Kwaliteit renovlies: korrels erachter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In een nieuwbouwwoning met behangklaar opgeleverde muren heb ik renovlies laten aanbrengen en daarna sauzen. De aannemer zegt dat de volgende twee dingen inherent aan renovlies zijn. Klopt dat? Is dit acceptabel?

1) Korreltjes achter het behang, voornamelijk op de muren van gipsblok (in tegenstelling tot beton). De korrels zijn deels nog weg te werken door er zacht op te hameren zegt-ie, maar is nog niet allemaal weggewerkt. Op sommige plekken zit er een cluster van bijna 10 korrels op 25x25cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-7edlEvBSaPDfg6QiDky_TZXPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGW91O0vkF5L7eYZ0dnekcUz.jpg?f=fotoalbum_large

2) De stukken muur net tussen een deurpost en een andere muur zijn niet behangen, wel gesausd. Daardoor zie je een lelijke overgang. Ik heb gevraagd dit op te lossen. Is het normaal dat zulke smalle stroken niet behangen worden? (Ik zou zeggen van niet...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiaILqxGVDXFbP4HhH_D7J-Ikrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQvbgxhg8w8sRk2rwUKVfsiY.jpg?f=fotoalbum_large

Nb. ik heb nog niet betaald, dus ik kan (voorstellen) een deel van de factuur niet te voldoen totdat het is opgelost.

Nb2. ik realiseer me dat als ik het volledig glad had willen hebben, dat stuccen dan beter was geweest. Vraag is vooral is dit wat normaal is voor renovlies inclusief te verwachten imperfecties.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultra op 11-12-2024 09:01 ]

Beste antwoord (via Ultra op 11-12-2024 21:36)

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Het lijkt me te vluchtig gewerkt. Hier heeft de behanger elke centimeter geschuurd, daarna met strijklicht bekeken, nog een keer omcirkeld, weer geschuurd en toen pas behangen. Vakidioot. De enige plekken die niet strak zijn, is juist waar de (andere) stukadoors een muurtje te snel hebben afgesmeerd ter voorbereiding.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

lijkt mij dat dit makkeljik had voorkomen kunnen worden door er even met een schuurpapier overheen te gaan? Ik zou mij er iig aan storen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 12:37
Bij ons is er eerst geschuurd, echter nog steeds het en der wat korteltjes. Erg weinig aan te doen maar idd beetje met een hamer erop tikken hielp wel.

Was niet zo extreem als jij omschrijft.

Gewoon her en der een korreltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 07:39
Normaal wordt renovaties toch over strak stukwerk heen geplakt en niet over behang klare muren? Althans goeie vriend van mij die stukadoor is gaf dat aan, en net mijn mijn beneden verdieping heeft gedaan. Vanwege dat je het dan ook nog moet sauzen hebben wij er sierpleister oplaten brengen op kleur scheelt 1 behandeling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
NeFoRcE schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:30:
lijkt mij dat dit makkeljik had voorkomen kunnen worden door er even met een schuurpapier overheen te gaan? Ik zou mij er iig aan storen.
Er is wel geschuurd (P180), dus het zou ook een misser in schoonmaken of zelfs plakken kunnen zijn (over de grond gesleept??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Skywalker27 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:00:
Normaal wordt renovaties toch over strak stukwerk heen geplakt en niet over behang klare muren? Althans goeie vriend van mij die stukadoor is en net mijn mijn beneden verdieping heeft gedaan. Vanwege dat je het dan ook nog moet sauzen hebben wij er sierpleister oplaten brengen op kleur scheeld 1 behandeling. ;)
Voor zover ik weet is het of stuccen of iets als renovliesbehang, maar ik ben zoals wel duidelijk is geen expert ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 07:39
Zover ik weet loop je je muren na met zon special gaas die de stukjes of restjes er afhaalt dit lijkt op een soort gaasrasp. Daarna licht/losjes schuren met 240. Stucken is mensen werk en stukadoors zijn smeerders dus er kan wel eens ergens een kwakje/ spettertje gips tegen aankomen. Zucht, moet het plafond hier binnenkort ook na lopen en dat is even een precies klusje.

