Waterslag willekeurige momenten zonder en met gebruik water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:25
Hallo,

Zoals de titel al aangeeft zit ik met een probleem omtrent waterslag. Ik woon hier nu ongeveer een half jaar en heb dit al meerdere malen meegemaakt. In het begin heb ik veel gegoogled, gezocht en rondgevraagd over waterslag, kloppende leidingen etc. Nu weet ik dat waterslag vooral ontstaat bij kranen met een hendel, hier zijn er verschillende in huis van aanwezig en dit is een bekende oorzaak. De kraan van het bad heeft draaiknoppen en kan worden 'misbruikt' om de waterslag (tijdelijk) op te lossen. Soms is het wekenlang helemaal weg en niet hoorbaar. Zelfs niet bij sluiten van hendelkraan.

Als het alleen bij het gebruik van water (koud en warm vreemd genoeg) zou blijven zou ik er vrede mee hebben. Het gekke is dat op willekeurige momenten, ook als er niemand thuis is (soms hoor ik het namelijk al bij de voordeur wanneer ik nog binnen moet komen) waterslag ontstaat.

Ontstaan bij:
  • Bij kranen met een hendel (te) snel dichtdoen
  • Wasmachine, vaatwasser (tsjah kan ik ook nog inkomen)
  • Bij gebruik kraantje in koelkast, nu gebruik ik deze nooit maar het is ook een bekende oorzaak. Ondertussen kraan richting koelkast afgesloten
  • Bij het doorspoelen toilet soms
Ontstaan vreemd genoeg ook:
  • Willekeurige momenten gedurende de dag
  • Met name s avonds laat of s ochtends vroeg
Locatie van de geluiden: badkamer en voornamelijk bij de voordeur waar de waterleiding binnenkomt/afvoer weggaat.

Wanneer ik de kraan van het bad (draaiknop) aanzet en zachtjes sluit is het weg, echter komt het gedurende de dag, zonder gebruik van water terug. Geen wasmachine, geen vaatwasser, geen douche en geen kraan. Enige verdachte is de ketel.

Hoe kan ik dit uitsluiten of testen? Contact met vorige bewoners is er helaas niet (meer).
Verder woon ik in een korte rijtjes woning jaren 80. Ketel is in 2022 vervangen door de vorige bewoners.
Het huis wordt met water verwarmd. Klassieke opstelling.

[ Voor 6% gewijzigd door Robotx777 op 11-12-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je buren waterslag maken, kan dat via de waterleiding je huis binnenkomen. Wellicht zit er een leiding los (beugels doorgeroest in kruipkelder bijvoorbeeld)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:48
Yep ik heb ook waterslag via de buren en daar is niets aan te doen. Ik woon overigens ook nog eens 600-800 meter van de waterzuivering installatie en de druk is hier erg hoog.
Wat kan helpen is de hoofd kraan iets dicht te draaien. Dit dempt de druk iets en verlaagd eigen waterslag en ook de waterslag van de buren maar je flow gaat wel omlaag.
Zet een kraan open bij de hoofd kraan in de buurt en draai langzaam de hoofd kraan dicht en kijk welke flow jij acceptabel vind en kijk wat dan het resultaat qua geluid is.
Voor eigen apparatuur zoals een wasmachine kan je een demper plaatsen voor 50 euro ongeveer maar voor waterslag van de buren kan je niets doen tenzij je voor hun een waterslag demper wil betalen.

Als het een CV ketel is is dat gegarandeerd niet de oorzaak die gebruikt geen water uit de kraan. Een CV installatie is een gesloten systeem.

Maar als je toch wil testen kan je altijd even de thermostaat omhoog slingeren zodat hij aan slaat en dan weer terug zetten zodat hij uit gaat en luisteren.

[ Voor 17% gewijzigd door computerjunky op 11-12-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Robotx777 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:44:

Wanneer ik de kraan van het bad (draaiknop) aanzet en zachtjes sluit is het weg, echter komt het gedurende de dag, zonder gebruik van water terug. Geen wasmachine, geen vaatwasser, geen douche en geen kraan. Enige verdachte is de ketel.
Dit snap ik niet helemaal. Waterslag is niet continu, dus je kunt eigenlijk onmogelijk zorgen dat het 'weggaat' tenzij die kraan open staat op het moment dat waterslag plaats zou vinden. Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
Patriot schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:22:
[...]

Dit snap ik niet helemaal. Waterslag is niet continu, dus je kunt eigenlijk onmogelijk zorgen dat het 'weggaat' tenzij die kraan open staat op het moment dat waterslag plaats zou vinden. Wat bedoel je hier precies mee?
He, super bedankt voor de reactie(s).

De waterslag is inderdaad niet continue (gelukkig niet! pff).
Maar wanneer het (vanzelf of door gebruik van water) optreedt kan ik het 'weghalen' door de draaikraan bij het bad te openen en zachtjes te sluiten. Alleen komt het hierna vaak weer terug. Met gebruik van water snap ik dat maar soms ook willekeurig vaak in ochtend of avond.

