Doordenker digitaal waterverbruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-01 23:33
Als alleenstaande heb ik een veel te hoog digitaal gemeten waterverbruik van gemiddeld 300L/dag.
Ondertussen is de hoofdkraan, de terugslagklep en de digitale meter vervangen.
Nog steeds loopt de meter bij momenten terwijl er geen water wordt gebruikt.
Feiten :
Hoofdkraan toe : het lopen stopt. (Terug open : soms blijvend gestopt, soms telt die toch nog door). Het gebeurt dat de meter 3 dagen correct telt (alles afgemeten en gemiddeld 75L effectief verbruik).
Bij 3 weken verlof : 0 liter verbruik.
Het gaat om een vrijstaande woning die +- 3,5m hoger ligt dan de straat (sterke korte helling).
Geen vochtvlekken, schimmel of muffe geur.
Ondertussen ook tijdelijk bepaalde kranen/sanitair niet gebruikt om lekkage uit te sluiten. Geen verschil.
Geen lekkende kranen of toilet.
Iemand die weet waardoor dit zou kunnen veroorzaakt worden?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Heb je een ijst gemaakt van wat er in huis water verbruikt?

wasmachine, bad, douche, warmtepomp, cv ketel, vijver, sauna, etc?

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 10-12-2024 19:35 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
Inderdaad.
Toilet 4L
Afwasmachine 11L Max 2x/wk
Wasmachine 52 L. Max 2x/wk
Douche 5 min. 35L 3x/wk
Keuken . Max 5L/dag

Heb ook nog 2 citernes van 1000L met regenwater die ik buiten gebruik, nu ook voor toilet🙄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wc die soms doorloopt?
Inlaatcombinatie die door lekt?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
Warmtepompboiler : geen verbruik
Mitsubishi airco/heater : (lucht lucht warmtepomp dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
Geen wc die lekt.
Wat is een inlaatco’binatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:48
Kun je een homewizard op je watermeter monteren? Dan kun je over de dag meten.
https://www.homewizard.com/nl/watermeter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
1234o schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:51:
Geen wc die lekt.
Wat is een inlaatco’binatie?
Die zit als het goed is in de water leiding naar je wpb.
Koud water in.

Die loost op het riool en als die blijft lekken zie je het normaal niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
Er is geen inlaatcombinatie op de warmtepompboiler. Er is wel een slangetje om bij te hoge druk wat water laten weg te lopen. Ik heb dit afgelopen wk ook opgevolgd en dit is ongeveer 1cm in een emmer van 12L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Leidingwerk in de kruipruimte dat lekt? Buitenkraan die lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-06 10:07
Heb je geen terugloop van leidingwater naar je citerne? Geen idee of dat mogelijk is, maar het is een maar een idee.

Als het wel zou kunnen dan eens de toiletten alleen op leidingwater gebruiken en je pomp/schakelaar van de citerne uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
Neen, het water gaat rechtstreeks van de regenpijp naar de citerne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

Illusion

(the art of)

Een citerne is blijkbaar een waterkelder?

300liter per dag is véél water. De enige plek waar je dat kwijt kan lijkt me een groot lek in je kruipruimte, of dat het in een van die waterkelders loopt.

Heb je iets van tekeningen foto’s van het leidingwerk voor die citernes? En waarvoor gebruik je dat water?

En heb je al in de kruipruimte gekeken? Als je relatief hoog woont op zandgrond, dan spoelt dat water wel weg zonder dat het muf wordt. Maar dan zou ik verwachten dat het elke dag evenveel lekkage is.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 10-12-2024 20:41 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Dus als je van huis weg bent dan heb je geen verbruik, kom je terug dan begint het weer.
Dan is de enige variabele jezelf.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
De citerne is een ibc container. Geen kruipkelder, 3\4 van de woning is onderkelderd.
Afgelopen week 3 dagen geen extra verbruik gehad.
Daarom heb ik bewust delen van het huis niet gebruikt om te zien of er verschil was en dat was niet het geval.
Meestal gedurende de nacht niets. Gisteren 130 liter.
Als er een lek zou zijn en de hoofdkraan is open, zou ik dan niet volcontinue waterverlies hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
Dat klopt voor een deel.
Maar je hoort geen water door de buizen stromen als de meter telt. De mensen van de watergroep kunnen dat bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
als er afgelopen week drie dagen geen extra verbruik was, wat was er op die dagen dan anders dan de dagen ervoor of erna? Heb je een bepaald apparaat wel of niet gebruikt? Was het weer heel anders dan die drie dagen?
Er moet een verschil zijn wat je nog niet ontdekt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:17
Mooie puzzel.

