Schakelprobleem na een nacht (koude start).

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:21
Mijn vraag:
Ik heb sinds begin oktober een nieuwe (2dehands) auto.

Nu hebben wij sinds het begin al dat wij soms bij een koude start in de ochtend (na een nacht) de auto niet in de achteruit, 1ste of 2de versnelling krijgen (complete linker kant dus). De 3, 4, 5 en 6 hebben nooit problemen. Dit is altijd alleen na een nacht stil te hebben gestaan, de rest van de dag komt het niet voor.

Nu merken wij wel dat het toeneemt, vorige week was het elke dag (wel alleen elke ochtend bij een koude start). Maar nu heeft hij het 2 dagen weer niet. Het komt wel steeds weer terug.

Hierbij een filmpje van wat er gebeurd (let niet op het gepiep, dit komt door de parkeersensor die geactiveerd wordt): Klik hier voor het filmpje

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

P.S. Er zit nog garantie op de auto, maar het is een stuk rijden naar de garage (goede garage overigens) dus vandaar dat ik alvast even wat informatie probeer in te winnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Opel Meriva B 2011

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Wij hebben al van alles geprobeerd, naar andere versnellingen, koppeling weer los en opnieuw intrappen, handrem omhoog en omlaag. Het probleem blijft bestaan.

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 16-01-2025 11:18 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
Ik ken de auto niet, maar als de auto stangen heeft tussen de pook en de bak, zou daar wel eens iets mee kunnen zijn. Ik heb zoiets gehad met een Peugeot 206 en dat was een makkelijke fix bij de garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:45

-tom-562

Oliesjeik

Wss het schakelmechanisme versleten, of bepaalde delen er van (busjes ofzo)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Wat helpt er wel als dit voorkomt?

Zou zoals hierboven ook genoemd wordt eens beginnen met de schakelstangen (die verbinden je pook met de versnellingsbak) na te (laten) kijken of van vet voorzien.

• knorde
FastFred schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:11:
Wat helpt er wel als dit voorkomt?
Het enige wat helpt om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen is het iedere keer opnieuw proberen (naar andere versnelling en weer terug, dat moet alleen wel meerdere keren gedaan worden voordat hij uiteindelijk wel in de versnelling schiet).

[ Voor 17% gewijzigd door knorde op 12-12-2024 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:55
als er een F23 versnellingsbak inzit is het probleem vaak de nylon bus die slijt nog al snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb 7 januari een afspraak bij de garage, ik laat de uitkomst uiteraard nog even weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knorde
Nog even een update:

De auto is bij de garage geweest maar zij kunnen er niets aan vinden.

Er werd mij verteld dat dit hoogstwaarschijnlijk te maken heeft met dat het een 6 versnellingsbak is (waar standaard dikkere olie in zit). De garage gaf aan als we na het aanzetten van de auto en dit probleem ervaren niets doen en bijvoorbeeld 30 tot 60 seconden wachten het ook vanzelf op zou lossen omdat de olie dan warm wordt en het schakelen lukt. Dit hebben wij een aantal dagen getest en dit blijkt dus ook nog te werken en dus waar te zijn.

Ik heb echter nog nooit eerder met auto's gehad dat je 30 tot 60 seconden moet wachten voordat schakelen mogelijk is, echter heb ik ook nog nooit eerder een 6 versnellingsbak gehad (alleen 5). De garage gaf aan dat als er echt iets mis is met de versnellingsbak je hier altijd last van moet hebben en niet alleen bij een koude start.

Ik heb ook nog gevraagd of de versnellingsbakolie vervangen zou kunnen helpen. De garage gaf aan dat zij dit eigenlijk nooit doen, ook niet bij auto's die bijvoorbeeld al 3 ton erop hebben zitten (die van ons zit op iets meer dan 1,5 ton).

Kunnen jullie je vinden in dit advies of adviseren jullie mij toch wat anders?

