[PV] Is 1x35 A tot 8050 Watt? Is Oost-West 19 panelen goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:47
Beste Tweakers,

Bij de buurman die nu nog 1 x 35 A is, hebben wij de kans om tot 19 panelen van 440 Wp te leggen. Bedoeling is om beetje stroom te kunnen genereren in Nov - Dec - Jan - Feb.

Die is wel bi-facial, en in een Oost-West manier (stralingshoek = 27 graden) geplaats zou worden.
Is piek vermogen van 19 panelen rond 440 * 19 * 0.8 = 6688 Wat ? Dus hoewel de 27 graden erg niet voordelig is, helpt de bi-facialiteit een beetje en de bodem laag kan tot 10% genereren ?

Ik twijfel nu tussen de volgende 2 keuzen, wat denken jullie ?

1) Maar 14 panelen plaatsen
2) Vol 19 panelen plaatsen

De ontwerpen zijn als volgen

1) 14 panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hmenZzJbm5vSvHPJidIu5KUhE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oOEpblwrB2ybEc6Lt3LssxnF.png?f=fotoalbum_large

2) 19 panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtBdzfVjaxPwkJB5BobEH70MHG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OpTl9epdkICx8BzW2BdYx0tm.png?f=fotoalbum_large

Meterkast ziet zo er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00Jlq7veicnyKIyNclc4u8Bxnus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEcsqmqYKL7DvhnUcg1XGMqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMJRcx5Vg2e2GYy_uqpk9frtZ4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wFV8tUEufCYM0E7gCv3OKYM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWCq7TTIWld-7FuEPj9IP7UjPfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnBtX8gDFvwoNjinYPTry7o7.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel elektra als PV => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 11-12-2024 21:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De panelen zijn de 440 Wp merk JA Solar JAM54D40 440/L, iedere van hun heeft een Max power's voltage van 32,65 V, en een Max power's current van 13,46 A
https://www.jasolar.com/u...224/20230224014825425.pdf

Bedoeling is om een Growatt MIN 5000 TL-XH te nemen, een van zijn 2 MPPT regelt de rij Zuid-West met 10 panelen, de andere regelt de rij Noord-Oost met 9 panelen.

Iedere MPPT heeft een max voltage 550 V, en max Amperage 22,7 Amp https://www.stralendgroen...tt-min-5000tl-xh-hybride/

De 10 Zuid-West panelen in een string-manier hebben total 32,65 * 10 = 326,5 Volt, en 13,46 Ampere, zijn ze een piece of cake voor de Growatt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:58
Altijd 19 panelen plaatsen als je kan. Op 1 fase mag je max 5kW invoeren, dus neem dan een eenfase 5kW omvormer en leg twee strings (Oost en west) als je geen schaduw hebt. Een 5kW omvormer levert 10% meer, dus hij topt af op 5,5kW. Ik heb ook 19 (410Wp) panelen op een 5kW omvormer en dat werkt uitstekend.

Je gaat wel aftoppen, omdat je omvormer kleiner is dan het maximale Wp vermogen van al je panelen bij elkaar, maar dat is niet zo erg. Je wil juist maximaliseren in de wintermaanden, en dan is dit prima, aangezien je dan toch nooit de maximale opbrengst van je panelen haalt vanwege de lage stand van de zon. Die extra opbrengst in de zomer mis je niet. Met de opbrengst die je dan 'mist' door aftoppen kan je toch al niks meer doen.
Aangezien je over een oost-west opstelling praat, heb je in de morgen en in de avond altijd de maximale opbrengst (er wordt dan niet afgetopt), en dat zijn ook de momenten dat je zelf vaak veel verbruikt. Een tweestrings omvormer kan op 1 string vaak een stuk meer aan dan de helft.

Met een eenfase string omvormer heb je een hele eenvoudige installatie en hoef je je meterkast en aansluiting niet naar driefasen aan te passen. Leg wel een lekker dikke kabel tussen de meterkast en de omvormer omdat je maar op 1 fase levert, maar dat kan probleemloos. Ik heb 10mm2 kabel genomen.
(Ok, ik heb gelijk een krachtstroomkabel naar zolder gelegd, dus ik kon mooi 2 maal 10mm2 aders parallel aansluiten, en in de meterkast en de kast op zolder de aders van de juiste kleur voorzien dmv krimpkous in de juiste kleur. Ik heb zo nauwelijks spanningsverlies over 10 meter naar zolder en dus geen cent last van invoeding over eenfase.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wow, top Skynett, woon jij nu in Dubai om de winter te vermijden :-) , het is nu 3u30 in NL he :)

Als de platdak van 12,50 meter hoog is, en 19 panelen liggen vol op een 4,2 m x 10 m dak, hoeveel meter van de rode kabel moet ik hebben, en hoe veel van de zwarte kabel ? Een monteur zegt dat het zo vaak dat Zwarte = 2 * Rode, klopt het ? Ik vermoed iets van 50 m Rode, 100 m Zwarte ?