Meer data zou kunnen helpen.

Aangezien het een digitale meter is, weet je of deze gekoppeld is aan je elektra-meter? Dat gebeurt vaak, zo ik lees, want dan sturen ze die net als bij digitale gasmeters samen door via de sim-kaart van de elektra, en hoeven ze niemand meer langs te sturen.

Maar dat betekent ook dat je die via de P1-poort moet kunnen uitlezen met daarvoor gangbare hardware (zoek even rond op dit forum, en je zult van alles vinden).

Als je ziet precies wanneer het verbruik plaatsvindt moet dat toch een stuk meer houvast geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 10-12-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Hoe oud is de watermeter? Zo’n ding wordt door de waterleverancier na iets van 10j. vaak preventief gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:17
ThinkPad schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:12:
Hoe oud is de watermeter? Zo’n ding wordt door de waterleverancier na iets van 10j. vaak preventief gewisseld.
TS zegt dat die al verwisseld is, ik neem dan aan recent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Wellicht tijdelijk de waterkraan dichtdraaien als je er niet bent; dan kan je na terugkomst van boven naar beneden checken welke kranen nog werken en zo inschatten hoe hoog het lek zit?
Als het met jou "gedrag" te maken heeft, dan zou ik gokken op de stortbak van het toilet die soms blijft lekken, dat water stroomt dan rustig in het toilet en je merkt er niets van. Ook overdrukventielen durven wel eens te blijven lekken en gaan netjes het riool in.

Alle toevoerkraantjes die je hebt (aan toilet, kranen, ...) kan je gebruiken om tijdelijk te dichten om daar lekken uit te sluiten (let op, draai ze niet helemaal open, maar een klein beetje terug; dat voorkomt dat ze vastzitten na een tijd).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 17:37
Zoue als eerste denken aan de leiding vanaf de hoofdkraan eens op druk zetten, je hebt o.a van rothenberger wel van de afperssetjes. Bij geen gebruik moet hij op druk blijven

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

franssie

Save the albatross

Cybersijp schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:42:
Zoue als eerste denken aan de leiding vanaf de hoofdkraan eens op druk zetten, je hebt o.a van rothenberger wel van de afperssetjes. Bij geen gebruik moet hij op druk blijven
Dit, of met een manometer op de wasmachineaansluiting bijvoorbeeld kijken of de leiding op druk blijft na het afsluiten van de hoofdkraan.

edit: zoiets is altijd handig in je gereedschapkist https://www.amazon.nl/Pro...druktester/dp/B08VJGJ45Q/

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 11-12-2024 12:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Cybersijp schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:42:
Kun je dan niet net zo goed je hoofdkraan dichtdraaien als je gaat slapen/naar je werk gaat en dan na een x-aantal uur weer open zetten? Als je geen toilet hebt doorgetrokken (stortbak die weer moet vullen) o.i.d. dan zou de watermeter niet/nauwelijks moeten draaien bij openen van hoofdkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
jeroen3 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:52:
Kun je een homewizard op je watermeter monteren? Dan kun je over de dag meten.
https://www.homewizard.com/nl/watermeter/
Deze dus.

Want als de hoofdkraan dicht zit en er gebeurt ook niks, dan is het in ieder geval aan 'jouw' kant van het net. Je komt op 110 m3/jaar uit.
1234o schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:45:
Inderdaad.
Toilet 4L
Afwasmachine 11L Max 2x/wk
Wasmachine 52 L. Max 2x/wk
Douche 5 min. 35L 3x/wk
Keuken . Max 5L/dag

Heb ook nog 2 citernes van 1000L met regenwater die ik buiten gebruik, nu ook voor toilet🙄.
Heb je dit daadwerkelijk gemeten?
11*52*2
52*52*2
35*52*3
5*365
Dat is net 14 kuub. Dat is erg weinig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 10:42

Fe2O3

Ja das roest

Digitale meter, dus je weet wanneer en hoeveel water verbuikt wordt, en er is geen continue verbruik als je niet thuis bent.