P.S. Ik denk oprecht dat de garage goede bedoelingen heeft en uit eer en geweten handelt aangezien ze al meerdere dingen binnen de garantie zonder enige moeite verholpen hebben. Wij hebben in de tussentijd een gratis leenauto ter beschikking gesteld gekregen en ze willen echt meewerken. Zij kunnen oprecht geen oorzaak vinden aan het schakelen.

[ Voor 6% gewijzigd door knorde op 15-01-2025 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 09:05

weebl

YARR!

Auto rijden is starten en weg binnen max 10 seconden als je het mij vraagt.

Een minuut moeten wachten is echt te lang, 30 seconden ook trouwens. Dit is gewoon een probleem/defect wat opgelost moet kunnen worden.

Kan me niet voorstellen dat deze auto dit nieuw uit de fabriek ook al zo had...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-08 15:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb toevallig ook wel hetzelfde gehad met een Peugeot 508 (automaat, bouwjaar 2019). Die had ook altijd wat last met schakelen als het heel koud was en ik meteen wegreed. Als de olie in de bak wat opgewarmd was, was er niks aan de hand en schakelde die als boter.

Misschien gebruiken ze bij Peugeot olie die bij koude temperaturen niet zo super vloeibaar meer blijft, who knows.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
weebl schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:39:
Auto rijden is starten en weg binnen max 10 seconden als je het mij vraagt.

Een minuut moeten wachten is echt te lang, 30 seconden ook trouwens. Dit is gewoon een probleem/defect wat opgelost moet kunnen worden.

Kan me niet voorstellen dat deze auto dit nieuw uit de fabriek ook al zo had...
Ja dat is onze gedachte ook, alleen weten we niet meer wat we ermee moeten. Ze geven aan oprecht niets te kunnen vinden. Ik wil niet de beterweter uithangen naar de garage maar lastig vinden we dit wel.
Mavamaarten schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:40:
Ik heb toevallig ook wel hetzelfde gehad met een Peugeot 508 (automaat, bouwjaar 2019). Die had ook altijd wat last met schakelen als het heel koud was en ik meteen wegreed. Als de olie in de bak wat opgewarmd was, was er niks aan de hand en schakelde die als boter.

Misschien gebruiken ze bij Peugeot olie die bij koude temperaturen niet zo super vloeibaar meer blijft, who knows.
Klinkt heel herkenbaar dit, heb jij daar verder nog wat mee gedaan of het opgelost gekregen of heb je het gewoon geaccepteerd?

Eenmaal in de versnelling (na dus even gewacht te hebben met wegrijden, kan ook niet want ik moet achteruit en zet hem altijd in de 1 weg haha) schakelt hij de hele dag prima!

[ Voor 39% gewijzigd door knorde op 15-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-08 15:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

knorde schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:40:
Klinkt heel herkenbaar dit, heb jij daar verder nog wat mee gedaan of het opgelost gekregen of heb je het gewoon geaccepteerd?
Ik heb het gewoon geaccepteerd, het was een wagen die ik tijdelijk had.

Ik weet dat een bepaalde monteur die ik volg op YouTube wel eens experimenteerde met andere olie in z'n bak. Net om het soepel schakelen te verbeteren op lagere temperaturen. Dus er zit volgens mij echt wel iets achter. Ik kan de video even niet vinden, maar er is wel bewijs in tekstvorm :P https://old.reddit.com/r/...searching_for_an_episode/

Ik ken er niet genoeg van om je te adviseren andere olie te gebruiken en de welke dat zou moeten zijn. Maar het kan blijkbaar wel, mits je de juiste neemt (foute olie kan zeker ook schadelijk zijn). Olie vervangen is sowieso geen slechte actie, het kan zijn dat de garage dat niet vaak hoeft te doen maar slechter kan het er niet van worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Mavamaarten op 15-01-2025 11:52 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Mavamaarten schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Ik heb het gewoon geaccepteerd, het was een wagen die ik tijdelijk had.

