zijn alle goede kasten met optische drives verdwenen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:34
ik weet het is bijna 2025... maar toch blijf ik een voorstander van optische drive bays aan de voorkant van de kast..
Zelfs als je verwacht dat je nooit meer software op een dvd of cd in je pc zult steken...
(of als je dat doet.. via usb.. zoals de laatste fysieke full reteal release van windows)

om te beginnen de 5 3/4 bay bied meer dan alleen een plaats voor optische
**het bied de mogelijkheid om front usb / cardreaders, en aangezien lang niet alle kasten komen met alle usb formaten. voorop.. laat staan cardreaders.. is dat toch een prettige optie
**daarnaast speel ik nog wel eens een blue ray film af op mijn pc (en zeker nu je 40 inch 4k oled schermen hebt voor je pc.. is dat toch ook zeker een handige optie)
**en het hebben van een extra display/imput voor audio is toch ook handig..
-> en ja ik brand nog wel eens data weg op dvd... natuurlijk heb ik ook een externe harddisk en usb stick.. maar als extra backup optie blijft dat handig.. daarnaast als ik anderen data moet overhandigen.. ik weiger vreemde usb sticks in mijn systeem.. en wil ook niet dat mijn usb sticks in den vreemde gestoken worden (en ze uitlenen is sowieso een drama.. krijg ze maar eens terug) een dvdtje branden is dan veel beter.. dan hebben ze de data die ze willen en die dvd mogen ze houden.
**tenslotte hoewel ik het zelf niet gebruik.. een front mounted harddisk die hot swappable is.. is een feature ook handig voor sommigen..

ik ben dus van mening dat de front 5 3/4 bay nog niet klaar is voor zijn pensioen.. maar vind het feit dat zo weinig computerkasten er tegenwoordig nog een, laat staan de gewenste 2 or 3 (zoals midend cases altijd hadden) hebben.. ik zie een paar kasten die nog verkocht worden uit 2014... (en de betere modellen zijn al niet meer te koop) en eigenlijk geen recente kast van de laatste 2 jaar ofzo..

dit vind ik toch wel apart... dat dit een feature is zo breed gedropt hoewel er toch zeker nog usercases voor zijn..

en het maakt het vinden van een kast voor een nieuwe build.. met 3 van deze bays.. maar ook stil en goed gekoeld en geschikt voor current era hardware.. iclusief de belachelijke gpu formaten vandaag de dag.. er niet makkelijker op..

[ Voor 5% gewijzigd door DutchGamer1982 op 12-12-2024 13:20 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09
Ik koop zelf ook nog steeds een kast met front bays. Heb nu een bd-brander in de pc zitten. Wordt soms nog gebruikt.
Silencio S600 volgens mij. Maar het wordt wel steeds minder.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik gebruik optische media niet meer, maar ik heb wel een externe usb fikkert. CD/DVD'tje branden? Geen enkel probleem. Tegenwoordig is optische media niet meer van deze tijd, en m'n huidige laptop heeft niet eens een optische drive meer. Ik heb die externe fikker gekocht omdat de netbooks van toen ook geen optische drive hadden, en dan is een iso branden voor een nieuwe installatie wel een uitkomst. Heeft iets van 39 euro gekost zo rond 2007/2008 ongeveer.

Wellicht is dit een optie voor je?

Ey!! Macarena \o/

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:36
Ik heb een Fractal Design Pop Silent Black Solid daarin kunnen twee drives in de front bay als ik het goed heb. Enige nadeel is dat je voor USB-c op de voorkant moet bijbetalen vanwege een losse module.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het antwoord is simpel: Er zijn niet genoeg mensen die 't willen. Meestal is 't een kwestie van ruimte of esthetiek (is natuurlijk heel subjectief, maar een 'cleane' look wordt meestal meer gewaardeerd). Daarnaast is er natuurlijk een verschil tussen "er zijn use cases" en "dit is de enige oplossing voor die use cases."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Producten worden zelden gemaakt met elke feature waar een usecase voor te verzinnen is.
En als die usecase nog maar voor een heel klein percentage geld (ik ken echt precies 1 iemand met nog een 5.25"device, laat staan mensen 2 of 3 bays ) en en extra geld kost, en botst met een wens/usecase van de grote groep (ik wil een strakke voorkant met zo min mogelijk losse dingen erin)

Dan is het logisch dat het op zijn best nog een niche product is.

daarnaast worden minstens 2 van de genoemde usecases. swappable hd's en cardreaders, al Minstens net zo goed bediend door een kleine usb hub/reader op je buro.

en Blu-rays/DVD afspelen is al een niche aan het worden, en die dat op een pc willen is nog een veel kleinere groep.

