Een kennis woont is een vrijstaand huis in de polder. Zeer lage energieklasse. (zelfs geen spouwmuren).
In de winter met dikke trui binnen en houtkacheltje.
In het voorjaar zeer grote verbouwing om de energieklasse heel veel beter te maken.
Spouwmuren, triple pane glas, veel isolatie, etc. En een warmtepomp.
Zonnepanelen mag niet v/d gemeente, dus is de enige keuze dure zonne dakpannen.
Eenpersoons huishouden, geen elektrische auto, thuiswerker.
De vraag is nu, hoeveel dakpannen? Is het rendabel? Zijn er (online) rekenprogramma's om een redelijke inschatting te maken wat de ideale setup is?
Vergelijken met de energierekening heeft geen zin, want het verbouwde huis heeft een heel andere energieklasse.
Misschien is investeren in meer isolatie en/of duurdere warmtepomp een betere oplossing dan zonne pannen?
Allemaal beginnersvragen dus buiten antwoord op mijn vragen ook graag antwoord op vragen die ik eigenlijk ook zou moeten stellen
In de winter met dikke trui binnen en houtkacheltje.
In het voorjaar zeer grote verbouwing om de energieklasse heel veel beter te maken.
Spouwmuren, triple pane glas, veel isolatie, etc. En een warmtepomp.
Zonnepanelen mag niet v/d gemeente, dus is de enige keuze dure zonne dakpannen.
Eenpersoons huishouden, geen elektrische auto, thuiswerker.
De vraag is nu, hoeveel dakpannen? Is het rendabel? Zijn er (online) rekenprogramma's om een redelijke inschatting te maken wat de ideale setup is?
Vergelijken met de energierekening heeft geen zin, want het verbouwde huis heeft een heel andere energieklasse.
Misschien is investeren in meer isolatie en/of duurdere warmtepomp een betere oplossing dan zonne pannen?
Allemaal beginnersvragen dus buiten antwoord op mijn vragen ook graag antwoord op vragen die ik eigenlijk ook zou moeten stellen