Beginnen vanaf nul na enorme renovatie van een huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHead
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21-01 11:56
Een kennis woont is een vrijstaand huis in de polder. Zeer lage energieklasse. (zelfs geen spouwmuren).
In de winter met dikke trui binnen en houtkacheltje.

In het voorjaar zeer grote verbouwing om de energieklasse heel veel beter te maken.
Spouwmuren, triple pane glas, veel isolatie, etc. En een warmtepomp.

Zonnepanelen mag niet v/d gemeente, dus is de enige keuze dure zonne dakpannen.

Eenpersoons huishouden, geen elektrische auto, thuiswerker.

De vraag is nu, hoeveel dakpannen? Is het rendabel? Zijn er (online) rekenprogramma's om een redelijke inschatting te maken wat de ideale setup is?

Vergelijken met de energierekening heeft geen zin, want het verbouwde huis heeft een heel andere energieklasse.

Misschien is investeren in meer isolatie en/of duurdere warmtepomp een betere oplossing dan zonne pannen?

Allemaal beginnersvragen dus buiten antwoord op mijn vragen ook graag antwoord op vragen die ik eigenlijk ook zou moeten stellen :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14
Geen zonnepanelen op het huis, dus ook niet in de tuin als er voldoende ruimte is of op het dak van een garage of schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHead
rvrbtcpt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:12:
Geen zonnepanelen op het huis, dus ook niet in de tuin als er voldoende ruimte is of op het dak van een garage of schuur?
Aan de achterzijde v/h huis liggen weilanden, km verderop kun je vanuit een weg de het huis zien. Om die reden *moet* het ook aan de achterzijde een bepaalde kleur hebben.
Kunststof kozijnen met "hout-look" mag niet want lijkt niet voldoende op echt hout.
Dat geeft denk ik wel een goede indruk van wat wel en niet mogelijk is.

Dus op huis aan geen enkele zijde panelen.
Raar genoeg op de garage wel. Maar die garage is klein. Past net een auto in. Garage staat ook een beetje naar achteren gebouwd, wat ook niet optimaal is met zonlicht.
Oriëntatie van het dak is ongeveer ZZO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Geen zonnepanelen is ook gewoon een optie. Zeker als je niet zo vreselijk veel gebruikt (auto!) is het in zo’n geval helemaal niet vreemd om gewoon niets op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
Is er genoeg grond om zonnepanelen op de grond te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:14

_Arthur

blub

En rode zonnepanelen? Denk dat die altijd goedkoper zullen zijn zonnepaneel-dakpannen.

https://sunny.nu/product/...el-terracotta-terracotta/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechHead
migchiell schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:35:
Is er genoeg grond om zonnepanelen op de grond te plaatsen?
Nee een beetje vreemde situatie daar.
Grond valt onder 2 bestemmingen in het bestemmingsplan.
Wonen. Dat deel staat vol.
Andere deel is groen. Zelfs een tuinschuurtje v/d bouwmarkt mag niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10 15:24

aap

/off-topic

leuk die energietransitie, maar zolang het belangrijker is hoe een huis er van een kilometer afstand uitziet, gaat het niet goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-10 08:18
Die dakpannen zijn in verhouding vreselijk duur (aanschaf maar ook aanbrengen op het dak en stuk voor stuk met 2 stekkers aansluiten) en daarnaast in verhouding tot gewone panelen ook nog eens behoorlijk onrendabel: door de kromming valt de zon steeds maar op een klein deel redelijk optimaal. Voor gespreide opbrengst gedurende de dag kan het wel wat opleveren, maar heel efficiënt is het niet. En verder: zoveel stekkers.. hoe groot is de kans dan wel niet dat er dan eens een stekker niet lekker zit? Kun je die snel vinden en kun je er bij? Ik vind het er mooi uitzien, maar niet echt praktisch.

Met een goeie isolatie (sterk gedaal energieverbruik) en warmtepomp (verbruikskosten ca. helft van gasketel) zal het verbruik van een warmtepomp best beperkt zijn. Je gaat sowieso besparen en flink ook, dus misschien in dit geval dan maar geen zonnepanelen als het niet mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Zonder een opgave wat er nu (na de verbouwing) aan energie verbruikt wordt heeft het natuurlijk weinig zin om daar een berekening op los te laten.
Maar ik zou het dak van de garage in ieder geval helemaal vol leggen met panelen.
Alle energie die je zelf op kunt wekken hoeft niet door een centrale opgewekt te worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 15:14
Dak van de garage moeten er wel een stuk of 5-7 oppassen toch als er een auto in past?
Voor de rest zou ik het gewoonweg niet doen, niet rendabel en niet interessant.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 22:43
Garagedak vol proppen, dan heb je de eerste 2500kw/h allicht te pakken. Voor een thuiswerker, alleen en zonder dikke tesla.. kom je dan een heel eind.

