Advies upgrade 1440 Gamepc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZwepink
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-06 15:02
Hoi,

Jaren terug heb ik een zelfde soort topic geplaatst en heb toen met behulp van jullie mijn eerste game pc kunnen bouwen. Het is nu tijd voor een upgrade, dus ik hoop weer feedback van jullie te ontvangen! Alvast bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Vooral gamen. Mijn huidige build is verouderd. Bezit momenteel een Ryzen 5, 2600 en merk dat sommige spellen niet meer soepel draaien. Ik heb een 3060TI en wil deze graag meenemen.
Games die ik speel: Fortnite, Destiny 2, Red Dead Redemption 2, Total War, nieuwe AAA games.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Geen absolute maximumprijs.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Gigabite Nvidia 3060TIhttps://tweakers.net/pric...ming-oc-8g/specificaties/
Monitor Dell S2721DFG, 1440px, 165 fps. https://tweakers.net/pric...1dgf-zwart/specificaties/
Ik heb nu deze behuizing. https://tweakers.net/pric...e-spec-04-zwart-rood.html
En een Crucial MX500 m2.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb dus nog een videokaart en denk dat die nog wel even meekan. Daarnaast heb ik een scherm van Dell (S2721DFG).
Ik wil graag op 1440 spelen. Mijn scherm kan maximaal 165 fps.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Geen merkvoorkeuren

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik heb nu dit lijstje gemaakt aan de hand van verschillende forums. Ik ben benieuwd naar jullie feedback en eventuele verbeteringen. Momenteel twijfel ik ook nog over het moederbord. Sommige mensen stellen de ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI voor. Is dat prijsverschil het waard met de https://tweakers.net/pric...-b650e-f-gaming-wifi.html?
De processor is al wat ouder. Is deze processor toekomstbestendig is als ik spellen zoals Eldenring, Ghost of Tsushima, red dead en shooters en toekomstige games etc. op 1440px wil spelen. Of kan ik dan beter voor de 9000 serie gaan?
Kan dit lijstje goed samen met de 3060TI?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 290,07€ 290,07
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 209,-€ 209,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 FX Black€ 43,21€ 43,21
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 116,99€ 116,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 129,90€ 129,90
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 130,90€ 130,90
Totaal€ 920,07

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Is het niet een idee om je huidige processor te vervangen voor een AMD Ryzen 7 5700X3D?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Upgrade van alleen je CPU naar 5700X3D even buiten beschouwing gelaten (hoewel het weldegelijk een goede upgrade kan zijn. Denk er dan ook over na of je jouw RAM ook meteen wil upgraden naar 32GB. Is denk ik niet perse nodig)

Sowieso is de uitvoering: AMD Ryzen 7 7700 Tray de betere deal dan de 7700X

Qua moederbord zou ik dat moederbord van 300 niet kopen. IMO zonde van het geld. Ik zou lekker blijven bij de variant die nu in je lijstje staat.

Je hebt ook geen 850W nodig, zelfs niet als je later nog je videokaart wil upgraden (tenzij je een 5090 erin wil zetten). uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart en uitvoering: Cooler Master GX III Gold 750W zijn goede 750W alternatieven.

Voor de SSD scoort uitvoering: SK hynix Platinum P41 2TB nu weer net beter dan die Renegade van Kingston.

Voor het meenemen van de componenten:
Volgens Best Buy Guide: Beste videokaart voor 1440p-gaming doet de 3060Ti ongeveer 70fps op ultra en 100 op medium. De volledige 165Hz van je beeldscherm ga je dus niet benutten met deze kaart. Dat betekent niet dat je de kaart moet vervangen, maar hou er rekening mee.

De behuizing is een persoonlijke keuze. Als je het niet erg vindt dat je behuizing geen USB-C op de voorkant heeft en de ventilatoren nog goed zijn kan hij denk ik nog wel een rondje mee.

Persoonlijk ben ik geen fan van 500GB SSD's. Je kan hem er als extra opslag bij zetten, of je vervangt alles (dus ook je kast en videokaart) en schuif je hele PC door op bijvoorbeeld V&A, maar dit is natuurlijk een persoonlijke overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
  1. Huidig moederbord updaten met nieuwste bios
  2. 5700X3D erin prikken
  3. Klaar!
Zeker als je de 3060 Ti blijft gebruiken is die CPU snel zat. De 2600 die je nu hebt is in vergelijking daarmee gewoon behoorlijk traag.

[ Voor 26% gewijzigd door Jan1337 op 11-12-2024 21:06 ]

• SZwepink
Bedankt voor de reacties!

Alleen de processor vervangen klinkt inderdaad ook wel als een logische tussenstap. De rest kan dan eventueel later, als bijv mijn videokaart te verouderd is voor de meeste games. Ik heb nu een MSI B450 A PRO moederbord. Op de website van MSI staat het volgende (afbeelding). Misschien een domme vraag, maar, betekent dit dat er nog geen officiële update is voor deze processor of kan ik gewoon de meest recente update gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVQVL6pNPGLIzB9IMLTvzMHdMNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBJjLcYpUMR5EN99OcCkYjHi.png?f=fotoalbum_large

Joe28965, ook bedankt voor alle opties en bijstellingen! Hier ga ik ook nog even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Je kunt idd de meest recente beta bios gerust gebruiken, die is gewoon in orde.

Met de 5700X3D heb je idd een mooie tussenstap, maar ik voorspel nu al dat je die niet snel gaat vervangen ;) hij is in games namelijk even snel als een 9900X en 14900K, en je moet dan een gruwelijk snelle videokaart nemen om de CPU echt de beperkende factor te laten zijn. Maargoed, zien is geloven voor jou :)

Check na de upgrade wel ff of XMP voor je geheugen ingeschakeld is en het ram (weer) op de max snelheid draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZwepink
Heel erg bedankt voor je antwoord!
Dan ga ik voor nu voor de 5700X3D en dan komt de "grote update" wanneer de videokaart de beperkende factor is.

Bedankt voor de xmp tip en de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:56
Je moet wel je bios updaten met je oude cpu, niet eerst de nieuwe plaatsen.
Controleer ook of je wel in een keer naar de laatste bios versie kunt updaten of dat er misschien nog een bios versie tussen moet zitten voordat je naar de nieuwste versie gaat.(Komt niet vaak voor maar let er op)
Pagina: 1