Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kafje45
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 15:57
Goedenavond beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een bank waar ik geld in USD aan kan houden die ook nog eens gedekt is onder het depositogarantiestelsel.
Ik heb zelf al wat gezocht op internet maar kon op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien.
Het lijkt erop dat dit vooral zakelijk wordt aangeboden en voor particulieren maar zeldzaam is.
Nu heb ik bij Bunq gevonden dat dit wel mogelijk was alleen werd niet duidelijk of dit nou onder het depositogarantiestelsel viel.

Heeft er hier toevallig iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Kafje45

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geen ervaring, maar je kan een bank zoeken die onder het depositiegarantiestelsel valt. Als het goed is worden buitenlandse valuta ook gedekt.

Voorbeeld van de Belgische DGS.

Nederlandse wet: In het geval van deposito’s die worden aangehouden in een vreemde valuta waarvoor de Europese Centrale Bank geen referentiekoers bepaalt, stelt DNB de referentiekoers vast die gold op de datum bedoeld in het tweede lid van artikel 29.06 van het Besluit (..)

Yapi Kredi biedt dollarrekeningen aan, net als andere Nederlandse banken. Sommige banken lopen er niet mee te koop.

Je loopt valutarisico als de dollars weer ingewisseld worden voor euro's. Dat is best een groot risico. De dollarkoers bijvoorbeeld varieert binnen een tamelijk breed wisselkoersbereik. De hogere rente op de US dollar dekt dit onvoldoende af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 15:12
Garantibank biedt een USD spaarrekening aan voor particulieren, 1 van de weinigen volgens mij. Valt onder de depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:29
Waar heb je dit precies voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:35
kafje45 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:09:
Goedenavond beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een bank waar ik geld in USD aan kan houden die ook nog eens gedekt is onder het depositogarantiestelsel.
Ik heb zelf al wat gezocht op internet maar kon op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien.
Het lijkt erop dat dit vooral zakelijk wordt aangeboden en voor particulieren maar zeldzaam is.
Nu heb ik bij Bunq gevonden dat dit wel mogelijk was alleen werd niet duidelijk of dit nou onder het depositogarantiestelsel viel.

Heeft er hier toevallig iemand ervaring mee?

Met vriendelijke groet,

Kafje45
Als je dat bij Bunq hebt gevonden dan had je ook direct kunnen zien dat het niet onder het depositogarantiestelsel valt. Dat staat er duidelijk bij:

De USD-rekening valt niet onder het depositogarantiestelsel.
De tegoeden worden aangehouden door currencycloud en zijn onderheving aan waardeschommelingen.

Bij ABN Kan het bijv. wel en daar valt het wel onder het depositogarantie
staat er ook allemaal bij

kan je vrij simpel allemaal zelf opzoeken

https://www.abnamro.nl/nl...93%20Amerikaanse%20dollar

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 11-12-2024 04:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kafje45
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 15:57
Dank voor alle antwoorden!
Ik was dit aan het onderzoeken omdat ik mijn spaargeld iets wilde spreiden.
Ik ga nog even verder op onderzoek uit.
Pagina: 1