Soms telt de meter correct, 3 dagen, en OP douched on de 2 a 3 dgn .... ?

Hoe verwarm je?

Het douchen lijkt me de grootverbruiker te zijn, maargoed, met een digitale meter die per uur bijhoudt wat hoeveel lijkt dat me gemakkelijk nazoeken wanneer die 300L verdampt, en, wat je op dat moment aan het doen was en wat aan was?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 11:28
1234o schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:57:
Er is geen inlaatcombinatie op de warmtepompboiler. Er is wel een slangetje om bij te hoge druk wat water laten weg te lopen. Ik heb dit afgelopen wk ook opgevolgd en dit is ongeveer 1cm in een emmer van 12L.
Heb je niet ook nog een close in boiler of quooker in je keuken? Die hebben ook een inlaatcombinatie.

Toevallig van de week bij 'n moeder een compleet verkalkte inlaatcombinatie vervangen die daardoor constant water weglekte.

[ Voor 13% gewijzigd door jmzeeman op 11-12-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 11:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik zou eens beginnen met een 2e (analoge) watermeter erachter te hangen. dan kijken of die hetzelfde resultaat geeft. Weet je iig of het een lekkage of meetprobleem is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234o
Dit zijn waardes die ik gemeten heb sinds ik 11 dagen geleden ben beginnen opmeten om te weten te komen of mijn werkelijk verbruik overeenstemt met wat uit de kraan komt en dat klopt.

Dit wetende gebruik ik gemiddeld amper 100L per dag.
Natuurlijk zijn er nog andere activiteiten zoals ramen zemen, poetsen, auto wassen… die ook gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234o
Nog even ter verduidelijking.
Als de digitale meter loopt wanneer ik geen water verbruik en ik draai de hoofdkraan dicht, dan begint die niet weer opnieuw door te tellen maar stopt wel degelijk.
Ik ga morgen een waterzuiveringsinstallatie afkoppelen of weghalen in de keuken.
Mijn metingen terug verscherpen om zo toestellen te elimineren.
Verder toch al heel wat bruikbare tips gezien waarvoor dank.
Ik kom volgende week terug met een nieuwe up-date.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 17:37
als die waterzuiveringsinstallatie een waterontharder is , kan soms 300 liter per dag heel goed kloppen . Die moeten best wel water spoelen door een zoutvat heen om de hars te ontdoen van de kalk ionen. to be continued gok ik

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Cybersijp schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:23:
als die waterzuiveringsinstallatie een waterontharder is , kan soms 300 liter per dag heel goed kloppen . Die moeten best wel water spoelen door een zoutvat heen om de hars te ontdoen van de kalk ionen. to be continued gok ik
Mijn Aquacell doet iets van 30 liter per spoeling. De hoeveelheid spoelingen is afhankelijk van je waterhardheid. 300 per dag ijkt me absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234o
Laatste en hopelijk laatste up-date waterverbruik.
6,5 (vorige wk dinsdagmorgen) dagen na vervanging van de digitale watermeter en terugslagklep :
Er is aanvankelijk een uur na de vervanging nog een waterverbruik geweest van 102 L waar er effectief niets is afgenomen!
De terugslagklep is vervangen terwijl er volgens de metingen op bijna 2 jaar amper 18L is ‘teruggelopen’.

Nu het GOEDE NIEUWS! Sinds dinsdag 17h00 stemt mijn waterverbruik precies overeen met mijn werkelijk gebruik.
In de plaats van een gemiddelde van 303L/dag zit ik nu aan een gemiddelde van 85L/dag 😀.

1 zaak is duidelijk er is GEEN LEK.

De technieker die is langs geweest meldde ook nog een mogelijk software probleem met de meters die het eerste kwartaal van 2023 zijn geïnstalleerd. Dit zou na een up-date moeten verholpen zijn maar wordt dit zowiezo met alle meters gedaan?

Enfin, ik kan terug op mijn twee oren slapen en hopelijk recupereer ik nog wat van het teveel betaalde.
Ik hoop dat dit verhaal nog mensen kan inspireren om kritisch te zijn op hun waterverbruik. Straf vind ik nog steeds dat de meter niets aanrekende tijdens mijn 3 weken afwezigheid maar lustig doortelde als er zelfs maar enkel liters op een dag waren gebruikt.
Bedankt nog eens voor jullie adviezen.
Pagina: 1