• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Goedemorgen allemaal,

Via deze weg wilde ik even het orakel van tweakers raadplegen.

Onze cv ketel (nefit trendline hrc30/cw5) heeft soms kuren, meer specifiek: hij geeft soms enkel lauw water op alle warm water kranen die erop zijn aangesloten. Natuurlijk heb ik de kranen omstebeurt, lang getest. Een powercycle verhelpt dit, daarna kunnen alle warm water kranen weer (enkele dagen) heet water afgeven.

De cv ketel monteur (op servicecontract) is van mening dat de cv ketel prima is. Er zijn 3 kranen aangesloten op de cv ketel, waarvan 2 thermostaatkranen en 1 mengkraan. Hij geeft aan, dat 1 van de thermostaatkranen kapot is, omdat deze koud water met warm water vermengt, en dat daardoor alle aangesloten kranen het niet meer doen.

Het technische verschijnsel en oorzaak wat hij noemt is "bijmengen", waarbij hij met zijn handen zwaait als hij het zegt. Meer technische toelichting en de werking daarvan kon hij niet geven. Hij had het bijmengen aangetoond door de warm water uitgang vd cv ketel uit te zetten (kan dit uberhaupt? - of had hij het gas uitgedraaid?) en daarna de thermostaatkraan op volledig warm te zetten (60 graden), en toch kwam er nog iets koud water uit, er zou niks uit moeten komen volgens hem.

Er moest een loodgieter komen om het op te lossen.

Ik speculeer zelf (na dit besproken te hebben met anderen) dat de aansturing van de driewegklep niet helemaal goed gaat. De CV ketel hoor je wel aan gaan als je de kraan open zet, maar de uitgaande warmwater leiding wordt niet heet, enkel lauw.

Wat denken jullie? Heeft de monteur een verhaal uit zijn achterste getrokken of heeft HIJ gelijk en ben ik gek? Lijkt me zonde om voor piet snot een prima werkende thermostaatkraan te vervangen (want als de cv ketel het doet, doet ie het) waarna het probleem nog steeds niet is opgelost.

Naar aanleiding vd discussie, enkele belangrijke details op een rijtje:
- De cv ketel gaat draaien als je warm water vraagt
- De uitgaande warmwaterleiding vd cv ketel blijft lauw als het niet goed gaat
- Een powercycle verhelpt het probleem tijdelijk, waarna alle kranen enkele dagen prima werken

Bedankt alvast

[ Voor 7% gewijzigd door Stufipower op 12-12-2024 12:04 . Reden: Enkele details op een rijtje ]

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:57
Ik ben geen geen servicemonteur maar het gaat er bij mij niet in dat een defecte mengkraan de oorzaak is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
En toch kan het.
Bij ons was het de thermostaatkraan van de douche die het veroorzaakte.

Op het moment dat we dus lauw water hadden in de keuken ipv. heet ben ik de thermostaatkranen langs gelopen.
Die van de douche werd dan koud terwijl.hij dicht stond omdat er inwendig koud water doorliep naar de heetwater kant..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:03

bakvis

Tweakers.Nerd

Dit lijkt eerder op een warmwatervraag sensor. Dit is een flow sensor die in de warmwater aansluiting van de ketel zit.

Je kunt dit eventueel valideren door een warmwater kraan volledig open te zetten op de twee momenten:
- Werkend warm water: Zet een (normale) kraan volledig open en noteer de warmwatervraag in liters per minuut op de ketel.
- niet werkend of lauw warm water: Zet dezelfde kraan volledig open en noteer de warmwatervraag in liters per minuut op de ketel.

Doe dit beide terwijl je een zelfde hoeveelheid waterdruk hebt op je kraan. Kijk bijvoorbeeld hoe lang het duurt om een 10 liter emmer te vullen.

Waneer je bij lauw water een lagere warmwatervraag ziet op de ketel maar met de zelfde snelheid een emmer water vult is de warmwater vraag sensor waarschijnlijk deffect.

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 15:12
bakvis schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:08:
Dit lijkt eerder op een warmwatervraag sensor. Dit is een flow sensor die in de warmwater aansluiting van de ketel zit.

