Toon posts:

Theoretische discussie over vorm conus oid.

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In mijn speakers is het stofkapje in het midden van de conus geinverteerd, zowel van de woofers als van de middentoner. Ik weet dat dit destijds een verkoopargument was waar ik me vrij weinig van aangetrokken heb (gewoon geluisterd). De gehele conus zou er stijver van worden.

Ik vraag mij af wat de meningen hierover zijn, heeft dit zin?

Dit is wat ik bedoel (close-up woofer, zijdelings zodat je 't goed kunt zien):

Afbeeldingslocatie: http://cc18968-a.groni1.gr.nl.home.com/speak.jpg

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 01:25 schreef hezik het volgende:
In mijn speakers is het stofkapje in het midden van de conus geinverteerd, zowel van de woofers als van de middentoner. Ik weet dat dit destijds een verkoopargument was waar ik me vrij weinig van aangetrokken heb (gewoon geluisterd). De gehele conus zou er stijver van worden.

Ik vraag mij af wat de meningen hierover zijn, heeft dit zin?

Dit is wat ik bedoel (close-up woofer, zijdelings zodat je 't goed kunt zien):

[afbeelding]
Ik heb er eigenlijk geen mening over, ik heb namelijk geen idee of het helpt. Ik weet wel dat dit soort kleine vreschillen soms wel belangrijk kunnen zijn, maar of dat in it geval opgaat, geen idee. Je kan ook geen rechtstreeks vergelijk maken tussen een speaker die dit wel en niet heeft, want dat is dan meteen een compleet andere speaker.

Ik weet wel dat ik het redelijk vaak zie. Ik heb hier een setje Phonars en IQ's staan, en die hebben allebei een "omgedraaide" dustcap.

Verwijderd

Er zijn ook zat subwoofers van caliber die dit ook zo hebben.

Die oude hadden dat niet dus het zal wel een verbetering zijn.

Wil je meer info kijk dan eens op www.hifi.nl . Daar kun je op een forum je vraag posten. Ze zijn daar zeer deskundig.

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

ZAL IK EVEN HELPEN??!!
oh jeej, dan moet je informatie zoeken over partiele trillingen, dat heeft te maken met opbrekingen in het magnetishcveld aan de oppervlakte van de conus. De stevigeheid en de soorten stof die gebruikt worden bepalen in welke mate die opbrekingen plaatsvinden. Ook heeft dat geinverteerde bolletje te maken met de weergave van hoge frequenties.
Een bol hoedje geeft hogere frequenties beter weer dan een platte en vooral een hol hoedje zoals bij jou het geval is. Door dus een ginverteed hoedje te gebruiken worden de hoge frequenties tegengegaan. Je wil tenslotte in je woofer alleen de lage tonen horen, niet de hoge.
De mate waarin die opbreking plaatsvind heeft overiges OOK te maken met de hoogte van de frequentie. Hoe hoger de frequentie hoe groter de opbrekingen in het magnetisch veld is hoe. Normaal heb je een mooie magnetischveld die overal plus of min geladen is. maar bij opbrekingen in het magnetischveld krijg je verschillende polen in het magnetischveld inplaats van een mooie. Hoe lager de frequentie hoe idealer het magnetischveld en hoe hoger de frequeties hoe meer het een rotzooitje wordt van verschillende polariteiten in het gebied. Hetgeen zorgt voor peiken en dueken in het frequetie gebied van luidsprekers.Dat hele gedoe leidt tot klankvervalsing.
Daarom zie je vooal bij tweeters datlaagjes van een bepaalde soort metalen worden gebriukt. Met koperoxide laagje op de tweeter, treden die verschijnselen pas op bij 12KHertz, bij titaniumoxide bij 18KHertz en bij goudoxide pas op 35KHertz!!!
is dit goed genoeg?

8 )

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 02:07 schreef ureal het volgende:
Er zijn ook zat subwoofers van caliber die dit ook zo hebben.

Die oude hadden dat niet dus het zal wel een verbetering zijn.

Wil je meer info kijk dan eens op www.hifi.nl . Daar kun je op een forum je vraag posten. Ze zijn daar zeer deskundig.
Ja vooral dar naartoe gaan, kan ik echt van harte aanraden :P. Als je veel irrationele onzin wilt horen is that the place to be.

En Hetisik, jij moet echt een grote duim hebben :). Waar haal je dit nou weer vandaan?

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Op vrijdag 14 september 2001 10:52 schreef hetisik een hele hoop:
........
Maar nu in het Nederlands we zijn niet allemaal afgestudeert in speakerkunde.

