Erfpacht grond kopen | Zijn er prijsindicaties mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:19

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste allen,

Betreffende een appartement waarvan de erfpacht canon is afgekocht tot 2060 heb ik een vraag. Ik wil een prijsindicatie van hoeveel het zou kosten om de grond ook in eigendom te hebben. Wanneer ik de gemeente om een voorstel vraag, zijn daar kosten van c.a. 500 euro aan verbonden. Dat vind ik wel veel. Dat zijn wel komen omdat het een officiële taxatie is en geen indicatie.

Nu wil ik weten of het wellicht mogelijk is om op een andere manier een indicatie te krijgen zonder 500 euro verder te zijn. Hebben jullie daar ideeën over? Online kon ik er ook niks over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:43
Buren vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Als in, vragen wat hun grond waard is?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:43
Je kunt ook vragen naar de prijs van hun bankstel maar dat wilde je niet weten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
jannus66 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:27:
Je kunt ook vragen naar de prijs van hun bankstel maar dat wilde je niet weten toch?
Ik moest lachen, thanks voor de tip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:33:
Beste allen,

Betreffende een appartement waarvan de erfpacht canon is afgekocht tot 2060 heb ik een vraag. Ik wil een prijsindicatie van hoeveel het zou kosten om de grond ook in eigendom te hebben. Wanneer ik de gemeente om een voorstel vraag, zijn daar kosten van c.a. 500 euro aan verbonden. Dat vind ik wel veel. Dat zijn wel komen omdat het een officiële taxatie is en geen indicatie.

Nu wil ik weten of het wellicht mogelijk is om op een andere manier een indicatie te krijgen zonder 500 euro verder te zijn. Hebben jullie daar ideeën over? Online kon ik er ook niks over vinden
Zit je niet met een VvE als je een appartement hebt? Weet niet of je als los appartement dan ineens grond kan overnemen waar het hele gebouw met meerdere appartementen op staat.

Of is de situatie hier anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jeroenkb schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:36:
[...]

Zit je niet met een VvE als je een appartement hebt? Weet niet of je als los appartement dan ineens grond kan overnemen waar het hele gebouw met meerdere appartementen op staat.

Of is de situatie hier anders?
Lijkt me geen probleem? Mijn apartement staat op eigen grond en dan ben ik dus gewoon gedeeltelijk eigenaar van die grond, samen met de andere eigenaren. Alleen zou je dat dan hier dus samen met de gemeente zijn (en evt. andere eigenaren die hetzelfde gedaan hebben).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06
Welke voordelen ga je hebben nadat je de grond hebt aangeschaft, en welke grond hebben we het over, die direct onder jouw appartement op de grondlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:01

Bob Popcorn

Plop!

pennywiser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:44:
Welke voordelen ga je hebben nadat je de grond hebt aangeschaft, en welke grond hebben we het over, die direct onder jouw appartement op de grondlaag?
Een appartement waarbij de erpachtcanon is afgekocht is een stuk meer waard. Ik vermoed zelfs meer dan de prijs van het afkopen, dus dat is uiteraard interessant.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:18:
[...]

Een appartement waarbij de erpachtcanon is afgekocht is een stuk meer waard. Ik vermoed zelfs meer dan de prijs van het afkopen, dus dat is uiteraard interessant.
Daar zijn in het kader van de erfpacht wijzigingen in Amsterdam heel veel discussies over geweest.

Gezien de datum van aflopen huidige termijn (2060) is het nog maar de vraag of de markt dat in gaat prijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:38
Erfpacht is iets dat per gemeente anders is. Per gemeente wordt dan ook vastgesteld op welke wijze de grondwaarde wordt bepaald. Het is mogelijk dat daar bijvoorbeeld een bepaalde vermenigvuldiging (20% bijvoorbeeld) van de WOZ-waarde wordt genomen. Het is mogelijk dat een taxatie volgens taxatie instructie wordt uitgevoerd. Kun je dus op zijn minst aangeven welke gemeente jij woont, dan kan daadwerkelijk iets gezegd worden wat in die gemeente van toepassing is.

Mogelijk kun je jezelf een beeld vormen door op bijvoorbeeld Funda te kijken naar het verschil in prijs tussen zoveel mogelijk gelijkwaardige woningen in de buurt met erfpacht en deze vergelijken met zoveel mogelijk gelijkwaardige woningen in de buurt, die ofwel op eigen grond liggen ofwel erfpacht hebben afgekocht.

Mogelijk heeft de gemeente een grondprijsbrief. Ook dat ik mogelijk een beeld geven.

