Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KapitanKrazy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-01 20:44
Een hele goede (voor)avond dames en heren!

Het is het einde van het jaar en dat brengt natuurlijk een stukje reflectie met zich mee, december, de maand waarin je terugblikt op alles en soms even een goede blik werpt op waar je nu staat.

Vorig jaar augustus ben ik begonnen aan mijn eerste, echte 'grote mensenbaan'. Ik heb een paar afgeronde stages op zak, een MBO 3 en 4 diploma en in augustus 2023 sta ik ook op het punt mijn HBO diploma binnen te hengelen.

Tijdens die eerste baan heb ik een jaartje gewerkt als eerstelijner - en wat heb ik in dat jaar tijd flink kunnen leren. Als je Reddit mag geloven is de eerstelijns servicedesk een hel, maar ik had hele leuke gebruikers en fijne collega's; dat helpt natuurrlijk enorm....

... Totdat er een niet zo fijne manager de hoek om kwam kijken en ik besloten had elders aan het werk te gaan, dit keer op een plek met iets meer verantwoordelijkheden. 'Junior systeembeheerder' is de titel van mijn huidige functie bij het project waar ik nu zit gedetacheerd.

En dat is het zeker! Naast de gebruikelijke werkzaamheden van de eerste lijn, mag ik zelf ook flink aan de knoppen draaien; sterker nog, ik heb een admin account dat even veel rechten heeft als een volwaardige senior systeembeheerder! Wel met een volwaarde; komt men er niet binnen een uur uit, dan gewoon doorzetten naar de 2e en 3e lijn.

Dit zette mij aan het denken; ik heb natuurlijk nog genoeg te leren, maar hoe is dat groeipad nou: van servicedesker naar systeembeheerder? Hoe hebben jullie het gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

Reinier

\o/

Heb je die HBO-diploma nu al wel of nog niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KapitanKrazy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-01 20:44
Reinier schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:31:
Heb je die HBO-diploma nu al wel of nog niet?
Excuus, dat ben ik inderdaad vergeten te vermelden; die is inmiddels behaald! Een AD in IT Engineering, vaag begrip, maar het was een studie die zich vooral richtte op het succesvol afronden en opzetten van IT-projecten die betrekking hebben op het opzetten van (bijvoorbeeld) nieuwe omgevingen en infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:25
Ik ben zelf ook onderaan begonnen na opleiding ICT beheer niveau 4. Ook begonnen op de Helpdesk, wat bij mij hielp is gewoon puur ervaring opdoen en veel cursussen volgen.

Daarnaast in de 15 jaar heb ik een fusie, reorganisatie en opnieuw een fusie mogen meemaken waarbij ik elke keer opnieuw moest solliciteren, met elke keer een stap omhoog.

Nu ben ik na 20 jaar senior systeembeheer maar doe nu vooral werkplekbeheer omdat dat mij gewoon ligt.

Het groeipad is niet recht toe, recht aan, maar gewoon gaandeweg. Je komt vanzelf achter wat je echt leuk vindt en gaat er dan ook naartoe werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:48

Agent47

I always close my contracts.

Het is ook een beetje geluk hebben. Ik heb eerst een jaar of 6 gedetacheerd gezeten en overal een beetje geproefd. Daarna is het kijken of het bij een bedrijf bevalt. Daar weer onder aan de ladder beginnen met SD, gebruikers en bedrijf leren kennen en vanaf daar opgroeien.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:04

krietjur

Where am I?

Ben zelf niet op de helpdesk begonnen, maar begonnen als netwerk/systeembeheerder. Daarna doorgegroeid naar IT Manager. Als er bij ons een plek vrij komt, kijk ik eerst of er binnen de helpdesk iemand is die kan & wil doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:50
KapitanKrazy schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:30:

Dit zette mij aan het denken; ik heb natuurlijk nog genoeg te leren, maar hoe is dat groeipad nou: van servicedesker naar systeembeheerder? Hoe hebben jullie het gedaan?
Inderdaad begonnen als servicedesk medewerker / manusje van alles. Daarna uiteindelijk een baan gevonden waar ik kon beginnen als systeembeheerder (bij die werkgever was er geen onderscheid tussen junior/medior/senior). Daar een aantal jaar gezeten en ervaringen opgedaan in een grotere omgeving. Vanuit daar naar detachering overgestapt waarbij ik ben gegroeid in functie en ervaring van systeembeheerder naar uiteindelijk senior systeembeheerder. En op het laatst bij een nieuwe werkgever van senior beheerder doorgegroeid naar IT manager maar ik vind het echt nog enorm leuk om aan de knoppen te zitten :)

In een vacature die mijn werkgever open had staan voor senior systeembeheerder kregen we ook af en toe reacties van "senior" systeembeheerders. Zij dachten dat te zijn vanwege hun leeftijd en niet hun ervaring. Uiteindelijk hebben we iemand aangenomen die qua kennis nog niet op senior niveau zat maar hem wel een kans gegeven. En tot op heden nog geen spijt gehad daarvan :)

In mijn optiek kun je doorgroeien in functie door, wanneer je een bepaalde positie hebt, hier een aantal jaren ervaring op te doen. Dan kijken naar interne doorgroei mogelijkheden en anders buiten de deur kijken en mikken op hogere functies (dus in jouw geval medior). En dan na een aantal jaren (en opgedane ervaring) weer de volgende stap maken.