Wat wil je hier mee zeggen.
dat het wel degelijk een verschil maakt net zoals 4 kantige woofers om dat die meer oppervlakte hebben ofzo

• Cannondale
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08
Op vrijdag 14 september 2001 10:52 schreef hetisik het volgende:

Hetgeen zorgt voor peiken en dueken in het frequetie gebied
Kijk, nou zijn we toch weer wat wijzer geworden. ;)

"In the long run we are all dead" J.M. Keynes

• Digistorm
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Ik heb altijd het gevoel dat Hetisik de klok wel heeft horen luiden, maar die klepel nooit kan vinden ;) en dat daarom de uitleg altijd erg beroerd is. Ik snap er ook dit keer geen bal van :?
Sommige mensen trainen kennelijk hun oren tot ze er bij neervallen, maar vergeten hun nederlands fatsoenlijk te "trainen"... :+

• hetisik

hetisik

whahaha ik zal het wel voortaan in een text verwerker zetten en dan pas replyen, ik typ meestal zonder ook maar enig idee van spelfouten te hebben.
oh jeej, dan moet je informatie zoeken over partiele trillingen, dat heeft te maken met opbrekingen in het magnetisch veld aan de oppervlakte van de conus. De stevigeheid en de soorten stof die gebruikt worden bepalen in welke mate die opbrekingen plaatsvinden. Ook heeft dat geinverteerde bolletje te maken met de weergave van hoge frequenties.
Het opbrekingen in het magnetisch veld houdt in tegenfase trillende gebieden in het membraan-gedeelte of conus-gedeelte
Een bol hoedje geeft hogere frequenties beter weer dan een platte en vooral een hol hoedje zoals bij jou het geval is. Door dus een geinverteed hoedje te gebruiken worden de hoge frequenties tegengegaan. Je wil tenslotte in je woofer alleen de lage tonen horen, niet de hoge.
De mate waarin die opbreking plaatsvind heeft overigens OOK te maken met de hoogte van de frequentie. Hoe hoger de frequentie hoe groter de opbrekingen in het magnetisch veld is hoe. Normaal heb je een mooie magnetisch veld die overal plus of min geladen is. maar bij opbrekingen in het magnetisch veld krijg je verschillende polen in het magnetisch veld inplaats van een mooie. Hoe lager de frequentie hoe idealer het magnetisch veld en hoe hoger de frequenties hoe meer het een rotzooitje wordt van verschillende polariteiten in het gebied. Hetgeen zorgt voor pieken en deuken in het frequentie gebied van luidsprekers. Dat hele gedoe, al die fase opheffingen leiden tot klankvervalsing.
Daarom zie je vooral bij tweeters dat laagjes van een bepaalde soort metalen worden gebruikt. Met koperoxide laagje op de tweeter, treden die verschijnselen pas op bij 12KHertz, bij titaniumoxide bij 18KHertz en bij goudoxide pas op 35KHertz!!!
is dit goed genoeg?

8 )

• hetisik

hetisik

Jag, jij vraagt gewoon om een flame, Haal ik een keertje iets uit een boek en wat ik overigens al zelf weet, is het weer niet goed!!! Zeur eens een keer niet zo jag, ga eens eventjes ergens anders de l#ek uit hangen!!!
Ik HAAT flames!!!!

8 )

• Jag

Jag

Op zaterdag 15 september 2001 04:15 schreef hetisik het volgende:
Jag, jij vraagt gewoon om een flame, Haal ik een keertje iets uit een boek en wat ik overigens al zelf weet, is het weer niet goed!!! Zeur eens een keer niet zo jag, ga eens eventjes ergens anders de l#ek uit hangen!!!
Ik HAAT flames!!!!
Ah joh, doe ff relaxed ofzo. Het was helemaal niet als flame bedoeld, er staat ook niet voor niets een smiley achter.

Maar goed, je hebt het dus uit een boek (zeker je eigen boek :P ;)). Hmmm, sja, ik snap er geen reet van. Iemand die het wel snapt?

• hetisik

hetisik

aaayh dan is het goed, nou ben ik minder kwaad , komt niet alleen door jou 'schijn flame'. Ik zal kijken of ik het beter uit kan leggen.
Oh bij deze haal ik mijn flame dan ook meteen terugg, mijn excuses jag.