Dit is eigenlijk wat ik hiermee bedoelde.
Voor eigen apparatuur zoals een wasmachine kan je een demper plaatsen voor 50 euro ongeveer maar voor waterslag van de buren kan je niets doen tenzij je voor hun een waterslag demper wil betalen.
Ja die demper kan inderdaad, dat had ik ook al gelezen. Maar dan moet dat voor alle kranen? Alle apparatuur. Zou kunnen, bedankt voor de tip.

Wat ik niet begrijp zijn de willekeurige momenten. Als het al vanuit de buren zou komen, hoe kan het dan dat ik met het openen en sluiten van mijn kranen de waterslag kan weghalen.

Hoofdwaterleiding alsook de leidingen naar kranen lopen via de andere kant van het huis. Aangezien het een hoekhuis betreft zijn er geen buren aan de kant waar de waterslag optreedt.

[ Voor 32% gewijzigd door Robotx777 op 11-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waterslag is eventueel (deels) op te vangen door een waterslagdemper direct na de meter te plaatsen. Dit is in feite gewoon een expansievaatje wat de drukverschillen opvangt (hebben wij hier in gebruik voor onze bronpomp, wel handig gezien die ruim 6 bar druk levert met hendelkranen buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Robotx777 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:07:
[...]

De waterslag is inderdaad niet continue (gelukkig niet! pff).
Maar wanneer het (vanzelf of door gebruik van water) optreedt kan ik het 'weghalen' door de draaikraan bij het bad te openen en zachtjes te sluiten. Alleen komt het hierna vaak weer terug. Met gebruik van water snap ik dat maar soms ook willekeurig vaak in ochtend of avond.

Dit is eigenlijk wat ik hiermee bedoelde.
Bedoel je dat als je waterslag hebt, je niet één knal hoort, maar dat ie blijft tikken totdat je het "weghaalt"?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
OnTracK schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:16:
[...]
Bedoel je dat als je waterslag hebt, je niet één knal hoort, maar dat ie blijft tikken totdat je het "weghaalt"?
Juist, inderdaad. Het blijft tikken, soms urenlang. Het verdwijnt soms automatisch, echter doe ik het eigenlijk altijd zelf door de kraan op de badkamer te openen en langzaam te sluiten.

Is het continue geluid geen waterslang dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:42
Waterslag is een klap. En vergelijkbaar met het tegen de muur rijden met je auto.

1 klap en duidelijk hoorbaar. En dat komt omdat je een grote massa aan stromend water in 1 keer stopt tegen je kraan aan. (Ergo gelijk aan klap van auto tegen muur)

Urenlang tikken is geen waterslag. Jij kijkt tegen een ander probleem aan en waarschijnlijk is dat het tikken van opwarmende en afkoelende leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Urenlang tikken kàn nog steeds een waterslag zijn, maar is relatief zeldzaam, dan moet je eigenlijk een lekkende kraan hebben die je leiding net doet resoneren.

Hoe snel tikt het? Verandert de snelheid gedurende de tijd?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robotx777
__R__ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:11:
Waterslag is een klap. En vergelijkbaar met het tegen de muur rijden met je auto.

1 klap en duidelijk hoorbaar. En dat komt omdat je een grote massa aan stromend water in 1 keer stopt tegen je kraan aan. (Ergo gelijk aan klap van auto tegen muur)

Urenlang tikken is geen waterslag. Jij kijkt tegen een ander probleem aan en waarschijnlijk is dat het tikken van opwarmende en afkoelende leidingen.
Ok dat heb ik dan verkeerd gedacht. Het is een harde tik (wordt er wakker van) en dan twee seconden niks, weer een tik en zo door. Toch vreemd dat het qua ontstaan kenmerken heeft van waterslag. Snel sluiten van kranen, wasmachine wekt ondere ander het bonkende geluid op. Wat zou het anders kunnen zijn?

Ik kan een audio fragment maken indien dit handig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vlotterkraan van het toilet die niet goed meer werkt kan het zijn.
Of keerklep in de watermeter komt ook wel voor.
Probeer als het optreed te voelen bij leidingen en watermeter waar het het ergst is.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:42
Robotx777 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:16:
[...]

Ok dat heb ik dan verkeerd gedacht. Het is een harde tik (wordt er wakker van) en dan twee seconden niks, weer een tik en zo door. Toch vreemd dat het qua ontstaan kenmerken heeft van waterslag. Snel sluiten van kranen, wasmachine wekt ondere ander het bonkende geluid op. Wat zou het anders kunnen zijn?