Ik weet dat een bepaalde monteur die ik volg op YouTube wel eens experimenteerde met andere olie in z'n bak. Net om het soepel schakelen te verbeteren op lagere temperaturen. Dus er zit volgens mij echt wel iets achter. Ik kan de video even niet vinden, maar er is wel bewijs in tekstvorm :P https://old.reddit.com/r/...searching_for_an_episode/

Ik ken er niet genoeg van om je te adviseren andere olie te gebruiken en de welke dat zou moeten zijn. Maar het kan blijkbaar wel, mits je de juiste neemt (foute olie kan zeker ook schadelijk zijn). Olie vervangen is sowieso geen slechte actie, het kan zijn dat de garage dat niet vaak hoeft te doen maar slechter kan het er niet van worden.
Het is gewoon dat ik er probeer achter te komen dat er geen defect is, dat ik straks niet na de garantie erachter kom dat er toch een groot probleem/defect blijkt te zijn waar veel kosten aan zitten. Wij willen nog wel een paar jaar met deze auto kunnen :)

Ik zou er best mee kunnen leven op deze manier maar ik probeer dus wel uit te sluiten dat er geen defect is. En natuurlijk kan het nooit kwaad om de olie te vervangen, dat kan ik t.z.t. wel gelijk doen met de eerstvolgende beurt. Apart dat koude olie vs warme olie zoveel verschil kan maken (niet erin krijgen of soepel erin krijgen).

Ik ga ook de link bekijken die je stuurde, altijd goed om te lezen.

P.S. Vinden jullie dat de garage de versnellingsbakolie onder garantie zou moeten verversen of vinden jullie dat ik dat niet kan verwachten onder de garantie?

Ik wil de garage ook geen poot uitdraaien omdat ze al zo behulpzaam zijn. Het is volgens mij ook een behoorlijke ingreep qua kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:48
knorde schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:07:
Apart dat koude olie vs warme olie zoveel verschil kan maken (niet erin krijgen of soepel erin krijgen).
Gooi eens een klont frituurvet in de frituur en zet hem aan. Eerst is het een stevige massa, daarna supervloeibaar. Temperatuur van de olie kan zeker verschil maken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
LordSinclair schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Gooi eens een klont frituurvet in de frituur en zet hem aan. Eerst is het een stevige massa, daarna supervloeibaar. Temperatuur van de olie kan zeker verschil maken.
Ja als je het zo bekijkt klinkt het wel heel logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 14:19
Even (bij draaiende motor) de koppeling laten opkomen als ie in z'n vrij staat. Weer intrappen en dan METEEN schakelen. Probeer dat eens.

[ Voor 8% gewijzigd door PhilipsFan op 15-01-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
PhilipsFan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:28:
Even (bij draaiende motor) de koppeling laten opkomen als ie in z'n vrij staat. Weer intrappen en dan METEEN schakelen. Probeer dat eens.
Dit gaan we uitproberen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:27
Ford Focus 2021 en als het koud is heb ik ook meer moeite om hem in zijn 1 te zetten, gaat wel maar kost meer kracht, lijkt er op dat de kou zorgt voor dikkere olie en koudere/hardere koppelingen tussen pook en bak.
Zeker niet zo extreem als OP, dat lijkt meer een probleem in de bak te zijn, 1 en 1 zitten volgens mij op dezelfde selector in de bak en misschien is daar iets afgebroken of niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ollie_NL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:47:
Zeker niet zo extreem als OP, dat lijkt meer een probleem in de bak te zijn, 1 en 1 zitten volgens mij op dezelfde selector in de bak en misschien is daar iets afgebroken of niet goed.
Het vreemde is alleen dat we de rest van de dag totaal geen last hebben en hij prima schakelt. Als er iets afgebroken zou zijn zou je dit dan ook moeten merken (zo is het mij uitgelegd).

Ik ben ook wel oprecht benieuwd hoe het straks in de zomer zal gaan, de tijd zal het leren.

[ Voor 8% gewijzigd door knorde op 15-01-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
Ik zou om te beginnen de bakolie vervangen. Dat kan al een dag en een nacht schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
knorde schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:32:
...