Maar zelfs als je van alles uit de kast haalt, dan kun je ook simpelweg in een gemeente wonen, die onafhankelijk laat onderzoeken of de recent uitgevoerde grondtaxaties de marktconforme grondwaarde hebben opgeleverd. Zodra daar dan echter uit komt dat de waarden gemiddeld zo'n 40% te hoog getaxeerd waren simpelweg zegt: "Onze en deze commissie hebben verschillende toekomstvisies, waardoor er significante verschillen tussen getaxeerde waarden kunnen ontstaan. Dat maakt de door ons uitgevoerde taxaties niet onjuist."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
pennywiser schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:44:
Ik weet niet welke grond het exact is. Ik weet dat er in het blok appartementen mét grond in eigendom zijn verkocht en appartementen met grond in erfpacht. Ik krijg er persoonlijk kriebels van als einde afkoopdatum canon er aan komt, al in die nog wel een twee decennia verder. Het voordeel wat ik heb is alles in eigen eigendom en niet afhankelijk zijn van grondprijs die iemand anders gaat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Groentjuh schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:44:
Erfpacht is iets dat per gemeente anders is. Per gemeente wordt dan ook vastgesteld op welke wijze de grondwaarde wordt bepaald. Het is mogelijk dat daar bijvoorbeeld een bepaalde vermenigvuldiging (20% bijvoorbeeld) van de WOZ-waarde wordt genomen. Het is mogelijk dat een taxatie volgens taxatie instructie wordt uitgevoerd. Kun je dus op zijn minst aangeven welke gemeente jij woont, dan kan daadwerkelijk iets gezegd worden wat in die gemeente van toepassing is.

Mogelijk kun je jezelf een beeld vormen door op bijvoorbeeld Funda te kijken naar het verschil in prijs tussen zoveel mogelijk gelijkwaardige woningen in de buurt met erfpacht en deze vergelijken met zoveel mogelijk gelijkwaardige woningen in de buurt, die ofwel op eigen grond liggen ofwel erfpacht hebben afgekocht.

Mogelijk heeft de gemeente een grondprijsbrief. Ook dat ik mogelijk een beeld geven.

Maar zelfs als je van alles uit de kast haalt, dan kun je ook simpelweg in een gemeente wonen, die onafhankelijk laat onderzoeken of de recent uitgevoerde grondtaxaties de marktconforme grondwaarde hebben opgeleverd. Zodra daar dan echter uit komt dat de waarden gemiddeld zo'n 40% te hoog getaxeerd waren simpelweg zegt: "Onze en deze commissie hebben verschillende toekomstvisies, waardoor er significante verschillen tussen getaxeerde waarden kunnen ontstaan. Dat maakt de door ons uitgevoerde taxaties niet onjuist."
De gemeente pakt de WOZ-waarde inderdaad, maar bij het bepalen van de WOZ-waarde gaan ze uit van eigen grond, ook als het om erfpacht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:18:
[...]

Hangt een beetje van het termijn af dat afgekocht is. Ten tijde van de aanschaf van het appartement zat er geen prijsverschil tussen appartementen in het blok met eigen grond en een voor 25 jaar afgekocht canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
HollovVpo1nt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:05:
[...]

De gemeente pakt de WOZ-waarde inderdaad, maar bij het bepalen van de WOZ-waarde gaan ze uit van eigen grond, ook als het om erfpacht gaat.
Erfpacht kan een melkkoe zijn. In Amsterdam is een indexquotum, maar eigenlijk zit dat hele indexquotum ook al in die WOZ-waarde. Ja, maar de indexquotum zorgt ervoor de dure buurten dure grond hebben en de goedkopere buurten goedkope grond hebben! Dat is immers totaal niet in de WOZ-waarde terug te zien? Gelukkig wordt die indexquotum daar ook slechts uit een ambtenaar's duim gezogen en kan de gemeente daarmee precies de erfpacht sturen zoals ze willen.

In dat soort systemen lijkt mij niet gek moeilijk om dan tot alle waarden en de formule te komen. En dan is het een kwestie van uitvoeren van die formule voor het bepalen van de waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:13
https://www.amsterdam.nl/...pacht/rekentool-erfpacht/

Gewoon hiermee aan de slag gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Hoe werkt zoiets eigenlijk bij een gebouw verdeeld in appartementen je hebt vaak immers meerdere woonlagen op elkaar. Kan dan alleen het appartement op de BG de grond in eigendom krijgen, Koop je allemaal een stukje van de grond behorende bij het complex, maar niet exact de grond waar jouw deel op staat, want je kan immers niet allemaal stuk voor stuk dezelfde grond kopen.

Ik kan eigenlijk eerder verwacht dat dit dan bijvoorbeeld bij de VVE zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:55

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dat is dan wel uitsluitend voor de gemeente Amsterdam, natuurlijk. Dus als TS in een andere gemeente woont dan gaat dit niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dennism schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:20:
Hoe werkt zoiets eigenlijk bij een gebouw verdeeld in appartementen je hebt vaak immers meerdere woonlagen op elkaar. Kan dan alleen het appartement op de BG de grond in eigendom krijgen, Koop je allemaal een stukje van de grond behorende bij het complex, maar niet exact de grond waar jouw deel op staat, want je kan immers niet allemaal stuk voor stuk dezelfde grond kopen.

Ik kan eigenlijk eerder verwacht dat dit dan bijvoorbeeld bij de VVE zou liggen.
Net zoals je met z'n tweeën eigenaar kunt zijn van een huis, is dat ook zo met grond.