Het volgende verhaal legt uit waarom die verstevingen en waarom dat geinverteerde bolletje.
partiele trillingen heeft te maken met opbrekingen in het magnetisch veld aan de oppervlakte van de conus. Die opbrekingen in het magnetische veld aan de oppervlakte van de connus moet je zien als allemaal gebiedjes die inplaats van allem + of - geladen zijn een wirwar van + en - geladen gebiedjes verdeelt over de hele connus of dome. Het opbrekingen in het magnetisch veld houdt in tegenfase trillende gebieden in het membraan-gedeelte of conus-gedeelte. De mate waarin die opbreking plaatsvind heeft overigens OOK te maken met de hoogte van de frequentie. Hoe hoger de frequentie hoe groter de opbrekingen in het magnetisch veld is hoe. Die frequenties bepalen ook hoe die opbrekingen verdeeld zijn. De stevigeheid en de soorten stof die gebruikt worden bepalen in welke mate die opbrekingen plaatsvinden.
Hoe lager de frequentie hoe idealer het magnetisch veld en hoe hoger de frequenties hoe meer het een rotzooitje wordt van verschillende polariteiten in het gebied. Hetgeen zorgt voor pieken en deuken in het frequentie gebied van luidsprekers. Dat hele gedoe, al die fase opheffingen leiden tot klankvervalsing.
Daarom zie je vooral bij tweeters dat laagjes van een bepaalde soort metalen worden gebruikt. Met koperoxide laagje op de tweeter, treden die verschijnselen pas op bij 12KHertz, bij titaniumoxide bij 18KHertz en bij goudoxide pas op 35KHertz!!!
is dit goed genoeg?

Eeen tweede reden is:
Een bol hoedje geeft hogere frequenties beter weer dan een platte en vooral een hol hoedje zoals bij jou het geval is. Door dus een geinverteed hoedje te gebruiken worden de hoge frequenties tegengegaan. Je wil tenslotte in je woofer alleen de lage tonen horen, niet de hoge. Daarom worden met standaard tweeters, luisprekers die het hoog dus weergeven een bolhoedje gebruikt zodat men een betere weergave van het hoog krijgt.

8 )

• hetisik

hetisik

btw, je flame kwam toch nog negatief over, had je misschien wat anders moeten formuleren. Het volgende verhaal legt uit waarom die verstevingingen en waarom dat geïnverteerde bolletje.
partiële trillingen heeft te maken met opbrekingen in het magnetisch veld aan de oppervlakte van de conus. Die opbrekingen in het magnetische veld aan de oppervlakte van de conus moet je zien als allemaal gebiedjes die inplaats van allen + of - geladen zijn, een wirwar van + en - geladen gebiedjes verdeelt over de hele conus of dome. Het opbrekingen in het magnetisch veld houdt in tegenfase trillende gebieden in het membraan-gedeelte of conus-gedeelte vormen. De mate waarin die opbreking plaatsvind heeft overigens OOK te maken met de hoogte van de frequentie. Hoe hoger de frequentie hoe groter de opbrekingen in het magnetisch veld is hoe. Die frequenties bepalen ook hoe die opbrekingen verdeeld zijn. De stevigheid van de soorten stoffen die gebruikt worden voor de conus en de dome bepalen in welke mate die opbrekingen plaats vinden. Het is natuurlijk vooral belangrijk bij grote luisprekers, vanwege de grote diameters moet men dan extra verstevigingen aanbrengen om dus de partiële-trillingen tegen te gaan.
Hoe lager de frequentie hoe idealer het magnetisch veld en hoe hoger de frequenties hoe meer het een rotzooitje wordt van verschillende polariteiten in het gebied. Hetgeen zorgt voor pieken en deuken in het frequentie gebied van luidsprekers. Dat hele gedoe, al die fase opheffingen leiden tot klankvervalsing.
is dit goed genoeg?

Een tweede reden is:
Een bol hoedje geeft hogere frequenties beter weer dan een platte en vooral een hol hoedje zoals bij jou het geval is. Door dus een geïnverteerdd hoedje te gebruiken worden de hoge frequenties tegengegaan. Je wil tenslotte in je woofer alleen de lage tonen horen, niet de hoge. Daarom worden met standaard tweeters, luisprekers die het hoog dus weergeven een bolhoedje gebruikt zodat men een betere weergave van het hoog krijgt.
ALtijd die vervelende kl&te code 69 weer!!
Jag zou je die vorige posts met dat verhaal van mij weg kunnen halen?