Ik heb ook nog gevraagd of de versnellingsbakolie vervangen zou kunnen helpen. De garage gaf aan dat zij dit eigenlijk nooit doen, ook niet bij auto's die bijvoorbeeld al 3 ton erop hebben zitten (die van ons zit op iets meer dan 1,5 ton).

Kunnen jullie je vinden in dit advies of adviseren jullie mij toch wat anders?
De meeste fabrikanten adviseren om bij een handgeschakelde bak ergens tussen de 80.000km en 120.000km de olie van de versnellingsbak te verversen. Dus dan is het best raar dat de garage dit nooit doet.

Toch zou ik de garage vragen om toch eens die olie te verversen om te zien of dit verschil maakt. Als je nog garantie hebt en er nu geen goed gevoel bij hebt, moet de garage naar mijn mening gewoon hun best doen om in iedergeval te zoeken naar een mogelijke oplossing.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
SniperGuy schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:57:
Ik zou om te beginnen de bakolie vervangen. Dat kan al een dag en een nacht schelen.
Maikel64 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:09:
[...]

De meeste fabrikanten adviseren om bij een handgeschakelde bak ergens tussen de 80.000km en 120.000km de olie van de versnellingsbak te verversen. Dus dan is het best raar dat de garage dit nooit doet.

Toch zou ik de garage vragen om toch eens die olie te verversen om te zien of dit verschil maakt. Als je nog garantie hebt en er nu geen goed gevoel bij hebt, moet de garage naar mijn mening gewoon hun best doen om in iedergeval te zoeken naar een mogelijke oplossing.
Ik heb de garage een mail gestuurd om aan te geven dat het advies is om toch de bakolie te verversen en dat wij dat graag zouden willen laten doen. En wij hebben ook aangegeven van goede wil te zijn en best bereid zijn eraan mee te betalen. Ik laat het weten zodra ik een reactie heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:24

FreakNL

Well do ya punk?

knorde schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:32:
Nog even een update:

..

Ik heb echter nog nooit eerder met auto's gehad dat je 30 tot 60 seconden moet wachten voordat schakelen mogelijk is, echter heb ik ook nog nooit eerder een 6 versnellingsbak gehad (alleen 5). De garage gaf aan dat als er echt iets mis is met de versnellingsbak je hier altijd last van moet hebben en niet alleen bij een koude start.

..
Ik heb verregaande problemen gehad met mijn DDCT automaat. Dat is natuurlijk ook gewoon een versnellingsbak uiteindelijk. En dat was alleen bij een koude start. Dus in die zin vind ik bovenstaande uitspraak wat boud. Het kan mijns inziens zeker met olie te maken hebben. Bijvoorbeeld een lek en daardoor te weinig olie (zoals in mijn geval). Hebben ze de stand van de bakolie gecheckt?

Overigens is bakolie vervangen bij mijn auto echt een klusje van niks. Kan je (bijna) zelf. Maar dat is wel een automaat, ik weet niet hoe het bij handbakken is.

(Ik heb het dan wel over olie vervangen, een flush is wel wat anders).

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 15-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
FreakNL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:41:
[...]