Dus ik zeg niet dat jij fout zit als je zegt dat jij het wilt. Maar ik denk dat je het behoorlijk verkeerd inschat als je denkt dat er nog een significant aantal gebruikers is die dat ook wil.

Gelukkig zijn kasten uit 2014 ook nog prima werkbaar anno 2024. En mijn server draait zelfs nog happy in een CM stacker met 11 5.25 bays uit 2002 :)

[ Voor 28% gewijzigd door heuveltje op 12-12-2024 13:45 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Toen ik het topic las dacht ik : Zal niet waar zijn, ik ga wel even zoeken in de pricewatch... Maar je hebt gelijk ! Ik kan 1 kast vinden met minimaal 2 5 1/4 bays, voor het eerst leverbaar in 2016, maar binnen 24 uur leverbaar voor 63 euro. Dus het kan nog wel, maar lijkt inderdaad een niche te zijn geworden.

Runs everything...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben er vanaf gestapt. Gedeeltelijk uit bescherming (optische media is verschrikkelijk voor een backup, disc rot is niet te onderschatten). Daarnaast merkte ik dat het qua koeling/layout niet meer paste bij wat ik wou van een kast (compact maar genoeg laag-vermogen fans voor stil). Ik heb nog wel een optische speler maar die schrijft eigenlijk alleen maar BD's naar een NAS weg tegenwoordig, en kijken doe ik niet over de PC (zonde van de stroom om heel eerlijk te zijn).

Qua bouwgemak/radiator ruimte, is het NIET hebben van 5.25" bays een enorm voordeel. Cardreaders/externe USB/andere componenten voor die bays heb ik sowieso niet liever in de kast, maar op een plek waar ik er makkelijker bij kan. Zat mooie 40gbit docks met ladingen USB in/cardreaders/etc. Mocht iets optisch toch nodig zijn fysiek op de PC kan ik altijd de USB-speler op de zolder die normaal gewoon alleen BD's back-upt ook even aan die dock hangen.

Mijn volgende stap zal eerder zijn dat ik optische thunderbolt door de muren heen leg naast de ethernet meuk, en de PC's zelf ook op zolder zet. Mijn huidige case heeft ook geen 3,5" bays meer (ze kunnen er in maar zonde van de ruimte). Alles wat geluid maakt en beweegt moet niet op een plek waar mensen zitten te chillen. Dus alle mechanische storage, BD-drives: naar zolder (met bijkomend voordeel dat je d'r van overal bij kan met een zoek schermpje).

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:34
Umbrah schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:38:
Ik ben er vanaf gestapt. Gedeeltelijk uit bescherming (optische media is verschrikkelijk voor een backup, disc rot is niet te onderschatten). Daarnaast merkte ik dat het qua koeling/layout niet meer paste bij wat ik wou van een kast (compact maar genoeg laag-vermogen fans voor stil). Ik heb nog wel een optische speler maar die schrijft eigenlijk alleen maar BD's naar een NAS weg tegenwoordig, en kijken doe ik niet over de PC (zonde van de stroom om heel eerlijk te zijn).

Qua bouwgemak/radiator ruimte, is het NIET hebben van 5.25" bays een enorm voordeel. Cardreaders/externe USB/andere componenten voor die bays heb ik sowieso niet liever in de kast, maar op een plek waar ik er makkelijker bij kan. Zat mooie 40gbit docks met ladingen USB in/cardreaders/etc. Mocht iets optisch toch nodig zijn fysiek op de PC kan ik altijd de USB-speler op de zolder die normaal gewoon alleen BD's back-upt ook even aan die dock hangen.