Hij zegt dat bij een klant met een schuinedak op 8 meter, moet hij 40 m Rode, en 80 m Zwart hebben.

Bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 11-12-2024 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Zoveel lengte had ik ook. 100m zwart en 60m rood volgens mij. Je moet misschien nog wel wat etra nemen omdat bij jou de strings meer verspreid over het hele dak liggen en je daardoor meer kabel nodig hebt om anti-inductielus (ben het juiste woord even kwijt) te leggen. Dit kost flink wat meters meer in een oost-west opstelling. Ik heb een alles in een zuidopstelling dus de strings zelf zijn niet zo verspreid over mijn dak als bij jou. Denk dat er zo wel 30% extra lengte bij kan bij jou. Teken anders de layout en routering van de DC kabels naar alle panelen even netjes uit om zo een goede inschatting van de lengte te kunnen maken. En hoeveel lengte DC kabel heb je binnen nodig? Dat ook maal 2, aangezien het om 2 strings gaat, ook dat kan snel.oplopen.

En ook hier heb ik dikke kabel toegepast. DC kabel kan je in 4mm2 en 6mm2 krijgen. Ik heb uiteraard voor 6mm2 gekozen.

En vergeet de aardedraad niet om alles op het dak te aarden. Ik had een 100m rol van 6mm2 genomen, maar die ging niet zo hard.

[ Voor 20% gewijzigd door Skynett op 11-12-2024 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Skynett schreef op woensdag 11 december 2024 @ 03:39:
En hoeveel lengte DC kabel heb je binnen nodig? Dat ook maal 2, aangezien het om 2 strings gaat, ook dat kan snel.oplopen.
Van het dak tot de meterkast: ongeveer 15 meter.
En ook hier heb ik dikke kabel toegepast. DC kabel kan je in 4mm2 en 6mm2 krijgen. Ik heb uiteraard voor 6mm2 gekozen.
Dus welke van jou is 10mm, en welke is 6 mm ?
En vergeet de aardedraad niet om alles op het dak te aarden. Ik had een 100m rol van 6mm2 genomen, maar die ging niet zo hard.
Wat bedoeld je met "het ging niet zo hard" ? Dat de aarderaard heeft maar weinig nodig ?
Is een aarderaad anders dan een DC kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Skynett schreef op woensdag 11 december 2024 @ 03:19:
Altijd 19 panelen plaatsen als je kan.
Verbruik is nu maar 2500 Kwh/jaar,
Bedoeling is om meer airco te gaan installeren,
Dus zo veel mogelijk als ik kan, om dat het verbruik van stroom altijd toeneemt in de toekomst ? Of omdat in de winter hebben wij juist zo veel mogelijk panelen nodig ?
Ik heb ook 19 (410Wp) panelen op een 5kW omvormer en dat werkt uitstekend.
Zijn die panelen bi-facial ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Meestal wordt de.omvormer in de buurt van de panelen geplaatst, en vanaf daar naar de meterkast met AC kabel. Dan heb je niet zo'n eind DC kabel door je huis lopen. DC kabel moet door een eigen buis voor min en plus apart, etc.

Ik heb 10mm2 aders in de AC kabel en 6mm2 aders in de DC kabel.

De aardekabel vormt nooit een lus, dus daar is geen sprake van anti inductielus leggen. Ook is er niet zo veel meter kabel nodig om alle montagerails te aarden.

[ Voor 21% gewijzigd door Skynett op 11-12-2024 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

noucmen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 02:53:
Bedoeling is om beetje stroom te kunnen genereren in Nov - Dec - Jan - Feb.
Wat is je definitie van een beetje stroom? Wat verwacht je op te kunnen brengen?

Mijn 26 panelen (425 Watt, orientatie op het westen) brengen momenteel gemiddeld zo'n 1,5 Kwh op per dag. Stel dat je met een Oost-West opstelling eens op 3 Kwh komt (beetje optimistisch geschat), is dat dan wel rendabel en de moeite waard?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Question Mark schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:13:
[...]

Wat is je definitie van een beetje stroom? Wat verwacht je op te kunnen brengen?

Mijn 26 panelen (425 Watt, orientatie op het westen) brengen momenteel gemiddeld zo'n 1,5 Kwh op per dag. Stel dat je met een Oost-West opstelling eens op 3 Kwh komt (beetje optimistisch geschat), is dat dan wel rendabel en de moeite waard?
Je heb een goed punt.
Het lijkt me op dus de meerwaarde van "veel meer panelen" is meestal om een EV te kunnen genieten (in de zommer) ?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

noucmen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:43:
[...]

Het lijkt me op dus de meerwaarde van "veel meer panelen" is meestal om een EV te kunnen genieten (in de zommer) ?
Daar moet je aan gaan rekenen... Wat is je doel, wat kost de investering, en wat levert het op?