Overigens vraag ik mij af onder welk artikel de zonnepanelen verboden kunnen worden, als het plaatsen van compleet nieuwe solardakpannen wel een optie is. Als 1 aangezicht " beschermd " is, mogen ze dan wel op de andere zijde? (op noord heb je ook 50-60% rendement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:44
Heb bij mensen ook gezien dat ze los in de tuin staan met een haag of een aarde wal eromheen. Dan zie je dus helemaal niks vanaf welke kant dan ook. Maar dit is leuk als je achter je huis een tuin hebt van 100 meter diep zeg maar.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Als de garage wel een optie is zou je dat dak inderdaad kunnen gebruiken, eventueel zet je er nog een carport voor en zet je daar ook nog panelen op.

Meer isolatie hangt natuurlijk af van het feit of er nog iets is dat niet gedaan is tijdens de verbouwing, anders is de verwachting toch dat alles zo goed als in orde gemaakt is.
Tevens zal een 'duurdere' warmtepomp niet altijd beter zijn, misschien wel een warmtepomp die meer instelmogelijkheden heeft zodat die beter af te stellen is als een ander model.
Of je kunt nog kijken naar een combinatie van een lokale verwarming zoals een IR paneel als die persoon veel alleen thuis werkt, waarom dan het hele huis warm stoken als je veel op een plek zit. Dan is het ook weer handig als je dingen kan regelen zodat je warmtepomp niet de hele dag staat te draaien.
De vraag is dan weer hoeveel het scheelt als je vloerverwarming hebt.
Veel variabelen en afhankelijkheden van het gebruik van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHead
Yaksa schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:09:
Zonder een opgave wat er nu (na de verbouwing) aan energie verbruikt wordt heeft het natuurlijk weinig zin om daar een berekening op los te laten.
Ik begrijp het probleem.
Het punt is dat voor de verbouwing start alles gekozen moet worden.
Dus niet eerst verbouwen en een jaar later evt zonnepannen.

Misschien kunnen zonnepannen nooit terugverdient worden zonder subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:34:
[...]

Ik begrijp het probleem.

Misschien kunnen zonnepannen nooit terugverdient worden zonder subsidie?
De vraag is of je dat perse moet terugverdienen. Warmte en wonen kost geld. Met zonnepanelen en later eventueel een accu ben je veel minder afhankelijk van je energie leverancier. Heb je geen last van terug lever kosten of prijzen die opeens omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHead
rvrbtcpt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:37:
[...]

De vraag is of je dat perse moet terugverdienen. Warmte en wonen kost geld. Met zonnepanelen en later eventueel een accu ben je veel minder afhankelijk van je energie leverancier. Heb je geen last van terug lever kosten of prijzen die opeens omhoog gaan.
Mee eens, maar dan moet je wel weten hoeveel vermogen je nodig hebt.
Heel het dak vol, of bv de helft.

Terugverdienen is toch wel een punt want de financiële situatie is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 01-10 15:18
TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:41:
[...]
Grond valt onder 2 bestemmingen in het bestemmingsplan.
Wonen. Dat deel staat vol.
Andere deel is groen. Zelfs een tuinschuurtje v/d bouwmarkt mag niet.
Dat is inderdaad wel vreemd.
Maar in ieder geval neem ik aan dat er wel een schutting geplaatst mag worden op de perceelsgrens...
Een gezien het een vrijstaand huis in de polder is, ga ik er even vanuit dat er ook wel de nodige grond bij zit?

Dus potentieel een vrij lange grens waar je een schutting neer kan zetten..
Dan zou ik gewoon die schutting bouwen met zonnepanelen.

Als de tuin groot genoegg is kun je ze ook zoals al voorgesteld gewoon op losstaande steunen op het gras zetten, zoals hier:
https://www.degrootbeton....03/IMG_2202-1-510x383.jpg
En dan inderdaad met wat struikjes of een wal afschermen zodat ze niet vanaf de grond van buiten de tuin zichtbaar zijn.

