Regelbare toerental haakse slijper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 22:51
Mijn vraag
Ik zoek een goedkope of tweede hands haakse slijper waarvan het toerental regelbaar is vanaf 2000 toeren. Bestaat dat? Ik kom vanaf 3000 tegen en vooral veel vast op 11000.

Eenmalig klusje met diamond schuurpads voor hardsteen. De pads worden geadviseerd op 2000 toeren.

Dank.

Beste antwoord (via snoef op 12-12-2024 11:39)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:10

Illusion

(the art of)

snoef schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:22:
Dat is een goede. Maar eerlijk gezegd was ik niet volledig. Ik heb ook nog twee kleine klussen waar ik toch die slijptol voor nodig heb. Maar als dat niet lukt dan is dit zeker een goede optie!
Dank @Illusion !
Een slijptol is (zoals je zelf ook al vond) meestal rond de 11000 toeren. En jij wilt 2000.
Op krap 20%van zijn nominale snelheid levert een goedkope motor+dimmer gewoon niet voldoende koppel. Ja dat is prima op te lossen, maar dan zit je met een duurdere motor+regelaar.

Dus de goedkoopste optie is een machine kopen die al de juiste tandwieloverbrenging heeft voor het gewenste toerental.
Ergo: de combi met een goedkope polijstmachine + goedkope slijptol is goedkoper en (werkt waarschijnlijk fijner) dan een dure regelbare slijptol.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Dat is een goede. Maar eerlijk gezegd was ik niet volledig. Ik heb ook nog twee kleine klussen waar ik toch die slijptol voor nodig heb. Maar als dat niet lukt dan is dit zeker een goede optie!
Dank @Illusion !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
En wanneer je zoiets tussen je slijptol en de wandcontactdoos zet? Ik heb geen graad in de elektrotechniek, maar zo te zien zou dat kunnen werken voor jou.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:10

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een zware dimmer of Variac zal wel werken...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

snoef schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:22:
Dank @Illusion !
Een slijptol is (zoals je zelf ook al vond) meestal rond de 11000 toeren. En jij wilt 2000.
Op krap 20%van zijn nominale snelheid levert een goedkope motor+dimmer gewoon niet voldoende koppel. Ja dat is prima op te lossen, maar dan zit je met een duurdere motor+regelaar.

Dus de goedkoopste optie is een machine kopen die al de juiste tandwieloverbrenging heeft voor het gewenste toerental.
Ergo: de combi met een goedkope polijstmachine + goedkope slijptol is goedkoper en (werkt waarschijnlijk fijner) dan een dure regelbare slijptol.

• snoef
Goed antwoord @Illusion . Ik ga voor twee machines. Even rondje marktplaats.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
PD2JK schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:45:
Een zware dimmer of Variac zal wel werken...
Houdt er dan wel rekening mee dat de motor veel minder zal koelen. Het opgenomen vermogen is relatief hoog terwijl het toerental relatief laag is en de koelvinnen meedraaien op de snelheid van de motor.

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaRomeo op 12-12-2024 12:24 ]

Pagina: 1