Advies thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romundoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-05 22:23
Beste,

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren over de installatie van het thuisnetwerk voor onze nieuwbouwwoning. Daarnaast heb ik de wens om de woning stap voor stap te automatiseren met slimme toepassingen zoals schakelaars, gordijnen, audio en meer.

Voorlopig heb ik de volgende oplossingen in gedachten:
  • Netwerk: Ik overweeg het gebruik van Ubiquiti-apparatuur.
  • Beveiligingscamera’s: Ik denk aan een PoE-camera’s die ik wil plaatsen aan de achterzijde van de woning, zowel op de achtergevel als bij de berging.
  • Videodeurbel: Aan de voorzijde wil ik een videodeurbel installeren, waarbij ik ook aan Ubiquiti-apparatuur denk.
  • Alarmsysteem: Voor beveiliging overweeg ik een alarmsysteem van Ajax Systems.
  • Smart Home-platform: Op termijn wil ik het gehele systeem integreren in een Smart Home-platform, zoals Home Assistant.
Voor het netwerk dacht ik nu aan de volgende setup:
  • Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
  • Ubiquiti UniFi 7 Pro 3x (1 per etage)
  • Unifi Switch 8-60W managed PoE gigabit (in de schuur)
  • Ubiquiti UniFi 7 Outdoor 1x (berging)
Overige informatie:
  • Alle loze leidingen op tekeningen zullen worden voorzien van een UTP-kabel (Cat6U/UTP Massief utp PVC CPR ECA EN50575) die uitkomt in de meterkast.
Ter ondersteuning heb ik de volgende documenten bijgevoegd:
  • Situatietekening (met onder andere de tuin)
  • Koperstekening (inclusief meer- en minderwerk, zoals loze leidingen)
  • Verkooptekening (inclusief diverse maatvoeringen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbOogHps60u1R1rh94KMvLYmQK0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gq1hCwmD3VVMP8Eq0swH7rGH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIrBrZvbmncc2EwLDYLC53Orq3E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wgjCLsWKzNrMJzYEZOEI9eOf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkWm9A9w76-IVZ9bjhQIjMg8kZg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/V5oAZOcEYN8MsXUB0xQaaxfk.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lueg7VmeEjzLoavWGZmOpFAy_4o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cHw5SJJjVLphdMD6KdPfeDLt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPfRyByL1_F9z9a-KERT7JfJJP0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4rqEwREKO1MyYt5705wq7Rli.png?f=fotoalbum_tile

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de bovenstaande setup en hoor graag jullie tips of aanbevelingen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:00
dit gaat natuurlijk prima werken. je wifi APs kun je in Unifi Design Center plakken op je plattegrond en kijken hoe de dekking uitpakt.
Ik zou ook kijken naar camera's van Ubiquiti, mooi geintegreerd in de console. Harde schijf in de Dream Machine om de beelden op te slaan. en uiteraard kijken of je de router van je provider in de doos op zolder kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 07:39
Precies dat ik heb ook als setup alles van ubiquity en dat werkt als een zonnetje, je zou nog om kosten te besparen naar wifi 6 kunnen. Maar de setup is niets mee mee en installeren is ook super simpel, ook als je je IoT gescheiden wil houden van je normale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
emielbf schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:20:
dit gaat natuurlijk prima werken. je wifi APs kun je in Unifi Design Center plakken op je plattegrond en kijken hoe de dekking uitpakt.
Ik zou ook kijken naar camera's van Ubiquiti, mooi geintegreerd in de console. Harde schijf in de Dream Machine om de beelden op te slaan. en uiteraard kijken of je de router van je provider in de doos op zolder kunt zetten.
Bedankt voor je reactie, voor de camera's heb ik inderdaad een separate topic lopen, zie hier

Wat ik elders wel als reactie terugkreeg was het volgende:

Het valt me op dat je de camera's (en waarschijnlijk de AP's) via PoE wilt voeden, terwijl de UDM Pro geen PoE ondersteunt. Je hebt dan PoE-injectors of een aparte PoE-switch nodig.

Hoe doen andere dit?

De USW 8-60 is inmiddels verouderd.

Klopt dit?

