Conditioneel formatteren, keuzelijsten en excelhorror

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkuitBels
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-01 14:00
Mijn vraag
Ik wil een keuzelijst maken in excel, die op basis van wat ik in A1 kies (zegge; auto), op basis van die keuze in A2 of B1 mij laat zien: voorkant of achterkant, daarna op basis daarvan bestuurderszijde of passagierszijde, vervolgens deur of stoel, en zo verder. Het lukt me niet met conditioneel formatteren

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf met heel veel ALS formules stuntelen, totdat ik er nu gek van wordt

Wil en kan iemand me helpen?

Bovenstaande is verzonnen materie/termen natuurlijk - ik wil iets maken wat me een keuze lijst geeft voor het slopen, bouwen of nieuwbouwen van een bepaalde technische installatie, die je dus op basis van een aantal keuzes uiteindelijk een 'boodschappenlijst' geeft waar je rekening mee moet houden, of mee aan de gang kan.

Beste antwoord (via HenkuitBels op 06-01-2025 14:02)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 21:14
Heel vriendelijk om mensen zo te helpen, maar het zou wel fijn zijn als de discussie en de oplossing gewoon hier komt te staan. Dan hebben anderen er ook wat aan als ze een vergelijkbare vraag hebben :)

Ik zou het zo oplossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr6SyvYJc3MKDkMrA_2DaZ_Cfkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XoxXlwJAhURmctcy4dKzpGuq.png?f=fotoalbum_large

De eerste stap is zorgen dat de mogelijke combinaties in 1 tabel zitten, zoals in bovenstaande plaatje in A1 t/m C11.

Omdat spillfuncties niet gebruikt kunnen worden in Data Validation heb ik daarnaast drie kolommen waarin de lijsten worden opgebouwd waaruit mensen kunnen kiezen. De echte keuzelijsten heb ik uiteindelijk in L2, M3 en N3 gezet. In een echte sheet zou je de keuzelijsten op een andere sheet zetten en de data-sheet verbergen.

De lijsten worden dynamisch opgebouwd.

In F2, t.b.v de 1e keuzelijst wil je de unieke waarden uit kolom A:
code:
1
=UNIQUE(A2:A11)

In G2, t.b.v. de keuzelijst wil je de unieke waarden uit kolom B, maar alleen voor die cellen die overeenkomen met de keuze gemaakt uit de 1e lijst in cel L2 (hoe die keuzelijst tot stand komt hieronder)
code:
1
=UNIQUE(FILTER(B2:B11;A2:A11=L2;""))

En het zelfde trucje voor H3, voor de gegevens in de 3e keuzelijst
code:
1
=FILTER(C2:C11;(Lijst1=L2)*(B2:B11=M2);"")

Omdat de lijstgrootte kan varieren kan je het beste met named-ranges werken om de waarde op te halen. Dat doe je met de OFFSET functie zoals hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKz2haIk3uvuNTXPKWhjuFJFxQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t4n4PKwjTFQclhfvBcIMU13Z.png?f=user_large

In de cellen met de eigenlijke keuzelijst zet je gegevensvallidatie aan waarbij je verwijst naar de respectievellijke named ranges:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyfXnezq4myZSRTsjXzPsl6Ko5A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DVrR72biSGbfVVRPEWrI5Sce.png?f=user_large

Nu heb je keuzelijsten die dynamisch worden opgebouwd en de resultaten van de eerdere keuzes gebruiken

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkuitBels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFLrb9QAFgsA0ZYtxLr0ksv_5Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75CGX6Z8qxrW52N5jAjdXFQK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim54
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik wil je wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkuitBels
Hi @Wim54 , kan dit per persoonlijk bericht, zodat ik het bestand uitwissel met je? of hoe zie je dit voor je, wat is praktisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
HenkuitBels schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:49:
Ik wil een keuzelijst maken in excel, die op basis van wat ik in A1 kies (zegge; auto), op basis van die keuze in A2 of B1 mij laat zien: voorkant of achterkant, daarna op basis daarvan bestuurderszijde of passagierszijde, vervolgens deur of stoel, en zo verder. Het lukt me niet met conditioneel formatteren
Relevante software en hardware die ik gebruik: Excel
Dat kan door afhankelijke, ofwel trapsgewijze keuzelijsten te maken.
Op internet kun je daar vele voorbeelden van vinden.
De uitleg van Microsoft vind je hier: klik.
Heb je daarbij nog hulp nodig, dan kun je mij raadplegen.

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 10-12-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim54
Mail me wmjmjanssen@gmail.com

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 21:14
Heel vriendelijk om mensen zo te helpen, maar het zou wel fijn zijn als de discussie en de oplossing gewoon hier komt te staan. Dan hebben anderen er ook wat aan als ze een vergelijkbare vraag hebben :)

Ik zou het zo oplossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr6SyvYJc3MKDkMrA_2DaZ_Cfkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XoxXlwJAhURmctcy4dKzpGuq.png?f=fotoalbum_large

De eerste stap is zorgen dat de mogelijke combinaties in 1 tabel zitten, zoals in bovenstaande plaatje in A1 t/m C11.

Omdat spillfuncties niet gebruikt kunnen worden in Data Validation heb ik daarnaast drie kolommen waarin de lijsten worden opgebouwd waaruit mensen kunnen kiezen. De echte keuzelijsten heb ik uiteindelijk in L2, M3 en N3 gezet. In een echte sheet zou je de keuzelijsten op een andere sheet zetten en de data-sheet verbergen.

De lijsten worden dynamisch opgebouwd.

In F2, t.b.v de 1e keuzelijst wil je de unieke waarden uit kolom A:
code:
1
=UNIQUE(A2:A11)

In G2, t.b.v. de keuzelijst wil je de unieke waarden uit kolom B, maar alleen voor die cellen die overeenkomen met de keuze gemaakt uit de 1e lijst in cel L2 (hoe die keuzelijst tot stand komt hieronder)
code:
1
=UNIQUE(FILTER(B2:B11;A2:A11=L2;""))

En het zelfde trucje voor H3, voor de gegevens in de 3e keuzelijst
code:
1
=FILTER(C2:C11;(Lijst1=L2)*(B2:B11=M2);"")

Omdat de lijstgrootte kan varieren kan je het beste met named-ranges werken om de waarde op te halen. Dat doe je met de OFFSET functie zoals hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKz2haIk3uvuNTXPKWhjuFJFxQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t4n4PKwjTFQclhfvBcIMU13Z.png?f=user_large

In de cellen met de eigenlijke keuzelijst zet je gegevensvallidatie aan waarbij je verwijst naar de respectievellijke named ranges:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyfXnezq4myZSRTsjXzPsl6Ko5A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DVrR72biSGbfVVRPEWrI5Sce.png?f=user_large

Nu heb je keuzelijsten die dynamisch worden opgebouwd en de resultaten van de eerdere keuzes gebruiken

• Wim54
Dit wordt dan alsnog online gezet.
Pagina: 1