Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monar
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-01 14:22
Goedemiddag allemaal,

De laatste tijd loop ik tegen een probleem aan met Adobe Acrobat op de laptops van een aantal medewerkers. Ze kunnen PDF bestanden wel openen met Adobe Acrobat, maar soms lukt dit niet direct en moet men wel 5x dubbelklikken voordat het bestand wordt geopend.
Dit is echter niet altijd het geval. Het kan zo zijn dat PDF's eerst 10x direct openen en vervolgens treed het probleem weer een aantal keer op en blijf je dus klikken en wachten, dit zorgt voor best veel frustratie bij mensen die veel met Adobe Acrobat werken.

We maken gebruik van Ivanti in het netwerk.
De dingen die ik al heb geprobeerd zijn:
- Applicatie repareren;
- Applicatie opnieuw installeren;
- Gecontroleerd of Adobe Acrobat was ingesteld als standaard applicatie, dit was het geval;
- Gecontroleerd of de compatibiliteitsmodus was uitgeschakeld. Dit was uitgeschakeld;
- Ivanti gecontroleerd. Zag in het logboek geen errors m.b.t. Adobe Acrobat en verder heb ik geen andere rare dingen kunnen vinden.

Zijn er mensen die ditzelfde probleem hebben ervaren of weet iemand een mogelijke oplossing voor dit probleem?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je noemt Ivanti. Bedoel je daarmee de Ivanti workspace control agent, op laptops?

Noem meer details want nu kom je wel in iets specifieks terecht

Welk versienummer van Adobe Acrobat is geïnstalleerd?
Welk product en versie van Ivanti is geïnstalleerd?
Welke beveiligingsproducten zijn geïnstalleerd? Denk aan AV scanners, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naast wat @akimosan schrijft:

Het probleem klinkt als een zogenaamde race condition waarbij een proces en ander in de weg kan zitten en soms blokkeren (mutex etc). Dat gebeurt wel eens met monitoring software zoals antivirus.

Je kan tracking tools gebruiken om te zien wat er onder water gebeurt als het wel werkt en het verschil vasttstellen met als het niet werkt. Sysinternals bijvoorbeeld.

Er verschijnt geen foutmelding? Als je 5x dubbelklikt zonder resultaat wordt Acrobat dan ook 5x gestart?

Kijk ook eens of er in Explorer een DLL (shell extension) geladen wordt om PDF's te behandelen. Dat hoeft niet per se van Acrobat te zijn.

Bij (her-)installatie draait Explorer vaak nog, dan worden bestanden pas vervangen of actief bij een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:12
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:24:
(...)
Er verschijnt geen foutmelding? Als je 5x dubbelklikt zonder resultaat wordt Acrobat dan ook 5x gestart?
Ik haak even aan, op mijn werklaptop gebeurt exact hetzelfde en nog geen idee bij IT wat de oorzaak is. Overigens was het begin van de week een drama met >10 seconden wachttijd, inmiddels is het nog maar 3 ofzo.
Ik ben zelf geen IT'er, weet wel dat men bij mijn werkgever bijna alles met Microsoft tools doet.

Op de concrete vraag van mrmrmr: Er komt inderdaad geen melding en als je vaker klikt, dan komt het scherm vaker. Als ik Adobe open via Startmenu zit er een vergelijkbare wachttijd aan!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Patrick_6369 Adobe Acrobat is tamelijk uitgebreid, het kan lang duren voordat het geladen wordt. Daarom zijn veel mensen sinds lang geleden overgestapt op een andere PDF lezer.

Dat uitgebreide heet "software bloat", ofwel opgeblazen software.

@Monar Kijk ook eens hier: https://community.adobe.c...eps-hanging/td-p/12222566

Als het wel of niet openen afhangt van het soort PDF bestand kan dat helpen. In dat kader kun je kijken of de trage PDF's beveiligd zijn. Er zijn twee soorten wachtwoordbeveiliging: een voor editen en een voor openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wij hebben zelf een langlopend issue bij Microsoft openstaan betreffende Windows Defender die blijft scannen op processen, mappen en bestanden ondanks dat daarvoor exclusions zijn ingericht volgens de recommendations en vereisten van de leverancier(s). Dat betreft bij ons dan Microsoft, Ivanti, Citrix en soms de vendor van de specifieke applicatie in kwestie.

Dit veroorzaakt flinke vertragingen zelfs leidend tot time-outs bij het openen of uitvoeren van bewerkingen in vrijwel alle applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05 05:00
Ik werk zelf in een ziekenhuis en Adobe Acrobat levert daar ook voortdurend problemen op. Het probleem van de topicstarter herken ik wel. Wat er bij ons gebeurd is, dat PDF's ineens niet meer openen. Doe je daarna ctrl-alt-del dan blijkt dat het Acrobat proces 2x geopend is. Door die af te sluiten kun je dan verder.

Wat voor ons overigens een nog veel groter probleem is, is de ingebouwde PDF functionaliteit in webbrowsers. Die ondersteunen geen bestanden die binnen een PDF zijn opgeslagen (via de paperclip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monar
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-01 14:22
Excuus voor mijn late reactie mensen, ik had even een weekje vakantie. Maar dank voor jullie input.
akimosan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:46:
Je noemt Ivanti. Bedoel je daarmee de Ivanti workspace control agent, op laptops?

Noem meer details want nu kom je wel in iets specifieks terecht

Welk versienummer van Adobe Acrobat is geïnstalleerd?
Welk product en versie van Ivanti is geïnstalleerd?
Welke beveiligingsproducten zijn geïnstalleerd? Denk aan AV scanners, etc.
Klopt @akimosan , hiermee bedoel ik ivanti workspace controll agent.
De versie nummers blijf ik je nog even schuldig. Dat moet ik de volgende werkweek even nakijken.
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:24:

Het probleem klinkt als een zogenaamde race condition waarbij een proces en ander in de weg kan zitten en soms blokkeren (mutex etc). Dat gebeurt wel eens met monitoring software zoals antivirus.

Je kan tracking tools gebruiken om te zien wat er onder water gebeurt als het wel werkt en het verschil vasttstellen met als het niet werkt. Sysinternals bijvoorbeeld.

Kijk ook eens of er in Explorer een DLL (shell extension) geladen wordt om PDF's te behandelen. Dat hoeft niet per se van Acrobat te zijn.

Bij (her-)installatie draait Explorer vaak nog, dan worden bestanden pas vervangen of actief bij een herstart.
@mrmrmr Juist, dat is ook wat wij dachten dat iets Adobe in de weg moet zitten. Maar wat is nog even de vraag, als dit uberhaubt de oorzaak is van dit probleem.
Net zoals @Patrick_6369 zei krijgen wij inderdaad ook geen foutmeldingen te zien wanneer we meermaals PDF's proberen te openen. Het is ook niet dat het slechts traag is en je even moet wachten, er gebeurt op het eerste oog gewoon helemaal niets. Pas na meerdere pogingen wordt het bestand pas geopend.
Bedankt voor het linkje, ik ga kijken of er daarmee iets te ontdekken valt.
Ik zal dit ook eens proberen om te kijken of dat helpt.
Pagina: 1