[ Voor 20% gewijzigd door Romundoo op 11-12-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 07:39
Waarom zou de UDM Poe moeten ondersteunen? Die staat toch op een centrale plek waarschijnlijk direct naast de Switch. Daarnaast denk ik dat het stroom verbruik van een UDM te hoog ligt voor PoE. Ja en natuurlijk scheelt het weer een stopcontact maar als je vanaf je Unify app je spul managed is het wel fijn om de UDM apart te houden voor als je namelijk bezig bent met updates o.i.d. op de PoE switch dan gaat niet ook de UDM onderuit en kan je gewoon het spul blijven managen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mij vooral afvraag in welke buurt ga je wonen dat je camera's en een beveiligingssysteem wilt aanleggen. Kijk vooral eerst eens naar de risico's. Welk risico denk je te lopen en waartegen wil je je beveiligen?
Persoonlijk zou ik eerst heel goed kijken naar het hang en sluitwerk. Plaats gelijksluitende gecertificeerde cilinders en SKG*** beslag. Dan ben jij lastiger dan de buren. Camera en alarm zijn pas interessant als jij een bijzonder interessant doel bent. De kruimeldief boeit camera's niets en voor het alarm is hij snel genoeg weg.
Overigens als je toch home assistant overweegt en die camera's ook wilt kan je daarmee ook al een alarmsysteem bouwen. Zeker als je voor de verlichting beweging of aanwezigheids detectie gebruikt.
Doe het vooral omdat je het leuk vindt, je medebewoners het een veilig gevoel geeft etc. Inbraak voorkom je vooral door goed (beter dan de buren) hang en sluitwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door Frogmen op 11-12-2024 15:03 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 16:43
Romundoo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:24:
[...]

Bedankt voor je reactie, voor de camera's heb ik inderdaad een separate topic lopen, zie hier

Wat ik elders wel als reactie terugkreeg was het volgende:

Het valt me op dat je de camera's (en waarschijnlijk de AP's) via PoE wilt voeden, terwijl de UDM Pro geen PoE ondersteunt. Je hebt dan PoE-injectors of een aparte PoE-switch nodig.

Hoe doen andere dit?

De USW 8-60 is inmiddels verouderd.

Klopt dit?
Met een UDM Pro SE, die heeft 8 PoE poorten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-02 18:44
Als je wilt kan ik dit eens in de software steken voor te zien waar je best u ap's hang maar heb ik wel wat gegevens nodig hoe je woning is opgebouwd als ook wat afmetingen. Je mag mij hier voor altijd privé sturen.

Mvg

Hier wat voorbeelden hoe het er dan uit zou zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o7VtLjPsW5YrCkSM27-vs2i3N0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLyxcJ8eDAAKPBL1bR9gW5aE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/461qghq3JsY7vOzO5o78gCkFTak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWP7tUAQx1h3CjkmFAjnPwW7.jpg?f=fotoalbum_tile

• Romundoo
Skywalker27 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:44:
Waarom zou de UDM Poe moeten ondersteunen? Die staat toch op een centrale plek waarschijnlijk direct naast de Switch. Daarnaast denk ik dat het stroom verbruik van een UDM te hoog ligt voor PoE. Ja en natuurlijk scheelt het weer een stopcontact maar als je vanaf je Unify app je spul managed is het wel fijn om de UDM apart te houden voor als je namelijk bezig bent met updates o.i.d. op de PoE switch dan gaat niet ook de UDM onderuit en kan je gewoon het spul blijven managen. ;)
Bedankt voor je reactie, goede tip!
Frogmen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:58:
Wat ik mij vooral afvraag in welke buurt ga je wonen dat je camera's en een beveiligingssysteem wilt aanleggen. Kijk vooral eerst eens naar de risico's. Welk risico denk je te lopen en waartegen wil je je beveiligen?
Persoonlijk zou ik eerst heel goed kijken naar het hang en sluitwerk. Plaats gelijksluitende gecertificeerde cilinders en SKG*** beslag. Dan ben jij lastiger dan de buren. Camera en alarm zijn pas interessant als jij een bijzonder interessant doel bent. De kruimeldief boeit camera's niets en voor het alarm is hij snel genoeg weg.
Overigens als je toch home assistant overweegt en die camera's ook wilt kan je daarmee ook al een alarmsysteem bouwen. Zeker als je voor de verlichting beweging of aanwezigheids detectie gebruikt.
Doe het vooral omdat je het leuk vindt, je medebewoners het een veilig gevoel geeft etc. Inbraak voorkom je vooral door goed (beter dan de buren) hang en sluitwerk.
Dank voor je reactie, ik neem het mee in mijn overweging.
RobKJ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:03:
[...]

