Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuerulouS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-04 18:19
Goedemorgen vrienden!

- Mijn vraag:
Kan iemand mij helpen om dé oplossing te vinden om mijn AiMesh netwerk functioneel te krijgen?

- Relevante software en hardware die ik gebruik:
Glasvezel Odido (Router van Odido gebruik ik niet)
Router: Asus TUF AX-5400 (gebruik ik al een aantal jaren zonder problemen)
Node 1: Asus ZenWiFi BD4 (nieuw)
Node 2: Asus ZenWiFi BD4 (nieuw)

De node's gekocht in een setje (SKU: 90IG0960-MO3C20), deze een factory reset gegeven.

- Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb tot 3 keer geprobeerd om de node's draadloos, binnen een afstand van 2 meter tot aan de router, toe te voegen aan mijn nieuwe AiMesh-netwerk.

De node's worden zonder problemen toegevoegd aan het netwerk.
De node's hebben ook een uitstekende tot goede draadloze verbinding.
De node's geven 0 clients aan welke zijn verbonden..

1 - De eerste keer direct de node's toegevoegd aan het systeem, dus zonder een factory reset. Hierna de firmware van alle apparaten geüpdatet.
2 - De node's factory reset gegeven dmv WPS methode, via netwerkkabel en laptop (stand-alone) in de node de 'operation mode' op AiMesh gezet. Hierdoor start de node opnieuw op en heb hem hierna draadloos aan het netwerk toegevoegd.
3 - De node's wederom een factory reset gegeven en heb ze hierna draadloos aan het netwerk toegevoegd zonder de node eerst op 'operation mode' te zetten.

Heb meerdere malen de 'optimalization' uitgevoerd.

- Het probleem:
Ik krijg het hoofd wifinetwerk niet te zien als ik op bijv. zolder zit. Ook zie ik geen enkel apparaat verbinden met de AiMesh node's (dus 0 clients op het apparaat).

- Wat er wel gebeurd:
Als ik een gastnetwerk aanmaak in mijn router en dit netwerk ook beschikbaar stel op de AiMesh node's (je hebt een keus om het netwerk alleen over de router te laten lopen óf over alle apparaten). Dan kan ik op zolder wél dit gastnetwerk zien (zowel 2.4 als de 5GhZ netwerk hebben een uitstekend signaal) en kan hiermee probleemloos verbinding maken en zie in de app ik dat er clients verbonden zijn met de ZenWiFi BD4 node!

Waarom dit netwerk wel en mijn hoofd-netwerk niet zou je zeggen. Ik begrijp er echt totaal niks van.

- Waarschijnlijke oplossing:
- Het laatste wat ik kan proberen is om het AiMesh netwerk een 'System reset to factory default' te geven. Echter weet ik niet of ik hiermee mijn huidige netwerk om zeep help.
- Router herstellen naar fabrieksinstellingen en de node's opnieuw aanmelden op AiMesh netwerk.
- Óf een netwerkkabel aansluiten tussen de router en de node's, weet niet of dit succes heeft en is dit echter een 'pleister plakken' methode, het zou immers gewoon moeten werken.
- Node's terugsturen naar leverancier en bier ervan kopen.

Misschien heeft iemand dezelfde ervaring gehad en tot een oplossing gekomen, dat zou mij wel erg helpen. Ik heb niet veel kunnen vinden op het forum, of op het internet. Ik ben er al een paar dagen mee bezig en jullie zijn nu mijn laatste redmiddel _/-\o_

Bedankt! :9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-05 13:00

eagle00789

Est. November 2005

Je zegt dat je de Asus TUF AX-5400 al een paar jaar succesvol in gebruik hebt, voorheen dus zonder de Asus ZenWiFi BD4 nodes.
Is niet het probleem dat je je hoofdwifi netwerk nooit het vinkje hebt meegegeven om deze op de nodes weer te geven, omdat je die nodes toen niet had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:33
Vreemd probleem. Er is wel de optie Enable radio per node maar dat zal standaard aan staan na een factory reset.
QuerulouS schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:41:
- Waarschijnlijke oplossing:
- Het laatste wat ik kan proberen is om het AiMesh netwerk een 'System reset to factory default' te geven. Echter weet ik niet of ik hiermee mijn huidige netwerk om zeep help.
Je bedoelt een reset van de TUF AX-5400? Dat is ook niet per se heel erg lijkt me. Je kan noteren welke instellingen je nu gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuerulouS
eagle00789 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:34:
Je zegt dat je de Asus TUF AX-5400 al een paar jaar succesvol in gebruik hebt, voorheen dus zonder de Asus ZenWiFi BD4 nodes.
Is niet het probleem dat je je hoofdwifi netwerk nooit het vinkje hebt meegegeven om deze op de nodes weer te geven, omdat je die nodes toen niet had?
Ik zie niet zo gauw het vinkje waar jij het over hebt. Vanavond probeer ik een reboot van de router, hierna een 'System reset to factory default' vanuit het AiMesh menu in de router. Mocht dit niet lukken dan een 'Factory default' in het 'advanced settings / administration' menu. En mocht dat niet lukken dan een factory reset op de router (via reset button of de WPS methode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuerulouS
se77en schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:57:
Vreemd probleem. Er is wel de optie Enable radio per node maar dat zal standaard aan staan na een factory reset.

[...]

Je bedoelt een reset van de TUF AX-5400? Dat is ook niet per se heel erg lijkt me. Je kan noteren welke instellingen je nu gebruikt.
De 'Enable radio' staat inderdaad per node aan op beide netwerken (2.4 als 5GhZ)
Ik zal de instellingen even noteren en een reset geven.