KVK handelsnaam vs domeinnaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hans80
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 10:13
Mijn vrouw heeft als hobby schminken, en heeft hiervoor een site gemaakt, flyers met de naam en wat shirtjes met de naam erop. Toen ze de naam uitzocht heeft ze geprobeerd te zoeken of er een zelfde naam is geregistreerd, en destijds (jaar of 4 geleden) dacht ze van niet.

Nu is ze deze week gecontacteerd door een mevrouw die blijkbaar een soortgelijke naam heeft geregistreerd bij t MKB, langer geleden dan mijn vrouw haar domeinnaam heeft geregistreerd.

Buiten het feit dat de manier deze vrouw haar heeft benaderd niet echt de schoonheidsprijs verdient (meteen dreigen met gerechtelijke stappen) zou ik hier eens willen polsen wat verstandig is om te doen?

We hebben geen zin in gerechtelijke stappen, maar om zo maar alles te veranderen vind ik ook zo wat (kost toch tijd en geld om dit te doen).

Deze vrouw claimt dat er verwarring is, en dat ze inkomsten mist door de site van mijn vrouw. Nu krijgt ze amper bezoekers op haar site (enkele bezoekers per jaar), en is ze nog nooit benaderd door iemand die eigenlijk bij de andere schminker moest zijn.

Heeft iemand een idee hoe dit het beste te benaderen, of kunnen we beter maar gewoon de naam veranderen en een nieuwe domeinnaam, flyers, shirts etc regelen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Vinden jullie zelf de namen ook op elkaar lijken? Kan er inderdaad verwarring ontstaan als ik op een verjaardag spreek over 123schmink of schmink123? Als zij eerder was dan is het wel fair om zelf je naam te wijzigen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:15
Hoe erg lijkt het op elkaar? Doen ze beide hetzelfde werk?
Had je dus kunnen weten of er iemand een soortgelijke naam heeft geregistreerd.
Heeft die vrouw uberhaupt een domeinnaam? Of komt ze daar nu pas mee om de hoek kijken.
Wat is haar bewijs dat ze inkomsten mist hierdoor?
Leuk dat ze claimt, leuk dat ze dreigt. Maar als ze al geen eens een domeinnaam had geregistreerd, volgens mij heeft ze met 4 jaar dan weinig om over te klagen.
Meteen dreigen zegt al meer over de persoon dan dat ze zelf los zou willen laten. Kan frustratie zijn, maar is inderdaad niet netjes.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wie eist bewijst, ook wel 'wie zich beroept op rechtsgevolgen van gestelde feiten of rechten moet die feiten of rechten bewijzen'.
Als ze gerechtelijke stappen willen zetten ligt de bewijslast bij die andere partij, die mag dan gaan bewijzen dat de naam van je vrouw d'r bedrijf dusdanig veel op die andere lijkt dat ze er inkomsten door mislopen.
Dat zal dan meer moeten zijn dan betere SEO of 'ik vind de naam te vergelijkbaar'.

Verder, wat is 'het MKB'? Gaat dit over Nederland of België?
Als het geen openbaar register betreft is het namelijk geen argument, dan had je vrouw nooit kunnen controleren of de naam al in gebruik was. Een bedrijf zonder enige aanwezigheid kan ook weinig claimen over de bedrijfsnaam.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Zoals hierboven aangegeven: kun je (ongeveer) aangeven hoe gelijkend de namen zijn?

Het eerste waar ik verder aan denk is een stukje intellectueel eigendom, en misschien merkenrecht. En daar zijn regels over... dat klopt. Maar ook uitzonderingen ;)
IANAL, maar vaak is het hoog van de toren blazen in de hoop iets te bereiken, terwijl de soep lang niet zo heet gegeten wordt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:30

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt soortgelijk en je hebt soortgelijk, kan je de domeinen/bedrijfsnamen eens achter [mo] tags plaatsen hier? Dan zijn ze alleen te zien voor ingelogde gebruikers. :)

code:
1
[mo]Voorbeeldje: www.example.org[/mo]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 12-12-2024 10:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Arunia
Oon schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:57:
Wie eist bewijst, ook wel 'wie zich beroept op rechtsgevolgen van gestelde feiten of rechten moet die feiten of rechten bewijzen'.
Als ze gerechtelijke stappen willen zetten ligt de bewijslast bij die andere partij, die mag dan gaan bewijzen dat de naam van je vrouw d'r bedrijf dusdanig veel op die andere lijkt dat ze er inkomsten door mislopen.
Dat zal dan meer moeten zijn dan betere SEO of 'ik vind de naam te vergelijkbaar'.

Verder, wat is 'het MKB'? Gaat dit over Nederland of België?
Als het geen openbaar register betreft is het namelijk geen argument, dan had je vrouw nooit kunnen controleren of de naam al in gebruik was. Een bedrijf zonder enige aanwezigheid kan ook weinig claimen over de bedrijfsnaam.
Ik denk dat OP het KVK bedoelde. MKB is Middenklein bedrijf. :+

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een individu dat handelt en nu hoog van de toren blaast. Als het een echt bedrijf zou zijn had het contact vermoedelijk anders, en een stuk zakelijker, verlopen.