Met een UDM Pro SE, die heeft 8 PoE poorten :)
Als ik goed tel, heb ik ongeveer acht PoE-poorten nodig voor apparaten zoals camera's, access points en de deurbel. Daarnaast heb ik ook een aantal loze leidingen die ik wil voorzien van CAT-kabel. Zou het in dat geval niet beter zijn om een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (niet de SE-variant) te combineren met een Ubiquiti UniFi Switch 24 PoE?

Als ik in een bepaalde ruimte meer poorten nodig heb, kan ik daar een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE (voor de schuur) of een Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (voor de werkkamer) plaatsen.
ekahau schreef op donderdag 12 december 2024 @ 01:35:
Als je wilt kan ik dit eens in de software steken voor te zien waar je best u ap's hang maar heb ik wel wat gegevens nodig hoe je woning is opgebouwd als ook wat afmetingen. Je mag mij hier voor altijd privé sturen.

Mvg

Hier wat voorbeelden hoe het er dan uit zou zien.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik stuur je even een berichtje!

-------------------------
Aanvulling met aangepaste setup:

Voor het netwerk wordt het dan de volgende setup:
  • Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (meterkast)
  • Ubiquiti UniFi Switch 24 PoE 1x (meterkast)
  • Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE 1x (schuur i.v.m. PoE-camera en Outdoor AP)
  • Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini 1x (werkkamer)
Voor de camera's dacht ik nu aan:
  • Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro 1x
  • Ubiquiti UniFi Protect Smart Chime
  • Ubiquiti UniFi Protect G5 Bullet Camera of Unifi IP Camera 4K beeldkwaliteit Turret G5 Pro 2x
Overige informatie:
  • Alle loze leidingen op tekeningen zullen worden voorzien van een UTP-kabel (Cat6U/UTP Massief utp PVC CPR ECA EN50575) die uitkomt in de meterkast.

[ Voor 11% gewijzigd door Romundoo op 12-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekahau
Hier vind je een paar netwerk design uitgetekend van u woning. Heb er 2 met AI laten maken en 2 manueel. Ook met een acces point versie U6 pro.

https://drive.google.com/...gS0bJ-Pu5WERYNA-klWufo4GD

[ Voor 73% gewijzigd door ekahau op 12-12-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:24
Leg je ook Utp aan richting de deurbel? Dan wel de deurbel poe variant nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
ekahau schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:55:
Hier vind je een paar netwerk design uitgetekend van u woning. Heb er 2 met AI laten maken en 2 manueel. Ook met een acces point versie U6 pro.

https://drive.google.com/...gS0bJ-Pu5WERYNA-klWufo4GD
Bedankt! Ik heb de gevraagde informatie inmiddels via een privébericht toegestuurd. Mocht dit nog van invloed zijn op het bovenstaande, hoor ik dat graag.
ChrisM schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:45:
Leg je ook Utp aan richting de deurbel? Dan wel de deurbel poe variant nemen.
De vraag staat bij de elektricien uit, als de bestaande deurbel bekabeling in een buis van 16mm kan worden vervangen door een UTP-kabel wel. Anders wordt het de WIFI variant.

----------------------------------------------------------------

Update met opnieuw aangepaste setup:

Voor het netwerk wordt het dan de volgende setup:
  • Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (meterkast)
  • Ubiquiti UniFi USW-Pro-24-POE Gen2 1x (meterkast)
  • Ubiquiti UniFi USW Flex 1x (schuur i.v.m. PoE-camera en Outdoor AP)
Voor de camera's dacht ik nu aan:
  • Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro 1x
  • Ubiquiti UniFi Protect Smart Chime
  • Ubiquiti UniFi Protect G5 Bullet Camera of Unifi IP Camera 4K beeldkwaliteit Turret G5 Pro 2x

[ Voor 56% gewijzigd door Romundoo op 13-12-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ekahau
Beste,

Hierbij stuur ik u wifi design.

https://drive.google.com/...izqf3Cg9rfRgoB1QyX7ag0RWc

Met vriendelijke groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romundoo
Bedankt @ekahau, ga hem is even doornemen.

Wat betreft de setup toch weer een stapje verder en daarin ook nog een paar veranderingen:

Setup voor het netwerk:
• 1x Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (meterkast)
• 1x Ubiquiti UniFi USW-Pro-Max-24-PoE (meterkast)
• 1x Ubiquiti 24-poorts patchpaneel (meterkast)
• 1x Ubiquiti UniFi U7-Pro 3-pack (1 per etage)
• 1x Ubiquiti UniFi USW Flex (in de schuur, i.v.m. PoE-camera en Outdoor AP)
• 1x Ubiquiti UniFi 7 Outdoor (op de berging)
Pagina: 1