Maar als TS het heeft over Amsterdam, dan gaat het niet over de aanschaf van de grond maar het eeuwigdurend afkopen van de erfpacht. De gemeente blijft echter eigenaar van de grond.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Het gaat inderdaad om kopen van erfpacht grond, niet in Amsterdam. Overigens, dank voor alle reacties en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
Dennism schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:20:

Bij appartementen is het gebouw van de VVE. De bijbehorende grond is ofwel van die VVE, dan wel van de vererfpachter. Via de splitsingsakte regelt een VVE dan weer dat een eigenaar van een appartement rechten heeft tot het gebruik van grond (indien er bijvoorbeeld voor- en achtertuinen zijn) en het appartement zelf.

Een VVE kan dan ook alleen erfpachtgrond in eigendom krijgen als alle eigenaren de erfpacht eeuwigdurend hebben afgekocht en de vererfpachter uiteraard akkoord gaat met het in eigendom uitgeven van die grond.

Qua waardebepaling is het ook lang niet altijd zo dat daarbij de grond onder appartementen meerdere malen worden berekend. Het kan voorkomen dat het perceel van de VVE redelijker wijs wordt onderverdeeld onder de verschillende eigenaren. Op zo'n manier kan het best zijn dat een 1 appartement met 1 woonlaag van 70 vierkante meter op slechts 35 vierkante meter perceel past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
CyBeR schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:22:
[...]

Net zoals je met z'n tweeën eigenaar kunt zijn van een huis, is dat ook zo met grond.
Dat snap ik, daarom ook dat ik bij een appartementen situatie dan eerder denk aan een VVE die de grond pacht of overneemt in plaats van de houder van een individueel appartementsrecht op misschien wel 10 hoog.

Als je immers met 2en een lap grond koopt is het duidelijk wat je exact koopt aan grond, bij een gebouw verdeeld in appartementen lijkt me dat in principe lastiger, zeker als niet alle grond gekocht wordt, maar ook nog een deel in erfpacht blijft. Vaak ook omdat het bij appartementencomplexen het kadestraal een enkele eenheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:01

Bob Popcorn

Plop!

HollovVpo1nt schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:08:
[...]

Hangt een beetje van het termijn af dat afgekocht is. Ten tijde van de aanschaf van het appartement zat er geen prijsverschil tussen appartementen in het blok met eigen grond en een voor 25 jaar afgekocht canon.
Dat is dan toch raar, waarom zou men dan kiezen voor een appartement met canon? In Utrecht zijn/waren deze woning dan ook navenant goedkoper dan de woningen op eigen grond.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:57
Dennism schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:35:
[...]

Dat snap ik, daarom ook dat ik bij een appartementen situatie dan eerder denk aan een VVE die de grond pacht of overneemt in plaats van de houder van een individueel appartementsrecht op misschien wel 10 hoog.

Als je immers met 2en een lap grond koopt is het duidelijk wat je exact koopt aan grond, bij een gebouw verdeeld in appartementen lijkt me dat in principe lastiger, zeker als niet alle grond gekocht wordt, maar ook nog een deel in erfpacht blijft. Vaak ook omdat het bij appartementencomplexen het kadestraal een enkele eenheid is.
Als je zijn tweeën een lap grond koopt, ben je allebei voor de helft eigenaar van elke vierkante (centi)meter van de grond. Er is geen verdeling.

Bij een appartementencomplex met een VVE kan dat op dezelfde manier. Als je (via de VVE) bijvoorbeeld voor 1/70e eigenaar bent (van het geheel dus), dan kun je bij de afkoop, als het goed is, ook 1/70e kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:39:
[...]

Dat is dan toch raar, waarom zou men dan kiezen voor een appartement met canon? In Utrecht zijn/waren deze woning dan ook navenant goedkoper dan de woningen op eigen grond.
Van een woningen met canon zal de aanschafprijs lager liggen. Als in, maandelijks betalen van canon.
Van een woning met erfpacht waarvan de canon afgekocht is tot datum X, is de aanschafprijs afhankelijk van het termijn tot datum X. De waarde van de woning ten gevolge van afgekocht erpacht gaat pas spelen wanneer het termijn tot afkoopdatum binnen een bandbreedte van 15 jaar zit. Als je canon 35 jaar lang is afgekocht en je hebt er 35 jaar geen last van, dan heeft dat beperkt invloed op de verkoopprijs als er vraag naar woningen is.

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:56
Huis bij onze buren is paar jaar terug 250k lager verkocht dan zonder erfpacht. Niemand had interesse omdat er erfpacht op zat. Is met de huidige woningnood anders en ik denk dat kopers denken dat zijn zorgen voor morgen. Die 250k was de afkoopsom om de grond te kopen trouwens. Betreft Rotterdam. Lopen in diverse steden initiatieven om duidelijk te krijgen het die bedragen tot stand komen en het lijkt willekeur.
Pagina: 1