8 )

• Chiron
  • Laatst online: 17-08 13:26

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
de speakers van de set van m'n pa hebben vierkante conussen :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
hetisik: Die hoge tonen waar jij het over hebt, worden die er niet allang uitgefilterd voordat het signaal aan de woofer wordt aangeboden? Jij zegt namelijk dat door een 'ingedrukt/plat' stofkapje de hoge tonen eruit gehaald worden... maar die zijn er toch allang uitgefiltert?
Ik snap er weer de ballen van geloof ik, om over dat magnetisch veld gedoe nog maar te zwijgen? :?

Owja, theoretisch gezien zul je misschien best eens gelijk willen hebben, maar wat het belangrijkste is is de vraag of je het ook daatwerkelijk hoort! Al dat theoretische gekakel wil ik niet eens horen als het niet relevant is...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Hetsik, zou je mij nog eens willen uitleggen wat je hier mee bedoeld?

"partiele trillingen heeft te maken met opbrekingen in het magnetisch veld aan de oppervlakte van de conus"

Waarom hebben trillingen te maken met een magnetisch veld aan het opppervalkte van de conus?
En waarom kan een hol stofkappie dat magnetische veld beïnvloeden?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hetisik jij altijd met je lulkoek verhalen, iemand vraagt of een geinverteerd stofkapje iets afdoet, en jij komt met een half overgeschreven binas, metaal trillings gevoeligheden. halve boeken doorgelezen. Wat heeft ie nou aan hele essays van drs. hetisik. Geef een duidelijk antwoord. Dit is net als bij die speakerkabels, een hele hoop gezeik en grafieken en tabellen, en wat had je er aan? geen zak.

Trouwens topicstarter: ik heb philips speakers met ook zon geinterveerd stofkapje, ik denk niet dat het veel afdoet aan geluid, maar het is denk ik gedaan omdat er zo geen deuken in kunnen komen, vroeger had je altijd als je er tegenaanstootte dat je dan een uur moest prielen om die deuk eruit te krijgen

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 13:46 schreef AtomicShockwave het volgende:

Trouwens topicstarter: ik heb philips speakers met ook zon geinterveerd stofkapje, ik denk niet dat het veel afdoet aan geluid, maar het is denk ik gedaan omdat er zo geen deuken in kunnen komen, vroeger had je altijd als je er tegenaanstootte dat je dan een uur moest prielen om die deuk eruit te krijgen
Kijk dat is nou nog eens een duidelijk antwoord! En nog best wel logisch ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Grappige discussie..

Maar goed, ik weet dat de reden voor deze dustcaps welke de fabrikant er voor opgeeft puur met de stijfheid van de conus in z'n geheel te maken heeft.

An sich is dat ook logisch, bij een bolle dustcap is de dustcap structureel gezien geen onderdeel van de conus, althans geen onderdeel wat bijdraagt aan de stijfheid van de conus. Monteer je ze op deze manier dan wel, deze conussen zijn dan ook erg stijf, als ik met een vinger in een hoekje het zaakje indruk dan gaat de gehele conus praktisch recht mee zonder scheef te gaan.

Hetisik: Ik zie niet in hoe een papier/kunstof (kunstof in dit geval) invloed heeft op een magnetisch veld. Je verhaal is vrij wazig alhoewel ik kan volgen wat je bedoeld. Ik denk echter dat je het over hele kleine theoretische zaken heb zonder dat er echt praktische consequenties aan zitten.

• Thefirstikke
  • Niet online
Op zaterdag 15 september 2001 14:06 schreef hezik het volgende:
Ik denk echter dat je het over hele kleine theoretische zaken heb zonder dat er echt praktische consequenties aan zitten.
AMEN! Hezik for president!

• hetisik

hetisik

Het stuk wat ik geschreven had komt uit hetzelfde boek als dat dat stukje over dispersie. Kijk het is zeker niet minimiem, je weet wat er gebeurd als je 2 luisprekers in tegenfase gaat aansluiten. De frequenties heffen elkaar gedeeltelijk of in het uiterste geval gedeeltelijk op. Dat zelfde effect zorgen die partitiele trillingen dus voor.
Ik weet voor de rest niet wat die diepere redenen achter die opbrekingen in het magnetische veld veroorzaken, daar wordt ook niet dieper op ingegaan.
En waarom is het verkeerd om mensen iets meer informatie te geven dan dat ze eigenlijk vroegen?? Het is toch mooi meegenomen?? ZOiets heet ook wel anthousiasme. Mensen willen graag anderen iets leren.

