Vraag

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 09:03
Gisteren heb ik Windows 11 Home op mijn laptop opnieuw geïnstalleerd, een schone installatie via de Media Creation Tool en een USB-stick. Dit heb ik overigens al honderden keren gedaan, dus dat is niet het probleem.

Waar ik nu voor het eerst tegenaan loop is dat mijn Synology NAS nog maar vanuit 1 account te benaderen is. In dit geval een lokaal account met beheerdersrechten. Overigens heb ik inmiddels nog 3 accounts, 2 Microsoft-accounts waarvan 1 ook met beheerdersrechten, en nog een lokaal account.

Vanuit alle accounts is de NAS via een browser te bereiken. Maar ik wil de mappen op de NAS bereiken vanuit de Verkenner. Tot nu toe lukte dat altijd, soms met wat meer werk, maar nu dus niet. Ook \\NAS of \\IP4-adres vanuit een command prompt werkt niet. Ik kan wel vanuit dat ene account, waar dit alles wel lukt, gebruikersgevens invoeren maar heb dat nog niet gedaan.

Mijn netwerk werkt verder goed, zowel via de kabel als via WiFi. Ik heb nog niets veranderd in het hosts bestand. NAS en laptop zitten in dezelfde werkgroep.

[ Voor 6% gewijzigd door Helena op 12-12-2024 12:29 . Reden: Kleine aanvullingen ]

Alle reacties

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Zal wel de firewall zijn.
Kan die van Windows zijn of die van DSM (of beiden).

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 09:03
Hoezo? de firewall werkt dacht ik hetzelfde voor alle accounts.

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
In ieder geval werkt het op Windows per account.

Maar heb je in DSM wel die Windows gebruikers rechten gegeven op die shares?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:12

lier

MikroTik nerd

bananasplit schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:09:
Zal wel de firewall zijn.
Kan die van Windows zijn of die van DSM (of beiden).
Vanwaar deze conclusie?

@Helena, welke foutmelding krijg je?
Zie bijgaand artikel, mogelijk helpt dat je verder:
https://learn.microsoft.c...y-nas-dsm-from-windows-11

Eerst het probleem, dan de oplossing

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-05 18:08
Staat netwerkdetectie en bestands- en printerdeling niet uit voor deze gebruikers?

Ik dacht in eerste instantie ook nog dat je wellicht een oudere nas hebt met smb 1 protocol, die moet je in Windows 11 dan eerst nog weer installeren via programma's toevoegen in het configscherm en herstarten. Maar als ik je goed begrijp zie je met 1 gebruiker wel alles in Windows verkenner.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:26

nelizmastr

Goed wies kapot

In Windows 11 24H2 is er een en ander veranderd m.b.t. het inloggen op SMB shares op niet-Windows apparaten zoals NASsen, Linux dozen etc.

Zo is SMB signing nu verplicht, want je op de NAS mogelijk moet aanzetten (kan via Synology DSM onder SMB en de gevanceerde opties. Zorg ook dat je geen SMB1 actief hebt.

Als dat nog niet genoeg is, kan het zijn dat je anonieme toegang voor shares moet inschakelen, via het register (want home, in Pro heb je gpedit).

I reject your reality and substitute my own

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:43
En in één van de tegenstribbelende accounts op de NAS inloggen als andere gebruiker, dus met de credentials van het beheerdersaccount?
Pagina: 1