Doorleggen laminaat in appartement met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik zou graag een laminaat vloer willen doorleggen in het gehele appartement zonder stofdorpels of onderbrekingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3xc0Nmk0_TOe6fBseHR3PepRic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F7EMNYJKXu42hPj4UqZ1Cylx.png?f=fotoalbum_large
Specificaties:
- laminaat is 8mm dik, 28cm breed en 128cm lang
- appartement heeft vloerverwarming en vloerkoeling
- vloerverwarming zal in principe overal aanstaan met maximale verschillende in de ruimtes van 3 graden maximaal
- laminaat wordt in de lengterichting gelegd (zie plaatje)
- langste lengte is 10,4meter (slaapkamer2 + gang/entree). Volgens specificaties laminaat kan het tot 11meter zonder onderbrekingen worden doorgelegd
- keuken zal een andere vloer krijgen en er zal een overgangsprofiel tussen het (waterbestendige) laminaat in de keuken en de woonkamer zijn
- plinten zullen pas over 6 maanden worden geinstalleerd

Doorleggen is makkelijker bij het leggen van plintjes rondom het kozijn, is makkelijker schoon te maken, maar is vooral veel mooier (voornaamste reden).

Ik lees heel veel verhalen over dat het doorleggen van laminaat in meedere kamers geen enkel probleem oplevert en dat dat gewoon gedaan kan worden. Mits je maar 8-10mm voeg langs de zijkanten aanhoudt. Maar soms lees je dan wel eens ervaringen dat het mis gaat. Maar die zijn wel in de minderheid en ik heb het idee dat personen misschien te weinig ruimtes hebben overgelaten

Wat is wijsheid? Mijn voornaamste zorg is uiteraard de werking van het laminaat in combinatie met de verschillende ruimtes en dan vooral dat de gang grenst aan 3 verschillende ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:16
Je moet vooral even goed bedenken waar je begint. Want achteruit leggen is een drama.

En laminaat i.c.m. vloerverwarming? Kun je dan niet beter voor dun pvc gaan?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Qua laminaat doorleggen zie ik nauwelijks problemen. De woonkamer is sowieso 1 lap, en die zit vast aan de gang door een deur.
Het kan zijn dat je bij die deur spanning krijgt, maar de gang is relatief smal, die schuift wel mee.

Laminaat kan in de lengte richting gewoon schuiven, dus de slaapkamer & woonkamer werken niet op elkaar in.
Als je in de breedte zou leggen heb je wel serieus kans op problemen. Dan zal je vloer in de gang waarschijnlijk bol gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
MisterMailman schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:35:
Je moet vooral even goed bedenken waar je begint. Want achteruit leggen is een drama.

En laminaat i.c.m. vloerverwarming? Kun je dan niet beter voor dun pvc gaan?
Ik wil beginnen in gang en slaapkamer2 omdat ik dan zeker weten rechte stroken krijg in de deuropeningen en in elke kamer. Als ik bv in de woonkamer begin, dan kan het zijn dat het laminaat scheef loopt bij slaapkamer1.

Als ik dan begin in de gang+slaapkamer2, dan betekent dat inderdaad dat ik achteruit moet leggen in de woonkamer. Maar dat gaat redelijk o.k. met dit laminaat.

Ja, pvc was beter geweest, maar ook wat duurder. Dat zat helaas niet in de begroting ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:49:
Qua laminaat doorleggen zie ik nauwelijks problemen. De woonkamer is sowieso 1 lap, en die zit vast aan de gang door een deur.
Het kan zijn dat je bij die deur spanning krijgt, maar de gang is relatief smal, die schuift wel mee.

Laminaat kan in de lengte richting gewoon schuiven, dus de slaapkamer & woonkamer werken niet op elkaar in.
Als je in de breedte zou leggen heb je wel serieus kans op problemen. Dan zal je vloer in de gang waarschijnlijk bol gaan staan.
Ja, ik dacht ook al dat het doordat de vloer in de lengte ligt in de deuropening van de woonkamer en slaapkamer1 dat de eventuele werking van het laminaat in die richting dan makkelijk(er) kan gaan dan als het laminaat in de lengterichting was gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Mijn appartement is wat betreft indeling ongeveer hetzelfde en 70m2.
Hier ook alles door gelegd maar dan wel in de breedte richting.

Bekijk ook even wat het effect is van de leg richting, je gang gaat langer lijken en ze liggen ongebruikelijk ten opzichte van de ramen, veelal adviseren lengterichting vanaf de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:05
Je kan dat er gewoon inleggen. Geen idee waarom niet.
Overigens is PVC tegenwoordig ook niet zo duur meer, dus als je nog niet gekocht heb dan zou ik dat sowieso doen. Dunner, dus beter met vloerverwarming en klinkt veel minder als je er op loopt.
Pagina: 1