Mocht de gemeente er alsnog iets van zeggen, dan kun je ze gewoon verplaatsen.
Ga er vanuit dat je verplaatsbare zaken gewoon daar neer mag zetten, ook al is het 'groen'.
Energiemaatschappijen bouwen ook complete zonneparken op weilanden..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:27

Marc H

- - Is wakker - -

TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:19:
[...]

Aan de achterzijde v/h huis liggen weilanden, km verderop kun je vanuit een weg de het huis zien. Om die reden *moet* het ook aan de achterzijde een bepaalde kleur hebben.
Kunststof kozijnen met "hout-look" mag niet want lijkt niet voldoende op echt hout.
Dat geeft denk ik wel een goede indruk van wat wel en niet mogelijk is.

Dus op huis aan geen enkele zijde panelen.
Raar genoeg op de garage wel. Maar die garage is klein. Past net een auto in. Garage staat ook een beetje naar achteren gebouwd, wat ook niet optimaal is met zonlicht.
Oriëntatie van het dak is ongeveer ZZO.
Dit is wel een heel vreemde. Over welke gemeente hebben we het hier?

Dat het in een beschermd stadsgezicht niet mag, kan ik nog begrijpen, net zoals het verbod om landbouwgrond te gebruiken.

Ruimtelijke bouwregels, vergunningvrij, geen omgevingsplanactiviteit
In artikel 2.29, Bbl, staat een aantal door het Rijk aangewezen (ver)bouwactiviteiten die altijd zonder omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit uitgevoerd mogen worden.

Zonnepanelen op een dak van een gebouw mogen onder voorwaarden worden geplaatst, ongeacht de lokale toelatingsregels in het omgevingsplan. Dit geldt niet voor het plaatsen van zonnepanelen op een monument. Voor het plaatsen van zonnepanelen in een beschermd stads- en dorpsgezicht gelden extra voorwaarden. Dit is geregeld in artikel 2.29 en 2.30, Bbl (zie Voorwaarden vergunningvrij plaatsen zonnepanelen). ( https://iplo.nl/thema/pra...f6-4d41-bb01-e52f2e2a18e8)

Dus waarop baseert de gemeente dit verbod?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
[...]

Waarom?
Waarom zou je niet na 1 of 2 jaar zonnepanelen kunnen plaatsen?
Als je ze zelf neerlegt (makkelijk te doen als ze op grondniveau staan), kost het echt vrijwel niks.
Voor minder dan 50 euro heb je een paneel tegenwoordig.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHead
Marc H schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:59:
[...]

Dit is wel een heel vreemde. Over welke gemeente hebben we het hier?
Gemeente Haarlemmerliede.
Dat het in een beschermd stadsgezicht niet mag, kan ik nog begrijpen, net zoals het verbod om landbouwgrond te gebruiken.

Dus waarop baseert de gemeente dit verbod?
Als ik naar jouw linkje kijk:
bij plaatsing in een rijksbeschermd stads- of dorpsgezicht:
- alleen op een achterdakvlak, als dat dakvlak niet naar openbaar toegankelijk gebied is gekeerd.
Is beschermt dorpsgezicht dus straatzijde valt af.
Achterzijde is afhankelijk van hoever dat openbaar toegankelijk gebied van de zonnepanelen af moet liggen.
Maar het direct aangrenzende perceel is prive. Maar je kunt vanaf een openbaar perceel over het prive perceel heen kijken en dan het betreffende huis zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHead
BrainCrash schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:00:
[...]

Waarom?
Waarom zou je niet na 1 of 2 jaar zonnepanelen kunnen plaatsen?
Als je ze zelf neerlegt (makkelijk te doen als ze op grondniveau staan), kost het echt vrijwel niks.
Voor minder dan 50 euro heb je een paneel tegenwoordig.
Uiteraard kan het altijd later maar:
- Huis staat helemaal in de steigers en de aannemer die het huis verbouwt plaats ook de panelen.
- e50 is excl bevestigingsmaterialen neem ik aan?
- Panelen liggen vaak op dakpannen, maar zijn dakpannen nodig als het dak 100% vol ligt? (zou besparen op dakpannen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:24:
[...]

