Wat voor formule kan ik gebruiken binnen MS Excel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeeder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik ben een uren overzicht aan het maken. Ik wil alleen door een formule berekenen wat de uren zijn die een medewerker krijgt als die ziek is. Het zit namelijk zo:
Als de persoon meer dan twee werkdagen ziek is krijgt hij vanaf zijn derde werkdag een werkdag uitbetaald dus zijn normale uren die hij de derde werkdag normaal zou werken krijgt hij dan.

Echter als de medewerker op een niet werkdag ziek is telt het niet mee in de eerste twee werkdagen die de persoon nog niet krijgt uitbetaald als die ziek is. En ook in een periode dat de persoon ziek is kijgt hij op niet werkdagen ook niks.

Hier op de foto heb ik een voorbeeld gemaakt wat de antwoorden dan zullen zijn. Ik wil alleen hiervoor een formule gebruiken dat die dit automatisch berekent. Waarbij de werkdagen niet standaard maandag tot en met vrijdag zijn maar ook 3 dagen verdeeld over de week bijvoorbeeld.

Kan iemand mij helpen met het maken van de formule?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OrXqdd3dsJm-novpd4SlXYrHEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2RG7P1w2Ehp28I8HyRsYZ7B.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De meesten zullen dit wel weer als 'typische Tweakers-reactie' zien en 'dat was niet de vraag van TS', maar toch:

Let je er ook op dat als dezelfde werknemer binnen 4 weken opnieuw ziek wordt, er géén wachtdagen in mogen worden gehouden? Daarnaast kan een werknemer bovenwettelijk verlof inruilen voor de wachtdagen als daarvoor vooraf toestemming is gegeven. En bij uitzendkrachten geldt maximaal 1 wachtdag. En als iemand zich op zaterdag of zondag ziek meldt (kan dat bij jullie?) dan telt die dag ook al als wachtdag. En zijn er een maximaal aantal wachtdagen per jaar?
Je ziet, veel haken en ogen. Je zult dus je formule nog wat moeten uitbreiden. Lijkt me vrij ingewikkeld te worden in een Excel-sheet, de foutgevoeligheid is hoog.

Oftewel, beter investeer je in een goed salarisverwerkingspakket, die bevat dit soort berekeningen vaak al. Dit is een beetje opnieuw het wiel uitvinden, terwijl je geen idee hebt waar dat wiel allemaal in terecht gaat komen.

[ Voor 49% gewijzigd door Icephase op 11-12-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

code:
1
=IF(AND(B2<>0,C2="ja",COUNTIFS(B$1:B2,"<>0",C$1:C2,"ja")>2),B2,0)

B2 = Contract Uren, mag niet 0 zijn
C2 = Ziek, moet 'ja' zijn
B$1:B2 = Hoe vaak erboven heb je contracturen
C$1:C2 = Hoe vaak erboven heb je ziek 'ja'

Als er in voorgaande periode twee keer ziek met contracturen is geweest, dan zitten we op de 3e dag, en worden de contracturen genoteerd, anders 0.

Verder met @Icephase ; aangezien je je hier ook aan wetgeving moet houden, wees hier erg voorzichtig mee om dit zelf in Excel te gaan bijhouden.

[ Voor 82% gewijzigd door Belindo op 11-12-2024 15:34 ]

Coding in the cold; <brrrrr />