Vraag

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 13:56
Ik zoek een?
Set actieve speakers (2.0) voor op mijn bureau, ik heb al twee speakerstands die voor goede luisterhoek (tilt) zorgen. Wordt gekoppeld aan SMSL SU-1 DAC.
Ter vervanging van mijn 10 jaar oude M-Audio AV40, waar ik zeer tevreden over was, maar deze zijn 'op' (linker tweeter kraakt).

Wat is je budget?
Ongeveer €200.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Vooral veel muziek mee te luisteren, geen productie.
CD's (via laptop / DAC), Spotify en eigen MP3/FLAC verzameling. Genre-overstijgend.
Heb daarnaast een Beyerdynamic DT-770 Pro 80 ohm hoofdtelefoon.

Voorkeuren
  • Input: RCA
  • Headphone out
  • Volumeknop voorzijde
  • Neutrale klankweergave, fijne bas
Wat heb ik zelf al gevonden:
In volgorde van voorkeur:
  1. Yamaha HS4 (+/- €260)
  2. Pioneer DJ DM-50D (+/- €240)
  3. M-Audio BX4 (+/- €115)
Mijn voorkeur tot nu toe?
  • De Yamaha is net wat duurder, maar qua looks (wit) en geluid wel echt stap voorwaarts?
  • Idem dito voor Pioneer?
  • De M-Audio: goede prijs + bekend terrein, wellicht geen upgrade ten opzichte van AV40.
  • Presonus ga ik af op de reviews
Ik ben op zoek naar jullie advies met betrekking tot bovenstaande lijst, of aanvullingen voor modellen die ik heb gemist :)

[ Voor 42% gewijzigd door Canis Lupus op 12-12-2024 16:13 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Beste antwoord (via Canis Lupus op 13-12-2024 10:50)

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

uitvoering: Pioneer DM-40D (Zwart)

Deze al een tijd in gebruik, zelf zeer tevreden voor het geld. Reviews zijn wel online te vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door souljah1h op 12-12-2024 13:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ok, en wat verwacht je van ons, aanvulling van het lijstje? Misschien handig als je bij je lijstje aangeeft welke je voorkeur momenteel heeft en waarom :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Canis Lupus
The Eagle schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:56:
Ok, en wat verwacht je van ons, aanvulling van het lijstje? Misschien handig als je bij je lijstje aangeeft welke je voorkeur momenteel heeft en waarom :)
Dank, ik heb startpost geupdate :)
Inderdaad advies over huidige selectie, aanvullingen van jullie, heb mijn eigen overwegingen opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De crux is eigenlijk dat je moet gaan luisteren. Dacje mee, telefoon mee en kijken hoe het klinkt. Zou ook zeker even bij Bax shop oid loeren voor studio monitoren.

En qua budget: je vorige speakers zaten rond de 150 euro, maar dat was 10 jaar terug: uitvoering: M-Audio Studiophile AV 40
Voor het geld van toen red je nu niet meer een gelijkwaardige kwaliteit ben ik bang. Zou eerder rond de 3 a 400 euro zoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als de enige klacht is dat er 1 tweeter kraakt, al overwogen/nagekeken of die tweeter niet gewoon te vervangen is ? Ik deel The eagle zijn mening dat je er met dat budget niet echt op vooruit zult gaan t.o.v. wat je al hebt.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Deze al een tijd in gebruik, zelf zeer tevreden voor het geld. Reviews zijn wel online te vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door souljah1h op 12-12-2024 13:54 ]

• Canis Lupus
Fair point maar;
1. om tweeter te vervangen: ik ben niet zo'n handige knutselaar (gemak dient de mens :P)
2. heb 10 jaar geleden €119 voor de AV40s betaald
3. gaan luisteren in winkel is misschien wel beetje gedoe, maar wel goed idee

Als ik naar specs kijken, lijken de M-Audio AV40 en BX4 redelijk vergelijkbaar, nietwaar?
Vandaar dat ik die als startpunt nam, en van daaruit wellicht nog een kleine upgrade (€200-300) te doen.

Ik luister serieus veel muziek daar, dus dat is me ook wel iets waard.

• Canis Lupus
souljah1h schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:53:

Dank voor suggestie, heb mijn lijstje aangepast, wel met de 1 slag grotere DM50.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:57
Als je veel muziek luistert, neem dan absoluut even de moeite ze gewoon in de winkel te beluisteren. Specs zeggen vrij weinig.

Ik zou persoonlijk overigens kijken of je je budget iets kunt ophogen, er zit een enorm verschil tussen prijsklasse rond de 200 euro, vs rond de 400. Op de lange termijn (lees de volgende 10 jaar) waarschijnlijk wel waard? :)

• Canis Lupus
Inverted_World schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:00:
Als je veel muziek luistert, neem dan absoluut even de moeite ze gewoon in de winkel te beluisteren. Specs zeggen vrij weinig.