Mijn volgende stap zal eerder zijn dat ik optische thunderbolt door de muren heen leg naast de ethernet meuk, en de PC's zelf ook op zolder zet. Mijn huidige case heeft ook geen 3,5" bays meer (ze kunnen er in maar zonde van de ruimte). Alles wat geluid maakt en beweegt moet niet op een plek waar mensen zitten te chillen. Dus alle mechanische storage, BD-drives: naar zolder (met bijkomend voordeel dat je d'r van overal bij kan met een zoek schermpje).
geluid is wel het laatste waar ik op selecteer.. mijn fans staan standaard voluit.. goede koeling graag.. en een beest mag brullen:)

ik woon alleen en als ik slaap staat hij uit../in slaapstand dus is het probleem er niet.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

DutchGamer1982 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:51:
[...]

geluid is wel het laatste waar ik op selecteer.. mijn fans staan standaard voluit.. goede koeling graag.. en een beest mag brullen:)

ik woon alleen en als ik slaap staat hij uit../in slaapstand dus is het probleem er niet.
Ik denk dat drie 5.25" bays tegenwoordig lastig gaat worden, maar 2 moet toch wel te doen zijn. Ik zie er diverse bij Fractal Design bijv. met 2 5.25" bays. Een enkele (Core 1000) zelfs met een 3.5" bay en 2x 5.25".

Persoonlijk heb ik liever een pc die goed koelt èn stil is, zonder bays die ik toch niet gebruik. Mocht ik een CD/DVD willen lezen op mijn pc, dan pak ik de externe LG CD/DVD-RW die ik een aantal jaar terug voor 2 tientjes ofzo heb gekocht. Voor iets meer zijn (waren?) er ook externe BD-drives beschikbaar, mocht je dat persé op je PC willen kijken.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor incidenteel gebruik zijn er prima USB oplossingen. Maar heb je regelmatig het nodig dan zie ik wel dat het een stuk handiger en netter is in de kast, dan te kloten met externe dingen.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:07
DutchGamer1982 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:19:
ik zie een paar kasten die nog verkocht worden uit 2014... (en de betere modellen zijn al niet meer te koop) en eigenlijk geen recente kast van de laatste 2 jaar ofzo..

dit vind ik toch wel apart... dat dit een feature is zo breed gedropt hoewel er toch zeker nog usercases voor zijn..
Bij informatique zie ik nog steeds een flink aantal kasten met drivebays.
https://www.informatique....2&sort=pop&ss=2&g=004&p=2

Het lijkt er op alsof hier ook kasten met alleen interne 5 1/4 inch drivebays tussen staan, maar kasten met 5 1/4 slots aan de voorkant staan er ook gewoon tussen. Soms moet je even op de foto kijken om te zien of de kast een drivebay slot heeft.

Mijn laaste aanschaf daar, met drivebay slot, was de uitvoering: Aerocool LS-5200 Zwart

Hiervan kan je het stoffilter aan de voorkant makkelijk afnemen, en is onderop een drivebay beschikbaar waar een BD loopwerk in ligt. Dat is helaas niet op de getoonde foto's te zien.

En juist voor dat soort vragen ga ik ook gewoon nog wel eens langs bij deze computerwinkel, daar kan je nog gewoon geholpen worden door medewerkers die daadwerkelijk hun producten kennen. Dat scheelt soms een hele zoektocht op het internet.

[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 12-12-2024 21:16 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DutchGamer1982 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:19:
en het maakt het vinden van een kast voor een nieuwe build.. met 3 van deze bays.. maar ook stil en goed gekoeld en geschikt voor current era hardware.. iclusief de belachelijke gpu formaten vandaag de dag.. er niet makkelijker op..
Waarom wil je een machine met alles?
Pak een simpele machine voor het branden die praktisch passief gekoeld kan worden. Zet er een 10Gbit netwerkkaart in en deel wat shares.
Je kunt ook nog remote desktop doen, hoeft er geen scherm of toetsenbord/muis aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:20

pmeter

Poes!

Ik heb zelf een van de Nanoxia Deep Silence kasten. Vier externe drive bays zijn bezet:
- All in one Kaartlezer
- Hot swap HDD Bay
- DVD Writer (ik geef toe: weinig gebruikt)
- Een bay met 6 knopjes om interne HDD's aan en uit te schakelen via de stroomvoorziening.
Pagina: 1