[ Voor 2% gewijzigd door Skywalker27 op 11-12-2024 08:18 . Reden: Ik heb ruzie met de T9 van mijn MAC aaaaah ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Het lijkt me te vluchtig gewerkt. Hier heeft de behanger elke centimeter geschuurd, daarna met strijklicht bekeken, nog een keer omcirkeld, weer geschuurd en toen pas behangen. Vakidioot. De enige plekken die niet strak zijn, is juist waar de (andere) stukadoors een muurtje te snel hebben afgesmeerd ter voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Dracula schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:43:
Bij ons is er eerst geschuurd, echter nog steeds het en der wat korteltjes. Erg weinig aan te doen maar idd beetje met een hamer erop tikken hielp wel.

Was niet zo extreem als jij omschrijft.

Gewoon her en der een korreltje
Wat is "her en der" ongeveer? Eentje per strekkende meter muur? Veel meer/minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Tussen behangklaar en behangklaar zit nogal een verschil. Wat is er precies afgesproken?

Behangklaar is namelijk niet standaard geschikt voor renovlies. Voor behangklaar met als eindafwerking renovlies wordt er vaak nog een dunpleister toegepast, juist om oneffenheden zoals in de OT weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Tsja, als je gladde muren wilt, moet je het laten stuccen.
Maar niet getreurd, 3 maanden nadat je in je woning woont stoor je je er niet meer aan, kan ik uit ervaring zeggen.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 11-12-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 12:37
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:12:
Tsja, als je gladde muren wilt, moet je het laten stuccen.
Maar niet getreurd, 3 maanden nadat je in je woning woont stoor je je er niet meer aan, kan ik uit ervaring zeggen.
Eens, ik stoor mij er ook niet meer aan op 1 wandje na welke net een knollenveld lijkt. Deze gaan we laten stuccen en dan of sauzen of vliezen en dan sauzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:13
Het hangt allemaal af wat de afspraken zijn met de behanger. Ik heb dit ook in mijn nieuwbouwwoning en die heb ik zelf geschuurd, het gros wel weg gewerkt maar kan bij de beneden verdieping echt nog wel 5/6/7 aanwijzen. Moet zeggen dat ik me er niet echt aan stoor maar mijn afspraak met de behanger was dat hij renovlies zou plakken niet dat hij de muren zou schuren.

Moet zeggen dat het stukje bij de kozijnen wel echt slecht gedaan is, volgens mij is daar prima een klein strookje te doen. Het zal nooit heel mooi worden, maar wel beter dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 15:23

aex351

I am the one

Analamoebe schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:08:
Tussen behangklaar en behangklaar zit nogal een verschil. Wat is er precies afgesproken?

Behangklaar is namelijk niet standaard geschikt voor renovlies. Voor behangklaar met als eindafwerking renovlies wordt er vaak nog een dunpleister toegepast, juist om oneffenheden zoals in de OT weg te werken.
Waarschijnlijk hangt dat af van het soort muur. In het nieuwbouwproject hier geven ze aan dat de muren (prefab) behangklaar opgeleverd worden en geschikt is voor renovlies of dikker behang. Voor dunner behang of direct sauzen raden ze een voorbehandeling aan.

Verder moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met het sauzen van puur beton. Lijkt me onbegonnen werk. In het geval van de topic starter waarbij ze een deel van de muur simpelweg overslaan met behangen, is totaal onacceptabel.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 21:30
Dit hoort er een beetje bij toch? Wij hebben alle wanden geschuurd destijds, godsgruwelijk veel tijd in gestoken, maar alsnog hier en daar van die pitjes. Kun je voorzichtig wegslaan met hamer (niet te hard, zoals wij bij een plek in keuken hebben gedaan.. want daar zit nu een deuk en dat is erger 😅)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
aex351 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:35:
[...]