Je kunt dit eventueel valideren door een warmwater kraan volledig open te zetten op de twee momenten:
- Werkend warm water: Zet een (normale) kraan volledig open en noteer de warmwatervraag in liters per minuut op de ketel.
- niet werkend of lauw warm water: Zet dezelfde kraan volledig open en noteer de warmwatervraag in liters per minuut op de ketel.

Doe dit beide terwijl je een zelfde hoeveelheid waterdruk hebt op je kraan. Kijk bijvoorbeeld hoe lang het duurt om een 10 liter emmer te vullen.

Waneer je bij lauw water een lagere warmwatervraag ziet op de ketel maar met de zelfde snelheid een emmer water vult is de warmwater vraag sensor waarschijnlijk deffect.
Mijn ervaring is dat er dan toch echt koud water uit de kraan komt en niet lauw water.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Stufipower
  • Niet online
Wat verklaart dan dat een powercycle vd cv ketel het consistent verhelpt? Zou de thermostaatkraan niet altijd koud water moeten bijmengen als deze defect is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 16:29
Als het verhaal van @Ronald.42 klopt dan zou de thermostaatkraan warm moeten worden als deze dicht zit en je vanaf een andere kraan warm water vraagt. Een thermostaatkraan (of het binnenwerk daarvan) vervangen is niet zo heel erg lastig.

Wat je nog kan testen:
Als er lauw water uit de kranen komt even voelen wat de aanvoer naar de radiatoren doet. Als deze opwarmt dan heb je waarschijnlijk een lekkende driewegklep in je CV.
Als de aanvoerleiding naar de kranen heet wordt, terwijl er lauw water uit de kraan komt dan klinkt het bijmengen logisch. Dan zou ik eens proberen om de mengkraan te repareren.

edit:
mogelijk dat de driewegklep een paar keer gecycled wordt bij het powercyclen van de CV. Als er iets van vuil oid tussen zit zou dat de problemen tijdelijk kunnen verhelpen

[ Voor 15% gewijzigd door T_knoop op 12-12-2024 11:19 . Reden: domme typo, informatie toegevoegd. ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dat wat @Ronald.42 schrift kan ik in zekere zin op heel lage schaal (druppelgewijs) bevestigen.
Bij de recente montage van mijn wpb bleef de warmwaterleiding richting de tappunten overnacht tijdelijk gewoon open (was ja niets op aangesloten).
Maar wat schetst mijn verbazing toen ik 's avonds laat naar het display van de reeds werkende warmtepomp binnenunit liep: Ik hoorde water druppelen! - het druppelde flink uit de afgaande! warmwater toevoer naar de tappunten. 1 liter binnen 15 minuten ongeveer. Heb er ergens nog een video ter documentatie.
De keukenmengkraan twee verdiepingen lager was de boosdoener.
Zolang aan beide kanten (warm/koudwater) van een mengkraan dezelfde druk heerst is er niets aan de hand. Maar ja dat is soms niet het geval en dan . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Stufipower
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik zal de warmwatervraag, druk en temperatuur noteren in beide situaties en hier later op terugkomen.

Wel heb ik al een keer mijn hand gehouden op de thermostaatkraan die kapot zou zijn, terwijl een andere kraan warm water vroeg, het niet werkte, en ik voelde in deze kraan geen stromingsactiviteit of temperatuurswijziging.

Het is nu wel iets lastiger voelen wat de temperatuur van de leidingen is naar de cv, omdat het huis nu vaak verwarmd wordt.

De uitgaande warmwaterleiding bleef lauw als het niet goed werkte.