Ik kan een audio fragment maken indien dit handig is?
Dat zou dus moeten beteken dat in dat geval elke twee seconden een kraan volledig opent en sluit. Joh doe even jezelf een lol en zet morgen de hele dag NIET de verwarming aan. En luister dan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:24
Niet per se de oplossing die ik hier aandraag, maar mocht je Homewizard spul in huis hebben, bijv een P1 meter om je elektriciteitsverbruik te monitoren, ze leveren ook een slimme watermeter die je op je watermeter kan plaatsen en die je (realtime) inzicht in je waterverbruik geeft en ook historische data (grafieken) levert. Dit kan een enorme hulp zijn om een lekkende kraan (stortbak bijv.) op te sporen. Is er geen lekkage, dan weet je iig dat je daar de oorzaak niet hoeft te zoeken.

Ik had een klein lek in een stortbak, en daar kwam ik alleen via de slimme watermeter achter.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:22
Woon je in een appartementengebouw voorzien van blokverwarming?
Aangezien je de tikkende geluiden met name s avonds laat of s ochtends vroeg hoort.
Dat is typisch het moment dat de ketels van de blokverwarming af of aan gaan.
Verwarmingsleidingen dus die afkoelen en 's ochtends weer opwarmen.
Althans, dat is mijn vermoeden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15

AlphaRomeo

FP PowerMod
Tikkende geluiden kunnen ook komen door verkeerd aangesloten thermostaatkranen. Bijvoorbeeld een thermostaatkraan die op de retour van een (handdoek)radiator aangesloten is. Ben je aan het stoken op het moment dat je het hoort?

• Robotx777
Yaksa schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:07:
Woon je in een appartementengebouw voorzien van blokverwarming?
Aangezien je de tikkende geluiden met name s avonds laat of s ochtends vroeg hoort.
Dat is typisch het moment dat de ketels van de blokverwarming af of aan gaan.
Verwarmingsleidingen dus die afkoelen en 's ochtends weer opwarmen.
Althans, dat is mijn vermoeden.
Hej, nee ik woon in een jaren 80 hoekhuis met eigenlijk alleen maar weiland en grond ernaast.
Er zijn geen grote fabrieken of grootverbruikers als flatgebouwen of appartementcomplexen aanwezig.
Vlotterkraan van het toilet die niet goed meer werkt kan het zijn.
Dit zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Ik heb gisterenavond alle watervebruikers uitgeschakeld en afgesloten. Toen met de hendelkraan geprobeerd het op te wekken (lees ik heb er drie dagen continue last van gehad en nu gisterenavond was het plots weg, kan er geen pijl op trekken).

Ik kon het niet opwekken met de hendelkranen snel sluiten. Een voor een weer apparatuur en sanitair in werking gezet. Het blijft weg vreemd genoeg. Echter viel mij wel op dat toen ik de stortbak van het toilet beneden (de plek naast de voordeur waar het geluid het hardste te horen is) vol liet lopen, het water zachtjes door het toilet bleef lopen tijdens het vollopen. Nooit eerder opgevallen. Dus ik heb dit toilet afgesloten gelaten met het regelkraantje. Tot op heden niks meer gehoord.

Het zou dus goed kunnen dat door het steeds moeten hervullen van de stortbak en het zachtjes wegstromen van het water (al is het maar een heel klein beetje) er steeds een herhalende waterslag-klap te horen was?

In elk geval bedankt voor de reacties! Helemaal top.

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 14:02
Zomaar een wild idee: De moderne/'nieuwe' watermeters hebben een balg-mechanisme om de waterhoeveelheid te meten. Het komt vaker voor dat die balg ook voor een heel licht 'waterslag' geluid zorgt, vooral als je heel weinig water tapt. Dat geluid herhaalt zich dan elke seconde (of langzamer) zolang er water stroomt.

Als jij dus uren lang herhalende waterslag 'kloinks' hoort kan het komen dat je de schokgolfjes veroorzaakt door die balg hoort. Maar dat wil dus zeggen dat je toch constant een klein beetje water verbruikt (lekkage of druppelende kraan of druppelende stortbak vuller o.i.d.) en je kan dat controleren door te zien dat het wieltje op je watermeter langzaam draait. Als je je hand op de watermeter legt voel je de balg schokgolven ook licht.

https://www.pwn.nl/veelge...-een-tikkend-geluid-maakt

[ Voor 3% gewijzigd door AzertyNL op 12-12-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleijpie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

sleijpie

Fail fast, learn fast, improve

@Robotx777
Ik heb het hele verhaal even gelezen.
Want waterslag kan alleen ontstaan bij stroming. Als het water in de leiding stilstaat kan het niet voorkomen tenzij het van buitenaf komt. (voor je watermeter)

Waterslag kan ook ontstaan als je in een verwarmingsleiding lucht hebt zitten in een afgaande leiding.
Waar lucht zich ophoopt en er een golf in de leiding kan ontstaan die terug kan ketsen tegen een bocht.
Al zou ik gevoelsmatig zeggen dat de doorstroming/flow in een cv installatie in principe daar voor te laag is. En het expansievat zou dit ook normaal moeten opvangen.

Misschien toch even een expert laten komen.

Heel veel succes.

Chris

Pagina: 1