Ik zou persoonlijk overigens kijken of je je budget iets kunt ophogen, er zit een enorm verschil tussen prijsklasse rond de 200 euro, vs rond de 400. Op de lange termijn (lees de volgende 10 jaar) waarschijnlijk wel waard? :)
Ja, die €119 van 10 jaar geleden waren voor €12 per jaar het meer dan waard! (en heb dus ook wel €40 per jaar voor over)
Heb je wat suggesties in de €400 price range?

• Inverted_World
Canis Lupus schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:03:
[...]

Ja, die €119 van 10 jaar geleden waren voor €12 per jaar het meer dan waard! (en heb dus ook wel €40 per jaar voor over)
Heb je wat suggesties in de €400 price range?
Ik ben zelf aanzienlijk meer van de hifi setups, maar op kantoor hebben wij bij onze PC's setjes KRK's staan, die klinken best prima. Alleen de 5's vind ik mwah. Enig nadeel dat ik zie is dat ik op dat design wel flink uit gekeken ben haha. Yamaha HS7 worden volgens mij ook altijd wel aardig aangeschreven.

Ik zie wel bijvoorbeeld RP7's staan bij Bax voor een leuke prijs, een iets oudere generatie. Maar dat zou mij persoonlijk weinig uitmaken.

Eventueel zou je ook eens kunnen kijken naar een setje 2e hands Genelec's bijvoorbeeld.

De KRK's heb ik in ieder geval altijd als ' veel bang for buck ' beschouwd.

• Canis Lupus
@Inverted_World Dank voor je suggesties, maar het begint dan bijna beetje onpraktisch voor mijn toepassing te worden :P
(zowel de KRK 5 als Yamaha HS7):
- Geen headphone out voorzijde
- Geen Volumeregeling voorzijde
- Geen RCA in (of is dat te ondervangen met RCA -> 2x TRS Balanced ?)

[ Voor 14% gewijzigd door Canis Lupus op 12-12-2024 14:40 ]

• Inverted_World
Canis Lupus schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:31:
@Inverted_World Dank voor je suggesties, maar het begint dan bijna beetje onpraktisch voor mijn toepassing te worden :P
(zowel de KRK 5 als Yamaha HS7):
- Geen headphone out voorzijde
- Geen Volumeregeling voorzijde
- Geen RCA in (of is dat te ondervangen met RCA -> 2x TRS Balanced ?)
Excuus, ik had over die eisen heen gelezen :) Meeste gebruikers zullen monitoren koppelen aan een audio interface, vandaar dat dat er vaak niet standaard op zit :)

• Canis Lupus
Inverted_World schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:14:
[...]
Excuus, ik had over die eisen heen gelezen :) Meeste gebruikers zullen monitoren koppelen aan een audio interface, vandaar dat dat er vaak niet standaard op zit :)
Ik heb / had inderdaad een Behringer UMC404HD interface, dus dat klopt op zich wel, maar was niet tevreden over stabiliteit (kraakjes enz.), vandaar recent naar SMSL SU-1 DAC overgestapt (komt vandaag binnen :P) - misschien dat ik dan helemaal geen nieuwe speakers meer wil 8)7

Op basis van bovenstaande blijven voorlopig deze speakers over, waarbij ik nog open sta voor een upgrade in budgetrange €300-400.
  1. Yamaha HS4 (+/- €260)
  2. Pioneer DJ DM-50D (+/- €240)
  3. M-Audio BX4 (+/- €115)

[ Voor 19% gewijzigd door Canis Lupus op 12-12-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
Update: vervangen van de Behringer UMC404HD met de SMSL SU-1 DAC maakt al een wereld van verschil, dus ik laat mijn M-Audio AV40's nog even draaien, tot het weer begint te kriebelen.

Op dit moment heeft de Pioneer DJ DM-50D (Wit) mijn voorkeur :)

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even uit de box gedacht: tweedehands kun je vaan voor weinig hele mooie bookshelve (actieve) speakers en/of versterking kopen. Veel meer dan je budget nieuw toe laat.
Is dat een optie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
The Eagle schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:57:
Even uit de box gedacht: tweedehands kun je vaan voor weinig hele mooie bookshelve (actieve) speakers en/of versterking kopen. Veel meer dan je budget nieuw toe laat.
Is dat een optie? :)
Zeker, maar dan zouden een paar merken/types die aan mijn voorkeuren aansluiten wel helpen ;)

Waar denk je aan als je mijn bovenstaande wensen/denkrichting ziet? (...het begint al te kriebelen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Actief of passief met versterker?