Uiteraard kan het altijd later maar:
- Huis staat helemaal in de steigers en de aannemer die het huis verbouwt plaats ook de panelen.
- e50 is excl bevestigingsmaterialen neem ik aan?
- Panelen liggen vaak op dakpannen, maar zijn dakpannen nodig als het dak 100% vol ligt? (zou besparen op dakpannen)
Als iemand al bezig is dan is dat wel handig. Kun je ook direct de meterkast aanpassen.
En die laatste opmerking: jammer genoeg vervangen panelen je dakpannen niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:41:
[...]

Mee eens, maar dan moet je wel weten hoeveel vermogen je nodig hebt.
Heel het dak vol, of bv de helft.

Dan zou ik mij focussen op een zo laag mogelijke energiebehoefte ipv zonnepannen. Misschien dat er over vijf of tien jaar weer budget en nieuwe mogelijkheden zijn.

Wel interessante combinatie, verbouwen is tegenwoordig een dure bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 21:48
rvrbtcpt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:39:
[...]

Als iemand al bezig is dan is dat wel handig. Kun je ook direct de meterkast aanpassen.
En die laatste opmerking: jammer genoeg vervangen panelen je dakpannen niet :)
Als ts de functie van dakpannen niet belangerijk vind dan kan hij wellicht zonder :+ maar nee je wil beschermd zijn tegen regen dan heb je ze alsnog nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:09:
zeer grote verbouwing [...]
Spouwmuren, triple pane glas, veel isolatie, etc. En een warmtepomp.
[...]
voor de verbouwing start alles gekozen moet worden.
TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:24:
[...]
de aannemer die het huis verbouwt [...]
En dan:
TechHead schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:41:
[...]
klink bij mij toch wel een beetje als "does not compute".
Zeker als je ziet wat aannemers tegenwoordig rekenen voor een beetje verbouwen..
Lijkt me erg risocovol. (tenzij ik een ander beeld heb bij "zeer grote verbouwing" en "financiele situatie niet goed" natuurlijk...)

Zonnepanelen kunnen altijd naderhand nog gelegd worden, wellicht zelfs (veel) goedkoper dan wanneer de aannemer dat nu gelijk doet... Zélfs als je daarvoor opnieuw iets moet regelen om het dak op te kunnen.
Ik zou voor nu sowieso focussen op de zaken die naderhand niet meer makkelijk aangepast kunnen worden of toegevoegd kunnen worden...
Denk aan vloerisolatie, vloerverwarming, goed leidingwerk overal voorbereid enz..
Zorg dat er loze leidingen liggen op de plek waar straks eventueel een omvormer moet komen hangen (dus leidingen van daar naar de meterkast én van daar naar het dak of platdak), dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Ik vermoed dat in deze situatie een handelende thuis accu een investering is met meer zekerheid dan hele dure zonnepanelen (pannen, Bisol in kleur).

Met de kanttekening dat ik er niet zeker over ben, en dus zelf zo’n ding niet heb ondanks dat ik het geld zou hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:50

Wuursj

want worst is al bezet

Ik betaal nu 0 euro aaan energie met iets meer dan genoeg PV om het verbruik te dekken.
Als ik echter de boel invul zonder PV, zou mijn maandbedrag een schappelijke 60 euro zijn volgens gaslicht.com. Daar zal menig huishouden in Nederland nog steeds jaloers op zijn.

Nu is hij wellicht een iets grotere verbruiker dan ik maar hij doet wel het goede: door veel isoleren, minder verbruiken ipv verbruik compenseren met PV. Beter voor de wereld, beter voor netbalans en minder afhankelijk van veranderend overheidsbeleid. Dat zou hij nog wat verder kunnen uitbreiden. Dat kan juist zo goed nu hij helemaal vanaf 0 begint.

Daarnaast eens kijken naar collectieven. In het verleden zijn er hier in Haarlem (de buurgemeente van Haarlemmerliede/Haarlemmermeer) diverse projecten geweest waarbij men een aandeel in een collectieve PV 'dak' kon nemen. Hoe dat precies werkt (gaat werken) met saldering etc. weet ik echter niet. En of daar nog toekomst in zit...

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 11-12-2024 20:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Stop dat geld in extra isolatie e.d.

Met de toekomstige regeling (terugleveren tegen 50% van marktwaarde op dat moment + onkostenvergoeding) kun je beter een dynamisch contract hebben.

Of een dynamisch contract en een vast contract op een tweede meter en dan een wisselschakelaar ertussen voor in de zomer / winter.
Pagina: 1