Probeer eerst even uit te vinden wat dat bedrijf(je) dat ze claimt te zijn porecies doet. Als het een eenpitter is: succes met aanklagen.
Jij hebt 4 jaar geleden de boel geregistreerd, als er nu iemand wakker wordt dan is dat een beetje laat ;)
En een eenpitter gaat ook gen rechtzaak voeren. Veel te duur. In voorkomend geval: vraag maar wat die domeinnaam haar waaard is ipv de kosten van een rechtzaak. En denk dan ook even in de uren die daar voor haarzelf in gaan zitten, want wie eist bewijst. En ik geloof niet dat ze kan makkelijk bewijzen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:02
Ik neem aan dat dit schminken toch wel erg een regionaal gebeuren is. Als je een schminker inhuurt zul je iemand willen hebben die een beetje uit de buurt komt. Dus als de klagende mevrouw met de gelijklijkende domeinnaam in Sittard (als voorbeeld) zit en je woont zelf daar een uur vandaan, dan zal het toch geen invloed hebben?

Een beetje vergelijkbaar:
https://blog.iusmentis.co...-en-domeinnaam-overdraag/

• hans80
Heel erg bedankt voor het meedenken!

De namen zijn idd erg vergelijkbaar:

Members only:

En ik heb idd een fout gemaakt, het moest KVK zijn ipv MKB.

Als ik het schminkbedrijfje opzoek zit zij in noord-holland, terwijl wij in zuid-holland wonen.

Het lijkt mij ook erg sterk dat zij last heeft van mijn vrouw, zeker aangezien wij echt maar een paar bezoekers per jaar hebben op de site (en ik ben bang dat dit ook nog eens alleen van familie/vrienden is :-))

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:35
Heeft je vrouw ook een KvK inschrijving?

Als ik op het andere bedrijfje zoek zie ik (denk ik) wel de handelsnaam schminksensatie ook staan.
(Wanneer dat bedrijfje is opgericht kan ik zelf niet inzien bij de KVK)

Als je heel weinig bezoekers/klanten hebt is het misschien toch het makkelijkste om een nieuwe domeinnaam te kiezen ipv de strijd aan te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door jaspermeul op 12-12-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 13:24
hans80 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:55:

***members only***
Ik zie dat die andere de domeinnaam pas sinds september heeft. dus veel korter dan die van jou

• Arunia
Darth-Kova schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:04:
[...]

Ik zie dat die andere de domeinnaam pas sinds september heeft. dus veel korter dan die van jou
Lijkt me dat die ander daar echt geen last van kan ondervinden hierdoor en dat het wellicht zelfs andersom zal zijn. Ongeacht of ze al meer dan 4 jaar een KVK inschrijving heeft.
Maar wettelijk heb ik daar geen idee van. Het is ook weer niet zo'n groot bedrijf zullen we maar zeggen.

Daarnaast welke inkomsten vanuit de website gaan ze last van hebben dan? Die is pas sinds september geregistreerd bij diegene. Iets met een gevalletje, zoek een boom op en klim daar maar in in mijn ogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Arunia op 12-12-2024 11:15 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

***members only***

Als ik het schminkbedrijfje opzoek zit zij in noord-holland, terwijl wij in zuid-holland wonen.

Het lijkt mij ook erg sterk dat zij last heeft van mijn vrouw, zeker aangezien wij echt maar een paar bezoekers per jaar hebben op de site (en ik ben bang dat dit ook nog eens alleen van familie/vrienden is :-))
De andere partij heeft een Engelse naam, je vrouw een Nederlandse, lijkt me niet dat ze haar iets kunnen maken. Dat is gewoon een volledig andere bedrijfsnaam.

Dan moeten ze wel écht heel hard kunnen maken dat ze hier financieel last van hebben, maar die kans lijkt mij nihil.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik kom een eenmaszaak tegen via de KvK. En de domeinnaam is (inderdaad) pas sinds dit jaar geclaimd.
Ik kom ook iets tegen op FB (maar daar houdt het voor mij snel op, zonder account ;))

Verder denk ik dat de lokatie van beiden ver genoeg uit elkaar ligt om de markt te verdelen...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

***members only***

Eenpittertje dus. En als ik beiden door google heen gooi dan krijg ik verschillende resultaten, dus er is er eentje die zijn SEO niet helemaal voor elkaar heeft ;)

