Aanschaf NAS + HDD(s) voor PlexServer en backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WORPspeed
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik zoek een?
NAS voor thuis die als plex server kan dienen en tevens ook voor gebruik als backup van mijn data.
Ik zoek ook advies over de HDDs die erin moeten.

Wat is je budget?
Zo rond de 500-600 euro (inclusief HDDs)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb op dit moment mijn oog op de Synology DS224+ om gebruik te maken van de hardware decoding van de PlexPass.
Qua HDD dacht ik aan een RAID 1 configuratie met 2x8TB HDD schijven erin, maar geen merkvoorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik woon in een studio en de enige plek voor de NAS hier is onder mijn TV. Ik hoop dus dat het niet te veel lawaai zal maken.
Qua opzet is op dit moment mijn Windows Desktop mijn Plex server en staan mijn media en mijn backup op 4TB Externe HDDs. Ik stream het naar mijn TV via een Chromecast Ultra.
Ik denk dat 4TB voorlopig nog genoeg zal zijn, maar met t oog op de toekomst denk ik zelf om direct voor 8TB te gaan omdat als de NAS goed werkt ik wellicht ook backups voor mijn familie ga hosten.
Ik wil niet telkens mijn desktop uit de standby halen als ik iets van plex wil kijken en t liefst ook mijn media bibliotheek kunnen bereiken wanneer ik op vakantie ben, vandaar dus dat ik aan een NAS dacht.

Qua HDD heb ik weinig verstand van wat ik in mijn situatie nodig heb.
Weet niet direct of WD Red/Black of Seagate Baracuda/Ironwolf etc beter is. Hoeveel RPM genoeg is (maar toch nog stil genoeg) Ook geen idee wat SMR is en waarom ik dat zou moeten ontwijken.

Als laatste weet ik dat je de RAM van de NAS kan upgraden, maar weet ook niet of ik dat nodig zal hebben direct.

Ik kijk niet altijd 4k UHD HDR media via plex en ik ben geen hoarder die tig series en film bewaard. Ik bewaar alleen wat ik denk dat ooit nog een keer opnieuw bekeken wordt. Qua media, maak ik ook niet tig 4k videos.
Ik verwacht initieel niet dat de harde schijven veel read/write acties zullen hebben.
Heb nooit eerder een NAS gehad dus wellicht wanneer ik er 1 heb dat ik dan verder kijk wat ik er allemaal mee kan naast plex+backup.

Dus mijn vragen zijn kort samengevat:
1. Is de Synology DS224+ een goede keuze (zo nee, wat zou je aanraden)?
2. Welke HDDs zou je me aanraden?
3. Moet ik extra RAM aanschaffen (zo ja, hoeveel/welke)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:51
Bij een TV zou ik een stil systeem zoeken. Harde schijven maken geluid, en ventilatoren ook. Een systeem wat passief gekoeld is en SSD's als opslag gebruikt hoor je niet. Zet er iets als https://www.openmediavault.org/ op. Bijkomende voordelen zijn een flink krachtigere CPU en meer RAM dan de NAS bieden voor dockers als Plex. Er is nog plek voor een extra (SATA) SSD (zeg een Verbatim Vi550 S3 4TB).
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesShuttle XPC slim DL30N€ 233,70€ 233,70
1Geheugen internCrucial CT16G48C40S5€ 41,04€ 41,04
1SSD'sCrucial P3 4TB€ 218,31€ 218,31
Totaal€ 493,05

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 11-12-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WORPspeed
Dat helpt niet echt met de backups die ik wil maken en lijkt meer te kosten alleen maar om t stiller te krijgen en voor minder opslagruimte. De extra krachtige cpu weet ik niet echt waarvoor ik die nodig zal hebben

Maakt een NAS zoveel herrie dan om plex te draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door WORPspeed op 11-12-2024 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:15

M2M

medicijnman

De NAS zelf valt wel mee, maar de harddisks hoor je wel en zijn best storend. De meeste mensen hebben dat ding dan ook ergens weggestopt en gebruiken een passief gekoeld streaming apparaatje voor het consumeren van media op de NAS.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
wd hdd zijn stiller maar hebben 5400rpm, seagate ironwulf en ook exo hebben 7200rpm, maar maken veel meer herrie.

let bij Hdisk wel even op dat je CMR disks koopt (en geen SMR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
WORPspeed schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:22:
Dat helpt niet echt met de backups die ik wil maken en lijkt meer te kosten alleen maar om t stiller te krijgen en voor minder opslagruimte. De extra krachtige cpu weet ik niet echt waarvoor ik die nodig zal hebben
Ik las vooral dat je geen hoarder van video bent. Kun je niet je echt belangrijke dingen (fotos, prive videos, wat documenten) in de cloud back-uppen?
Maakt een NAS zoveel herrie dan om plex te draaien?
Je hoort HD's als een wat krakerig achtergrondgeluid in de meeste NAS-en, en daarnaast af en toe een ventilator. Zie wat @M2M zegt, ze zijn bedoeld om in de meterkast te staan...

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 12-12-2024 01:08 ]

• WORPspeed
Okay, moet ff uitzoeken hoeveel geluid t dan echt maakt en of ik t anders in een kast kan zetten en desnoods geluidsdemping in de kast doe.

Dus stel dat t geluid geen groot probleem meer is, en dus voor een NAS wil gaan. Hebben jullie dan voorstellen?

• martyw
WORPspeed schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:39:
Okay, moet ff uitzoeken hoeveel geluid t dan echt maakt en of ik t anders in een kast kan zetten en desnoods geluidsdemping in de kast doe.

Dus stel dat t geluid geen groot probleem meer is, en dus voor een NAS wil gaan. Hebben jullie dan voorstellen?
Bedenk dat de meeste elektrische apparaten hitte produceren en dus ventilatie nodig hebben. Ik ben geen gelovige van een NAS bij een TV, en dus ook niet van je veronderstelling .....

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 12-12-2024 01:06 ]

• WORPspeed
martyw schreef op donderdag 12 december 2024 @ 01:04:
[...]

Bedenk dat de meeste elektrische apparaten hitte produceren en dus ventilatie nodig hebben. Ik ben geen gelovige van een NAS bij een TV, en dus ook niet van je veronderstelling .....
Heb t ook niet over de TV meubel, maar over de NAS stoppen in een kast die niet bij de TV staat

• WORPspeed
peter-rm schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:48:
wd hdd zijn stiller maar hebben 5400rpm, seagate ironwulf en ook exo hebben 7200rpm, maar maken veel meer herrie.

let bij Hdisk wel even op dat je CMR disks koopt (en geen SMR)
Maar 5400rpm zal voldoende zijn voor een klein hobby-projectje?
En dan de WD red of welke raad je aan? Zijn er behalve de kleuren nog andere verschillen in de WD hdds?

• martyw
WORPspeed schreef op donderdag 12 december 2024 @ 00:39:
Okay, moet ff uitzoeken hoeveel geluid t dan echt maakt
https://www.ct.nl/reviews/synology-ds224-review/
De DS224+ is niet fluisterstil, maar het geluid van de koeling (ventilator) is niet al te storend mits je hem niet te dicht bij je oren zet. Het geratel van de schijven produceert meer indringend geluid dan de koeling, en het merendeel van de tijd zal de NAS relatief rustig zoemend in idle doorbrengen.

[ Voor 40% gewijzigd door martyw op 12-12-2024 10:19 ]

Pagina: 1