[ Voor 17% gewijzigd door Stufipower op 12-12-2024 11:40 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het warm water kan je afsluiten door de inlaatcombinatie dicht te zetten, het verhaal van de monteur is plausibel.
Ik denk dat de stromingsensor of tapwatersensor kapot is.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
Kraan 1 kan geen invloed hebben op kraan 2... Zo werkt het domweg niet. CV monteur mag over de schutting gaan werken aan plantjes water geven... misschien heeft hij daar wel de kennis voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:42:
Kraan 1 kan geen invloed hebben op kraan 2... Zo werkt het domweg niet. CV monteur mag over de schutting gaan werken aan plantjes water geven... misschien heeft hij daar wel de kennis voor.
Dat kan dus domweg wel...
Een slechte thermostaatkraan kan doorlekken van koud naar warm terwijl de kraan niet gebruikt wordt.
Niet alle merken hebben er last van maar een aantal wel.
Dat komt door de opbouw van het inwendige mengdeel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
Test 1 zet de warmwater kranen open en voel de warmwaterleiding onder de cv ketel.
Is deze heet en het water uit de kraan lauw dan zit het in de kranen. De terugslagkleppen lekken door waardoor er bijmenging ontstaat.
Is de leiding onder de ketel lauw, dan gaat het daar mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06 08:28
Ronald schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:42:
Als kraan 1 druk zet op kraan 2, intern, dan kan er koud water via kraan 1, naar het warmwater naar kraan 2 zn warme water stromen. Dit verminderd de druk/flow over de ketel, waardoor de flowsensor mogelijk niets of weinig registreert. Resultaat, ketel brand op een laag pitje, door bijmenging krijg je voor je gevoel alleen koudwater.

Een reset van het toestel laat de 3-weg klep vaak wel cyclen. Kan zijn dat de flow sensor dan wel meer registreert oid.

Vaag verhaal, maar het kan wel, heb het vaker gezien. ( en ja ik ben installateur )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:03
BadConnection schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:18:Is de leiding onder de ketel lauw, dan gaat het daar mis.
Dat heeft 'ie al gedaan, leiding is dus lauw. Dat dit door een lage flow komt lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ook zouden de aansluitingen van de ''defecte'' thermostaatkraan ijskoud moeten worden wanneer er een andere kraan openstaat en maar lauw wordt. Ook dit is blijkbaar niet het geval. Ik zou om te beginnen even kijken welke temperaturen de ketel zelf aangeeft wanneer dit euvel optreedt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:44

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als een powercycle het probleem (tijdelijk) weer oplost, zou ik zelf toch echt denken aan driewegklep en bijhorende sensoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 16:29
Er is nog iets wat je kan proberen. Een cv kan geen tapwater en verwarming tegelijk doen, het is altijd of-of (vanwege die driewegklep, die is als t goed is vrij binair). Als je gedurende langere tijd tapwater vraagt mag je huis niet opwarmen. Stel nou dat je bv een uur onder de lauwe douche staat (want; storing) en je woning warmt op tot boven het setpoint van de thermostaat, dan weet je ook dat de driewegklep stuk is.

De ruis op de lijn zit 'm denk ik in de kraan die ook niet helemaal doet wat de bedoeling is. Dat is echter niet het hoofdprobleem, als je alle informatie logisch naast elkaar zet. Mogelijk heb je een cv monteur die het niet zo goed kan hebben dat een klant zelf oorzaken verzint, en daarbij doof wordt voor vrij objectieve redenaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Ik ben er ondertussen van overtuigd dat het inderdaad de driewegklep is. Bij het tappen van warm water blijft de warmwater leiding uit de cv ketel lauw en wordt de leiding die naar de cv loopt heet. Een powercycle verhelpt het. Genoeg aanknopingspunten voor mij.

Die overige zaken (druk, snelheid van stromen) heb ik niet meer gecheckt of genoteerd. Er komt binnenkort een andere partij voor onderhoud, eentje die niet zo’n tunnelvisie heeft.

@T_knoop : het is volgens mij precies wat je zegt. Het kan dat die kraan inderdaad lichtelijk bijmengt, maar dat het geen probleem was als de cv ketel voldoende warm water kon produceren.

[ Voor 11% gewijzigd door Stufipower op 14-12-2024 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Het was de driewegklep. Deze is vervangen en alles werkt nu naar behoren. Een ander symptoom speelde trouwens ook op; 's nachts werd het huis helemaal verwarmd terwijl er geen warmtevraag was. Hierbij gaf de cv ketel het kraan symbooltje weer. De ketel stond per ongeluk op 'hot' ipv 'eco' en probeerde tevergeefs het boilertje te verwarmen maar verwarmde het huis.

Het bijmengen was inderdaad 'ruis op de lijn'.

De flowsensor werkte ook nog naar behoren, deze gaf 8-9L / m aan terwijl het probleem opspeelde.

[ Voor 10% gewijzigd door Stufipower op 30-12-2024 13:29 ]

Pagina: 1