Zou haar lekker melden dat je in jouw optiek geen last van elkaar hebt. Inkomstenderving is vervelend voor beide partijen natuurlijk, maar ze zal naar verwachting niet aan kunnen tonen dat er een directe relatie is tussen een gelijkende website en directe inkomstenderving. Bovendien: genoeg schminkbedrijfjes, dit heet concurrentie op de markt.
Mocht ze het er niet mee eens zijn, aangeven dat een weg naar een juridisch conflict niet iets is waar je naar uitkijkt, maar ook iets is waar beide partijen heel veel schminkfeestjes voor moet organiseren en haar vragen of dat het dan waard is ;)

Ze is een eenpitter en ongetwijfeld not amused. Maar ze moet zich even reasliseren dat los van of ze nou een poot heeft om op te staan of niet, er een verschil is tussen evt gelijk hebben en je gelijk (bevestigd) krijgen. En die laatste kost veel geld is is niet gegarandeerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat had je gedaan als de KVK inschrijving korter was dan de domeinnaamregistratie van jouw vrouw? Had je er dan ook werk van gemaakt?

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
Niet druk over maken , joris eenpitter versus joris eenpitter . De naam van je vrouw haar bedrijfje is ook nog eens beter . Plus jullie zitten geografisch niet bij elkaar op schoot . Denk eerder dat door een handige hoster/website verzorger die de andere partij in de hand genomen heeft ze op het spoor van je vrouw gekomen is .

lekker laten dus :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:06
Mijn werkgever heeft ook wel eens uit laten zoeken of het de moeite was om een copycat voor de rechter te dagen, onze juridisch adviseur heeft toen aangegeven dat het eigenlijk geen doen is. Dus ik zou me er niet al te druk om maken.

Members only:

Beide bedrijven actief in dezelfde niche/sector, zelfde leveranciers, kregen leveringen én facturen van elkaar etc.
totaal geen zin om ze aan te klagen... Want de dag erna schrijven ze zich in als "#naam bedrijf #plaatsnaam" en sta je alsnog buitenspel.

Dus dat kunnen jullie ook doen mocht het zo ver komen.

Bij ons werd het probleem uiteindelijk vanzelf opgelost toen de concurrent na een paar jaar wéér failliet ging. ;w

[ Voor 14% gewijzigd door Racing-Paradise op 12-12-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 15:23
Als ze zoveel waarde hecht aan haar merknaam mag ze ook wel wat secuurder zijn met het correct schrijven. Zie hem staan met een extra S en een missende N :+

Flickr - Strava

• hans80
Bedankt voor alle reacties, dit helpt.

Ik ga overleggen met mijn vrouw hoe het best te antwoorden.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Titelfix doorgevoerd :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:52
Ik zou me er inderdaad niet druk om maken. De naam is té generiek in mijn ogen. En als de afstand tussen beide ook redelijk is al helemaal geen probleem.
Pas wanneer ze de naam van de site van je vrouw officieel vastgelegd had, en niet de Engelse variant zou ik me een beetje drukker gaan maken.

Life is what happens while you're busy making other plans

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

***members only***

- Het bedrijf van eiser zit in Noord-Holland
- Het bedrijf van eiser heeft naast de naam van het bedrijf, ook een aantal handelsnamen geregistreerd bij de KvK, waarvan er 1 identiek is aan die van jullie
- Het bedrijf van eiser is in 2014 opgericht.
- De handelsnaam van eiser is niet als merk geregistreerd

Een handelsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Dat is een kwalitatieve beoordeling die uiteindelijk alleen een rechter kan doen.

- Jullie hebben dezelfde naam (kan verwarrend zijn)
- Jullie werken in dezelfde branche (kan verwarrend zijn)
- Het is onbekend of eiser de Nederlandse handelsnaam ook daadwerkelijk gebruikt (zo niet, dan kan er geen sprake zijn van verwarring)
- Jullie zitten in verschillende geografische gebieden. Er kan wel of geen verwarring zijn afhankelijk hoe er op de website wordt geacteerd. Probeer jij (en/of eiser) landelijk klanten te werven (mogelijke verwarring) of werven jullie beiden alleen lokaal (geen verwarring).

Ik zou met name 3 en 4 even checken om te kijken hoe sterk jullie staan.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jaspermeul schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:01:
Heeft je vrouw ook een KvK inschrijving?
Dit lijkt mij een heel relevante vraag. Een domein registreren is NIET hetzelfde als een bedrijfsnaam vastleggen bij de KVK. Je kunt bij mijn weten nergens aanspraak op maken als je je bedrijfsnaam niet hebt vastgelegd bij de KVK.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die naam is veel te algemeen om iets te claimen.

Alleen bij echte merknamen kunnen ze je verplichten de naam niet te gebruiken. En dan ook alleen het gebruik, je bent dan ook niet verplicht om de domeinnaam af te staan.

Niks van aantrekken dus, of je moet de domeinnaam willen verkopen, dan kan je gewoon een mooi bedrag vragen.

Ik heb een paar jaar geleden nog 1000 euro voor mijn eigennaam.nl en 500 voor de punt com betaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 12-12-2024 17:09 ]

Pagina: 1