Ik heb verregaande problemen gehad met mijn DDCT automaat. Dat is natuurlijk ook gewoon een versnellingsbak uiteindelijk. En dat was alleen bij een koude start. Dus in die zin vind ik bovenstaande uitspraak wat boud. Het kan mijns inziens zeker met olie te maken hebben. Bijvoorbeeld een lek en daardoor te weinig olie (zoals in mijn geval). Hebben ze de stand van de bakolie gecheckt?
Ik weet niet of ze dat gecontroleerd hebben, maar inderdaad, ik zou het in ieder geval graag proberen. Baat het niet dan schaad het niet. Het kan nooit kwaad om de olie te verversen (wat eigenlijk toch al hoort te gebeuren volgens de richtlijnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-07 19:02
Ik had hetzelfde probleem, paar keer pompen zorgde ervoor dat het wegging. Bleek de koppelingscylinder kapot was. Deze zat in de koppeling dus de enige manier om dat te constateren was om de koppeling helemaal open te maken. Is nogal arbeidsintensief. De koppelingscylinder was lek waardoor de druk weg viel. Hierdoor kreeg ik hem moeilijk in bepaalde versnellingen. Paar keer de koppelingspedaal indrukken zorgde weer voor voldoende druk en daardoor deed die het weer goed totdat de auto een dag stil stond. Bij sommige auto zit de cilinder buiten de koppeling dus dan kan je het makkelijker constateren. Ik weet niet hoe het bij jou auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ollie_NL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:47:
Ford Focus 2021 en als het koud is heb ik ook meer moeite om hem in zijn 1 te zetten, gaat wel maar kost meer kracht, lijkt er op dat de kou zorgt voor dikkere olie en koudere/hardere koppelingen tussen pook en bak.
Is dat de hybride of nog de gewone? Ik heb een Focus met 2019 en die heeft dit totaal niet, starten, in de versnelling en wegrijden. Zo hoort het.

Dat verhaal waar de garage van TS het over heeft is kletspraat, ze weten het gewoon niet dus maken ze er dit van als oorzaak. Toen bij mijn vorige auto het schakelen niet zonder schokken en bokken kwam lag het aan de sportvering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het is een handbak dus per definitie geen hybride lijkt me (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

DaWaN

'r you wicked ??

Preventief bakolie vervangen kan nooit kwaad, ik heb meerdere auto's gehad die met koude temperaturen veel beter gingen schakelen daardoor.

Wat ook nog wel eens wil helpen bij een slechte bak is de koppeling in zijn vrij één of meerdere keren laten opkomen voordat je opnieuw probeert de bak in de versnelling te krijgen.
Of eventueel de auto in zijn 1 wegzetten en vanuit daar ook meteen weer wegrijden de volgende ochtend.

Blijft het probleem na het vervangen van de olie dan zul je het moeten zoeken in de koppeling of het schakelmechanisme zelf.

Ben het er overigens wel mee eens dat dit absoluut niet hoort. Kans is dus zeker aanwezig dat er iets mis is met de synchro's, koppeling of schakelmechanisme.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
FreakNL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:33:
Het is een handbak dus per definitie geen hybride lijkt me (?).
De facelift Focus is altijd een hybride met 125 of 155pk en beide zijn handgeschakeld te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah, dat is een mild-hybrid... Dan wel idd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Ik heb inmiddels reactie gehad van de garage waar ik de auto gekocht heb. Zij geven aan er verder niets aan te doen onder garantie omdat dit een normale eigenschap van het product is.

Het zit me niet helemaal lekker maar ik wil er ook geen discussie van maken, ik heb mijn eigen garage gevraagd om de versnellingsbakolie te verversen, kost bij hem 250 euro.

Hopelijk gaat dat het verhelpen en zo niet kan het ook geen kwaad want ik heb sterk het vermoeden dat die nog nooit vervangen is dus is het hoe dan ook verstandig om dit te laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:55
@knorde

En is het al vervangen?zo ja schakelt die beter of is het nog hetzelfde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knorde
@bie100

De versnellingsbakolie is vorige week woensdag vervangen.

Mijn vrouw heeft hem normaal elke ochtend mee (mijn werk zit op loopafstand). Echter zit zij nu al even een tijdje thuis i.v.m. rugproblemen. Uiteraard wordt de auto verder wel dagelijks gebruikt alleen op een later tijdstip dan gebruikelijk waardoor de temperatuur al wat hoger is geworden. Vandaag is mijn vrouw weer begonnen met om de dag een dagdeel werken om het weer op te bouwen.

