Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-lycan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 20:43
ik heb een medion t80 desktop gekocht die verders prima werkt. dat is het probleem niet.
alleen wordt de i5 12450h processor soms met load bloedje heet. zo rond de 94 graden.
dus ik denk ik ga de stock koeler vervangen. dit is een laptop koelertje met radiator.
de bevestigingsgaten voor de koeler zijn lga 1700. dus genoeg te vinden.
maar omdat de processor zo klein is en in het moederbord gesoldeerd (bga 1744) kan ik geen koeler vinden die de cpu raakt. is er een tweaker die het antwoord weet? welke cpu koeler wel gaat passen. ruimte is er genoeg.

https://www.technologyins...on-akoya-t80.html?start=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQH5DYBuVqoyenwEoVj-FdhH7sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QjUKbolrCHlcgIJbRDMYgRFu.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dutch-lycan op 17-12-2024 22:35)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:13
Houtenklaas schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:48:
Kijk je uit dat die niet te dik wordt en je CPU aan gort drukt? Dan is een thermal pad (flexibel) misschien een beter idee ...
Wel een flinke kans dat als de speling te groot is een thermal pad ook niet veel zal doen.

Ik zou eerder de boel repasten, originele koeler er weer op en dan kijken of die warmte ontwikkeling wel een probleem is. Deze cpu mag immers 100c worden, en moderne cpu's worden ook af fabriek tegenwoordig vaak zo getuned dat ze met de aanbevolen koelers ook makkelijk richting die temperaturen gaan onder full load.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:52
Als het lga1700 is, waarom passen die koelers dan niet? Is het dan geen lga1700? Maar OEM? Dan ga je het helaas niet kunnen vervangen... Nadeel van OEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:25
Ik heb zojuist mijn CPU cooler in mn laptop gebouwd maar die raakt de processor niet, heel gek...

Je hebt het over een laptop processor, daar past indd geen normale cooler op.
Tevens zou ik die erop zat gewoon terug gaan plaatsen, het is een laptop cpu die worden nou eenmaal een stuk warmer.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Laatst online: 09:56

Dark

who tweaked the light?

Je mist de dikte van een socket en een heatspreader ten opzichte van een desktop, dus vandaar. Als je wilt prutsen kan je er vast een een plaatje koper of alu tussen doen zodat ie wel raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zult inderdaad een koperen plaatje of een dikke thermal pad moeten vissen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-lycan
dan gaan we dat proberen. ik laat nog wel even weten of het gelukt is. eerst even een koperen plaatje fixsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:13
Kijk je uit dat die niet te dik wordt en je CPU aan gort drukt? Dan is een thermal pad (flexibel) misschien een beter idee ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 13:13
Houtenklaas schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:48:
Wel een flinke kans dat als de speling te groot is een thermal pad ook niet veel zal doen.

Ik zou eerder de boel repasten, originele koeler er weer op en dan kijken of die warmte ontwikkeling wel een probleem is. Deze cpu mag immers 100c worden, en moderne cpu's worden ook af fabriek tegenwoordig vaak zo getuned dat ze met de aanbevolen koelers ook makkelijk richting die temperaturen gaan onder full load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:01
Wellicht kan je de speling bepalen met behulp van een voelermatenset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-05 21:05
Welke cpu koeler probeer je erop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch-lycan
Uszka schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:17:
Welke cpu koeler probeer je erop te zetten?
een AK-CC6608BP01 akasa koeler. hebben mij in het verleden altijd voor goede koeling gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 16:49
Dit zie ik heel vaak bij laptops (op dit moment 400 HP Elitebook 850 G6jes met dezelfde waardeloze koelpasta aan het repasten met TPCM7250 polymeer met een lange levensduur zonder siliconen) en dit systeem heeft het dus ook, teveel en te dikke laag koelpasta dat ook op de shim van de CPU zit waardoor het niet goed volledig wordt geplet tussen de cores en heatsink met als gevolg enorme pump-out in de pasta/dikke luchtbellen en waardeloze turboboost. Als je het kliederboeltje van de fabriek schoonmaakt met wat alcohol en een beetje nieuwe pasta verspreid over alleen de core met de originele koeler er weer op dan moet het een stuk beter zijn.
Een dikke thermal pad gaat waarschijnlijk voor een veel hogere temperatuur zorgen maar een koperen plaatje met koelpasta op beide kanten zou kunnen werken met risico van wegglijden of een core crack.

[ Voor 9% gewijzigd door Phenos2 op 15-12-2024 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:40
Geen idee of dat werkt, maar ik heb hier een Jonsbo HP-400 met schroeven aan de heatsink die van bovenaf door de socketgaten vallen. Die zet je vervolgens met moertjes aan de onderzijde vast. Dus geen backplate of iets nodig, geen pushpins, geen veertjes.

Heeft wel als risico dat je ze te vast gaat draaien (ik in ieder geval..), meen me te herinneren dat een Noctua NH-L9i hetzelfde systeem had (voor Intel), maar of dat bij de 1700 variant ook nog zo is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutch-lycan
Dagion schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:12:
Geen idee of dat werkt, maar ik heb hier een Jonsbo HP-400 met schroeven aan de heatsink die van bovenaf door de socketgaten vallen. Die zet je vervolgens met moertjes aan de onderzijde vast. Dus geen backplate of iets nodig, geen pushpins, geen veertjes.

Heeft wel als risico dat je ze te vast gaat draaien (ik in ieder geval..), meen me te herinneren dat een Noctua NH-L9i hetzelfde systeem had (voor Intel), maar of dat bij de 1700 variant ook nog zo is durf ik niet te zeggen.
koeler is in bestelling. laat nog even weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutch-lycan
Dennism schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:03:
[...]

dit was toch de beste oplossing. heb de cpu/koeler schoongemaakt en nieuwe pasta erop gedaan.
proc. stuk koeler nu. zo rond de 40 graden met hier en daar es een uitschieter naar de 90 graden.
ben tevreden zo, tis toch een mail, youtube pc'tje.
Pagina: 1