerk maken en centraal een gpon switch neerzetten. Er is een reden dat de providers dat ook doen...
Pagina: 1