Actief zou ik richting Genelec oid denken. Passief: bookshelves te ove. Ligt er aan welke muziek je veel luistert en misschien ook wel hoeveel ruimte je effectief op je bureau beschikbaar hebt. En of je evt een subje nodig hebt, wilt of kwijt kunt. Maar er is genoeg moois te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
In verband met ruimte op bureau heeft Actief mijn voorkeur denk ik, liefst zonder sub.

Ik zocht even snel op Genelec, bv. deze 8010 gaan voor +/- €450:
https://www.marktplaats.n...0-studio-monitoren-kabels

Of de 6010A voor 250: https://www.marktplaats.n...m2181447295-genelec-6010a

Lijken wel klein, of niet? :P

[ Voor 15% gewijzigd door Canis Lupus op 13-12-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Actief met redelijk wat laag zonder sub betekent grotere speakers op je desk - voor laagweergave heb je nou eenmaal volume nodig. De enige uitzondering daarop zijn MFB speakers. Wordt tegenwoordig ook nieuw gemaakt (zie servolabs.nl), maar zelfs twedehands gaat dat je budget te boven.

Grootte van de Genelecs kun je zelf even googlen en evalueren of dat op je desktop past ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
Ja, snap ik. Ik denk dat ik voor nu mijn AV40's nog een tijdje hou draaien, en de Pioneer DJ DM-50D in gaten hou. Dat lijkt voor mij nu de beste optie, met een betere frequentiebereik en betere looks :)
Nogmaals dank. Case closed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus
Voor hen die later op dit topic stuiten, na verder research is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de ADAM T5V actieve monitoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft6mvN0zyXK9F98W0xcHxLRmwZs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q9N0tQ57k3EWXDT8XwctfH7b.png?f=user_large

Zodra ik ze in gebruik heb zal ik nog even korte post doen :)

NB. Het omruilen van mijn Behringer UMC404HD voor een SMSL D12 DAC maakt al een wereld van verschil qua geluidskwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Canis Lupus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:06:
Voor hen die later op dit topic stuiten, na verder research is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de ADAM T5V actieve monitoren.
[Afbeelding]

Zodra ik ze in gebruik heb zal ik nog even korte post doen :)

NB. Het omruilen van mijn Behringer UMC404HD voor een SMSL D12 DAC maakt al een wereld van verschil qua geluidskwaliteit.
Hoe bevallen ze? :)

Mijn AV40's zijn recent ook overleden na 12 jaar gebruik. Zat ook te kijken naar de opties die jij aangedragen hebt, vanwaar de keuze om uiteindelijk niet voor de Yamaha of de Pioneers te gaan?

Heb zelf overigens nooit een DAC gebruikt, ook geen verkeerd idee als extra upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus
Ze bevallen erg goed!
Over de hele linie beter geluid, beter hoog, meer aanwezige bas.
Ze zijn iets groter dan de AV40, maar niet storend. En zien er mooier uit 😋
Qua vergelijkende reviews kwamen deze er structureel het beste uit (vandaar de keus).

De DAC is qua geluid heel fijn, ik heb er 1 gekozen met hoofdtelefoonuitgang, die hebben de ADAM T5V niet. Ook volume regel je via DAC of PC.

Ik overweeg zelfs nog ook de ADAM T10s subwoofer, voor het echte hele laag (<80 Hz). Maar ook zonder is het al een hele upgrade tov de AV40s.
Budget is uiteindelijk dus wel iets omhoog gegaan, incl. standaards was ik 300 EUR kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK95KObKAMD_KrH9DQWiKrn_jXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFL5IJ1uBRAS5vPr5vuV1ZUK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92NjtIC9N9IVt5umIC-KxKZtOjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/075hpW0WuowQD6UjSL9BWeKk.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Canis Lupus op 23-01-2025 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Top _/-\o_

De Adam´s ook zojuist besteld. Was nog wel even in tweestrijd gezien Yamaha wel een favoriet merk van mij is met tweewielers :+ Maar de Adam´s schijnen wat makkelijker te zijn om naar te luisteren, en zien er daarnaast ook mooi modern uit.

Ook een SMSL DAC besteld, wel de C100 gezien hoofdtelefoon connectiviteit niet zo belangrijk voor mij is. Bluetooth leek mij wel eventueel handig, en de mogelijkheid om hem te gebruiken met een TV via optisch kan ook handig zijn.

Is wel even een investering vergeleken met waarvoor ik de M-Audio AV40 had gekocht, maar ga er vanuit dat ik weer voor 12+ jaar tevreden zal zijn 8)
Pagina: 1