Waarschijnlijk hangt dat af van het soort muur. In het nieuwbouwproject hier geven ze aan dat de muren (prefab) behangklaar opgeleverd worden en geschikt is voor renovlies of dikker behang. Voor dunner behang of direct sauzen raden ze een voorbehandeling aan.
Dat heeft niets met de soort muur te maken, elke muur is superstrak, zogenaamd spuitklaar, te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Wij hebben zelf de muren geschuurd overal, de behanger ook nog daarna maar ook hier nog plekjes te vinden. Zoals de rest zegt: dat zie je na een tijdje echt niet meer. De eerste weken zie je alles, maar dat went wel... de eerste vlekken doen pijn :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:32
Poumelie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:39:
Dit hoort er een beetje bij toch? Wij hebben alle wanden geschuurd destijds, godsgruwelijk veel tijd in gestoken, maar alsnog hier en daar van die pitjes. Kun je voorzichtig wegslaan met hamer (niet te hard, zoals wij bij een plek in keuken hebben gedaan.. want daar zit nu een deuk en dat is erger 😅)
Mijn schilder zei: leg een plankje op de muur en sla daar op met de hamer, dan kun je niet te ver slaan. Ik heb het nog niet getest, maar hier zitten ook korrels achter het renovlies (helaas zelf behangen, dus ik kan niemand anders de schuld geven :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:52
Als dit nog niet geverfd is dan kan men het ook open snijden (1mm opening is meer dan genoeg), en steentje eruit wippen.
Dan zie je een klein sneetje, 1..2mm, wat minder storend kan zijn dan de schaduw van zo'n korreltje. Hangt vooral af van de belichting. Strijklicht is heel storend wat betrefd korreltjes achter het behang, dan zie je een sneetje wat minder, echter een vlak dat direct en breed belicht wordt, daar zul je mogelijk de correctie weer wat beter zien.
Extra gratis tip, maak alle kozijnen schoon met water na het behangen en voor het schilderen, want de behangers smeren alles goed onder, en dan krijg je later van die gekke plekken op je kozijn die lijken af te bladeren, maar dit is eigenlijk een filmlaag van behanglijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
De afspraak was hele traject van staat zoals opgeleverd (andere aannemer!) tot en met sauzen. Schuren is expliciet genoemd en voorstrijk is ook gedaan. Er is al geverfd intussen. Het resultaat zou niet van stuc te onderscheiden zijn, maar het resultaat valt me wel tegen.

Ik ga echt wel met sommige imperfecties leren leven. Het is nu de balans zoeken naar wat acceptabel/binnen de marge is en wat niet.

Paar andere ergenissen heb ik eerder niet genoemd om te discussie niet alle kanten op te laten gaan:
  • overgang tussen verschillende banen soms relatief goed te zien
  • wandcontactdozen niet afgedekt waardoor randaarde en netwerkcontact niet schoon zijn
  • nu al scheurtjes in hoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:13
Lijken me allemaal valide punten om op te brengen toch, zou dan ook benoemen dat je nog wel teveel bultjes ziet t.o.v. de verwachting die ze gecreeerd hebben met niet te onderscheidden van Stuc. Laat ze zelf maar met een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:13
Op de foto's is maar 1 flinke korrel te zien, zijn het er veel meer? Die korrel is op 2 manieren weg te krijgen; voorzichtig plat slaan met een rubber of plastic hamer of een klein sneetje maken en de korrel eruit wippen. Met een beetje tex (verf) aantippen dan zie je er niks meer van als het droog is.
Ik zou ook vragen of ze dat (waarschijnlijk vergeten) stukje ook behangen dan kunnen ze ook meteen de andere imperfecties wegwerken. Als ze het niet repareren dan 10 of 20% van de rekening inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Ja, er zijn meer korrels. Deze foto was van een fotogenieke korrel ;) .
Pagina: 1