Sinds het vervangen van de versnellingsbakolie is het nog niet weer voorgekomen. Ik hou alleen nog even een slag om de arm, dat is ook de reden waarom ik nog geen reactie had gegeven in dit topic. Mochten we aankomende 2 weken nou geen problemen ervaren zou je haast denken dat het opgelost is. Mocht dat wel zo zijn heb ik geen spijt van het vervangen van de versnellingsbakolie want dat moest al gebeuren. Ik heb mijn eigen garage ook nog laten kijken naar het versnellingsbak probleem maar hij heeft alles grondig bekeken en niets kunnen vinden. Hij hoopt met mij mee dat dit het was, en anders is er blijkbaar niets wat er nog gedaan kan worden omdat er geen defecten of slijtage worden gezien.

Ik zal uiteraard nog een update plaatsen over hoe het is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:54
Komende week wordt het een stukje kouder, mooie week om te testen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Helaas, vanmorgen was het probleem er weer.
Duurde deze keer nog geen 10 seconden voordat het weer mogelijk was om te schakelen, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Nu het weer kouder is merk je het meteen. Het heeft dus echt invloed op de buitentemperatuur. Ik denk dat we ons er maar bij neer moeten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:10
Die van mij is ook ruw bij deze lage temperaturen. Paar keer de koppeling indrukken in z'n neutraal helpt ook wel, als 't zaakje goed is opgewarmd gaat het gewoon soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19
Gek dat het terugkomt. Ik doe het standaard bij elke auto die ik aanschaf, bakolie. Vaak zit er te weinig in (verdamping) of te oud. 250 euro is wel excessief, er gaat iets van 2 liter in, een liter kost 10 tot 15 euro.

Echter Opel heeft nog wel eens dat je alleen kan bijvullen en dat de olie aflaten inhoudt dat je de pan van de versn.bak eronder uit moet halen. Dus geen stop zoals VW die vaak heeft en zoals bij gewone motorolie. Dus dan rijst bij mij de vraag is er gemakshalve alleen bijgevuld - of is er ook echt ververst? Gezien de prijs zou je zeggen van wel, maar ja weet je het dan ook zeker.

Kijk voor de grap eens of je sleutel sporen onder de versn.bak aan de bouten kan zien. Als die dat heeft tenminste anders de aflaatstop eens controleren op sporen. Bij Opel zit het vaak op een enorm onhandige plek, dus zou mij niet verbazen als er alleen bijgevuld is.

Overigens is verversen altijd een wereld van verschil, je gaat van hakerige bak naar soepel schakelend. En als je het zelf kan zijn het de kosten niet.

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 03-02-2025 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
Het is echt vervangen (ik heb dit voor de zekerheid nog eens nagevraagd). Ik kom al jaren bij deze man. Als hij me in de maling zou nemen zou ik mij wel heel erg verbazen, altijd een hele aardige man die graag ook altijd bewijs laat zien (terwijl ik hem 100% vertrouw). Na eenmaal in de versnelling gaat schakelen ook weer helemaal soepel, ik merk echt dat het met de buitentemperatuur te maken heeft. Geen flauw idee of er nog iets aan te doen is, ik moet het denk ik maar accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 23:23
(jarig!)
Ik heb door de jaren meerdere auto's gehad die merkbaar stugger schakelde in de eerste meters bij koude temperaturen.
Op zich is daar niks mis mee, de olie in de bak is nog koud en een stuk dikker wat het schakelen wat moeilijker maakt.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:50
In het filmpje loopt de motor, hoe schakelt hij als de motor uit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Jaapio_B schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:50:
Ik heb door de jaren meerdere auto's gehad die merkbaar stugger schakelde in de eerste meters bij koude temperaturen.
Op zich is daar niks mis mee, de olie in de bak is nog koud en een stuk dikker wat het schakelen wat moeilijker maakt.
Ik denk dat dit de reden is en dat ik het maar accepteer zo.
steef200sx schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:29:
In het filmpje loopt de motor, hoe schakelt hij als de motor uit is?
Even een paar dagen getest, dit maakt geen verschil.

[ Voor 46% gewijzigd door knorde op 07-02-2025 18:44 ]

Pagina: 1