Hulp gezocht bij efficiënter verwarmen met vloerverwarming e

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-08 15:44
Hallo allemaal,

Ik zit met een uitdaging rondom het verwarmen van mijn woning en ben op zoek naar advies om efficiënter om te gaan met gasverbruik. Hieronder een overzicht van mijn situatie:

Situatieschets:
• Begane grond: Vloerverwarming als hoofdverwarming met radiatoren als bijverwarming.
• 1e verdieping: Alleen radiatoren.
• 2e verdieping: Alleen radiatoren.
• CV-ketel: Nefit Trendline II, geplaatst op de 2e verdieping.
• Bediening: Alles wordt aangestuurd door een Bosch EasyControl.
• Slimme thermostaatkraan: Eén slimme kraan op een radiator op de 1e verdieping.

De vloerverwarming op de begane grond staat vast ingesteld op 19 graden. Als ik het warmer wil hebben, moet ik de radiatoren opendraaien, wat onhandig is.

Het probleem:
1. Op de werkkamer (1e verdieping) wil ik het graag warmer dan 19 graden. Als ik daar de slimme thermostaatkraan hoger zet, gaat ook de vloerverwarming op de begane grond aan. Dit lijkt juist veel gas te verbruiken.

2. Overdag is er doordeweeks vaak niemand op de begane grond, waardoor het zonde is om die ruimtes te verwarmen.

3. Het constant open- en dichtdraaien van radiatoren is onpraktisch.

Mijn vragen:
1. Zones aanmaken: Is het mogelijk om het systeem in zones op te delen? Bijvoorbeeld:
• Zone voor de vloerverwarming op de begane grond.
• Zone voor de radiatoren op de begane grond.
• Zone voor de radiatoren op de 1e en 2e verdieping.

2. Vloerverwarming en radiatoren combineren: Kan ik de radiatoren open laten staan zonder dat de vloerverwarming onnodig veel energie verbruikt?

3. Aanpassingen: Zijn er aanpassingen nodig aan mijn huidige systeem? Bijvoorbeeld het installeren van extra slimme thermostaatkranen of een andere manier om zones aan te sturen?

4. Hoe kan ik de vloerverwarming beter afstemmen om minder gas te verbruiken?

Extra informatie:
De vloerverwarming is in feite een aftakking van de radiatorverdeler op de begane grond, dus het werkt als een extra radiator, maar dan in de vloer.

Ik zoek een oplossing die het gasverbruik vermindert zonder grote investeringen. Alle tips of ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Honeywell Evohome is een mooie oplossing. Zoneklep op je vloerverwarming en HR92 op je radiatoren.
Per dag kun je een schema maken, app bediening etc.
Wel een aardige investering maar met de huidige gasprijzen is het makkelijk terug te verdienen.
Op marktplaats kun je ze vaak wel tegen goede prijzen overnemen.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-12-2024 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:27
Zit er isolatie onder de vloer? Niet op de bodem?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 11:55
Opdelen in Zones kan met meerdere systemen van o.a. Tado en Honeywell Evohome. Die laatste heb ik 15+ jaar gehad maar vervangen na 2 defecte centrale display controllers.

Het nadeel van vloerverwarming is dat het zeer traag is en zich niet leent voor tijdschema’s. Hooguit een nachtverlaging instellen van 1-2 graden.

Je moet naar een opzet waarbij iedere ruimte (in ieder geval de ruimten die jij belangrijk vindt) zelf om warmte kan vragen uit de CV ketel. Een (draadloze) ketel module ontvangt van de centrale thermostaat en of losse draadloze radiatorknoppen de warmtevraag en zorgt dat de ketel gaat branden. Nadeel is dat alle belangrijke ruimten een slimme radiatorknop nodig gaan hebben. Ruimten die niet belangrijk zijn kun je handmatig bedienen of voorzien van een klassieke thermostaatknop.

Alternatief is weersafhankelijk sturen, dat kan zeer comfortabel zijn maar is voor woningen in de regel niet efficiënt. In dat geval zal de ketel afhankelijk van de buitentemperatuur (appartement sensor) warm water maken en circuleren of er nu vraag is of niet. Je kan dan met domme thermostaat knoppen werken (Danfoss).

Hou er rekening mee dat je vloerverwarming de basis is voor je gehele woning omdat warmte opstijgt. Zet je deze uit, koelt het boven ook af.

Heeft je vloerverwarming eigenlijk een eigen vloerverwarmingsunit (verdeler met pomp etc)?