Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:34
Ik ben bezig met het leggen van verwarmings/koelleidingen naar onze eerste verdieping waar ik fancoils ga installeren. Ik verwarm met een warmtepomp en wil daarmee ook condenserend gaan koelen.

De hoofdleiding wordt 32mm en gaat door een koof naar boven. Ik heb hiervoor op de meeste plaatsen 20mm buisisolatie voorzien. In de koof is het echter krap en zou het veel schelen als ik met 13mm zou kunnen werken, ook omdat deze een stuk flexibeler is. Ik vraag me echter af of dit genoeg is om condens te voorkomen, omdat de koof afgetimmerd en gestuct gaat worden kan ik het achteraf niet zonder slopen aanpassen mocht het niet voldoende zijn.

Ik heb een poging gedaan in Ubakus, maar die heeft zover ik weet geen buisisolatie tool, ik heb het daarom zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g04NOkPGSpnxQS0ZbZjhw9zE3dU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/POoEOPkqSMSJ1Z05JobxOAms.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBa421imtO_3hYdEOEZojPQljQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i2XgpxSkFjCKUB7UVipGrNkm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1kKWr6XfbqnLR5zUvg0lXWxh_M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/406qs1774UwHV3zfHZ8uoXh2.png?f=user_large

De buiten: "ondergrond" is dus de buiszijde en de binnen is dus de koof. Ondergrond leek me het meest in de buurt komen van een buis met water, de luchtvochtigheid wordt automatisch op 100% gezet als die keuze gemaakt wordt. Die wijzigen maakt ook niks uit omdat het aluminium wat er tussen zit dampdicht is. Ik heb voor aluminium gekozen om de wand van de meerlagenbuis te representeren.

Nu krijg ik eigenlijk altijd condensvorming volgens Ubakus, omdat de buis dampdichter is dan de leidingisolatie. Bij 13mm is het nog erger dan bij 20mm.

Maak ik ergens een denk- of invulfout?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-05 14:54
Volgens mij klopt de redenatie niet helemaal. Ubakus geeft aan dat er condensatie op treed omdat er (vochtige) lucht aan de binnenkant van de constructie condenseert. Maar waar moet die vochtige lucht vandaan komen in het geval van jouw buis isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Probeer het eens met dampdichte folie aan de "buis" kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:34
@Tinkerer84 De buiskant is dus de ondergrond, aluminium is dampdicht dus daar een folie aan toevoegen verandert niks. Een dampscherm aan de buitenkant van de isolatie doet wel wat, maar dat zou betekenen dat ik er nog eens een folie omheen zou moeten doen.

Het vocht komt dus van de binnenlucht en condenseert in de isolatie (er zijn maar weinig materialen 100% dampdicht).

Ik ben er inmiddels wel achter dat er buisisolatie van polyethyleen schuim bestaat, wat een beetje de standaard (en goedkoopste) buisisolatie is die te koop is. Er bestaat ook elastomeerschuim wat veel dampdichter is en dan ook aanbevolen wordt voor koelleidingen, in Ubakus wordt het daarmee ook beter maar nog niet goed, maar Ubakus kijkt naar een periode van 90 dagen wat wellicht niet heel realistisch is in deze.

Volgens ChatGPT kom ik in een binnenklimaat ook wel weg met polyethyleen schuim, maar ik kan geen andere bron vinden daarvoor.

Zelf heb ik nu Climaflex (polyethyleen schuim), wat hier op Tweakers ook wel vaker voorbijkomt. Volgens hun eigen documentatie is dit echter niet geschikt voor koelleidingen. Ik denk dat ik in de koof voor het duurdere spul ga en voor de rest voor de Climaflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb alles in huis (28 mm koper) geisoleerd met armaflex HT
https://www.wildkamp.nl/p...-m-voor-buis-22-mm/830633

Ik koel met 14 graden ongeveer en enkel op de onbeschermde RVS verdelers (en slangetjes ) komt condens
Dauwpunt in huis (zomer) ligt vaak op 17 a 18 graden weet ik uit ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2024 12:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:06
10mm dikke dampdichte isolatie is al genoeg om condens te voorkomen.
Net vorige week binnengekregen: https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
geen armaflex, maar werkt net zo goed om condensvorming te voorkomen.
Past om een 25mm buis heen, ik heb ook de 28mm maat besteld, deze past om een 32mm buis, deze is uitverkocht maar elders op Amazon mss nog leverbaar, portokosten is bij Amazon fors toegenomen! of je moet je privé gegevens met hen delen.
Voor extra thermische isolatie worden de buizen nog extra geïsoleerd.
Deze rol is ook handig: https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Dampdichte isolatie heeft de sterkte en de eigenschappen van 'spekjes' m.a.w. het scheurt/ beschadigd erg snel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pejdref schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:00:
Maak ik ergens een denk- of invulfout?
Condensatie is op zich niet direct een probleem, je koud waterleiding bijvoorbeeld wordt ook af en toe nat in de zomer door condensatie.
Het probleem met je koelleiding is dat er continu warmte wordt afgevoerd. Dus je leiding blijft continu condenseren en dan krijg je een soort lekkage.

Pak je nu de leiding in, dan voorkom je dat er continu verse vochtige lucht bij de koelleiding kan komen. Het kan dus best zijn dat de binnenkant van je leiding isolatie een beetje vochtig wordt, maar daar kan de leiding en de isolatie tegen. Daarnaast droogt het ook weer op.
Overigens vermoed ik dat er maar zo weinig vocht getransporteerd wordt, dat er sowieso geen probleem optreedt. (Zoek/ChatGPT op dampdrukgradiënt)
Je zit meestal maar net onder het dauwpunt, dan kan het best zijn dat in de isolatie al geen condensatie meer optreedt.

• Tinkerer84
Pejdref schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:26:
@Tinkerer84 De buiskant is dus de ondergrond, aluminium is dampdicht dus daar een folie aan toevoegen verandert niks. Een dampscherm aan de buitenkant van de isolatie doet wel wat, maar dat zou betekenen dat ik er nog eens een folie omheen zou moeten doen.

Het vocht komt dus van de binnenlucht en condenseert in de isolatie (er zijn maar weinig materialen 100% dampdicht).

Ik ben er inmiddels wel achter dat er buisisolatie van polyethyleen schuim bestaat, wat een beetje de standaard (en goedkoopste) buisisolatie is die te koop is. Er bestaat ook elastomeerschuim wat veel dampdichter is en dan ook aanbevolen wordt voor koelleidingen, in Ubakus wordt het daarmee ook beter maar nog niet goed, maar Ubakus kijkt naar een periode van 90 dagen wat wellicht niet heel realistisch is in deze.

Volgens ChatGPT kom ik in een binnenklimaat ook wel weg met polyethyleen schuim, maar ik kan geen andere bron vinden daarvoor.

Zelf heb ik nu Climaflex (polyethyleen schuim), wat hier op Tweakers ook wel vaker voorbijkomt. Volgens hun eigen documentatie is dit echter niet geschikt voor koelleidingen. Ik denk dat ik in de koof voor het duurdere spul ga en voor de rest voor de Climaflex.
Je hebt helemaal gelijk, ik had te snel gelezen. Het is overigens wel gangbaar om een dampdichte laag om je isolatie te hebben. Zelf heb ik 13 mm armaflex gebruikt en het ingewikkeld met PVC tape.
Pagina: 1