Als je (stel) 5000 euro in een deposito stopt met een rente van 5% krijg je jaarlijks ook 250 euro. Daar kun je ook al flink wat Kwh voor kopen. Reken je plan dus eens goed door.

Kijk ook hoe e.e.a. verzekeringstechnisch zit. Panelen van jou, op het schuurdak van buren... Onder wiens verzekering valt dit dan?

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 12-12-2024 08:46 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
noucmen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:43:
[...]Je heb een goed punt.
Er is meer in een jaar dan de 2 donkerste en de 2 helderste maanden 8)
Als er toch panelen worden gelegd, is eentje meer best goedkoop; en die extra panelen zorgen ervoor dat de periode dat je je verbruik kan dekken groter wordt; dat zit hem vooral in het tussenseizoen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Skynett
naftebakje schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:31:
[...]
Er is meer in een jaar dan de 2 donkerste en de 2 helderste maanden 8)
Als er toch panelen worden gelegd, is eentje meer best goedkoop; en die extra panelen zorgen ervoor dat de periode dat je je verbruik kan dekken groter wordt; dat zit hem vooral in het tussenseizoen.
Eens, met de opbrengst (en evt een accu in de toekomst) kan je bijv mbv een airco je huis van de opbrengst verwarmen, en zo je stookseizoen een stuk inkorten. Of een warmtepompboiler plaatsen. Dit geldt zeker voor mensen die niet all-electric kunnen gaan om wat voor reden dan ook. En dat zijn er nog steeds heel veel.

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:18
Skynett schreef op woensdag 11 december 2024 @ 04:03:
Meestal wordt de.omvormer in de buurt van de panelen geplaatst, en vanaf daar naar de meterkast met AC kabel. Dan heb je niet zo'n eind DC kabel door je huis lopen. DC kabel moet door een eigen buis voor min en plus apart, etc.

Ik heb 10mm2 aders in de AC kabel en 6mm2 aders in de DC kabel.

De aardekabel vormt nooit een lus, dus daar is geen sprake van anti inductielus leggen. Ook is er niet zo veel meter kabel nodig om alle montagerails te aarden.
DC min en plus hoeven niet door aparte buizen als ze bij dezelfde string horen. DC kabel is al dubbel geïsoleerd en hoeft eigenlijk niet eens in een buis. (NPR 5310:2017, hoofdstuk 712). Als er een hogere spanning voor de DC is dan voor de AC (vaak het geval) heeft de DC kabel minder verliezen dan de AC kabel. Door de hoge spanning is de stroom dan beperkt voor hetzelfde vermogen en kun je met dunnere kabel toe. Afhankelijk natuurlijk van voor welke prijs je aan de bekabeling kunt komen, zou ik de DC als transport gebruiken. Dan heb je vanaf de omvormer naar de meterkast een korte kabel en minder spanningsverlies en dus wellicht minder kans de beruchte 253V aan te tikken waardoor de omvormer stopt.

• noucmen
Er is ook iets in de winter, met beste hoog gezetten panelen.

In mijn spelende scenario, Zuid-West en Noord-Oost allebei op 70 graden (van de horizon), krijg ik 1148 Kwh in de 3 winterste maanden: Okt, Nov, Jan, bijna 10 Kwh/dag dus.

https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.27&max2=4000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6alunWeZ_aYyjs3vwlcduHX8Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/180NK6jrEle1nGvBQ8aIHjK9.png?f=fotoalbum_large

• noucmen
Question Mark schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:13:
[...]

Mijn 19 panelen x 440 Watt kunnen bijna 10 Kwh/dag genereren, op 70 graden van de horizon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6alunWeZ_aYyjs3vwlcduHX8Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/180NK6jrEle1nGvBQ8aIHjK9.png?f=fotoalbum_large

Er is wel schaduw veroorzaakt door de andere panelen, maar de onderkant van dit bifacial helpt ook tegen die verlies .....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiKr4Bkq2ZB9mmw9H4YJTc0iGAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42zGo45Gkyko9j05NndJQlnF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door noucmen op 12-12-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
In die opstelling moet je bijzonder weinig verwachten van de bifacial. Nihil zicht op de hemel voor diffuus licht, minimaal tot geen direct licht.

De rij op rij schaduw gooit vervolgens gruwelijk veel roet in het eten...

Dit kun je NIET met thomas berger simuleren...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ronald schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:20:
In die opstelling moet je bijzonder weinig verwachten van de bifacial. Nihil zicht op de hemel voor diffuus licht, minimaal tot geen direct licht.
Bifacial werkt ook met indirect licht
Dit kun je NIET met thomas berger simuleren...
Eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
noucmen schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 01:07:
[...]

Bifacial werkt ook met indirect licht
Ja dus? Zeg ik iets anders???

Ik zeg dat er heel weinig indirect licht gaat zijn doordat de achterzijde weinig zicht heeft op de hemelboog. Ook reflectie vanaf dak gaat weinig zijn omdat ook dat weinig zicht heeft en dan keer reflectie percentage

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1