Succes in je carriëre in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59

RvV

Ik heb hier MBO4 voorbij zien komen die zeer goed zijn, maar er zitten er ook tussen die echt waardeloos zijn. Ze weten niet wat een IP is en als je vraagt een server of IP te pingen dan hebben ze geen idee wat ze moeten doen. Onbegrijpelijk hoe die ooit een diploma hebben kunnen krijgen (covid periode?).
Ik zou tegenwoordig eerder mensen aannemen die geen diploma hebben maar wel wat algemene kennis en vooral motivatie hebben. Zelf ben ik ook begonnen op de helpdesk en ben na een paar weken in mijn stage aangenomen voor vast. Daarna binnen 6 maanden systeembeheer, weer een paar jaar later senior... etc..
Heb ik ooit moeten vragen om een andere fuctie of salarisverhoging? Nope, nooit. Hard werken en laten zien dat je net zo goed of beter bent dan de rest.
(En de mazzel hebben dat je in het juiste bedrijf zit waar men er iets mee doet)

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:17
KapitanKrazy schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:30:

Zelf ben ik het gewoon gaan doen met een MBO Niveau 4 op zak. Net zoals vele anderen in dit topic op de servicedesk begonnen en daar vooral geleerd om een incident om te zetten in het daadwerkelijke probleem. Je herkent vast de situatie dat iemand belt en een verhaal begint over 'een probleem', wat 9/10 keer niet het echte probleem is.

Uit nieuwsgierigheid doe je dan vanzelf nieuwe informatie op. Wat ik in die fase geleerd heb (analyseren), pas ik nog steeds toe. Je komt logischerwijs vanzelf in aanraking met verschillende facetten van IT-infrastructuur. En ja, op termijn heb je het wel gezien met de zoveelste melding over hetzelfde onderwerp.

Dat was voor mij het moment om ergens anders te solliciteren. Mijn toenmalige werkgever kon mij destijds niet voorzien in mijn ambitie. Letterlijk ergens anders gesolliciteerd als systeembeheerder en daar begon hetzelfde proces weer opnieuw. Totdat dit ook weer een kunstje werd en lekker comfortabel was. En hup, daar ging ik weer, op naar de volgende trede op de ladder.

Belangrijkste is dat je alle kansen aanpakt, meekijkt met ervaren collega's en bereid bent om je vast te bijten in moeilijke vraagstukken. Als je maar proactief bent en ook doet wat je belooft. Zit je vast in je functie, wees dan ook bereid om ergens anders aan de slag te gaan.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:03
Hier ook begonnen op de servicedesk, en meteen ook laten merken dat het mijn ambitie was om door te groeien naar systeembeheer. Destijds waren de posities op systeembeheer echter al gevuld, dus men kon ook geen garantie geven dat het groeipad überhaupt mogelijk was binnen de organisatie.

Desondanks heb ik al m'n ziel en zaligheid gestopt in m'n werk en het opdoen van kennis via cursussen, zelf-studie en het simuleren van infrastructuren met VMware en GNS3. Heel veel (onbetaalde) overuren gemaakt ook (makkelijk als je jong bent en nog geen relatie hebt). Bij het oplossen van gebruikersincidenten nèt iets verder gekeken dan m'n neus lang was, i.p.v. meteen alles over de schutting gooien bij de 2e lijn.

Uiteindelijk zag het management ook wel dat ze niet om me heen konden, en werd ik binnen een jaar bij werkplekbeheer gezet, en na nog eens een jaar naar systeem- en netwerkbeheer.

Samengevat: hard werken, altijd nieuwe kennis blijven opdoen, pro-actief zijn, en nooit op je lauweren rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrostByte
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 08:38
Ik heb zelf een MBO3-diploma (15 jaar geleden) behaald, begon met support en werk nu in engineering. Vooral bij escalaties in support richting andere teams sprak ik veel met engineers om te begrijpen wat er niet werkte en hoe ze het hadden opgelost. Uiteindelijk kwam er een opening als junior en na een paar jaar was ik medior. Ik ben vooral erg nieuwsgierig (nog steeds) en als er iets misgaat, vraag ik op werk nadien even een bakje koffie met die collega's of tijdens een lunch om mijn vragen te stellen. Ik merk in mijn omgeving dat iedereen erg openstaat om mijn vragen te beantwoorden en dat ik daar enorm van leer (ook op sociaal gebied i.v.m autisme).
Pagina: 1