8 )

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

voor hetisik:

ik denk dat we je uitleg erg kunnen waarderen, alleen snappen we grote delen ervan niet :)
misschien kan je het uitleggen in huis-tuin-en-keuken-taal?

dit bedoel ik niet als flame oid...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• hetisik

hetisik

ik weet niet hoe ik het beter uit kan leggen, maar als jij vertelt wat je niet snapt, dan ben ik wel bereid om een poging te wagen.
Oh en iemand zij nog dat een luispreker voordat het een singaal binnen krigt dat het gefiltert wordt. Dat is zo ja, maar dat is niet dat je dan in een keer die frequenties dan helemaal afgsneden hebt. De denmping van een bepaald frequentie gebied is vaak 20dB per 10.000hertz. Je moet een omgekeerd dopje zien als een soort kleine hoge tonen versterkertje. Het veroorzaakt pieken in het hoog, dat dus niet de bedoeling is voor een woofer.

8 )

• Thefirstikke
  • Niet online
Op maandag 17 september 2001 17:04 schreef hetisik het volgende:
ik weet niet hoe ik het beter uit kan leggen, maar als jij vertelt wat je niet snapt, dan ben ik wel bereid om een poging te wagen.
Oh en iemand zij nog dat een luispreker voordat het een singaal binnen krigt dat het gefiltert wordt. Dat is zo ja, maar dat is niet dat je dan in een keer die frequenties dan helemaal afgsneden hebt. De denmping van een bepaald frequentie gebied is vaak 20dB per 10.000hertz. Je moet een omgekeerd dopje zien als een soort kleine hoge tonen versterkertje. Het veroorzaakt pieken in het hoog, dat dus niet de bedoeling is voor een woofer.
Da's een stuk duidelijker! bedankt voor de uitleg :)

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Op vrijdag 14 september 2001 22:57 schreef DiGiSTORM_ het volgende:
Ik heb altijd het gevoel dat Hetisik de klok wel heeft horen luiden, maar die klepel nooit kan vinden ;) en dat daarom de uitleg altijd erg beroerd is. Ik snap er ook dit keer geen bal van :?
Sommige mensen trainen kennelijk hun oren tot ze er bij neervallen, maar vergeten hun nederlands fatsoenlijk te "trainen"... :+
Nou ik weet van dat soort kunde ook weinig. En ik kon het verhaal redelijk begrijpen. Je moet gewoon niet zo snel lezen. Was wel een beetje lang, en alinea's doen ook goed :)
hetisik jij altijd met je lulkoek verhalen, iemand vraagt of een geinverteerd stofkapje iets afdoet, en jij komt met een half overgeschreven binas
Wahah, die gast heeft lol! Ik was vroeger net als hetisik, altijd hele lange verhalen, maar het kwam er nooit overtuigend uit te veel ondebegrijpelijke woorden, kromme zinnen, geen logische opbouw. En dat kwam altijd omdat ik vond dat ik gelijk had, en dat wilde ik ze laten weten! en snel ook. Zo snel dat de hele post erdoor leed.

Ik hield toen ook nooit rekening met de niet-kennis van velen. Vond het altijd nogal raar dat ze iets niet wisten, en als ze weer met een vraag aankomen vond ik dat duf. Heb nu een beetje leren respecteren dat mensen een hoop dingen gewoon niet begrijpen omdat ze gewoon weinig ervaring op dat gebied hebben. Ik denk dat dat begrip/respect met de jaren komt, maar hetisik is ook nog geen 30 ofzo geloof ik.

• hetisik

hetisik

Ik weet echt wel dat mensen niet alles weten en ik wil zeker niet mijn gelijk halen, althans, als ze niet beginnen te flamen, want dan vragen ze er gewoon om, als jij rustig blijft, blijf ik gerust alles uitleggen, ondanks dat mijn broer straks thuiskomt en de interetkabel eruit trekt.

8 )

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 15:38

Ozzi

??

Op zaterdag 15 september 2001 05:49 schreef hetisik het volgende:
en bij goudoxide pas op 35KHertz!!!
goudoxide :? volgens mij is goud een edelmetaal en reageerd niet met zuurstof of loop ik nu maar wat te blaaten :?

geen

• hetisik

hetisik

Ik bedoel met goudoxinde, niet goud en zuurstof, maar een dun laagje van een bepaalde stof, zoals titanium en zilver, het is gewoon een dun laagje van een van die metalen, geen mengsel van andere stoffen.
Je loopt overigens niet te blaten, wat jij zei klopt volledig, je hebt het alleen niet goed begrepen, thats all.

8 )

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Hezik, wat voor speakers zijn het btw?

(lijken veel op kappa's)
Pagina: 1