Sata ssd en m2 ssd met enkel data overzetten in nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfons72
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-01 08:48
Beste,

Ik had graag mijn ssd's met enkel audio, dus geen besturingssysteem overgezet in nieuwe pc.

Oude pc was win10 nieuwe win11

het betreft 2x sata ssd's
2x m2 ssd´s
1x sata hdd

Alle vijf drives enkel audio bestanden.

Ik dacht dat het plug and play was, tot ik eens begon te lezen...

In de nieuwe pc steken 2 nieuwe ssd´s 500GB& 2tb.

Iemand die mij toevallig in de goede richting kan zetten?

Alvast bedankt

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 5% gewijzigd door Alfons72 op 11-12-2024 00:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Had de nieuwe pc wel al een ssd met Windows erop?

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 11-12-2024 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dus je hebt een nieuw systeem met Windows 11 erop. SATA is doorgaans niet standaard plug&play. Dat moet eerst zo worden ingesteld in de BIOS.

In een willekeurig nieuw systeem is het aantal m.2 slots 1 of 2, waarvan er een al bezet kan zijn. Die moet je dus per stuk inschroeven als het systeem is uitgezet.

Er bestaan externe USB3 behuizingen en apparaten waarmee je makkelijk even SATA en m.2 SSD's kan aansluiten, maar voor deze ene keer is de aanschaf daarvan niet het beste idee vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:58
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Je dacht dat het totaal niet relevant zou zijn over welk systeem we het hier hebben?

Dat dat totaal geen invloed heeft op het aantal aansluitingen die het ding heeft?

Als je geholpen wilt worden, geef dan ook de gevraagde gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:43:
Dus je hebt een nieuw systeem met Windows 11 erop. SATA is doorgaans niet standaard plug&play. Dat moet eerst zo worden ingesteld in de BIOS.
SATA schijven kan je normaal gesproken gewoon aansluiten en zullen automatisch herkend worden zonder extra BIOS instellingen.
Wel is het zo dat bij sommige moederborden bepaalde SATA aansluitingen uitgeschakeld worden bij gebruik van bepaalde M2 slots.
Kijk dat dus na in de handleiding van het nieuwe moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@The_Doman Plug & play bij SATA betekent dat je terwijl de computer aan staat iets kan aansluiten. Zoals gezegd staat dat doorgaans niet aan de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:07:
@The_Doman Plug & play bij SATA betekent dat je terwijl de computer aan staat iets kan aansluiten. Zoals gezegd staat dat doorgaans niet aan de BIOS.
Je bedoelt SATA Hotswap/Hotplug. ;)
Google: Windows Plug-and-play
Google: SATA Hot Swap/Plug

Je kan elke SATA drive in principe "HOT" inpluggen, inderdaad hangt het van de bios (Hot Swap) ondersteuning af of deze dan direct worden herkend.
Anders is een herstart/powercyle nodig.

Er is wel een tooltje om dat softwarematig te doen, maar dat werkt ook niet altijd is mijn ervaring.
mt-naka.com: HotSwap!

Gewoon normaal aansluiten is beter/veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
TS gebruikte de term generiek denk ik. Het heet "hot plug" in een AMI BIOS.

Plug and Play is inderdaad de naam van een protocol (bekend onder de naam PnP) om apparaten direct in te steken waarbij er automatisch communicatie is tussen apparaat en systeem.

Zelf zet ik altijd een systeem uit, hot plug staat standaard uit in de BIOS. Qua veiligheid is er een mogelijk probleem met mechanische hard disks. Zodra de voeding ingeplugd wordt beweegt de drive en dat is niet goed als de disks opspinnen en er mogelijk koppen zweven.

[ Voor 34% gewijzigd door mrmrmr op 11-12-2024 10:57 ]

Pagina: 1