Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 21:05
Hoi Allemaal

Ik heb een vraag over een piekspanningsprobleem bij mijn mijn beamer lift. Graag krijg ik advies of ideeën hoe ik dit op kan lossen. De situatie is als volgt:

Ik heb een zelfgemaakte beamerlift waarbij ik een buismotor voor een zonnewering hebt gebruikt. Deze motor zorgt dat de lift omhoog en omlaag kan gaan. Omdat de lift niet perfect verticaal stijgt en daalt moet ik, terwijl mijn beamer aan staat, de lift omhoog/omlaag doen de uitlijning met mijn beamerscherm te regelen. Zodra ik dit doe valt de beamer lamp soms uit (vaak bij kleine correcties in hoogte).

Uiteraard is dit niet ideaal voor de beamer maar dit gaat al 8 jaar goed. Nu ik een nieuwe beamer wil aanschaffen wil ik kijken of ik het probleem kan verhelpen om zo mijn nieuwe beamer te beschermen.

Het lijkt er op dat de buismotor een piekspanning afgeeft waardoor de beamer kortstondig uitvalt (de beamer zit op het stopcontact waar ook de buismotor op zit). Kan ik bv het volgende product er tussen doen of hebben jullie andere ideeen?

https://www.conrad.nl/nl/...oombegrenzer-1420696.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je wil de piekspanning afvlakken, geen stroom begrenzen.
Ik gok dat je een ontstoringsfilter wilt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Juup schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:26:
Je wil de piekspanning afvlakken, geen stroom begrenzen.
Ik gok dat je een ontstoringsfilter wilt.
Okay ik heb daar naar gekeken. Hoe kies ik de juiste uit. Heb je daar een goede tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zullen vast wel betere en slechtere zijn maar zo'n filter is bedoeld om alles rondom de 50Hz door te laten en al het andere zo goed mogelijk te filteren. De meeste elektronische voedingen hebben veelal zo'n filter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Okay en sluit ik deze dan aan op de buismotor of op de kabel naar de beamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lees de handleiding ...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 19:37
Rejoen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:05:
Hoi Allemaal

Ik heb een vraag over een piekspanningsprobleem bij mijn mijn beamer lift. Graag krijg ik advies of ideeën hoe ik dit op kan lossen. De situatie is als volgt:

Ik heb een zelfgemaakte beamerlift waarbij ik een buismotor voor een zonnewering hebt gebruikt. Deze motor zorgt dat de lift omhoog en omlaag kan gaan. Omdat de lift niet perfect verticaal stijgt en daalt moet ik, terwijl mijn beamer aan staat, de lift omhoog/omlaag doen de uitlijning met mijn beamerscherm te regelen. Zodra ik dit doe valt de beamer lamp soms uit (vaak bij kleine correcties in hoogte).

Uiteraard is dit niet ideaal voor de beamer maar dit gaat al 8 jaar goed. Nu ik een nieuwe beamer wil aanschaffen wil ik kijken of ik het probleem kan verhelpen om zo mijn nieuwe beamer te beschermen.

Het lijkt er op dat de buismotor een piekspanning afgeeft waardoor de beamer kortstondig uitvalt (de beamer zit op het stopcontact waar ook de buismotor op zit). Kan ik bv het volgende product er tussen doen of hebben jullie andere ideeen?

https://www.conrad.nl/nl/...oombegrenzer-1420696.html
Heb je ook al eens getest terwijl de beamer niet aan de motor bevestigd is? Dus aansluitingen hetzelfde, maar de beamer op een tafel oid naast de motor?
Beamerlampen kunnen nogal warm worden en daardoor gevoelig voor schokken en stoten. Het advies is ook een beamer altijd af te laten koelen voor je gaat verplaatsen.
Het kan best zijn dat de korte pulsen die je de motor geeft te hard doorwerken in je beamer. Zonweringsmotoren schakelen nogal abrupt.
Voor mijn gevoel ligt het probleem eerder daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

Illusion

(the art of)

Als je een beamer met led/laser neemt, dan heb je er sowieso geen last van. Die mag je zo vaak aan/uit zetten als je maar wil.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
blamefull schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:37:
[...]

Heb je ook al eens getest terwijl de beamer niet aan de motor bevestigd is? Dus aansluitingen hetzelfde, maar de beamer op een tafel oid naast de motor?
Beamerlampen kunnen nogal warm worden en daardoor gevoelig voor schokken en stoten. Het advies is ook een beamer altijd af te laten koelen voor je gaat verplaatsen.
Het kan best zijn dat de korte pulsen die je de motor geeft te hard doorwerken in je beamer. Zonweringsmotoren schakelen nogal abrupt.
Voor mijn gevoel ligt het probleem eerder daar.
De beamer is niet aan de motor bevestigd. Het gebeurd nl niet altijd bij het omhoog/omlaag halen van de lift. De lamp blijft meestal aan dus wat dat betreft weet ik dat dat goed zit. Ik weet dat beamers gevoelig zijn voor schokken als de lamp warm is maar de bewegingen van de lift zijn vrij soepel. Daarnaast is de lamp na 13 jaar nog steeds heel dus denk ik dat het ook aan schokken. Mijn vermoeden ligt idd bij de motor die abrupt schakelt en er een piekspanning optreed
Hehe ga ik doen
Illusion schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:44:
Als je een beamer met led/laser neemt, dan heb je er sowieso geen last van. Die mag je zo vaak aan/uit zetten als je maar wil.
Ik wil graag een 4k beamer met laser aanschaffen. Maar het is natuurlijk een dure aankoop waar ik liever geen risco mee neem.
Pagina: 1